Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 03:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Stue-waf (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Fedt forum! Jeg er vild med de ting i gutter kan slippe afsted med at slæbe ind i stuen derhjemme :-) - der er i hvert fald nogle ting jeg selv ville have svært ved! Som man siger: der findes to slags mænd, dem der er under tøflen, og dem er ikke vil indrømme det!

Jeg synes lige jeg ville bidrage med nogle billeder fra min egen "hifi-krog" selv om dette indlæg måske hører mere hjemme i Bo Bedre :-). Så er i advaret - det handler ikke (særlig meget) om hifi! Men under alle omstændigheder kunne det være at nogen kunne få en idé eller to om hvordan man får lidt mere waf i stuen.

Mit anlæg (som hører til den relativt billige ende) består af en surround-receiver, Sonos, HD-recorder, BLU-RAY-afspiller, Wii, en "ufo", en programmérbar fjernbetjening, en fladskærm og front/center/sub (modelnumre længere nede hvis nogen skulle være interesserede). Det eneste synlige er skærmen, højttalere og to fjernbetjeninger. Resten er gemt væk i et metal-skab fra Ikea.

Anlægget er sat op i vores "stue-krog" - her er nogle billeder:

 

 

 

 

Som man kan se er der ikke meget plads at gøre med, og flisebelægningen på gulvet gør desværre ikke lydoplevelsen større. Sofaernes placering i forhold til højttalerne fremmer heller ikke lydoplevelsen... men hvad gør man ikke for waf. Højttalerne er tilsluttet både skærmen og surround-receiveren. I skabet sidder en lille NAS-box som gør, at lyden fra receiveren dør når skærmen er slukket eller er "muted". Sub'en (8 tommer) er gemt i hjørnet bag sofaen:

Skærmen er 32 tommer - kunne godt være LIDT større. Forstærken er på 50 (NAD) watt - det er efter min mening ok til den "krog" anlægget sidder i. Jeg har tænkt på større, men mangler et godt argument overfor min søde kone ;-)

Ufo'en gør at jeg kan bruge en hvilken som helst fjernbetjening (jeg har selvfølgelig valgt den programmérbare) til at styre sagerne, selv om metalskabet er lukket. Radiosenderen i det specielle batteri sender signalerne videre til ufo'en, som sender signalerne infrarødt videre i skabet, så man er fri for at åbne lågerne :-)

Hvis man skal kigge lidt inden i skabet:


Som fortalt: på øverste hylde Sonos (passiv enhed), ufo, BLU-RAY, HD-recorder, og nederst Wii og surround-receiver. Det styres via fjernbetjeningen der fulgte med til skærmen (sort), og en programmérbar NAD (sølv):


Et par bemærkninger om Sonos: da jeg ikke har netadgang i nærheden af forstærkeren har jeg købt en ZoneBridge. Den har smidt ind i køkken-soklen, hvor jeg også har sat en NAS (netværks-harddisk med min CD'er rippet som flac) sammen med internet modem/trådløs router. Musikken styres med en Sonos-controller - det kan din kvinde også finde ud af at bruge :-).

Now you see it:

Now you don't:


Til sidst de forbedringer jeg pønser på:

- En iPoc Touch til at styre Sonos
- Netværk til BLU-RAY (BD-live) via strømstik
- Video-streaming over netværk - nogen forslag?

Hvis nogen har forslag til forbedringer er jeg lutter øren. Det er jo SP-tid :-)

Lidt data på setup:

Skærm: NAD 32A1
Sonos: CR100, ZP90, BR100, CC100
Surround-receiver: NAD T-743
BLU-RAY: Sony BDP-S356
HD-recorder: Sony RDR-HX710
Center: B&W LCR-60
Front: B&W DM-602
Sub: B&W ASW300
NAS: QNAP TS109 med 750 GB disk

Hilsen Ole

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Er der ikke noget 'sweet spot'?  Synes ellers, der er gjort en imponerende indsats til fordel for æstetikken. Ingen baghøjtalere?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Mht. sweet spot: jo, når jeg skal på skiferie stiller jeg mig foran skærmen og går så langt tilbage jeg kan indtil jeg rammer en væg. Derefter sætter jeg knæene i en 90 graders vinkel og nyder lyden :-). Nej... et sweet spot skal man vist lede længe efter! Sub'en er dog langt mere markant når man sidder i sofaen ved vinduet (fars sofa).

Baghøjttalere er der ikke blevet plads til. Hvis det skal være nogenlunde ok skal den ene baghøjttaler hænge frit under loftet (altså ikke op ad en væg), og det synes jeg sgu selv der bliver for meget af det gode. Det er huset der er problemet ;-)

/Ole

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Er der i øvrigt nogen der har erfaring med hvor stort et "sweet spot" man kan få ved at købe en forstærker med rumkorrektion (altså mikrofon, målemåle osv.)? Har jeg overhovedet noget at vinde ved det når mit setup er så bredt som det er?

/Ole

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
Nordam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Det ser jo rigtig godt ud! Lækkert at tingene er gemt væk

Du oplever ingen netværksproblemer, og "huller" i streamingen til sonos'en?

Til top Vis Nordam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nordam
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Når Sonos først kører, så kører det sgu! MEN... der er små drilske øjeblikke, som dog sandsynligvis noget a'la pakkeprioritering i min router. Hvis jeg f.eks. er ved at uploade for fuld kraft (eller så meget et 802.11G nu kan klare) samtidigt med at jeg skifter nummer, så kan der godt komme en bøvs på kontrollen om at den ikke havde adgang til netshare't. Jeg har surfet en del Sonos-indlæg andre steder, og det eneste sted jeg fandt kommentarer om udfald i lyden, blev det hhv. repareret af en anden router og skift af trådløs kanal (pga. inteferens med andet trådløst udstyr), hvilket man kan gøre via kontrollen.

Decideret lydudfald har jeg kun oplevet ved at afspille et nummer fra et share på en gammel bærbar mens den var ved at starte op. Trods alt kræver det jo lidt båndbredde hvis det er flac der skal skydes afsted.

Min første mistanke om hvorfor jeg fik fejlen om "ingen adgang til netshare" var i øvrigt at det skyldtes at jeg ikke havde kablet netværk fra NAS til ZonePlayer, men jeg HAR jo kablet netværk fra min NAS til min ZoneBridge, som derefter snakker med ZonePlayer'en over et separat trådløst netværk, hvor der ikke burde være problemer.

Men kort fortalt: de eneste problemer med lyd-udfald jeg har læst om, har skyldtes en dårlig router eller et frekvensbånd der lå for tæt på et andet - og begge dele kan fixes. Skulle jeg gøre noget om, ville jeg dog fravælge kontrollen (den koster trods alt 2500), og købe i iPod touch i stedet. Ingen tvivl om at jeg er en lykkelig Sonos-ejer :-)

/Ole

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes