Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. maj 2024 | 22:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Aristona Eminent RA-303U (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Buliway
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 December 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 17 Maj 2014 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg vil lige prøve at søge lidt hjælp herinde, da jeg har på fornemmelsen at her er en del kompetente mennesker.

I går erhvervede jeg mig min første rør-radio. Den skal bruges til et projekt hvor den engentlig ikke behøver at virke. Sælgeren på markedet kunne da heller ikke give nogen garanti for at den virkede - men den var i god stand, så jeg tog den med hjem.

Hjemme i hytten skulle jeg da lige prøve at smide den i stikkontakten, bare for at tjekke. Til stor fornøjelse var der lys i det hele lige fra starten. Efter at have fumlet lidt med ledningerne bagpå, fik jeg også liv i et par MB kanaler, mest noget tysk/hollandsk - men hey, den virkede :) FM kanaler udblev dog, og de virkede i det hele taget helt døde. Jeg åbnede kassen bagpå for at se om der var lys i alle rør (skal måske lige siges at jeg stortset ingen erfaring har med så gammel elektronik), for tænkte at hvis der var et rør som ikke lyste, så var det måske derfor at FM ikke virkede. Men også her var der lys i alt, så kom ikke rigtig videre med fejlfindingen.

En hurtig søgning herinde sendte mig til følgende tråd: TID=64871&KW=aristona&PN=0&TPN=10"> http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=64871&KW=ar isto
na&PN=0&TPN=10

Jeg har læst meget af det igennem og er blevet en smule klogere. Derfor har jeg prøvet at rense maskineriet indvendigt, og givet "tuner-hjulet" en smule WD40 som tube mania foreslår. Mit lille rengøringsflip lader til at havde givet pote, da jeg nu kan fange et par fm kanaler, dog med meget støj.. og efter lidt tid virker det som om tuneren falder ud, så den er stadig ikke god. Aner bare ikke hvad jeg nu skal prøve, derfor håber jeg at I herinde har lidt guldkorn, for det kunne da være meget sjovt at få den op at køre 100%

Som emnet lyder, så drejer det sig om en Aristona Eminent RA-303U, og svinet ser sålede ud:

 

Indmaden:
 

Fra bunden:
 

Til top Vis Buliway's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buliway
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 18 Maj 2014 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Tillykke med erhvervelsen og tak for de flotte billeder, ja, der er megen skønhed over sådan en gammel svend. Men at den også er fyldt med skønheder foruden spil mv, det er vist ikke oplevet før .... men måske kan "postimage" kun fungere sådan. Eller også er det et spørgsmål om at have antennerne ude - eller snarere inde.

For det er antennerne, jeg vil ind på. Da du er nybegynder på det bedagede rør-univers, kan jeg vist godt tillade mig at spørge, om du har de rette antenner tilsluttet. AM og FM kræver hver sin type. AM er vist indbygget og rimelig taknemlig, som du også oplever, men det er efterhånden begrænset, hvad man kan finde der, men for at afgøre, om der i øvrigt er noget galt med apparatet, må du have eller lave en egnet FM-antenne. En stump ledning kan i nogle tilfælde hjælpe en del, men prøv at undersøge emnet og find retningslinierne for den rette FM-antenne. - Der stikker en ledning ud foroven - er det måske et utilstrækkeligt forsøg? og er den slet ikke tilsluttet?

Du har et stik, ser jeg, men du skal bruge to, eller 3 + evt. jord (se her forneden http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97269&K W=antenne). De kaldtes spadestik, men det begreb er kraftigt udvidet og kan være helt anderledes. I en anden tråd blev nævnt Biltema og THansen som mulige billige indkøbssteder, men radiobranchen kan naturligvis levere noget forgyldt. Loppemarked og genbrugsbutik er andre muligheder. Måske kan du finde det som T-stik, men vær opmærksom på størrelsen.

Mon ikke linket til tråden retteligt skal være dette http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=64871&K W=aristona&PN=0&TPN=10

NB! To gange fik jeg problemer med login. Jeg mistænker, at det har noget at gøre med besøgene på postimage, så lad os høre, om andre oplever tilsvarende.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
Buliway
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 December 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 18 Maj 2014 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Ja jeg synes også den er fin.

Med hensyn til antennerne, så har jeg det røde spadestik sat til AM-antennen - den anden ende af spadestikket går op i
netkontakten.
Den løse ledning der ses på billede to og fire, er højest sandsynlig til FM-antennen, der er bare ikke stik på ledningen men har da
haft fiflet med lidt staniol for at den ku' blive siddende i stikket. Jeg har fundet et billede af hvad jeg tror er modellen før min, hvor
netop denne ledning bliver forbundet til FM-antennen


Selve ledningen går bare ind i kabinettet og følger kanten rundt, hvorefter de ender blindt (ses på billed fire, hvor man ude i
venstre side kan se en ledning med noget gult tape. Der er en ligende i højre side)

Min konklusion var, at dette ikke var nok til at modtage FM signalet, hvorved jeg tog en stump ledning som du nævner, og satte til i
stedet for. Ledningen er nok 2-3 meter lang. Men det gave desværre ikke noget bedre resultat.


Ved ikke lige hvad der skete med mit link til den anden tråd herinde, men det er i hvert fald det rigtige du linker til, så takker :)

En anden hurtig ting, hvad kalder man de stik der skal bruge stil 'Grammofon' og 'Lavohms højttaler', og nogen idé om hvor de kan
anskaffes?

I må meget gerne komme med andre inputs hvis det er, kan bruge næsten alt viden. Da jeg ikke er helt blank på elektronik
området, gør det ikke noget det måske bliver lidt teknisk.. så kan jeg jo altid bede om en uddybning, hvis jeg alligevel går lidt lost i
det.
Til top Vis Buliway's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buliway
 
Rolf Zetterberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 18 Maj 2014 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Detta är en allströmsradio!!

Chassiet kan bli strömförande med 230 volt!!

 

Til top Vis Rolf Zetterberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolf Zetterberg
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 18 Maj 2014 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Rens alle omskifter med kontaktrens, ikke WD40, dette er et smøremiddel der i passende mængde kan dosseres EFTER
rensning af bevægelige dele. Rens ligeledes alle rørsokler med KUN kontaktrens, og "motioner" efterfølgende. Tavs/svag på FM
kunne også tyde på et udbrændt UCC85, det rør der sidder i FM enheden. Alle rørene sidder i serie i gløden over en passende
formodstand. Derfor vil apparatet være tavst hvis bare et rør er afbrudt i gløden. Og pas på, som Rolf Zetterberg skriver: Det
er en universalmodtager, afhængig af hvordan du vender netstikket, kan du have fase på chassiet. Tjek med polsøger.

Nydeligt apparat iøvrigt...

exrumpyt

__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
Buliway
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 December 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 18 Maj 2014 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Puha, så er det jo pludesligt farligt at gå på markedet og finde en flot gammel radio!
Men der kommer da helt sikkert et måleværktøj på næste gang den bliver tændt.

Jeg siger mange tak, det var vist meget godt jeg havde et spørgsmål her til siden. Så blev man jo det klogere.
Den får også lige en gang kontaktrens på alle omskifterne, så ser vi hvor det fører hen.

Hvordan med stikkene til grammofon og højttaler, nogle der kender navnet på dem?
Til top Vis Buliway's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buliway
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes