Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 18:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Microbio/Gamer room planer. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 07 December 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen.

**Advarsel start** Lang smøre på vej, med enkelte spørgsmål indblandet :) **Advarsel slut**

Nu har jeg læst med herinde og skrevet lidt det sidste stykke tid, jeg har specielt luret på alle de ûber nice hjemmebioér der er. Mange af dem er simpelthen geniale og godt gennemførte. Så til de af jer der har været igang... Stur stur 5 tal :). Selv jeg jeg hverken pladsen eller økonomien til at nå de højder, men jeg håber at kunne komme langt med de midler/udstyr jeg har til rådighed.

Jeg har valgt at oprette et emne da jeg brug for lidt hjælp til fuldføre "drømmen" :)

Først får i lige historien..

Konen og Jeg købte hus her sidste år, og flyttede ind i sommers, og drømmen var jo selvfølgelig at finde et hus der havde en kælder i overskud, så heldig var jeg desværre ikke . Vi fandt dog et dejligt stort hus, med masser af værelser. Selvom konen istarten ikke var med på ideen, er det dog nu lykkedes mig nu at få hende overtalt til at jeg må indrette Bio/Gamer room i et af værelserne, WUHUUUU. Men hørt så mange gange før må jeg selvfølgelig først gå igang når resten af huset var gjort i stand, og der er vi ved at være nu, mangler at pudse lidt vægge, male dem samt male lidt træværk, så kan godt begynde planlægningen nu.

Jeg bliver dog nødt til at nøjedes med en mini bio, da værelset ikke er størrere end 3x3,5m (små 11 kvm), og der er heller ikke afsat det store beløb på næste års finansplan .

Vores stue har fået den store WAF tur, og mit gamle surround anlæg har måtte vige for noget mindre og mere minimalistisk. Så derfor har jeg noget udstyr i overskud som jeg skal (bliver nødt til af økonomiske årsager) bruge i biffen.

Udstyr:

- Kenwood surround reciver kr-v7070
- kenwood dp 7060 cd afspiller
- KEF Q70 Front højtalere
- KEF 80S Center højtaler
- KEF 60S Baghøjtalere

Hjemmebygget HTPC med XP Mediacenter
XBOX 360

MANGLER (Her jeg skal bruge lidt hjælp :))

Projector (Max 10.000) (Tysklandspriser ved efterkrav eller visa)
Den skal enten loftsmonteres eller placeres på en hylde på bagvæggen. Har kigget her på forum og læst mig frem til følgende modeller.
 - Sanyo z4 (999 euro)
 - Hitachi pj-tx300 (1128 euro)
 - Panasonic PT-AX100 (1250+ euro)
 - Optoma HD70 (8000.-) (Pga. det lille rum, mangler jeg nok lenshift og zoom)

Sanyoen er den billigst af de udvalgte, og nok den jeg hælder mest til. Fint design, støjsvag og gode mulighed ang. placering.

Lærred
Bliver nok noget hjemmebyg (Fast ramme princippet), ihvertfald i første omgang, for at holde prisen nede, hvad vil så være at foretrække:
 - MDF plade med maling?
 - Spartlet væg?
 - Ikea Rullegardin stof spændt ud på en hjemmelavet ramme?
 - Andre løsninger?

Multifjernbetjening
- Har tænkt en logitech harmony 895 Nogler erfaringer eller andre forslag (i samme prisgruppe +/-) meget gerne en wifi betjening, da jeg har en skummel bagtanke :)

Og så til planerne:

Det jeg skal kunne bruge rummet til er at game Xbox med vennerne og til at se film i.

Når vi gamer xbox er vi oftest mere end 4 personer, og det stiller jo nogle krav til siddepladserne. Jeg har besluttet mig for at priotere antallet af sidepladser frem for få sweetspot siddepladser.

Dertil har jeg sørget for at nasse mig til en gammel U modul lædersofa fra svigerforældrerne, som jeg skal hente i UGE 1. Den passer nemlig lige ind på værelset og der bliver flere siddepladser langs væggene og endevæggen, eller 2 rigtig gode liggepladser i hjørnerne, film skal nemlig ses liggende i mine øjne :)

Jeg har lige lavet en hurtig opstilling i photoshop af rummet, det kan nok give lidt bedre forståelse og indblik i mine tanker.




Så skal der være nogle hylder/reoler alt efter hvad der lige er plads til til at holde styr på DVD osv.

Lige nu er rummet fyldt med flyttekasser og andet rod, når der er kommet styr på det og der kun er mit rod tilbage så skal jeg se om jeg kan knipse nogle billeder.

Den "skumle" bagtanke:
I det nuværende setup står xbox i stuen og fungerer som extender ned til mediacenteret, jeg syntes dog ikke den gør det specielt godt, og vil hellere forbinde htpcén direkte til fjernsynet i, men nu hvor jeg får mit biorum skal både htpc og xbox selvfølgelig stå dernede.

Det er her WIFI fjernbetjeningen kommer ind i billedet, samt et langt VGA kabel og lydkab der skal føres over loftet. (10-15 meter max) og forbindes til min LCD skærm og Podspeaker aktiv subwoofer i stuen. Via fjernbetjeningen vil jeg kunne styre min htpc nede i biffen og se resultatet på skærmen i stuen, håber jeg :)

Problemet er jo blot at sådan et VGA kabelstik har en satans størrelse, og jeg nødigt vil lave sådan nogle store huller i loftet, så hvad kan man gøre findes der noget på markedet jeg har overset, eller er den eneste løsninger at lave et kabel selv?, det skal jeg nemlig nok ikke lige rode mig ud i :)

Så er der nogen der har ideer til dette? Please....

------

Puhaaaa det var noget af en omgang, kommentarer til mine spørgsmål og  andre forslag er yderst velkomne.

Med venlig hilsen
Sool.

(Har jeg glemt noget, må det kommer med lidt senere :))


-------------------------------BILLEDER--------------------- ---------

15. Dec. 2006

Så fik jeg samlet mit hifimøbel, det vidste sig at de faktisk var lavet til at stille oven på hinanden, der medfølgede ihvertfald beslag til det :), samtidig ses så mit nuværende højtaler setup, og nej de skal ikke stå der hvor de står, CD afspiller samt reciever kan også lige anes i de mørke rum.

12. Jan. 2007

Så fik jeg lavet lidt ved rummet, det er dog ikke færdigt endnu, hvad følgende billeder hurtigt afslører :)

Bagvæggen, med projektor på hylde. Mangler: Afdækning/mørklægning af vinduer, samling og skjulning af ledninger, samt hængt højtalers på væg. Ellers ses MIT hjørne af sofaen :)



Projektor lige på og hårdt, hylden og knægte er fra ikea pris samlet under 100.-


Højreside af sofaen, fjernbetjeninger til HTPC, Anlæg og Projektor, samt en minimaglight :).
Ps. lysene har jeg ikke placeret der..


Rack med xbox 360, cd-afspiller, surroundreciever, HTPC og ja.... i ser rigtig, en god gammeldaws vhs maskine, den giver godt nok et skidt billede, men vi har så mange disney tegnefilm på vhs at det blev nødvendigt at inkludere den. Mus og keyboard er der kun midlertidigt indtil HTPCén er sat korrekt op.


Overblik over sofaarrangementet. Det blev stillet lidt anderledes op end planlagt men dette viste sig at være den bedste løsning, der tager højde for bio samt gamer funktionen af rummet.


Billede fra venstre sofa hjørne: Mangler = Lærrede og styr på ledninger


Billede fra højrehjrne af sofaen. Her ses det af jeg er i kambolage med døren... møj træls. Som det er nu skal jeg flytte højtaleren på plads (ikke der den står nu) når døren er lukket. Den nemme løsning bliver nok at vende karmen således at døren åbner ud af istedet for indad.



__________________
Min microbio/gamer room (under opbygning)
Til top Vis Sool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sool Besøg Sool's Websted
 
LPH.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 07 December 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Ingen sub?

Lyder spændene, husk at tage en masse billeder mens ud opbygger rummet så vi kan følge lidt med

-LPH



__________________
-LPH
Til top Vis LPH.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LPH. Besøg LPH.'s Websted
 
Sool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 07 December 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

LPH. skrev:

Ingen sub?

Lyder spændene, husk at tage en masse billeder mens ud opbygger rummet så vi kan følge lidt med

-LPH



Jo det skal jeg da have, mon ikke jeg skal gå efter en brugt KEF Subwoofer fra sammer serie som Center og baghøjtalere? for at være sikkert på det passer sammen.

Kan se på DBA at de fåes brugt omkring 1000.-

Eller er der noget andet der kan abefales...

---

Og billeder skal der nok komme :)
Til top Vis Sool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sool Besøg Sool's Websted
 
LPH.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 07 December 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Sool skrev:
LPH. skrev:

Ingen sub?

Lyder spændene, husk at tage en masse billeder mens ud opbygger rummet så vi kan følge lidt med

-LPH



Jo det skal jeg da have, mon ikke jeg skal gå efter en brugt KEF Subwoofer fra sammer serie som Center og baghøjtalere? for at være sikkert på det passer sammen.

Kan se på DBA at de fåes brugt omkring 1000.-

Eller er der noget andet der kan abefales...

---

Og billeder skal der nok komme :)
'

Skal være ærlig at sige jeg ik ved hvilken betydning det har om subben er af samme mærke som det har at højtalerne er det. Syntes der er en del her inde som ik har det.

-LPH



__________________
-LPH
Til top Vis LPH.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LPH. Besøg LPH.'s Websted
 
Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 08 December 2006 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Det har ikke forfærteligt meget at gøre med hinanden hvad angår sub og højt. Du kan benytte den sub du syntes om, bare husk at indstille hz området rigtig på forstærker og sub, så køre det

Mvh.



__________________
Min Bio
Til top Vis Mr. Anderson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Anderson
 
Sool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 10 December 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Så har jeg bestemt hvilken projektor jeg skal have, det bliver en Panasonic PT-AX100, glæder mig allerede :)

Skulle der sidde nogen der mener dette var et dårligt valg, så hold jeg endeligt ikke tilbage med at kommentere, jeg regner med at bestille den fra tyskland i løbet af ugen, skal bare lige have digitalo ned på de andres pris (1250 euro) :).

EDIT..

Har lige søgt i forum og der er ingen hits..

Nogen der har erfaring med http://shop.kleinstepreise.de/ ??

Har været i email kontakt med dem mailede igår, svar idag. De sender til DK enten ved forudbetaling eller paypal.

Nogen der ved om man er beskyttet af bankerne ved paypal køb, som ved VISA købt, paypal hæver jo bare fra ens bank via VISA jo?



__________________
Min microbio/gamer room (under opbygning)
Til top Vis Sool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sool Besøg Sool's Websted
 
Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 614
Sendt: 10 December 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Har ingen erfaring med butikken, men jeg bliver lidt utryg når jeg ser hvor ringe de skriver på engelsk. Det virker ikke særlig professionelt for mig. 

__________________
Mit beskedne setup:

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint
 
rookie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Oktober 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 10 December 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

hej sool..

det er kun når du bebytter et kredit kort som visa du er dækket af bankens garenti...ved forud betaling eller andet så hænger du selv på regningen hvis net butikken ikke kan leve op til hvad de lover

Til top Vis rookie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rookie
 
Pakster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 10 December 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop bestilt samme projektor fra digitalo.de hvor der betales kontant når UPS levere dyret.
Det synes jeg er en god og sikker løsning. Betal aldrig forud.


__________________
Min blog, www.duks.dk lige så ligegyldig som alle de andre blogs!
Til top Vis Pakster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pakster Besøg Pakster's Websted
 
Sool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 10 December 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Pakster skrev:
Jeg har netop bestilt samme projektor fra digitalo.de hvor der betales kontant når UPS levere dyret.
Det synes jeg er en god og sikker løsning. Betal aldrig forud.

Nope vil aldrig betale forud, har selv brugt digitalo flere gange COD selvfølgelig.. Hvad måtte du af med? alt inkl.



__________________
Min microbio/gamer room (under opbygning)
Til top Vis Sool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sool Besøg Sool's Websted
 
Pakster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 10 December 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

1.347,90 Euro

__________________
Min blog, www.duks.dk lige så ligegyldig som alle de andre blogs!
Til top Vis Pakster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pakster Besøg Pakster's Websted
 
Sool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 12 December 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Så blev projectoren bestilt.

Det blev en Panasonix AX100, men jeg endte med at bestille den fra CineMagic (via fælleskøb) til 11652,.

Prisen fra digitalo (de eneste jeg lige har efaring med dernede) ville ende på 10048, 73.-

Så jeg vurderede at jeg godt ville spendere de sidste 1600.- på at få varen leveret fra DK, plus de havde den på lager modsat digitalo :)

Når jeg får den hjem, skal jeg igang med se hvor stort billedet skal være, og dernæst går jeg igang med et DIY lærrede projekt.

Updates will follow...



__________________
Min microbio/gamer room (under opbygning)
Til top Vis Sool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sool Besøg Sool's Websted
 
Pakster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 13 December 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

UPS har to gange forsøgt at aflevere pakken hos mig, og jeg får den nok heller ikke imorgen, så det lader til jeg også ender med fælleskøb fra recordere.dk

__________________
Min blog, www.duks.dk lige så ligegyldig som alle de andre blogs!
Til top Vis Pakster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pakster Besøg Pakster's Websted
 
Sool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 14 December 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Så ankom projektoren med pakkeposten kl. dejlig tidligt imorges inden jeg var taget på work, skønt. (eneste problem er at jeg så er på arbejde nu) Ellers skulle den lille sag have overnattet på posthuset og det tror jeg den vil have syntes om

Samtidig har jeg indkøb 2 bænke fra ikea som skal samles til et hifirack. (Billede ses nedenunder). Meningen er at de skal sættes ovenpå hinanden, hvor bunden fra den øverste selvfølgelig er fjernet, så borer jeg et par huller i den nederste så de kan sættes sammen. Der skulle gerne være plads til mit hifiudstyr og med en centerhøjtaler oven på.




@Pakster..

Det er sidste dag idag med fælleskøbstilbuddet, hvis du skulle have glemt det.



__________________
Min microbio/gamer room (under opbygning)
Til top Vis Sool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sool Besøg Sool's Websted
 
Sool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Billede opdatering af "fremskridtet" se toppen:

Mangler stadig: Lærrede, subwoofer (har skaffet en fra en kammi, en stor bw satan ), mørklægning, vendt karmen, ledningerod, trukket kabel fra htpc til stue, samt ophængning af bag H.

---

Lige et spørgsmål vedrørende baghøjtalerne:

Da rummet ikke er så stort er jeg nødt til at have sofaen så langt tilbage i rummet som muligt, muligvis giver jeg sofaen 10 cm luft til bagvæggen, men meget mere er der ikke plads til. For at komme så tæt på surround oplevelsen som muligt, hvordan får jeg så placeret mine baghøjtalere bedst? Altså højde, placering og retning?

Samtidig skulle de personer der sidder i sofahjørnerne heller ikke blive blæst alt for langt væk, ved at sidde der :).

Jeg har set den optimale 5.1 løsning udfra diverse opstillings modeller, men vil gerne lige høre om nogle har erfaringer med situationer der minder om min.



__________________
Min microbio/gamer room (under opbygning)
Til top Vis Sool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sool Besøg Sool's Websted
 
OleSeberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hej Sool,

Lækkert set-up du der har lavet dig. Er Kef stadig den dejlige, tørre og præcise lyd som jeg husker fra for 20 år siden? Og kræver de stadig lige meget effekt. Jeg kan stadig huske lyden fra Baileyerne. Jeg kan stadig ikke finde noget der kommer tæt på.



__________________
MVH

Ole - Biosauna ejer
Til top Vis OleSeberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleSeberg
 
Sool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

De spiller glimrende, dem har jeg været tilfreds med i de 10 år de har fulgt mig, jeg har dog aldrig prøvet andre højtalere (i samme klasse) på det anlæg, så en sammenligning er umulig at lave, men så længe man er glad for det man han (og ikke læser alt for mange nye anmeldelser ) så må man være tilfreds.

Når man ser film skal de ihvertfald have noget effekt, hehe, men det er nok mere for filmens skyld.

 



__________________
Min microbio/gamer room (under opbygning)
Til top Vis Sool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sool Besøg Sool's Websted
 
Sool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Så dukkede der en subwoofer op.

1 styk B&W AS6



Vi siger BOOOM BOOOOM... Den er sq god til film og spil, dejligt monster til mit lille rum.

Siden sidst har jeg desuden testet en KISS dp-600 som jeg ville have til at streame content fra mit media center til stuen. Alt virkede ok, pånær drevet i maskinen. Det larmede som et i helvede, så den kunne ikke bruges til DVD og CD afspilning. Så den røg retur under min 14 dages fortrydelsesret. Den skulle også genstartes engang imellem, når der skete noget mærkeligt.

Så den kan ikke anbefales.



__________________
Min microbio/gamer room (under opbygning)
Til top Vis Sool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sool Besøg Sool's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes