Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 17:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Ukrainsk rørslæde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 31 Maj 2014 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg købte denne ukrainske eller russiske rørforstærker for omkring ti år siden. Den blev anvendt i et halvt års tid men blev pakket væk til fordel
for noget andet med transistorer.
Jeg huskede den som knapt så vellydende som jeg havde håbet og er egentligt lidt overrasket over den nu. Den er faktisk ok men går ikke rigtigt
på vingerne.







Mahogni-finishen på forpladen er mit design fra dengang. Originalt så den ud som på linket længere nede
Udgangstransformatorerne er af dobbelt c-kerne typen og det burde vel være rigtig godt. Udgangsrørene er 6R3S-1 med vores bogstaver og det
skulle være en beam-power-tetrode. Den kører vistnok i ultra-liniær-kobling og der er en global modkoblingssløjfe.

Jeg fandt en svensker på nette der har modificeret den til feedback-fri og triode-drift i klasse A (han sænker anode-spændingen til udgangen).
Han opnår således kun en udgangseffekt på 12 watt.
Her er et link til hans diagram og beskrivelse

http://www.pastisch.se/tubes/priboj.htm

Spørgsmålene til de kloge hoveder er:
Kan man ikke lave den feedback-fri og triode-drift i klasse B og dermed bevare anodespændingen som den er 420-480 V?
Kan man uden videre lægge gitteret fra ultra-udtaget og op til anoden og dermed køre i triode-mode eller kan det gå galt? selvsving?
Ligeledes med modkoblingen kan den fjernes uden netop at risikerer selvsving?

Her er et link til original-diagrammet og bedre billeder end dem jeg tog.

http://www.jogis-roehrenbude.de/Oldies/Priboj/Priboj.htm

Her er vist et andet modificeringsforslag.

http://tvr.vejas.lt/uploads/Amplifiers/Priboj/priboy_new.jpg

Jeg tvivl om det gitter er forbundet til ultra-liniær-udtaget eller blot holdes på 240V?

Mvh. Per
Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 01 Juni 2014 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Den er ikke UL koblet, og hvorfor skal den være modkoblings fri ? Køb nogle bedre komponenter og afkoble el-lytterne i stor stil. Så skal den nok komme op og flyve.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 01 Juni 2014 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

I følge en person jeg kender, er der nogle hvide lange multistik af dårlig russisk kvalitet. Disse forslås, at lodde af og så lodde ledningerne direkte i printet.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 03 Juni 2014 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hej.

Nå! Den stod af efter fotosessionen til mit indlæg. Sikringen på forsyningssiden er sodet.Jeg får forstærkeren slæbt ned til et
værksted hvor jeg har adgang til variotrafo, noget måleudstyr mm. en af dagene. Så må jeg se...

UL-koblet er den ikke. Det har jeg bare i min generelle uvidenhed antaget pga. det ekstra gitter. Den er/var iøvrigt afkoblet med
kondensatorer (hvide firkantede MKP-like) over alle elektrolytter. Ligeledes er den modificeret med ekstra lytter parallelt med de
eksisterende i den "store" strømforsyning.

Mht. elektrolytter er de fleste måske 30 år gamle og ikke motioneret i 8-9 år, så mon ikke det er tid til en generel udskiftning der??
Er der nogen der har et forslag til hvorfra man fremskaffer man elektrolytkondensatorer til fornuftige priser.

Det kunne i den forbindelse være rart at vide om de udgangstransformatorer der sidder i "Priboj´en" (Det hedder den vist) er værd
at satse på inden jeg evt. kaster mig ud i vilde investeringer. Er der nogen der har mulighed og erfaring med måling på den slags?

Mvh. Per
Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes