Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. marts 2024 | 03:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Manglende kvittering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 845
Sendt: 27 December 2021 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Har i sidste uge købt et sæt højttalere i den lidt dyre ende, hos en etableret forhandler, jeg betalte højttalerne via bankoverførsel, efter at have modtaget en helt enkel faktura med betalingsanmodning påtrykt. Da jeg hentede højttalerne i forretningen, ville jeg gerne have et købebevis / kvittering på handlen, så det var tydeliggjort at jeg havde betalt og at højttalerne var mine, forhandleren sagde han ville sende en på mail.

Da jeg efter et par dage ikke have modtaget noget, rykkede jeg forhandleren i en pæn mail. Det er nu endt i en længere korrespondance, det korte og det lange er, at forhandleren ikke vil give mig en kvittering, han har dog skrevet i en mail at ”højttalerne er betalt, for ellers ville jeg jo ikke have udleveret dem”, og så har jeg den anmodning om betaling jeg fik før købet, det mener forhandleren gør det ud for købsbevis, hvor min forventning er at få et købsbevis / kvittering der effektivt og samlet beviser varen er betalt og er min.

Men hvad siger I? kan se at de fleste der har næsten nye high end produkter til salg på brugt markedet, skriver de ikke har kvittering, kun original emballage, så er det kutyme i denne branche at man undgår kvitteringer, fx grundet store rabatter?

Der er i øvrigt 8 års garanti fra producenten, hvis man kan dokumentere sit køb, så helt uvæsentligt er det ikke for mig, let og tydeligt at kunne dokumentere købet.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A
 
Ole-i-Kbh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 27 December 2021 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Kan måske tyde på at du har fået en større rabat end forretningen har aftalt muligt med grossist/producent til en forbruger, og for
således ikke at ende i en konflikt med disse ønsker forretningen ikke en "rygende pistol". Men uanset dette - naturligvis skal du da
have en kvittering med angivelse af mærke, model og serienummer..... - Jeg har tidligere oplevet at ved køb af 100 % nye varer at
modtage en kvittering med "Demomodel" anført selv om kassen var uåbnet...
Til top Vis Ole-i-Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole-i-Kbh
 
4711
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 11 Februar 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 27 December 2021 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Du kan spørge forhandleren om han frivilligt vil iagttage sin pligt til at udstede faktura, jf.
momslovens paragraf 52a eller om der er nødvendigt at få SKAT til at forklare ham
det?
Til top Vis 4711's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 4711
 
Panerai
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 27 December 2021 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Men den faktura du har fået med beløb, kan man ikke se hvilke højttaler vi taler om, burde jo være fint med en faktura?
Til top Vis Panerai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Panerai
 
Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 845
Sendt: 27 December 2021 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Har fået en meget enkel faktura inden handlen, hvor mærke og model fremgår, dog står det serienummer hver ht er mærket med ikke angivet. Problemet for mig som køber, er at på denne faktura, fremgår kun en anmodning om betaling, da varen først vil blive bestilt hjem, når det fulde beløb er betalt, der er altså ikke noget bevis for at handlen er gået igennem.

Jeg efterlyser derfor et bevis / dokument, fx i form af en kvittering, hvor alt det oplyste på fakturaen fremgår, men der også tydeligt fremgår at endelige betalingen for varen er udført.

Har foreslået sælger at han bare kan påføre på fakturaen, at det fulde beløb er betalt, da det vil være en mere samlet effektiv dokumentation for mig, på at jeg så har købt og ejer varen, og det ville gære mig glad. syntes faktisk ikke det er for meget at forlange.

Det afviser han og skriver "Jeg skriver i Mailen at fakturaen er betalt. Det må være dokumentation nok til dig."

Jeg har nu skrevet til producenten, om de i forhold til deres udvidet 8 års garanti vil godkende en faktura der ikke indeholder serienummer, og hvor kvitteringen for betaling af faktura, bare fremgår i en mailkorrespondance.

Og så må jeg bare tage ved lære, og handle andetsteds næste gang jeg skal bruge 3 månedslønne på hi fi. her for man et helt købebevis med serienummer, garantibestemmelser m.m. bare man køber et kabel.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4501
Sendt: 27 December 2021 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Det er ikke er krav at en faktura indeholder serienr. på de varer, du har købt. Kabler har f.eks. sjældent serienr.!!!

Hvis du har en kvittering for købet, og det kan også være en bon fra et kasse-apparat, så kan du altid gøre krav gældende i forhold til reklamation og evt. ekstra garanti. En kvittering skal blot angive beløbet, du har betalt...

At angive serienr. er kun en fordel for sælger selv. Du skal ikke godtgøre dette ved en reklamation, kun at du har betalt og derfor har ret til at reklamere.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Panerai
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 27 December 2021 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Kiggede lige på min faktura på mine Harbeth højttaler, de har heller ikke serienummer på faktura....
Til top Vis Panerai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Panerai
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6629
Sendt: 14 Januar 2022 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Du skal have en længer er den ikke.
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes