Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. maj 2024 | 16:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Funke rørtester (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 994
Sendt: 15 Maj 2014 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Nogen der har kendskab til en Funke W20 rørtester? Har adgang til sådan en og vil gerne teste nogle rør, har en del quard nos
C88EE rør som jeg skal have målt ud, har kun kørt med nogle af dem som par og har fået rodet dem godt og grundig sammen
så jeg ved ikke hvad for nogle der er brugt mest.

Tænkte om der findes en engels manual et el. andet sted derude, eller om det er et håbløs projekt når jeg ikke ved en pind om
at rørtester, der er sku mange knapper at dreje på :) I første omgang er det fint hvis jeg kunne få målt om rørene er "god or
bad"

Ved ikke om den er præcis i sine målinger, da den har stået ubrugt nogle år, betyder det noget?

__________________
Hilsen Bent

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 15 Maj 2014 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Der er omtale af rør testeren på denne side:
http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Roe- Pruefer/Funke-W20/W20.htm

Nederst kan du hente en tysk manual.
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 15 Maj 2014 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

slet - dobbelt post
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 15 Maj 2014 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Edit:
Hvis rørtesteren ikke har været brugt i lang tid, er det ikke sikkert, den fungerer korrekt. Som alt andet måleudstyr skal en rørtester kontrolleres jævnligt for korrekt funktion og måletolerancer.

Men selv om rørtesteren ikke er blevet kalibreret for nylig, så kan du nok bruge den til at finde ud af hvilke rør der er ok - og hvilke der kassable.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
cyberspaced
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 15 Maj 2014 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Vil nok være lidt svært at finde en manual til Funke på andet end tysk, men med lidt kreativitet og google translate så kan du komme langt!

Når sådant gammalt elektronik ikke har været brugt i mange år, vil det være det bedste at bruge en variotrafo og langsomt skrue op!

Ang. kalibrering så er det altafgørende, hvis den ikke er kalibreret kan man ikke bruge resultaterne til noget som helst!!
Men hvis den ikke futter af når du sætter den til og alt ser normalt ud, så kan du tjekke med et rør du har resultaterne på i forvejen.
Jeg mener Jacmusic sælger rør til kalibrering, et 6L6 og et ECC88 hvor du kender alle parametre vil være optimalt!

Til top Vis cyberspaced's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyberspaced
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 16 Maj 2014 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

cyberspaced skrev:
Ang. kalibrering så er det altafgørende, hvis den ikke er kalibreret kan man ikke bruge resultaterne til
noget som helst!! Men hvis den ikke futter af når du sætter den til og alt ser normalt ud, så kan du tjekke med et rør du har
resultaterne på i forvejen. Jeg mener Jacmusic sælger rør til kalibrering, et 6L6 og et ECC88 hvor du kender alle parametre vil
være optimalt!



Dog kan man sammenligne, og parre rør, efter at have testet et par stykker man kander data på.

exrumpyt

__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 994
Sendt: 16 Maj 2014 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Tak for input, jeg må dog sige min uvidenhed ikke er blevet meget mindre, den tyske manual er der; men mit tyske er ikke
specielt godt, så det jeg mangler er en beskrivelse af hvad man gør step by step, det har jeg ikke kunne finde nogen steder,
heller ingenting på engelsk.

Må se om jeg kan finde en der kan give mig et lille kursus, hvis nogen i Aarhus kunne have lyst gir jeg self. et par flasker vin
el.l.

Jeg kan desvære ikke låne apparatet, kun bruge den hvor den er, skriv evt. en pb hvis du vil give en hjælpende hånd.

__________________
Hilsen Bent

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 17 Maj 2014 kl. 05:00 | IP-adresse registreret  

Den tyske manual fremstår som foto: http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Roe- Pruefer/Funke-W20/Anl-W20.pdf, så dette med at bruge nettranslate, som cyberspaced er inde på, er ikke muligt (så vidt jeg ved). Og da det tydeligvis og ikke overraskende er en gammel sag, findes den måske ikke som scanning. Desuden er der tale om 25 tekniske sider, så en automatisk oversættelse vil sikkert være temmelig problematisk. - Altså ingen hjælp, men dette blot for at oplyse sagen. Og Bent L, når man ser testeren  http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Roe- Pruefer/Funke-W20/W20.htm, forstår jeg godt din uvidenhed mht knapbehandling mv.
Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 18 Maj 2014 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

Bent L skrev:
Tak for input, jeg må dog sige min uvidenhed ikke er blevet meget mindre, den tyske manual er der; men mit tyske er ikke
specielt godt, så det jeg mangler er en beskrivelse af hvad man gør step by step, det har jeg ikke kunne finde nogen steder,
heller ingenting på engelsk.

Må se om jeg kan finde en der kan give mig et lille kursus, hvis nogen i Aarhus kunne have lyst gir jeg self. et par flasker vin
el.l.

Jeg kan desvære ikke låne apparatet, kun bruge den hvor den er, skriv evt. en pb hvis du vil give en hjælpende hånd.


Uha...du har brug for mange timers læsning og efterfølgende eksperimenter med selve apparatet. Så hvis du ikke kan sidde med det hele
derhjemme, er det nok en ret håbløs opgave. Og der er jo ingen der véd om testeren overhovedet virker! Er alle prøvekortene til stede sammen med
testeren?


Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes