Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 19:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Doc Brown´s Stue-bio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DocBrown
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Februar 2007
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Ja så følte jeg også lysten til at vise mit nuværende udstyr.

Planen er et dedikeret biorum når vi engang snart (forhåbentligt), køber et hus. Indtil videre må jeg nøjes med at indrede vores lille stue med højtalere (til kærestens store fortvivlelse).

Udstyret er ikke helt som jeg ønsker, men stue-problemet er grunden til at jeg venter med at skifte komponenter ud.

Nå men sådan ser det ud foreløbigt:

Udstyr:

TV: Sony KDS-55A2000 - 55" 1080p HD Bagprojektion

DVD: JVC XV-N5 - Billede tilsluttet via S-VHS Scart, lyd via optisk.

Blu-Ray/DVD/Game: Playstation 3 - Blu-ray afspiller og DVD opskalering til 1080p. Billede tilsluttet via HDMI guldkabel, og lyd tilsluttet via optisk kabel.

LD/DVD: Pioneer DVL-909 - Kombineret Laserdisc og DVD afspiller. DTS via optisk og AC-3 via AC-3 RF-OUT. Billede tilsluttet via S-VHS RGB

LD: Pioneer CLD-925 - Laserdisc afspiller med DTS via optisk og AC-3 via AC-3 RF-OUT.

RF til Coax: Yamaha Natural Sound RF-Demodulator AFO-1

Surround: Yamaha Natural Sound RX-V659 - EISA vinder 2006-2007 - 7.1 Dolby Digital EX/DTS-ES (Matrix+Discrete) 7x150 watt surroundreceiver. Trækker Center, R/L Surround og BR/BL Surround.

Forstærker: Sony TA-N80ES - Meget kraftig effektforstærker på 4x190watt (1x680watt) i 8 ohm. -trækker Front Left og Right via Front R/L PRE-OUT på Yamaha´en og et sæt B højtalere til musik.

Højtalere:

Front L/R: Dantax Opus 60 - 4-vejs gulvhøjtalere på 150watt long term og 300watt short term.

B-sæt: Wharfedale Valdus 500 - 3-vejs gulvhøjtalere på 200watt long term. (slået fra ved surroundbrug)

Center: Jamo Concert Center - Kraftig 3-vejs Hi-End center på 110watt long term og 150watt short term.

Surround: Eltax Millennium 500 - Kraftige 3-vejs gulvhøjtalere på 250watt long term og 500watt short term. 

Surround Back: Et par "små Sony surround-højtalere fra et lille gammelt Sony surroundanlæg - ingen yderligere info på dem.

Subwoofer: JBL Northridge E250P - 1 stk kraftig aktiv sub med 12" enhed. 250watt forstærker og 550watt peak output.

Subwoofer: Eltax Linear Response - rimelig krafti aktiv sub med 10" enhed. Ingen præcis info om effekt, men mener det er omkring 250watt også.

 

Selvom alt dette udstyr er mega-overkill til vore relativt lille stue, så lyder det fænomenalt - og man behøver ikke at skrue meget op for at få meget dynamisk og mærkbar lyd.

Billedet på mit Sony TV er simpelthen suverænt efter min mening, jeg er så glad for at jeg købte det istedet for en LCD eller plasma. Det er stort men ikke for stort - vi sidder knap 3 meter fra det.

Jeg er meget tilfreds med min Yamaha receiver, selvom jeg synes at jeg mangler kraft til min centerhøjtaler (ja fronthøjtalerne er selvføleglig skruet ned på effektforstærkeren, så de passer til yamahaens niveau - damn den effektforstærker er vild. Jeg havde planer om at købe en større receiver (eller dedikeret surroundforstærker), men har bestemt mig for at vente til der kommer noget med de nye HD formater. Indtil videre har jeg planer om at løse centerproblemet, ved at købe endnu en Sony TA-N80ES effektforstærker, og køre center via den - Jamo centeren spiller rigtigt godt (og klangen står flot til mine Dantax Opus60, som jeg i øvrigt er meget tilfreds med) men fortjener mere kraft for at blive udnyttet optimalt.

Mine første (og meget snarlige) udskiftninger, vil være baghøjtalerne (alle fire), de ingen af dem er specielt gode til formålet. De to små Sony back-surround er skodhøjtalere og er der kun i mangel af bedre. De to Eltax Millennium spiller overraskende godt og kraftfuldt til høj stereo-musik, men egner sig selvfølgelig ikke til surround. Jeg har kig på et par brugte Jamo bipolar surround som erstatning for dem - selvom jeg er i tvivl om de vil være kraftige nok med en long term på under 100watt.

JBL subben spiller fænomenalt, dyb, kraftig og præcis bas, den ville være mere end nok i sig selv - men nu havde jeg alligevel den gamle Eltax fra før, og synes ike ting skal gå til spilde. Eltax´en kan spille højt, men virker meget upræcis - en af årsagerne til at jeg vurderer at koble den helt fra, og evt bruge den i soveværelse i stedet. Kobler den helt fra ved musik i stereo, da den da virkelig føles upræcis.

Kunne skrive en roman - men stopper her. Selvom dette absolut ikke er et optimalt setup, så synes jeg selv at det lyder mega godt, og billedet på skærmen er fedt - specielt når man ser en blu-ray film i 1080p

Kom gerne med ris/ros/forslag

Til top Vis DocBrown's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DocBrown Besøg DocBrown's Websted
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Du kan jo snart åbne en butik med alt det udstyr du har

Kan godt lide dit tv. Bagprojektion giver et rigtigt flot billede til prisen. Eneste problem synes jeg er spredningen i billedet, men det virker ikke som det er et problem i dit setup.

Også lækker effektforstærker du har i Sony'en. Bruger du slet ikke TAE-2000'eren ?

Lyder som om du er på rette vej med setup'et. Kan godt følge dig med baghøjttalerne. Jeg ville dog ad hensyn til klangbalancen, gå efter 4 ens til surroundsiden, og gerne fra samme serie som dine kommende fronter.

Sidst, men ikke mindst, så er det rart at se en laserdisc-afspiller. Bruger du den nogensinde ?

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
DocBrown
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Februar 2007
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Rysz> Tak for de fine ord :)  Ja det ligner lidt en rodebutik, og jeg glæder mig stort til jeg får et seperat rum at lege med, så skal det være mere stilrent (vurderer projektor + Jamo D7 hele vejen rundt f.eks). Vil nok sige at jeg synes billederne får det til at virke mindre og mere klemt/rodet end det fremstår i virkeligheden.

Jeg har ikke problem med spredningen på mit tv nej, dels fordi de er blevet væsentligt forbedret, og nok også fordi vi ikke sidder så langt ude i siderne om du forstår. Billedet er altså virkelig noget at råbe hurra for.

Effektforstærkeren har jeg byttet mig til, og brugt 900,- på at få den renset og tjekket igennem og få fixet nogle løse forbindelser, nu fremstår den nærmest som ny (hvis den lige blev pudset måske:D). Den virker som en uudtømmelig kraftkilde, monsterforstærker. Nej jeg bruger slet ikke TAE-2000´eren, jeg ved ikke helt hvad jeg skulle bruge den til egentlig - men den virker som en ret prof(!) forforstærker med DPL processor og en masse sound modes - mange ind/udgange på den også.

Helt enig med dig mht. baghøjtalerne - tror faktisk jeg vil se om jeg ikke kan finde fire ens Jamo brugt. Men tænkte på om det ikke er dumt at bruge Bi-pol højtalere som rear-surround, siden de jo ikke skal sidde på en sidevæg som sidesurround (5.1) højtalerne, men på bagvæggen i midten??

Min laserdisc samling er tilbage fra midten af 90´erne (ca 250stk.) og dem er jeg ualmindeligt glad for, ser dem ikke så ofte, men det hænder at jeg får lyst til at bruge dem, for der er altså noget nostalgi over dem - og så er der jo lyden som er på et helt andet niveau. Alle DD5.1 discs er jo i 640kb/s, så de er fuldt på højde med DD5.1 på Blu-ray. Samme med alle mine DTS laserdiscs, de er i 1536kb/s så der er virkelig hørbar forskel på dem og så alle disse half-rate DTS-DVD´er. Jo jeg hiver en LD frem af og til, men billedet er mildest talt katastrofalt at se på på 55"´eren, når man er vant til DVD opskaleret til 1080p og Blu-ray i samme.

 

Til top Vis DocBrown's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DocBrown Besøg DocBrown's Websted
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

DocBrown skrev:

Effektforstærkeren har jeg byttet mig til, og brugt 900,- på at få den renset og tjekket igennem og få fixet nogle løse forbindelser, nu fremstår den nærmest som ny (hvis den lige blev pudset måske:D). Den virker som en uudtømmelig kraftkilde, monsterforstærker. Nej jeg bruger slet ikke TAE-2000´eren, jeg ved ikke helt hvad jeg skulle bruge den til egentlig - men den virker som en ret prof(!) forforstærker med DPL processor og en masse sound modes - mange ind/udgange på den også.

Helt enig med dig mht. baghøjtalerne - tror faktisk jeg vil se om jeg ikke kan finde fire ens Jamo brugt. Men tænkte på om det ikke er dumt at bruge Bi-pol højtalere som rear-surround, siden de jo ikke skal sidde på en sidevæg som sidesurround (5.1) højtalerne, men på bagvæggen i midten??

Min laserdisc samling er tilbage fra midten af 90´erne (ca 250stk.) og dem er jeg ualmindeligt glad for, ser dem ikke så ofte, men det hænder at jeg får lyst til at bruge dem, for der er altså noget nostalgi over dem - og så er der jo lyden som er på et helt andet niveau. Alle DD5.1 discs er jo i 640kb/s, så de er fuldt på højde med DD5.1 på Blu-ray. Samme med alle mine DTS laserdiscs, de er i 1536kb/s så der er virkelig hørbar forskel på dem og så alle disse half-rate DTS-DVD´er. Jo jeg hiver en LD frem af og til, men billedet er mildest talt katastrofalt at se på på 55"´eren, når man er vant til DVD opskaleret til 1080p og Blu-ray i samme.

Lyder som et godt bytte på TAN80'eren. Kunne selv godt tænke mig at prøve en, men om den så ville blive stående ved jeg ikke. Drømmen ligger ved Nakamichi's PA7'er.

TAE2000'eren har jo nok udspillet sin rolle, da den kun indeholder det gamle Prologic Surround. Den er dog stadig en rimelig habil forforstærker, men en god D/A-del. Men den er samlet ikke af den store værdi længere. Sådan går det jo desværre tit.

Med hensyn til baghøjttalerne, så ville jeg nok ikke vælge Bi-pol. Grunden til antallet af højttalere i et 7.1 setup er jo netop, at produceren skal have mulighed for at styre lyden. Den mulighed fjerner du tildels ved ikke at vælge højttalere med almindelig opbygning. Bi'pol'erne blev oprindelig brugt i surround sammenhæng i forbindelse med Prologic, for at skabe den rumfornemmelse, som selve teknikken ikke formåede på det tidspunkt. Enkelte producere af koncertdvd'er bruger det stadig, men det er døende fænomen.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Det tv der er alt for lækkert jo.
Jeg kender ikke noget af dit udstyr, men er da sikker på at det godt kan spille lidt op når du ser film. ;)


__________________
M.v.H Cyber-Frog

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog
 
Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 361
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 02:35 | IP-adresse registreret  

Man fristes til at spørge hvorfor du stadig har din DVL 909 når du har en dedikeret DVD og en dedikeret LD?
Men det er ellers noget heftigt udstyr du har dig der. Og en meget overbærende kone :D


__________________
Min stue:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=n agash-stuebio-og-andet
Til top Vis Nagash's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nagash
 
Wipeout
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 82
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

 

hvis I ryder lidt op der bagtil er der masser af plads til systue :D, men selvfølgelig, det er da altid rart med en banankasse eller to(fire) hvis man lige står og mangler :D:D

Til top Vis Wipeout's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wipeout
 
DocBrown
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Februar 2007
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Wipeout> Hehe ja  :D  Det hele drejer sig om at vi flyttede hertil for ikke så længe siden, og da meningen er at vi skal købe et hus et andet sted, så har vi ikke giddet at købe nye møbler og pakke ud generelt - derfor står alle mine 1000 DVD´s og 200 LD´s i banankasser, og udover at det er grimt, så er det p***ebesværligt når man skal finde en film :D

Nagash> Ja, meningen er også at jeg skal bruge den ene af mine CLD-925 (har to st + en CLD-315 også) som LD, men jeg skulle prøve DLV-909 af først, og har ikke fået byttet om endnu.

Til top Vis DocBrown's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DocBrown Besøg DocBrown's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes