Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvordan høres forbedringer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig nogle input til hvad i lytter efter når det skal afgøres om f.eks. kabel A er bedre en kabel B.
Er det melodien, enkelte instrumenter, andet?

Jeg arbejder en del med digitalt delefilter, hvor man f.eks. kunne kompensere for fasefejl. her kan jeg høre forskellen hvis
jeg skifter hurtigt tilbage mellem med/uden kompensation. (ramte rigtigt 6/6 i min egen blindtest) men jeg er ret sikker på
hvis jeg ikke havde a/b sammenligningen med meget kort skift ville jeg ikke kune afgøre det.

F.eks. jeg gik ud a rummet en person satte fasekompensation til eller fra.. Her ville mit resultat nok ligge på 50% rigtig .

Men i praksis er der i blindtest ofte 5-10 minutter mellem skiftene. hvordan kan man sikre sig at huske kvaliteterne, i
længere perioder, og med sikkerhed udpege det rigtige?

Kan være det bare er mig der har problemet, eller bare mangler at lære evnen til at lytte kritisk.

Så kort sagt kom med god ideer til hvordan forbedringer klart kan spottes, også gerne uden en direkte A/B samenligning er
mulig.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

For mig handler det ikke altid om direkte forskelle, men om de kvaliteter jeg oplever i længden, fordi meget udstyr kan lyde ens, men de er bare ikke lige ens i længden, årsag/grund kender jeg ikke,

Tid skal der til :-)

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

For mit vedkommende holder jeg øje med højre fod henholdsvis tommelfinger.

Vipper foden mere end den plejer, er det godt. Trykker tommeltotten oftere på "skip" på cd-remoten, er det gået den gale vej.

Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

jeg tager først et overblik: lyder det rent faktisk bedre?

og hvis jeg så syntes det lyder dårligere eller bedre lytter jeg efter:
diskant
mellemtone
bass
dynamik
rummets størrelse
instrumenternes realisme

osv :P lav selv andre kategorier hvis du føler behovet for det!

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

high5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart,

Jeg tillader mig lige at spamme din tråd her, for at få dig til at gøre noget ved din fulde indbakke. Jeg vil nemlig gerne besvare den PM, som du har sendt mig, men får besked om, at din indbakke er fuld, så beskeden kan ikke sendes.

Og så lige lidt relevant input til denne tråd: Når jeg sammenligner kabler, lytter jeg typisk efter forskelle i basdetaljering og niveau, åbenhed i mellemtonen og diskantens grad af luftighed og evt. pågåenhed. Jeg syntes ofte det er i disse områder, at forskellene nemmest findes.

Hilsen High5

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

hejsa!

Nogle dage lytter jeg analytisk, andre dage lytter jeg med følelser. Alt musik skal igennem følelsesregisteret, for så, at man kan tilpasse musikvalget til noget man har lyst til at lytte på. Kender I det, at nogle gange får man kun lige hørt et eller to stykker musik på en dag, andre dage får man lige nøjagtig sat det musik på man har behov for at lytte til... bombom.. så røg der to-tre timer med musiklytning.. En opgradering den ene dag, behøver sandelig ikke at være en opgradering den næste, derfor prøver jeg at holde opgraderinger så små/overskuelige af gangen, med mulighed for en "burn in" i forhold til min musik smag, holdning, og lyttebehov. Så man man også nå retur med de stumper, der ikke er deres værdi værd i forskel

1. Ér der en forskel i lyden?

2. Kan jeg lide denne forskel, eller kunne jeg bedre lide den forrige lyd? ( SKAL SVARES PÅ! ) -få en holdning

3. Hvis man har gjort flere forskellige opgraderinger, måske af flere omgange, så man måske er lidt småforvirret over hvad man egentlig synes om sin lyd efterhånden, er det eneste rigtige (ved godt at det er meget arbejde) men at skifte alle stumper tilbage, og starte forfra, for i mange tilfælde er der postet mange penge i stumper, hvor hver og en ikke nødvendigvis er = opgradering.. 

4. Tror måske også at det kan være vigtigt at man sætter sig en forventning til den pågældende opgradering man har gang i, for at finde ud af om resultatet er acceptabelt.

Ved ikke om mit svar drejer helt af sporet i forhold til ønsket ... men hvis foden "vipper" samtidig med at man konstant nikker, så lyder det godt det man har gang i

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Jaaa

Blindtest er en god ting

V H

Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 02 Februar 2012 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

LGrau

Kan du lide ´ka'dula'vér musik i den klassiske afdeling, så kan du udvælge et stykke musik for solo klaver, hvor der er skift mellem hårde og blide anslag i de forskellige satser. Klaver er meget bredbåndet og kan tit stresse digitale teknikken. Her kan fasefejl let spottes. Men der er jo lige det, med at finde en vellykket optagelse af klaver. Her er pladeselskaber som Naxos og Dorian gode.  

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Februar 2012 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Er der en forbedring, kan den høres omgående fra første strofe. Længere er den ikke

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 06 Februar 2012 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Da jeg optimerede mit surround anlæg (Onkyo 9.2 processor med XLR udgange til PA forstærkere)

Brugte jeg et oscilloskop til at måle alle signalvejene (input: en tonegenerator med fast frekvens) og derved følge signalvejen og kunne spore ripplestøj på amplituden på signalet og der forbedre signalet med skærmede kobber i mit musikgrej og placering af kabler. Det var min metode til at forbedre lyden og rense signalet.  Jeg er den opfattelse, at man kan ikke lytte sig til gode kabler. for hvordan lyder en god kabel? (Iøvrigt fandt jeg de fleste støjkilder mellem stik og printplade i surround processoren og PA forstærkerne)

I en af mine højtalere's delefilter fandt jeg også et dårlig elektrolyt med for lav kapacitetsværdi  Så venner giv den videnskabelige målemetode en chance . før i kaster jer ud i dyre gætterier

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 06 Februar 2012 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Supercharger skrev:

Da jeg optimerede mit surround anlæg (Onkyo 9.2 processor med XLR udgange til PA forstærkere)

Brugte jeg et oscilloskop til at måle alle signalvejene (input: en tonegenerator med fast frekvens) og derved følge signalvejen og kunne spore ripplestøj på amplituden på signalet og der forbedre signalet med skærmede kobber i mit musikgrej og placering af kabler. Det var min metode til at forbedre lyden og rense signalet.  Jeg er den opfattelse, at man kan ikke lytte sig til gode kabler. for hvordan lyder en god kabel? (Iøvrigt fandt jeg de fleste støjkilder mellem stik og printplade i surround processoren og PA forstærkerne)

I en af mine højtalere's delefilter fandt jeg også et dårlig elektrolyt med for lav kapacitetsværdi  Så venner giv den videnskabelige målemetode en chance . før i kaster jer ud i dyre gætterier

Så jeg kan forstå at du kun måler dig til et godt kabel?

Jeg er enig i at man godt kan kaste sig ud i dyre beløb når det kommer til kabler. Hvordan måler du dig til et godt kabel, helt lavpraktisk..? Som måske kan være til nytte over for mange fordomme, og til hjælp, for en "optimal" opgradering.

Jeg bruger på nuværende tidspunkt kun: interface med målemicrophone, multimeter, og mine ører.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes