Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 11:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Vil da lige præsentere mig selv :) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 23 September 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Hej folkens! Jeg er helt ny herinde.. som bruger det er, men jeg har siddet og luret lidt på jeres indlæg som gæst tidligere. Med min voksende interesse og engagement i hi-fi, synes jeg nu det er på tide jeg laver en bruger her på siden.

Jeg tænker at jeg bør præsentere mig selv med mit anlæg som det første? :D Tag godt imod mig og højttalerne. ;)

Lad os starte med forstærkerne:
Der er tale om en Dantax PRO-2010 reciever. Den understøtter Dolby digital, Dts og noget andet skidt! Effekten er 6x100 watt RMS plus en subwooferudgang som går direkte til den næste forstærker:
Pioneer A-X30 som jeg faktisk ikke aner ret meget om andet end der står 120 watt bagpå den. Dette er dog nok nærmere dens forbrug end udgangseffekt.
Normalt bruger jeg et digitalt signal fra mit Creative lydkort, men når jeg har analoge stereo-signaler sat til anlægget, kører det gennem min Denon DE-70 equalizer. Dette er typisk min bærbare computer eller en MP3-afspiller.

Dantaxforstærkeren er sat til et dantax magic 5-kanals surround højttalersæt. Pioneerforstærkeren trækker de store sorte højttalere under dantax'erne, og jeg ved faktisk heller ikke ret meget om disse andet end de er 3-vejs med en 10" bas, med sidstnævnte som eneste interessante element da jeg har slået alt treble fra. Jeg fik dem fra en biograf hvor de agerede baghøjttalere, så de kan selvsagt spille relativt højt.


Dette er anlægget til min computer, som jeg bruger til musik, film osv.

Specifikation på Dantax-systemet:

Front:
· 2x6" bas (Bassrefleks)
· 1xDome Tweeter
· Max. belastning 150 watt rms
· Følsomhed 89 Db
· Frekvensområde 50-20.000Hz
· Impedans 8 Ohm
· Kabinet: Bøg / Silver
· Mål: (BxHxD) 22x94x27 cm
· Vægt 13,0 kg

Bag:
· 1x4" bas
· 1xDome Tweeter
· Max. belastning 60 watt rms
· Følsomhed 89 Db
· Impedans 4 Ohm
· Frekvensområde 90-20.000Hz
· Kabinet: Bøg / Silver
· Mål: (BxHxD) 16x26x18,5 cm
· Vægt: 2,4 kg

Center:
· 2x4" bas
· 1xDome Tweeter
· Max. belastning 80 watt rms
· Impedans 86 Db
· Frekvensområde 90-20.000 Hz
· Kabinet: Bøg / Silver
· Vægt: 4,2 kg

Som det nok fremgår, er disse højttalere bestemt for én person; ham der sidder foran computeren. Når lyden skal deles med resten af værelset, har jeg samlet mig et lille stereoanlæg bestående af følgende:

En Akai AA-1020 med noget der ligner 2x30 watt effekt og mulighed for 2 sæt højttalere. Højttalerne der er sat til er B&O fordi jeg elsker B&O lyden fra 70'erne. - Den er blød og behagelig at høre på og selv de små højttalere jeg benytter, evner at spille flot og dynamisk. Højttalerne er:

2xBeovox S45-2 med en maxbelastning på 45 watt RMS (Mangler stativerne til disse, nogen der ved om de kan skaffes nu til dags?) - Håber Michael er glad nu! :D
2xBeovox 1200 med en maxbelastning 15 watt RMS
1xEltax Atomic A.8 subwoofer på 80 watt RMS (Da subben er aktiv og har et fint delefilter sidder den bare på hovedtelefonudgangen på forstærkeren)

Min facination af disse højttalere kommer nok fra min fars gamle B&O Penta- og M100-2 højttalere som jeg altid har elsket at lytte til. (Især sidstnævnte!)

Som det fremgår er mit TV også gammelt B&O (BEOVISION 7702), og det er egentlig også fordi jeg synes det gamle B&O er så charmerende i stedet for et gråt Prosonic tv fra Føtex, og indtil jeg får købt mig en projektor skal jeg bare have et eller andet at glo musikvideoer på! :P

Til sidst er der mine surroundhørebøffer (Får analogt surroundsignal fra lydkortet) med indbygget vibrator som man heldigvis kan slå fra(!) og lidt forskelligt surroundskidt.

 

Det var så det. :) Som fattig studerende er det ikke det dyre udstyr, men vellyden og især lydstyrken overrasket tit besøgende i alle aldre. :)

 

Mvh. Bjarke



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1151
Sendt: 23 September 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

puuuuuh det var en masse højtalere(= jeg er lidt forviret har du to surround sæt?
Mvh. Morten
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 24 September 2007 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hej Morten, og tak for kommentaren. :) Nej mit anlæg med B&O højttalerne er stereo, hvor højttalerne sætvist får det samme signal. Hvis man placerede højttalerne omkring sig som i surround hedder det vist quadrofoni...? Men det er gået op for mig at jeg vist skulle have skrevet det i sektionen med stereo-udstyr i stedet!

 Sorry!



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 24 September 2007 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Det var da en opstilling der skiller sig ud fra mængden

Beovox S45! Jeg bliver helt nostalgisk, de var en del af mit konfirmationsanlæg for frygtelig mange år siden.

Nåhja! Højttalere har ingen effekt, så det giver absolut ingen mening at skrive "Beovox S45-2 på 45 watt RMS"



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1151
Sendt: 24 September 2007 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Hmmmm så ved tv-et er der stereo og pc'en surround?
Mvh. Morten
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014
 
Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 614
Sendt: 24 September 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Et lille råd: udskift de lakrids-lignende HT-kabler. De er ikke meget værd.

Nu skal du heller ikke bruge 100-vis af kroner på kabler, men du kan få hæderlige kabler for ca. 150 kr. for 25 mtr. i Harald Nyborg.

Bliver det ikke lidt anstrengt at sidde foran computeren, med alle de HT'er siddende så tæt på?



__________________
Mit beskedne setup:

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 24 September 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

TV'et bruger faktisk bare den indbyggede 14 watt monohøjttaler. Det kommer af at jeg næsten kun ser net-tv, og ellers bruges tv-skærmen hovedsageligt til at betjene computeren fra den modsatte side af mit skrivebord og til at vise musikvideoer og lignende. I den forbindelse skal det siges at jeg gerne vil have mine B&O højttalere komplet til således at de kunne spille lyden til fjernsynet, men det kræver lige jeg får købt et laaangt kabel, og det har jeg ikke fået taget mig sammen til endnu. Alternativt tænker jeg at sætte et par B&O 2400 højttalere, jeg har stående, til fjernsynet. (Det skal siges at jeg altid ser film på min fars hjemmebiograf med projektor når jeg glor film med gæster, så det er grunden til den manglende vægt lagt på dette punkt i min opstilling :)

 

Da_saint - Nej det gør det sjældent men det betyder jo oftest man kan nøjes med en lidt lavere volumen. Personligt synes jeg lydbilledet bliver super godt når det er koncentreret til én person. - Dog er det super generende at min telefon og andre løsgenstande gang på gang ryger på gulvet fordi de bevæger sig i takt til bassen! :( Mine kabler er skam kobber og er bedre end man lige ville tro i første omgang, men jeg kan stadig ikke komme uden om at de er for små. Faktisk har jeg ved et lykketræf lige fundet mig nogle meget fede kobberledninger (cirka 7,5 - 10 mm i diameter) som skal installeres snarest muligt. :)



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 24 September 2007 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Det var da en opstilling der skiller sig ud fra mængden

Beovox S45! Jeg bliver helt nostalgisk, de var en del af mit konfirmationsanlæg for frygtelig mange år siden.

Nåhja! Højttalere har ingen effekt, så det giver absolut ingen mening at skrive "Beovox S45-2 på 45 watt RMS"

Hehe, tja men det bærer nok præg at mit lave budget. :P Det med effekten i forhold til beovoxhøjttalerne forstår jeg ikke selv efter at have læst det 3 gange! :D



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 24 September 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
MichaelWB skrev:

Det var da en opstilling der skiller sig ud fra mængden

Beovox S45! Jeg bliver helt nostalgisk, de var en del af mit konfirmationsanlæg for frygtelig mange år siden.

Nåhja! Højttalere har ingen effekt, så det giver absolut ingen mening at skrive "Beovox S45-2 på 45 watt RMS"

Hehe, tja men det bærer nok præg at mit lave budget. :P Det med effekten i forhold til beovoxhøjttalerne forstår jeg ikke selv efter at have læst det 3 gange! :D

En forstærker har en udgangseffekt på feks. 45 watt rms. Højttaleren er en passiv enhed, så den har ingen effekt. Det ville svare til at sige, at et bildæk har 100 hk!



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 24 September 2007 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Undskyld Michael, det har du FULDSTÆNDIG ret i. Jeg må være lidt træt. Det jeg mener er selvfølgelig at den først begynder at græde når man sparker mere end 45 watt RMS op i numsen på den, men jeg skal nok rette det med det samme!



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 24 September 2007 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Det jeg mener er selvfølgelig at den først begynder at græde når man sparker mere end 45 watt RMS op i numsen på den

Det er så heller ikke helt korrekt

Du kan sagtens bruge de højttalere samme med en 100w forstærker, det har jeg selv gjort.
Hvis du kontinuerlig pumpede 100w i dem i længere tid, så ville det nok give problemer, men så spiller du altså også rigtig højt



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 24 September 2007 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Yep



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
witzel
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5619
Sendt: 28 September 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Tråd lukkes efter ønske fra BjarkeHedegaard 
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes