Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 12:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: CerwinVega stroker sub til surround? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
yanomami
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 04 April 2012 kl. 03:10 | IP-adresse registreret  

CERWIN-VEGA HFA-18SX el. HFA-21SX.

Nogen der ved om disse 2 typer sub er velegnet til surround, eller om de er for "gumpetunge/store"? Eller vil det være bedre med 2 mindre 12" el 15"

CERWIN-VEGA XLS-12S/CERWIN-VEGA XLS-15S?

Den/de skal spille sammen med MKSound 150 setup og Pioneer´s Elite SC 55 surround.

Skal også lige tilføje, at rummet er ca. 50m2

Til top Vis yanomami's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yanomami

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 April 2012 kl. 06:05 | IP-adresse registreret  

Det syntes jeg ikke

Har 2 stk CVA HFA-21 Aktive Subs. Spiller rigeligt op, sær når der ses "2012" Flmen i Bluray

Men Det er en god ide at spørge dine naboer, om det er ok at du spiller højt

(Mine naboer siger, at det lyder som om der er tordenvejr i det fjerne  )

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

yanomami
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2012 kl. 06:10 | IP-adresse registreret  

haha

har ingen naboer, det lyder helt vildt med 2 stk af de store

Må da lige høre lidt om resten af dit setup?

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 April 2012 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

frekvensgang på den store 21 tommer:

Frekvensgang -3dB) : 35-120 Hz
Frekvensgang -6dB) : 28-150 Hz -10 dB)

... den går jo ikke dybere end stuehøjttalere.

spiller den godt til musik?
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 April 2012 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

I kan se mit setup i Hifi Galleriet

http://www.hifigalleri.dk/galleri/7654-hjemmebiograf_cv_heav en_

Til musik spiller den dybt og voldsomt.

Har før prøvet Earthquake sub, som kan spille dybere, men var ikke imponeret. Da det er så lidt musik eller film musik som går så dybt. Gik efter at min subs skulle spille kraftigt og højt uden at forvrænge.  (Surround setup'et kører altid 0dB i volumen)  Det klarer den aktive 21" sub med bravour. Meen ville have mere sub og kunne ikke "nøjes" med een, så købte een mere  (Onkyo Surround processoren kan upscale til 9.2 setup) men iøjeblikket har jeg "kun" 7.2 setup. Ret svært at finde et velholdt sæt CV V35-X

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 April 2012 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Kan se du er fra Aalborg. 21" udgaven står klar til demo i Hifiklubben Aalborg. Så kan du høre den selv

yanomami
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2012 kl. 03:11 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Kan se du er fra Aalborg. 21" udgaven står klar til demo i Hifiklubben Aalborg. Så kan du høre den selv

Hej Thue

Takker mange gange for det gode tilbud, men jeg bor ikke i Aalborg mere, men i Sydamerika. Men da der i lokalitet ikke kan stå noget land uden for skandinavien, har jeg bibeholdt Aalborg. Men takker endnu engang for tilbudet.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 April 2012 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

Supercharger skrev:
Har før prøvet Earthquake sub, som kan spille dybere, men var ikke imponeret. Da det er så lidt musik eller film musik som går så dybt.

Det er lidt omsonst at snakke frekvenser hvis sub'en skal give liv i bulder/brag og lydeffekter :)

Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006
Sendt: 06 April 2012 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Supercharger skrev:
Har før prøvet Earthquake sub, som kan spille dybere, men var ikke imponeret. Da det er så lidt
musik eller film musik som går så dybt.

Det er lidt omsonst at snakke frekvenser hvis sub'en skal give liv i bulder/brag og lydeffekter :)

Overser måske ironien, men ydelse ned til 20hz er afgjort vigtig til film (ikke nødvendigvis musik) - bas mellem 40-80 hz (som giver punch og er godt
til både musik og film) er sjovt - men synd at skulle leve uden det der er mellem 20-40 hz i hjemmebiografen.
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 April 2012 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Maximilian skrev:
jan_stevns skrev:

Supercharger skrev:
Har før prøvet Earthquake sub, som kan spille dybere, men var ikke imponeret. Da det er så lidt
musik eller film musik som går så dybt.

Overser måske ironien, men ydelse ned til 20hz er afgjort vigtig til film (ikke nødvendigvis musik) - bas mellem 40-80 hz (som giver punch og er godt
til både musik og film) er sjovt - men synd at skulle leve uden det der er mellem 20-40 hz i hjemmebiografen.

Det er ret vigtigt at pointere at det, i hjemmebio-medfør, ikke kun er frekvenserne, det drejer sig om, men faktisk endnu mere outputtet. Det er nytteløst at have en sub i et system som, på papiret, går ned i 25 Hz, hvis den står af når volumen når lige over halv.

Og jeg har altid synes at det er så uendeligt dumt at afskrive noget blot fordi man kan læse i specifikationerne at man synes at der "mangler noget", uden overhovedet at have hørt tingene i de rette omgivelser. Og husk iøvrigt at opgivelser af specs udelukkende er opgivelser - de kan varierere i både den ene og den anden retning.

Hører man HFA-21 i en opstilling skal man være lettere skadet hvis ikke man synes er der "gang nok" i tingene til en film eller musik for den sags skyld.

Iøvrigt så spiller subberne i en rigtig biograf faktisk heller ikke specielt langt ned - igen er det outputtet der tæller, og i kombination med særdeles kraftige forstærkere, gør det hele forskellen.

Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2012 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Og jeg har altid synes at det er så uendeligt dumt at afskrive noget blot fordi man kan læse i specifikationerne at man synes
at der "mangler noget", uden overhovedet at have hørt tingene i de rette omgivelser. Og husk iøvrigt at opgivelser af specs
udelukkende er opgivelser - de kan varierere i både den ene og den anden retning.

Er i nogen grad enig - ofte siger specifikationerne ikke noget særligt - output skal være tilstrækkeligt hele vejen ned, og der
overvurdere producenter ofte deres egne produkter - i modsætning til, hvad man kan se med uafhængige test som Illkka
gjorde før i tiden og data-bass.com gør nu.

Men jeg er dybt uenig i at der ikke er meget at hente mellem fx. 20 og 30 hz i et stort antal film - og at det er der PA-lignende
enheder ofte kommer til kort, hvorimod de ofte er formiddable fra fx. 35-40 hz og derover ift. output.

Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2012 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

...som Hjemmekino skrev da de testede HFA-21sx "Er man ute etter maksimale lydtrykk i
den delen av bassområdet som virkelig får musikken til å svinge, behøver du ikke lete lenger enn til denne subwooferen. På
film er den underholdende som få i den delen av frekvensområdet den faktisk spiller, men den trenger hjelp av en
subwoofer til for at du skal få med deg den aller nederste oktaven i bassen.

Vi skjønner godt hvorfor Hi-Fi klubben kaller dette for en ond og brutal subwoofer. Det er akkurat det den er!"

yanomami
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2012 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Det var nemlig derfor jeg oprettede tråden, at når jeg læser på den danske side af hifiklubben, så nævner de kun musik, om de store HFA 18+21 men også bio om de mindre XLS 12+15. Da jeg ikke har erfaring med sub fra mine tidligere setup og ikke er særlig vidende om frekvenser, forskellen på mono tilslutning af sub til surround, stereo tilslutning til stereo osv. blev jeg interesseret i at vide, om de store subs fra cervin vega var specielt lavet til stereo, el. om det i det hele taget er subs specielt til stereo og andre til sourround? 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes