Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 02:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Beolab 4000 og Sonos Connect (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Clive
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 265
Sendt: 21 April 2014 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa derude

Jeg har i snart to år haft en Sonos Connect (aka ZP90), koblet til mine aktive 2.1 PC-højttalere. Det har såmænd fungeret fint nok, idet jeg har en USB-strømspareskinne, som slukker for hele setuppet, når min PC slukker.

For nylig fik jeg anskaffet mig et sæt Beolab 4000 mkII højttalere, som i den grad har løftet lyden flere trin! Og setuppet er nu at Beolab 4000 skal spille sammen med Sonos, helt uden om min PC.

Jeg er godt klar over hvordan tingene hænger sammen mht. at trigge B&O'erne, idet jeg i dagene op til købet har læst mange tråde om netop dette setup (særligt fra Peter Pan).

Som det ser ud nu, kører jeg LineIn-mode (via PowerLink adapterkabel, da mkII modellen ikke har en dedikeret LineIn). B&O skriver i produktmanualen for Beolab 4000, at højttalerne selv vil trigge på et LineIn-signal, altså uden at man skal forsyne dem med et 5V signal. Det er jo i sig selv smart, da det hele så burde fungere automatisk. Men, men.. så kommer mine spørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde svar på endnu:

1)
Er der nogle som ved hvor længe en Sonos Connect skal stå tændt uden afspilning, før den går i standby/idle mode? Jeg har prøvet at vente helt op til 20 minutter, men B&O'erne lyser stadig grønt, som om at Sonos ikke er gået i standby endnu. Hvis jeg helt slukker for Sonos på stikkontakten, begynder B&O'erne at brumme gevaldigt, formentlig fordi Line-signalet svæver.

2)
Kan det være jeg skal anskaffe mig nogle højkvalitets PowerLink-Line kabler, og håbe at støjen i kablerne vil være mindre, så B&O'erne vil gå på standby efter nogle minutter?

3)
Tror I det vil hjælpe hvis jeg køber en DAC som bindeled, dels for at få en bedre lydkvalitet, dels for at jeg kan slukke for Sonos uden at højttalerne begynder at brumme?

4)
Eller bør jeg simpelthen køre ren PowerLink opsætning, og så benytte mig af et 5V triggersignal, som jeg så selv skal huske at aktivere/deaktivere?

Det skal siges at jeg har en gammel B&O Ouverture, som jeg kun bruger som dedikeret CD-afspiller, og som ikke har nogen kontakt med Beolab 4000. Alligevel har jeg prøvet om de kan gå på standby, når de er koblet til et B&O anlæg. Og resultatet var perfekt - med PowerLink-mode på højttalerne, gik de på standby så snart Ouverturen blev slukket. Og selvfølgelig tændte igen, når de skulle.


__________________
Mvh. Clive
Til top Vis Clive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clive
 
Dr. G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1016
Sendt: 21 April 2014 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Beolab 4000 MKIi skal lukke ned når der ikke er line signal efter 3 minutter.

Den måde de fungerer sammen med Overture er anderledes (5v tigger) .

Er der svag brum eller lign, når Sonos bare er tændt? Det vil holde Beolab 4000 tændt, hvis der er lidt brum.

Er det et hjemmelavet kabel? Eller et købt ?

Mener ikke du skal over i en tigger løsning på nuværende tidspunkt. Tror du skal se lidt nærmere på det kabel du bruger.

/Dr. G

Til top Vis Dr. G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. G
 
Clive
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 265
Sendt: 21 April 2014 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Det er godt at vide at højttalerne skal slukke efter 3 minutter - så har jeg det at gå efter.

Når de er koblet til Sonos, er der meget svag susen i højttalerne (den gængse susen når en forstærker at tændt). Tillige er der en svag knitren, som kun kan høres hvis man lægger øret op til højttalerne. Jeg har også prøvet at erstatte Sonos med iPhone, og her er der ingen svag knitren, men kun den rene susen som hører sig til.

 Jeg har en mistanke om at Sonos Connect ikke går i idle mode som den skal, eller at den gør det, men stadig har signal på Phono-udgangen. Samtidig har jeg en ide om at DAC'en i Sonos Connect er meget ringe, hvorfor jeg har tænkt mig at købe en ekstern DAC mellem Sonos og højttalerne.

Hvis jeg helt slukker for Sonos opstår som sagt en højlydt brummen i højttalerne, hvilket tvinger mig til at slukke for dem.

Jeg vil prøve at beskrive mit nuværende setup:
Begge højttalere står på Line-mode. Jeg bruger et PowerLink mellem dem, og så et PowerLink->Stereo Phono(Hun) koblet med et Stereo Phono (Han)-(Han) til Sonos.

Jeg fandt ud af, at det kun er venstre kanal som spiller i begge højttalere. Og derfor bliver jeg nødt til at køre et Mono Phono->PowerLink kabel fra Sonos til hver højttaler, frem for at sløjfe forbindelsen mellem højttalerne. Jeg har prøvet at sætte den "sekundære" højttaler (den som ikke er tilkoblet Sonos) på PowerLink-Right Channel, men så er der ingen lyd, fordi den ikke får noget 5V triggersignal.

Kablerne var nogle som fulgte med i købet, med undtagelse af mit Stereo Phono(Han)-(Han) mellem Sonos og PowerLink-adapterkablet. Det er ikke hjemmelavet, men et absolut meget billigt lakrids kabel som kan købes i Bilka. Kan det virkelig være hele årsagen til at højttalerne ikke slukker?

Som bonusinfo kan jeg nævne at det faktisk er lykkedes mig én gang at få dem til at gå i standby. Det var før jeg fik koblet dem til Sonos i hjemmet. Jeg havde lånt et minijack->stereo phono som jeg havde tilsluttet iPhonen med til højttalerne, bare for at høre dem spille. Og da jeg stoppede musikken, gik de i standby efter et par minutter. Det omtalte kabel var helle ikke noget kvalitetskabel, men har åbenbart været tilstrækkeligt.

Jeg tror årsagen skal findes i kvaliteten af kablet fra Sonos (eller andet med pre-out), og så selve Sonos.



__________________
Mvh. Clive
Til top Vis Clive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clive
 
Clive
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 265
Sendt: 21 April 2014 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

En lille opdatering angående støjproblemerne.

Jeg har prøvet at tilkoble Beolab 4000'erne til forskellige lydkilder med preout, og problemet er det samme i større eller mindre grad afhængig af kilden: Der er meget uønsket støj, med eller uden signal fra kilden. Når jeg så tilslutter højttalerne til en ægte B&O enhed som Ouverturen, og indstiller højttalerne til PowerLink-mode, er der absolut ingen uønsket støj (andet end den svage susen man kender fra forstærkere) - og de slukker/tænder når de skal.

Skal jeg tolke det som at B&O'erne er meget følsomme overfor LineIn-signaler siden der kommer så meget støj på dem, og at jeg derfor nok bliver nødt til at foretage en PowerLink-opsætning til Sonos, hvor jeg således har en ekstern 5V trigger tilkoblet?

Der er faktisk kun når jeg kobler 4000'erne til iPhonen, at der er ikke forekommer uønsket støj med LineIn-mode. Ganske vist slukker de ikke efter ca. 3 minutter, men det er et andet issue.

Til daglig har jeg en Sonos Play5 koblet til mit TV via 3.5mm minijack, og her er alt som det skal være. Hvis jeg så kobler Beolab 4000 til TV'et på samme vis i stedet for Play5, forekommer den uønsket støj i særlig grad.



__________________
Mvh. Clive
Til top Vis Clive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clive
 
Dr. G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1016
Sendt: 21 April 2014 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Nu har du ikke skrevet, hvor du er lokaliseret...

Ville godt se lidt nærmere på dit setup, evt. tage mine egne BL 4000 med som sekundær test.

/Dr. G
Til top Vis Dr. G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. G
 
Clive
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 265
Sendt: 21 April 2014 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

EDIT:
Man bliver klogere med tiden, og jeg finder tilfældigvis ud af at nedenstående adapterkabel jeg bruger mellem Sonos Connect og Beolab 4000 er et AUX-kabel til brug mellem Beosound og 3. parts lydkilder. Det forklarer måske mine problemer. Fx kan jeg se at pin 7 angivelig ikke er forbundet, hvilket nok er årsagen til al den støj som de fleste af pre-out kilderne giver. Jeg vil derfor nu prøve at købe nogle 8 polet adapterkabler, og håbe dette løser mine problemer med støj og non-autostandby på Beolab 4000, inden jeg evt. tvinger mig selv over til "ægte" PowerLink med ekstern trigger.
_____________________________________________

Jeg prøver lige med et par billeder af de kabler / adapterkabler jeg benytter. Det er som sagt nogle, der fulgte med i købet, og særligt adapterkablet vurdere jeg til ikke at være af særlig høj kvalitet. Desuden ser jeg at der er en række pins der mangler, hvilket får mig til at tænke på om der er et signal i kablet der svæver, og det måske kan være derfor der er så meget støj i forhold til et fuldt PowerLink kabel? Jeg gætter på det er MkIII grundet antal pins og tykkelsen på kablet.

Adapterkablet:


Closeup af adapterkablet:



Ægte 5m PowerLink kabel:


Jeg har tænkt mig at prøve og bestille et tilsvarende adapterkabel som skærmet, og hvis det ikke løser problemet simpelthen gå over til at køre "ægte" PowerLink-mode med ekstern 5V trigger. Det kan dog gå hen og blive en bekostelig omgang for mig, og derfor vil jeg høre om der er nogle erfarne gutter herinde, som kan tale for/imod mine forslag?


__________________
Mvh. Clive
Til top Vis Clive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clive
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 21 April 2014 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hej Clive

Årsagen til at Bang & Olufsen skabte et "nyt" PowerLink Mk III kabel var at
de "nye" ICEpower forstærkerne kræver pin 7 = datastel  for at sikre nok stel.
BeoLab 4000 Mk II har netop ICEpower moduler.

Bemærk pin 7 går også til Phono stel sammen med pin 2. Dette er stadigt en LINE IN opsætning,
med et kabel til højre og et kabel til venstre BL 4000.

Bemærk PowerLink Mk III kablet har stel strømpe om højre signal grøn leder og venstre signal brun leder.
Blå ledning er stel ledningen fra pin 7. (Gul ledning er trigger strøm fra pin 4, som kun benyttes i et
PowerLink setup). Så er du til at lodde selv, klipper du det PowerLink Mk III kabel du allerede har, over.
Du lodder så højre Phono stik på grøn fra pin 5 + og stelstrømpen og blå ledning på Phono stel.
Du lodder så venstre Phono stik på brun fra pin 3 + og stelstrømpen og blå ledning på Phono stel.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Clive
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 265
Sendt: 08 Maj 2014 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

I skal have rigtig mange tak for svarene!
Peter Pans information om at ICEpower forstærkerne også kræver stel fra pin 7 gav mig nye muligheder.

Jeg tog i første omgang og købte et enkelt DIN-Phono kabel til den ene Beolab. Og det virkede perfekt fra dag 1. Ingen brum, og højttaleren slukkede efter par minutters signaltavshed.

Så tog jeg, som Peter Pan foreslog, og klippede den ene ende af PowerLink-kablet over, og loddede et phonostik på. Der var ingen hørbar støj, men når de 2-3 minutter var gået og højttaleren slukkede, tændte den straks efter. Og sådan fortsatte det, sluk-tænd, sluk-tænd. Så jeg besluttede mig for at købe endnu et færdigmonteret DIN-Phono-kabel, og nu kører alt perfekt.

Jeg har dog ikke skaffet mit "hjemmelavet" kabel af vejen, da jeg nok får lyst til at komme problemet nærmere på et tidspunkt.


__________________
Mvh. Clive
Til top Vis Clive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clive
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 09 Maj 2014 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Hej igen Clive

Du skrive - Jeg tog i første omgang og købte et enkelt DIN-Phono kabel til den ene Beolab.

Var det et sæt med trigger tilslutning fra av-connection.dk, (= Powerlink) eller var det LINE
IN kabler fra B&O butikken ? . Beskriv lige lidt mere om DIN-Phono kabel til den ene
Beolab der virker med Sonos.

 



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Clive
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 265
Sendt: 09 Maj 2014 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Kablet, eller retterne kablerne, er Line-In kabler fra AV-Connection.dk. Dvs. jeg kører LineIn-mode på begge højttalere.
Kablet kan findes ved at søge efter "AV-advance PowerLink til mono line adapter kabel til B&O" på deres hjemmeside.

DIN-enden er 8 polet, men i selve kablet løber, så vidt jeg husker, kun tre korer: Signal (enten højre eller venstre), stel og skærm.

Jeg havde oprindelig i tankerne at købe et tilsvarende kabel fra en B&O forretning. Men den lokale af slagsen solgte dem ikke (ved ikke om det kun var midlertidigt). Men så fandt jeg heldigvis kablerne hos AV-Connection.

Peter Pan: Ved du i øvrigt om man kan sløjfe den ene kanal fra pre-ampen med LineIn-mode (altså ligesom hvis det var en ægte PowerLink opsætning), så man kun kører ét stereo Line-kabel fra fx Sonos til den ene Beolab, og herefter et PowerLink kabel mellem Beolab'erne? Eller er denne feature kun gældende ved PowerLink-mode på højttalerne?


__________________
Mvh. Clive
Til top Vis Clive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clive
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 09 Maj 2014 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Tak for svar Clive, som jeg håber andre også kan få glæde af.

Ingen BeoLab højttaler kan sløjfe et Line In lydsignal. Den lille omskiftre kontakt på hver
højttaler skal jo sættes i enten Line In eller PowerLink. Den kan ikke både og. 



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Clive
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 265
Sendt: 21 September 2014 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har været ret tavs på det seneste mht. mit stereo setup, fordi alt har virket efter hensigten.
Og så alligevel ikke. Begge mine BL4000 har hver for sig været på værksted, fordi indgangskortet pludselig er stået af, så højttaleren har skrattet og tændt/slukket mange gang i minuttet. Hverken Line eller PowerLink har afhjulpet. B&O teknikeren har fortalt at han har bestilt nye printkort og monteret dem, og så har problemet været løst.

Det undrer mig at begge højttalere har haft problemet. Kan det have været en uheldig serieproduktion fra B&O's side?

Jeg kan godt forsøge at smide nogle billeder/grafik op af min opsætning, men jeg kan i kortfattethed starte med at beskrive mit setup, for at høre om det er opsætningen, den er gal med? Som sagt opstår problemet over tid.

Sonos ZP90 (Connect) er via line koblet til en Cambridge x200 aktiv subwoofer som både har line in og line out. Fra line out på subben er hver BL4000 koblet til med et adapter kabel fra AV-Connection, der har line i den ene ende og DIN i den modsatte ende.
Både sub og BL tænder, når de modtager et signal fra Sonos, dvs. når jeg afspiller musik. Efter tre minutters signaltavshed, slukker BL4000. Og efter 10 min. slukker subben. Der er ingen unødig støj, og det virker tilsyneladende godt.

Dog har jeg erfaret, at hvis jeg afbryder for strømmen på alle ovenstående enheder, og lidt efter åbner op igen, er som ventet den røde diode på BL4000 tændt, men højttalerne har den sædvanlige svage forstærker susen, som hvis de var tændt (altså grøn diode), men uden lyd. De er nærmest i et mellemstadie. Når jeg afspiller musik, tænder som ventet den grønne diode. Og først når jeg herefter stopper musikken, slukker BL4000 med den røde diode og slet ingen forstærker susen i højttalerne.
Samme fænomen har jeg oplevet, hvis jeg kører ægte PowerLink setup fra min Ouverture i stedet for Sonos.

Derfor: Er dette fænomen generelt for Beolab højttalere, at hvis de har været afbrudt fra lysnettet, så skal hele opsætningen lige op og vende, før alt går tilbage til normal stadie?


__________________
Mvh. Clive
Til top Vis Clive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clive
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 21 September 2014 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Hej igen Clive

"Jeg har været ret tavs på det seneste mht. mit stereo setup, fordi alt har virket efter hensigten."

Sådan går det ofte, og så for vi andre aldrig at vide om div. råd er endt godt eller skidt.

Støj fra Sonos ZP90 Connect spøger nok stadig. Prøv evt. at trække bare det ene Phono stik
ud af Sonos ZP90. Stopper støjen i den afbrudte højttaler, er en afbryder kontakten der lukker
af for højre og venstre plus Phono signaler en løsningen.

Cambridge x 200 aktiv subwoofer, er altså sidste led før BL 4000. Kunne det tænkes der
er problemer her ?. Den videre sender nok kun støjen, men tilføre måske også lidt mere.

 



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Clive
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 265
Sendt: 01 November 2014 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hej Peter Pan

Jeg har desværre ingen måleapparater til at vurdere eventuel uønsket støj i kabler eller på udgangene af Sonos og Cambridge. Men når alt kører som det skal, hvilket det gør nu efter begge BL4000 har været en tur på værksted og fået skiftet printmoduler, høres ingen unødig støj - andet end den som højttalerne har, når man lægger øret helt hen til og kan høre at forstærkeren er tændt, uden at afspille noget signal (forventet støj).

Jeg skrev i forrige indlæg, at jeg oplevede at BL4000 gav den omtalte forventet støj fra sig, selvom statusdioden var rød på hver højttaler. Dette har jeg i midlertidig fundet ud af kun opstår, hvis jeg afbryder for lysnettet og få sekunder opretter forbindelse igen. Lader jeg derimod højttalerne være afbrudt i længere tid (fx 30 min. eller flere dage), så står de på rød og forstærkeren er slukket (slet ingen støj i højttalerne). Det andet fænomen skyldes formentlig en kondensator i hver højttaler, som ikke er afladt helt, før jeg slutter spænding til dem inden for kort tid.



__________________
Mvh. Clive
Til top Vis Clive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clive
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 02 November 2014 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Hej Clive. Det vigtigste er det køre tilfredsstildende for dig. Ellers få en til at lave dette -

Her en mulighed til dig der benytter Sonos system med aktive BeoLab
højttaler via LINE IN, og oplever at højttalerne ikke vil gå i standby
fordi der kommer støj på Sonos Phono out stik, når Sonus er i standby.
Dette er en manuel afbryder kontakt, indsat på et adapter kabel, med
to Phono stk til to Phono bøsninger.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 02 November 2014 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Det man har lære ved at læse diverse tråd om B&O er at lade være med at blande B&O sammen med andre mærker, det givet altid dumme problemer, selv om Peter Pan gør at han gør for at afhjælpe det, men der er ingen gratig at det om et år ville virker, der komme lige en opdater ind over, og ja så virker den del eller det ikke.

Så et god råd, køb kun B&O og ikke anden, så er man sikke på at B&O service og support ville kunne hjælpe og man ville få mere glæde af sit dyre indkøbt B&O anlæg, ellers hedder hjælpe kun Pater Pan.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes