Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2024 | 02:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Ekstern forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 30 September 2010 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har for nylig købt en Sansa Fuze og et sæt Yiun PK1, begge dele er jeg temmeligt glad for.

Nu går jeg i tanker om en ekstern forstærker og hvad den i givet fald ville kunne bibringe af forbedringer. Jeg er helt på det rene med at en ekstern forstærker sandsynligvis har et større kraftoverskud end den interne i Fuze'n, så ved høje lydniveauer og tunge lyttebøffer vil der kunne være noget mere overskud at tage af i en ekstern amp.

Men når nu jeg sjældent kommer over ca. 75% af fuld styrke på Fuze'n, er der så reelt noget at hente? Ved 75% bør forstærkeren i Fuze'n vel næppe være presset i en grad så den har svært ved at følge med?

Jeg kan sagtens se nørdeværdien i en ekstern amp, men er der også lydmæssige fordele at hente når nu Fuze'n ikke kan siges at være presset?


__________________
Hjemmestrikket NAS -> Sonos ZP90 -> MHDT Havana -> Creek OBH-12 -> Krell KSA50 -> JBL 240ti
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 769
Sendt: 30 September 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Til sådanne in-ears tror jeg ikke, en forstærker vil gøre den store forskel.

__________________
HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted
 
kolind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 909
Sendt: 30 September 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

dysterland skrev:
Til sådanne in-ears tror jeg ikke, en forstærker vil gøre den store forskel.

Yuin PK1 er ikke in-ears, men earbuds (dvs de sidder ikke inde i øregangen)

At en forstærker ikke vil gøre den store forskel passer bestemt ikke på lige præcist denne ene earbud!

 

Strandvaskeren - Du snakker om kraftoverskud, hvilket også er reelt nok hvis der ikke er nok power til at kunne få en tilstrækkelig volumen. Det som er at hente er dog ikke yderligere volumen efter min mening; De fleste afspillere kan sagtens få langt størstedelen af bøffer til at spille mere end rigeligt højt. Spørgsmålet er i højere grad hvorvidt den kan levere tilstrækkeligt med punch, dynamik og detaljering, hvilket man typisk i højere grad vil kunne med en dedikeret forstærker.

En PA-forstærker kan snildt blæse ørene af dig med et sæt fine højtalere, men det lyder ikke nødvendgvis godt; det samme kan i høj grad siges om de indbyggede forstærkere i meget lydudstyr.

Problematikken her er dog også til gengæld at man reelt forstærker på et i forvejen forstærket signal når man bruger den direkte ud fra din jack-udgang på afspilleren.

Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind
 
dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 769
Sendt: 30 September 2010 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Der kan man se, hvad jeg ved

__________________
HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted
 
kolind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 909
Sendt: 30 September 2010 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

dysterland skrev:
Der kan man se, hvad jeg ved

Du har ret i at man generelt ikke normalt vil vinde noget særligt ved at forstærke på at sæt almindelige earbuds (sammenlignet med at bruge pengene på bedre headphones), men lige nøjagtigt PK1 er en smule anderledes, da de skalerer utroligt godt alt efter udstyret der driver dem. De ligner noget til en 20'er i brugsen, men det er de langt langt fra. impedansen på 140ohm er allerede her noget der måske kan indikere at det ikke er en almindelig earbud.

Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind
 
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 30 September 2010 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at bruge min Aune som ekstern headphone amp til Fuze'n, det synes jeg ikke rigtigt ændrede noget, men det var så også det forstærkede signal fra Fuze'n, ikke et line out signal. Nu har jeg smidt 70 kroner efter en Line Out Dock på ebay, så vil jeg prøve om det gør en forskel igennem Aune'n.. 

__________________
Hjemmestrikket NAS -> Sonos ZP90 -> MHDT Havana -> Creek OBH-12 -> Krell KSA50 -> JBL 240ti
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
kolind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 909
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke du får en forskel igennem din Aune, får du helt klart heller ikke noget igennem en bærbar amp, så det vil bestemt være fornuftigt først at se om du syntes der er en reel forskel der er værd at punge ud for..

Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind
 
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

kolind skrev:
Hvis ikke du får en forskel igennem din Aune, får du helt klart heller ikke noget igennem en bærbar amp, så det vil bestemt være fornuftigt først at se om du syntes der er en reel forskel der er værd at punge ud for..


Jep, det er derfor jeg lige vil teste med en line out dock også, bare så det ikke er en måske anstrengt forstærkers output jeg forstærker videre på..


__________________
Hjemmestrikket NAS -> Sonos ZP90 -> MHDT Havana -> Creek OBH-12 -> Krell KSA50 -> JBL 240ti
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg en line out dock med posten idag og har lyttet lidt til tingene.

Dock'en er sådan en med et minijack hun ud. Fra docken brugte jeg et minijack til phono kabel og forbandt det til min Aune. Af lyttebøffer brugte jeg mine PK1 og et par AKG K701.

Jeg er nået frem til at jeg synes docken gør en forskel. Hvis jeg kører jack/phono kablet ud fra Fuzens normale hovedtelefon output over til Aunen synes jeg ikke rigtigt der er nogen forskel på om jeg sætter lyttebøfferne direkte i Fuzen eller kører via Aunen.

Tilslutter jeg derimod jack/phono kablet til docken og lyttebøfferne til Aunen synes jeg der er en lille forskel at spore i forhold til blot at sætte lyttebøfferne direkte til Fuzen. Diskanten bliver lidt mindre spids og jeg kan følge det kolind skriver om punch.

Der er ikke andet for end at jeg må forbi head-fi mødet og lytte på forstærkere..


__________________
Hjemmestrikket NAS -> Sonos ZP90 -> MHDT Havana -> Creek OBH-12 -> Krell KSA50 -> JBL 240ti
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1460
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Hellere må du det

__________________
Jungson CDT2 > RudiStor RPX-100 > Ed8 APS V2 xlr
(iPod Classic 160GB | iPod Touch 64GB| HiFiMan HM602 | (D-NE920 > iBasso D10)) > RSA Protector > JH13 TWag OM
iPhone 4 > Etymotics MC3
Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes