Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 13:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rip program/format? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Februar 2014
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 02 Maj 2014 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

God formiddag derude.

jeg har ca 600 cd`er liggende som jeg vil rippe, og i nær fremtid vil jeg så streame til en dac fra enten en usb hardisk eller en
Nas server (kablet løsning, ikke trådløst)

Da det jo drejer sig om en del cd`er så vil jeg helt gøre det rigtig første gang, og lyd kvaliteten er vigtigeste prioritet!

Jeg ripper via min Imac og vil rippe i bedst mulige kvalitet.

Hvilket program skal jeg så vælge? og i hvilket format?
Til top Vis Audio Niller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audio Niller
 
Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 890
Sendt: 02 Maj 2014 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Fuk det...

Bare vælg noget, ikke få ocd over det. Bruger du meget ipad iphone mac, så brug dog deres bedste format. Lige til højrebenet og venstrebenet. se det er dobbeltrøv.
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 02 Maj 2014 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Har været i samme situation, Itunes alac lossless virker
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 02 Maj 2014 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

DBPowerAmp er det bedste program jeg har prøvet. Derfor bruger jeg det. (Jeg er ikke sikker på det det findes til Mac dog)
Jeg ripper i FLAC uncompressed og det lyder perfekt.
Hvis du skal afspille fra iTunes / Mac kan det være du vil rippe i ALAC for at undgå at skulle installere et FLAC plugin, da iTunes
ikke afspiller FLAC nativt.


__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Februar 2014
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 02 Maj 2014 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg jo også en Iphone som jeg spiller musik på, så hvis jeg ikke går på kompromis med kvaliteten ved og rippe via
Itunes til Apple lossless, så ville det jo være det letteste :-)
Til top Vis Audio Niller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audio Niller
 
Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1409
Sendt: 02 Maj 2014 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Bare du ripper i lossless og får udflydt id3 tags ordenligt så er det næsten lige meget. Når det så er sagt, så syntes jeg personligt apples formater har det med at gemme id3 tagsne underligt, men hvis det er det eneste man bruger så er det jo ligemeget. Det kan højst blive et problem cross-platform.

Ellers så er tidligere nævnte dbPowerAmp rigtigt godt, specielt når man ripper mange cd'er ad gangen.

__________________
Mvh. Bjørn.
Til top Vis Ney_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ney_
 
Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 04 Maj 2014 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

At rippe så mange CD'er er det stort projekt. Jeg var selv i samme situation for nogle år siden. Den første prioritet var for
mig at være sikker på kvaliteten af rippet. Derfor var der kun dBPoweramp og Exact Audio Copy at vælge imellem, idet kun
disse to programmer kontrollerer kvaliteten af rippet = checker overensstemmelse med en online database over andres rip.
Hvis du får et resultat, som er identisk mange andres rip, er dit eget i orden.

dBpoweramp kan prøves gratis i en fuldt funktionel udgave i 21 dage, og det skulle være udkommet i en MAC beta-udgave i
slutningen af Q1 2014, men det er vist ikke sket. EAC er helt gratis, men ikke nær så brugervenligt. Efter de 21 dage betalte
jeg selv uden tvivl i sindet 40 USD for dBPoweramp, som også indeholder en rigtig god audio konverter til/fra alle formater.

Til sidst et tip: sørg for at eksperimentere lidt med systematikken for tags inden du kører derudaf med rippet.

Hyg dig i øvrigt med gensynet med dine CD'er og gør ripningen til en behagelig oplevelse. Det bliver et helvede, hvis man
skal stresse gennem ripning af 600 CD'er.

Husk også sikkerhedskopiering, så filerne altid findes på mindst 2 harddiske. Jeg selv har 3, hvoraf den ene ligger i en skuffe
på arbejde. Selvom ripningen kan gøres hyggelig har man ikke lyst til at rippe 600 CD'er for anden gang.

Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 04 Maj 2014 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt J Rivers Mediacenter som jeg har hørt virker til MAC.
Det har den fordel at du kan bruge det til afspilning også, og som lyder flere gange bedre end andre afspilnings software.
Det koster $50 efter de første 30 dage, men er alle pengene værd. Det kan legeledes fjernbetjenes fra din iPhone.
Du kan jo altid lave en lavere opløsning til mobilen.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 04 Maj 2014 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Enig med foregående. JRiver kan (næsten) alt og er hver en $ værd. Blot kan den ikke kontrollere rip af CD'er mod en online
database.

JRivers indbyggede DSP og volumenkontrol er en yderligere bonus, og den fungerer i 64 bit, så lydkvaliteten er helt i top.

Jeg kender flere, der benytter JRiver til MAC helt uden problemer.

JRiver kan også konvertere mellem diverse filformater, herunder konvertere ned i opløsning fra FLAC eller Apple-formater til
MP3.

Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted
 
yahooboy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 05 Maj 2014 kl. 05:12 | IP-adresse registreret  

Lao Tzu skrev:
Enig med foregående. JRiver kan (næsten) alt og er hver en $ værd. Blot kan den ikke kontrollere rip af CD'er
mod en online
database.

JRivers indbyggede DSP og volumenkontrol er en yderligere bonus, og den fungerer i 64 bit, så lydkvaliteten er helt i top.

Jeg kender flere, der benytter JRiver til MAC helt uden problemer.

JRiver kan også konvertere mellem diverse filformater, herunder konvertere ned i opløsning fra FLAC eller Apple-formater til
MP3.



JRiver til Mac har endnu ikke fået mulighed for at rippe, anvender selv JRiver (på Mac) men benytter XLD til ripning (har
mulighed for gentagne aflæsninger og flere databaser, cover etc.)
Til top Vis yahooboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yahooboy
 
KnockKnock
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 05 Maj 2014 kl. 05:49 | IP-adresse registreret  

Prøv XLD, det er fremragende, og nemt at betjene. Og gratis

KnockKnock
Til top Vis KnockKnock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KnockKnock
 
Newbiee2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 266
Sendt: 05 Maj 2014 kl. 05:53 | IP-adresse registreret  

Go fornøjelse med ripningen, apple lossless var det jeg brugte......jeg har selv lige rippet 300 cd'er for et par mdr siden tog lidt af gangen, da det ikke er alle album cover apple automatisk kan finde, så det et helvede at skulle finde dem på nettet og sætte dem ind selv....og så sidde og rette i artisterne bagefter så de rette numre kommer i de rette albums så det ikke lå spredt udover itunes....
Til top Vis Newbiee2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Newbiee2
 
happy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 505
Sendt: 05 Maj 2014 kl. 06:03 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter XLD til at rippe med

Har nu rippet godt og vel 2500 albums.

Da jeg har Apple har jeg valgt at rippe i formatet AIFF (ukomprimeret) - har prøvet at rippe i andre formater (ukomprimeret) og kan ikke umiddelbart
høre forskel, hvorfor jeg fortsætter med AIFF.

Der er rigtig mange hjemmesider, der viser de optimale indstillinger af XLD så du får de rigtige informationer (metadata) ned på din harddisk. Det går
ganske hurtigt med en iMac, men langsommere hvis du benytter eksternt drev.

Selve afspilningen fra min mac sker via programmet Amarra eller trådløst til min Devialet 250 - Amarra er også et fantastisk stykke software.
Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy
 
gone4it
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 05 Maj 2014 kl. 06:18 | IP-adresse registreret  

Efter at have prøvet Audirvana Amarra med flere, er det helt klart, at jeg ville vælge JRiver Mc19 for Mac. Som andre nævner det gratis XLD til rip.
Og endelig den helt suveræne JRemote for Mac.
Til top Vis gone4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gone4it
 
Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Februar 2014
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 05 Maj 2014 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu også valgt og rippe til aiff med XLD ripperen.

Det undrede mig nemlig at en aiff fil fyldte SÅ meget mere end en Apple Lossless fil, og mener også at kunne huske at en wave
fil fylder meget mere en Apple Lossless!

Med det i mente så må der da blive skåret noget info væk når man ripper til Apple Lossless, om det så er hørbart eller ej!

PS. ved ikke om jeg skal blive sur over at folk anbefaler Apple Losless til mig fordi der ingen (ifølge dem selv) forskel er, men
jeg vil da aldrig anbefale et fil system som kun fylder det halve af et andet??

Til top Vis Audio Niller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audio Niller
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1439
Sendt: 05 Maj 2014 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Audio Niller skrev:

PS. ved ikke om jeg skal blive sur over at folk anbefaler Apple Losless til mig fordi der ingen (ifølge dem selv) forskel er, men
jeg vil da aldrig anbefale et fil system som kun fylder det halve af et andet??



Ingen grund til at blive sur, Apple lossless og ligeledes flac fylder mindre end f.eks. aiff eller wav fordi de anvender tabsfri
komprimering, det er ligesom hvis du zipper et tekst-dokument, det fylder mindre, men når det er pakket ud er data 100%
genskabt.

mp3 fylder endnu mindre og det kan ske fordi formatet ikke bare komprimerer men også smider information væk, i det tilfælde
kan data aldrig genskabes helt.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 05 Maj 2014 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Audio Niller skrev:
Jeg har nu også valgt og rippe til aiff med XLD ripperen.

Det undrede mig nemlig at en aiff fil fyldte SÅ meget mere end en Apple Lossless fil, og mener også at kunne huske at en wave
fil fylder meget mere en Apple Lossless!

Med det i mente så må der da blive skåret noget info væk når man ripper til Apple Lossless, om det så er hørbart eller ej!

PS. ved ikke om jeg skal blive sur over at folk anbefaler Apple Losless til mig fordi der ingen (ifølge dem selv) forskel er, men
jeg vil da aldrig anbefale et fil system som kun fylder det halve af et andet??



Selvfølgelig skal du ikke blive sur , det kræver at man sætter sig lidt mere ind i tingene, før man kan tillade sig det . Det originale format hentet fra en CD er WAV: En "lossless" komprimering er det samme som at "zippe" en programfil, den bliver mindre, men når man har pakket den ud igen, er det hele der (der er ikke smidt noget væk). Siger sig selv, da en programfil så ikke ville kunne installeres . Det samme med en lossless musikfil, f.eks. FLAC, den kan med et flac-codec komprimeres i 8 forskellige modes. En der slet ikke komprimerer men kun benytter flac som container = den fylder det samme som wavfilen. Den hårdeste komprimering får en cd til at fylde ca. 30% af originalen. Det betyder ikke, at det ikke er hørbart, når man afspiller den, jo mere komprimeret, jo mere processorkraft skal du bruge, da dit afspilleudstyr skal "udpakke" filen igen, før den spilles. Så jo mindre komprimering, jo nemmere for dit udstyr at afspille uden den store hørbare forskel. Træerne vokser stadig desværre ikke ind i himlen
Håber det gav lidt mening.

Edit: Exciter var lige en tand hurtigere

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Februar 2014
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 05 Maj 2014 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Ok det vidste jeg ikke, men derfor holder jeg nu så stadig fast ved mit aiff format :-)

Tak for hjælpen.
Til top Vis Audio Niller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audio Niller
 
KnockKnock
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 05 Maj 2014 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hvis dine metadata er væk, kan du drag and drop dine filer i programmet TuneUp, den finder alt Info og erstatter de manglende Info og album covers
automatisk.
KnockKnock
Til top Vis KnockKnock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KnockKnock
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 05 Maj 2014 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

KnockKnock skrev:
Hvis dine metadata er væk, kan du drag and drop dine filer i programmet TuneUp, den finder alt Info og erstatter de
manglende Info og album covers
automatisk.
KnockKnock


Synes jeg har læst, at det program langt fra finder alt?

Kan man iøvrigt konvertere alle sine musik filer (rippet i alac med Itunes) til eks. Flac og samtidig få covers på dem?
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes