Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. maj 2024 | 22:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Delaneys kælderbio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 17
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 801
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Version 2.0: (15-01-2010)

Min kæreste og jeg er flyttet i hus, og jeg har inddraget et kælderrum til et hjemmebioprojekt. I stedet for at oprette en ny tråd, vil jeg køre videre i denne, fra side 10.

Opdateringer:

- Emotiva UMC-1 er ankommet - side 12
- Sanyo Z3000 er ankommet - side 14

Udstyrsliste:

Kilde:

- PS3 med 250GB ekstern HDD
- Popcorn Hour A-110 med 1TB HDD

Display:

- Sanyo PLV-Z3000 projektor
- Sanyo PLV-Z5 projektor solgt
- Lissau 92" fastrammelærred hvid

Processor:

- Emotiva UMC-1

Poweramps:

- Emotiva XPA-3 til fronterne og center
- Emotiva UPA-2 til surrounds

Højttalere:


- Emotiva ERM-6.2 som fronter og center
- Emotiva ERD-1 som surrounds

Subwoofer:

- SVS SB12-plus solgt


Version 1.0:

Jeg har i lang tid godt kunne tænke mig at udvide mit stereosetup til et surroundsetup, men det måtte ikke ske på bekostning af 2-kanal lyden. Det har derfor stået ret klart at jeg skulle have seperate enheder. Altså processor og effekt hver for sig. Efter at jeg har opdaget Emotiva, som efterhånden har fået en del omtale på dette forum, føler jeg at mit mål er lykkedes ganske godt.

Opdateringer:

- SVS SB12-plus sub - side 2
- Emotiva UPA-2 effekt - side 3
- Vienna Beethoven fronter - side 3
- 2.1 bio - side 6
- Popcorn Hour A-110 og nyt møbel - side 7
- Emotiva RPA-2 og ERD-1 - side 7
- Rotel RMB-100 (amp til center) - side 9
- Vienna Acoustics Maestro centerhøjttaler - side 10
- Lejlighed -> hus  medfører at  version 1.0 -> version 2.0 - side 10
- SVS PB12-nsd sub - side 16

Udstyrsliste:

Kilde:

- PS3 med 250GB ekstern HDD
- Popcorn Hour A-110 med 1TB HDD

TV:

- Panasonic 42PX80 plasma

Processor:

- Emotiva LMC-1

Poweramps:

- Emotiva RPA-2 til fronterne
- Emotiva UPA-2 til surrounds
- Rotel RMB-100 til center
- Trends Audio TA-10.1 (ikke i brug)

Højttalere:


- Vienna Acoustics Beethoven
- Vienne Acoustics Maestro
- Emotiva ERD-1 som surrounds
- Klipsch RS-42 solgt
- Klipsch RF-63 solgt

Subwoofer:

- SVS SB12-plus

Kabler:

- CAT6 diy signal- og højttalerkabler
- Lindy optisk kabel mellem PS3 og LMC-1
- HDMI kabel mellem PS3 og TV

Og nu til det spændende:

Billeder:

Kernen i det hele er processoren. Jeg fik den sendt fra USA via ShopUSA:


Den spændende udpakning:


Spændingen stiger:


Hér er den så:


Jeg synes selv den er ret flot:


Flere højttalere skal der jo til. Klipsch RS-42:


Her er det blevet tilsluttet, og der kører en god gang James Bond (Mit optiske kabel er en smule for kort. Derfor der lidt trange placering ):


Uden frontstof. Til højre på billedet står en Classic No 8.0b, som jeg har købt defekt, og arbejder lidt i at gøre funktionsdygtig igen:


Biohjørnet:


Fronten:


Bagvægen:


Bagvæggen fra sofaen:


Overblik over hele området:


Closeup af processoren:


Og af kabelrodet :


Og hvad synes jeg så om det? Dommen er at det giver en meget bedre effekt når jeg ser film og
spiller PS3, hvilket sker en del i det lille hjem. Min kæreste er for tiden ret begejsret for "det dér spil med ræven" (Ratchet & Clank) .

Mht. musikgengivelsen, har jeg nu i noget tid kørt digitalt fra PS3 til processoren, og jeg må sige at lyden er anderledes end den var med ekstern konverter og Dantimax forforstærker. Men jeg har endnu ikke fundet ud af, om jeg synes lyden er dårligere. Jeg savner ikke rigtig noget.

Min surroundsetup er, som det nok fremgår, et 4.0 setup. Jeg vil ikke udelukke at der med tiden vil følge en center og en sub. Måske føler jeg endda at subben har den højeste prioritet. Fronterne gør det ret godt uden centeren synes jeg.

Endeligt vil jeg sige at baghøjttalernes placering ikke er optimal. De er for langt fra sofaen. Mest optimalt ville nok være at de sad ved siden af lyttepositionen og ikke bag sofaen. Men rummet er nu engang som det er, og der er ikke andre muligheder.


__________________
Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
Til top Vis Delaney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Delaney
 
Blaze
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Ser lækkert ud - tillykke med det
Til top Vis Blaze's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Blaze
 
ning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 534
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Hej i stuen

Det ser da brandgodt ud. Processoren ser spændende ud, ren og enkelt design, men kender den ikke............

Med hensyn til baghøjttalerne, vil en optimal placering nok være lige oven over uret mellem vinduerne, men nu kan jeg ikke se den modsatte væg, så måske det ikke kan lade sig gøre.....



__________________
mvh Ning
Til top Vis ning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ning
 
Jan v j
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Ser nice ud

__________________
Mvh jan

Billede - PX80 42".
Blu ray - BD30.
Lyd - Dali Ikon serie + sub.
Formidler - Denon 2807.
Samsung HD selector.
Til top Vis Jan v j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan v j
 
Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 450
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

jeg troede den var udgået...? Men ja, den ser faktisk rigtig flot ud. Du burde nok få dig en god subwoofer, det giver enormt meget, også meget mere end en center... ja eller det kommer jo selvfølgelig an på om du sidder lige midtfor, man skal ikke bevæge sig meget for at det lyder underligt uden center, men sidder man i midten savner man den jo ikke.

Overvejer meget seriøst om jeg skal have mig noget Emotiva, men er bange for at det griber om sig og jeg så også skal have nyt tv-møbel og nyt fjernsyn, og det ved jeg ikke helt om det er tid til...

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng
 
Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 801
Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Tak for roserne. Jeg er ret glad for resultatet faktisk. Også selvom mit setup bruges mest til at høre musik.

Mht. placeringen, er der ikke så meget at stille op. Rummet strækker sig langt bagud, fra dér hvor billederne er taget, så der er kun en sidevæg til højre for sweet spot.

LMC-1 er ganske rigtigt udgået. Jeg fik faktisk fat i det sidste eksemplar, sjovt nok. Selv om udseendet af processoren er ret simpelt (og dermed også elegant), mangler den ingen funktioner. Og opsætningen og betjeningen er virkelig intuitiv. Men det hjælper også at der er en god fjernbetjening med en masse dedikerede knapper. Min kæreste kan finde ud af det, og det er jo den store test.

Næste trin i processen bliver højest sansynligt en sub, og så måske noget ny effekt til fronterne. Men jeg har jo tiden foran mig.


__________________
Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
Til top Vis Delaney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Delaney
 
Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 450
Sendt: 09 November 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

nu hare du jo haft et par uger til at lytte på den, så jeg må lige høre om førstehåndsindtrykket holder... Er du stadig lige glad for den?

Du virker til at være ret godt inde i Emotiva, så jeg må lige spørge... Ved du hvor længe de kører med den intropris på UMC-1? Jeg skal virkelig have overvejet det, for ville rigtig gerne bare have sådan en og en UPA-7 (i princippet en MPS-2, men det bliver alligevel meget dyrere, så det bliver det i hvert fald ikke) men det er bare lidt et stort skridt når jeg ikke har noget møbel de kan være i, og ikke kan gøre det gradvist med en komponent af gangen... - har en surroundreciever der hverken har pre out eller main in.

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng
 
Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 801
Sendt: 10 November 2008 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Steffeng skrev:

nu hare du jo haft et par uger til at lytte på den, så jeg må lige høre om førstehåndsindtrykket holder... Er du stadig lige glad for den?

Du virker til at være ret godt inde i Emotiva, så jeg må lige spørge... Ved du hvor længe de kører med den intropris på UMC-1? Jeg skal virkelig have overvejet det, for ville rigtig gerne bare have sådan en og en UPA-7 (i princippet en MPS-2, men det bliver alligevel meget dyrere, så det bliver det i hvert fald ikke) men det er bare lidt et stort skridt når jeg ikke har noget møbel de kan være i, og ikke kan gøre det gradvist med en komponent af gangen... - har en surroundreciever der hverken har pre out eller main in.



Jeg kan love dig for at førstehåndsindtrykket holder. Jeg har flere gange prøvet ved kritisk lytning at undersøge om løsningen med ekstern DAC og 2-kanals forforstærker alligevel ikke var bedre. Man kunne jo forestille sig at LMC-1'en ikke var designet med fokus på 2-kanal lyd. Men lad mig bare sige det sådan, at jeg stadig bruger mig LMC-1 når jeg hører musik.

Mht. introprisen, har de ikke sagt andet end at den holder på den første forsendelse fra Kina. De senere forsendelser, kommer sandsynligvis til at have en højere pris. I foråret blev det nævnt noget i retning af 20-25%, men de har ikke nævnt noget om det siden da.

Har du overvejet at finde en LPA-1 brugt? UPA-7 er et kopi af den udgåede LPA-1, dog har LPA-1 5 x 125 w og 2 x 50 w, mens UPA-7 har 7 x 125 w. De handles til omkring 400$.


__________________
Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
Til top Vis Delaney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Delaney
 
Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 450
Sendt: 10 November 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Jamen det lyder da bestemt lovende.. - jeg tror jeg lægger en preorder ind, det ser jo lidt ud til at man ikke binder sig til noget, men bare får en påmindelse når den kan bestilles. -nu ved man selvfølgelig ikke hvor mange enheder de får med en forsendelse, men umiddelbart skal jeg nok ikke vente ret længe efter den er kommet frem.

Jeg er betænkelig nok ved at købe brugt i Danmark, så tør simpelthen ikke fra USA. -ved godt det er en effektforstærker, så risikoen burde være meget lille, men ca halvdelen af dem jeg har købt af i Danmark har forsøgt at snyde mig på et eller andet tidspunkt, og der er bare en anelse for dårlige odds.

Men der er ikke andet for, end jeg må begynde at lede efter et møbel sådan en effektforstærker rent faktisk kan stå i... Det er lidt tarveligt de laver den så dyb, tror virkelig det bliver svært...

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng
 
Slothen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 10 November 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Ser fedt ud!!

 

Det blå kabel fra din PS3 til forstærkeren, hvad er det?

Til top Vis Slothen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Slothen
 
Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 801
Sendt: 10 November 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Steffeng skrev:

Jamen det lyder da bestemt lovende.. - jeg tror jeg lægger en preorder ind, det ser jo lidt ud til at man ikke binder sig til noget, men bare får en påmindelse når den kan bestilles. -nu ved man selvfølgelig ikke hvor mange enheder de får med en forsendelse, men umiddelbart skal jeg nok ikke vente ret længe efter den er kommet frem.

Jeg er betænkelig nok ved at købe brugt i Danmark, så tør simpelthen ikke fra USA. -ved godt det er en effektforstærker, så risikoen burde være meget lille, men ca halvdelen af dem jeg har købt af i Danmark har forsøgt at snyde mig på et eller andet tidspunkt, og der er bare en anelse for dårlige odds.

Men der er ikke andet for, end jeg må begynde at lede efter et møbel sådan en effektforstærker rent faktisk kan stå i... Det er lidt tarveligt de laver den så dyb, tror virkelig det bliver svært...



Jeg tror heller ikke man skal vente for længe. Jeg har lagt en preorder, men tror ikke jeg kommer til at benytte mig af den. Prioriteringen hedder nok nærmere:

1. En sub
2. En center
3. Test af noget kraftigere forstærkning
4. En Emotiva UMC-1

Ja, der er nogle frækkerter at de laver deres forstærkere så dybe. Men kabinetterne er ganske fyldte, så det er ikke uden grund. Held og lykke med at finde et møbel.


__________________
Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
Til top Vis Delaney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Delaney
 
Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 801
Sendt: 10 November 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Slothen skrev:

Ser fedt ud!!

 

Det blå kabel fra din PS3 til forstærkeren, hvad er det?



Tak skal du have . Det blå kabel er et ret billigt optisk kabel. Mærket er Lindy.


__________________
Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
Til top Vis Delaney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Delaney
 
Slothen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 10 November 2008 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Okay, undrede mig bare :)

Til top Vis Slothen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Slothen
 
Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 801
Sendt: 19 November 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Hvis alt går i orden, er der godter på vej med posten. 

__________________
Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
Til top Vis Delaney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Delaney
 
eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 August 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 19 November 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

ser rigtig spændende ud. har selv samme "tv-bænk" fra ikea. der har jeg monteret en træplade bagpå, der går helt ned til gulvet, og malet i samme farve som vægen bagved. på den måde er mine kabler godt skjult. blev træt af at se på dem under bænken. blot en lille ide.
Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1
 
Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 801
Sendt: 19 November 2008 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

eag1 skrev:
ser rigtig spændende ud. har selv samme "tv-bænk" fra ikea. der har jeg monteret en træplade bagpå, der går helt ned til gulvet, og malet i samme farve som vægen bagved. på den måde er mine kabler godt skjult. blev træt af at se på dem under bænken. blot en lille ide.


Tak for tippet. Jeg får det sgu nok ikke gjort, hvis jeg kender mig ret. Men det er da i hvert fald en god ide.


__________________
Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
Til top Vis Delaney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Delaney
 
Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 450
Sendt: 20 November 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

XPA-3? eller 2?
Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng
 
Kanish
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 20 November 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Sikkert et rigtig dumt sprøgsmål og heltsikkert den forkert tråd at spørge i men nu kommer det altså.

Jeg ser i din udstyrsliste at du har en ps3 med en 500 gb ekstern harddisk. kan du sætte en harddisk til en ps3? og hvordan fungere det? kan du bare se film direkte derfra og skal der noget specielt tilslutningskabel til?

På forhånd tak

Jonas

P.S. Rigtig flot setup!
Til top Vis Kanish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kanish
 
Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 801
Sendt: 20 November 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Steffeng skrev:
XPA-3? eller 2?


Nej ikke just. Men det er ikke faldet på plads endnu, så jeg holder lige mine heste lidt endnu. Ellers et godt bud.

Mht. XPA-2'eren tror jeg i øvrigt at jeg ville foretrække en RPA-2. Den er i øjeblikket med på båden fra fabrikken i Kina, så Emotiva har dem på lager indenfor et par uger.


__________________
Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
Til top Vis Delaney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Delaney
 
Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 801
Sendt: 20 November 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Kanish skrev:
Sikkert et rigtig dumt sprøgsmål og heltsikkert den forkert tråd at spørge i men nu kommer det altså.

Jeg ser i din udstyrsliste at du har en ps3 med en 500 gb ekstern harddisk. kan du sætte en harddisk til en ps3? og hvordan fungere det? kan du bare se film direkte derfra og skal der noget specielt tilslutningskabel til?

På forhånd tak

Jonas

P.S. Rigtig flot setup!


Først og fremmest - tak for rosen.

Den eksterne harddisk sættes bare i en USB-port på PS3'en. Jeg har musik og film liggende på den, og afspiller dem derfra. Og det fungerer problemfrit.


__________________
Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
Til top Vis Delaney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Delaney
 

Side af 17 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes