Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 08:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: For høje priser i Dk. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 23 Juni 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skal priserne på hifi udstyr være så pokkers høje i Danmark?

Som eksempel kan nævnes et sæt højttalere fra et tysk højttaler mærke og produceret i Tyskland som jeg selv er interesseret i at købe. De koster i Danmark 16.000 DKK for et sæt mens man i Sverige kan finde nøjagtigt samme sæt højttalere til 14.900 Svenske kr som med dagens kurs er lige knap 12.000 DKK og svenskerne betaler sandsynligvis flere svenske kroner i indkøb pr sæt en den danske importør gør, grundet den svenske krones lavere kurs overfor Euroen end den danske krone. Alligevel så kan de sælge den BILLIGERE i svenske kr selvom logikken siger det modsatte, de svenske priser er normalt højere end de danske hvis man sammenligner prisen i DKK direkte med SEK.

Værre bliver det hvis man tager til Tyskland, der kan samme sæt fåes for 11.000 DKK, har faktisk set priser helt ned til 9.000 DKK for et sæt, men uheldigvis sender den forretning ikke til Danmark. I Schweiz ligger prisen på UNDER 8.000 DKK for et sæt, dvs HALV pris ift. Danmark.

Selvfølgelig er der forskelle i moms og det generelle udgiftsniveau afhængig af i hvilke lande de forskellige forhandlere ligger men det kan ikke forklare hvorfor prisen skal være DOBBELT så høj i Danmark ift. Schweiz.

Jeg har skrevet til den danske importør og prøvet at presse ham lidt på prisen så det bliver spændende at se hvad han siger til det. Jeg vil jo helst købe hos en Dansk forhandler da hifi efterhånden har trange kår i lille DK men jeg vil under ingen omstændigheder betale sådan en stor overpris ift. andre nabolande. For at være fair, så ville en pris på niveau med den Svenske være acceptabel da Sverige når man sammenligner de økonomiske forhold ligger tættere på Danmark end Tyskland og Schweiz.

Anyway, var bare et lille opstød fra min side af og der er sikkert mange der er dybt uenige med mig men det må de jo selv om. Hvis de vil betale så meget ekstra for at købe i Danmark er de selv om det.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 23 Juni 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Ja, det er sygt. Sparede i sin tid 3.000 på min projektor (30%). Ved at købe i tyskland fremfor danmark. Vil gerne støtte de danske butikker, men det rækker SUen altså ikke til.

__________________
Mit udstyr (NAD, Vega, Sanyo):
   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28291&KW=St ylaH
Til top Vis StylaH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StylaH Besøg StylaH's Websted
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lige fundet en side i Tyskland der kan sende mig et sæt for 10.500 DKK inkl porto så med mindre den danske importør kommer med et godt tilbud så ryger ordren til Tyskland istedet.

Men håber da de svarer på mandag eller tirsdag senest så jeg kan købe fra Danmark.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
aurumcantus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Det er jo nok det med garentien og rep. af defekte ting, så er der sq langt til tyskland, men ja, det er for dårligt, men trode lidt at det var derfor at vi skulle ha et EU, så forskælden ik var så stor, men det bliver den jo nok ved med at være.

Og jeg tør ikke  



__________________
Mvh
Aurumcantus
____________________________________________________
Audio Note
Til top Vis aurumcantus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aurumcantus Besøg aurumcantus's Websted
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

aurumcantus skrev:

Det er jo nok det med garentien og rep. af defekte ting, så er der sq langt til tyskland, men ja, det er for dårligt, men trode lidt at det var derfor at vi skulle ha et EU, så forskælden ik var så stor, men det bliver den jo nok ved med at være.

Og jeg tør ikke  

Det med rep og garanti har jeg også tænkt på men nu er det jo højttalere jeg vil købe og det er generelt ikke noget der går i stykker tit, medmindre man direkte misbruger dem så jeg er rimelig tryg ved køb af sådanne fra Tyskland.  

Men som sagt, nu må jeg se hvad den danske importør siger til det, kunne jo være de var friske på en god handel.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Var i Fleggaard for nogen tid siden, og jo.. vel var der da penge at sparer, på feks tv som jeg specifikt så på, men synes nu alligevel ikke at der var så meget sparet som jeg havde regnet med. Måske er Fleggaard heller ikke det rigtige sted at kigge, det ved jeg ikke.. men alligevel
Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
Var i Fleggaard for nogen tid siden, og jo.. vel var der da penge at sparer, på feks tv som jeg specifikt så på, men synes nu alligevel ikke at der var så meget sparet som jeg havde regnet med. Måske er Fleggaard heller ikke det rigtige sted at kigge, det ved jeg ikke.. men alligevel

Nu snakker vi om et sæt højttalere der i DK koster 16.000 som jeg så kan få fra Tyskland for 10.500 inkl porto, det er lige 5.500 DKK sparet eller ca 35%, det er en besparelse der vil noget.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

rattanhuset skrev:
Var i Fleggaard for nogen tid siden, og jo.. vel var der da penge at sparer, på feks tv som jeg specifikt så på, men synes nu alligevel ikke at der var så meget sparet som jeg havde regnet med. Måske er Fleggaard heller ikke det rigtige sted at kigge, det ved jeg ikke.. men alligevel

Nu snakker vi om et sæt højttalere der i DK koster 16.000 som jeg så kan få fra Tyskland for 10.500 inkl porto, det er lige 5.500 DKK sparet eller ca 35%, det er en besparelse der vil noget.

 

Det må man sige, men kunne kun lige komme på den oplevelse jeg havde haft omend der er forskel på højtalere og et tv

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
aurumcantus skrev:

Det er jo nok det med garentien og rep. af defekte ting, så er der sq langt til tyskland, men ja, det er for dårligt, men trode lidt at det var derfor at vi skulle ha et EU, så forskælden ik var så stor, men det bliver den jo nok ved med at være.

Og jeg tør ikke  

Det med rep og garanti har jeg også tænkt på men nu er det jo højttalere jeg vil købe og det er generelt ikke noget der går i stykker tit, medmindre man direkte misbruger dem så jeg er rimelig tryg ved køb af sådanne fra Tyskland.  

Men som sagt, nu må jeg se hvad den danske importør siger til det, kunne jo være de var friske på en god handel.

Teknisk set bør merprisen i Danmark ikke være højere end momsforskellen medfører men erhverslivet forlanger de priser de kan slippe af sted med lokalt. Det man skal gør op med sig selv er om afstanden til forhandleren / nærmeste værksted der tager sig af eventuel garantireperationer er besparelsen/besværet værd.

En del af prisforskellen skal også ses i forhold til de lokale løn-/formueforhold. Det er en illusion at en generel høj levefod kan eksistere sammen med lave priser. Hvis alle vil være ved muffen men ikke vil til foret, hvem skal så betale ?

Men ind i mellem støder man som du på ulogiske prisforskelle der ikke lader sig forklare uden videre.

Danmark er en krejlernation og det er nok nemmere at forhandle sig frem lokalt end syd for grænsen, men det finder du jo ud af 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Bassøe skrev:
aurumcantus skrev:

Det er jo nok det med garentien og rep. af defekte ting, så er der sq langt til tyskland, men ja, det er for dårligt, men trode lidt at det var derfor at vi skulle ha et EU, så forskælden ik var så stor, men det bliver den jo nok ved med at være.

Og jeg tør ikke  

Det med rep og garanti har jeg også tænkt på men nu er det jo højttalere jeg vil købe og det er generelt ikke noget der går i stykker tit, medmindre man direkte misbruger dem så jeg er rimelig tryg ved køb af sådanne fra Tyskland.  

Men som sagt, nu må jeg se hvad den danske importør siger til det, kunne jo være de var friske på en god handel.

Teknisk set bør merprisen i Danmark ikke være højere end momsforskellen medfører men erhverslivet forlanger de priser de kan slippe af sted med lokalt. Det man skal gør op med sig selv er om afstanden til forhandleren / nærmeste værksted der tager sig af eventuel garantireperationer er besparelsen/besværet værd.

En del af prisforskellen skal også ses i forhold til de lokale løn-/formueforhold. Det er en illusion at en generel høj levefod kan eksistere sammen med lave priser. Hvis alle vil være ved muffen men ikke vil til foret, hvem skal så betale ?

Men ind i mellem støder man som du på ulogiske prisforskelle der ikke lader sig forklare uden videre.

Danmark er en krejlernation og det er nok nemmere at forhandle sig frem lokalt end syd for grænsen, men det finder du jo ud af 

Det kan jeg kun være enig i. Jeg er helt klar over at en høj levestandard også medfører højere priser men i tilfældet med prisen i Schweiz giver det ingen mening. Schweiz har en levefod der godt kan sammenlignes med Danmarks men alligevel er prisen det halve.  Sverige er også betydeligt billigere og der er levestandarden kun en lille smule lavere end Danmarks. Det giver ingen mening overhovedet. Værre er det at den danske importør sælger dem direkte til forbrugeren så der er intet mellemled som der normalt er hvor både importørleddet og forhandler leddet skal tjene penge på det. Her er det kun et led,  importøren, så prisen burde ikke være så høj.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 312
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

kan du løfte sløret for hvem den danske importør er?

__________________
Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
Til top Vis hifihuset.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifihuset.dk Besøg hifihuset.dk's Websted
 
Notorious
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 174
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

TV er der nu ellers en del at spare penge på ved at købe i Tyskerlandet, og mange fjernsyns producenter har Europa garanti så det er lige meget hvor man har købt det... Og hvis det virklig er at ens fjernsyn går i stykker så kan man da i det sjældne tilfælde da enten sende eller kører det til Tyskland og få dem til at tage sig af det...
Til top Vis Notorious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Notorious
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:
kan du løfte sløret for hvem den danske importør er?

Nu du spørger så kan jeg vel godt løfte sløret for det. Jeg snakker om Audiomega.dk og specifikt om Heco Audio Højttalere.

 

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan I i ramme alvor foranlediges til at tro, at høj levestandard giver højere detailpriser? (Hvis det er noget I har lært i statskundskab, så tæv læreren tak!)

Næh; hvis nogen/noget skal have skylden, så må det blive den ublu skatteudskrivning, for at få dette sikkerhedsselesamfund til at hænge sammen. Husk på at kun ca. en femtedel af den voksne befolkning bidrager med noget rent produktivt, resten kontrollerer, leder og fordeler, og så skal det koste mange penge at køre forretningen Danmark. Det er ikke nemt at være handlende i Dannevang; skat, told, moms og punktafgifter står i kø, og derefter venter alt det administrative, bare kom igang!

Et andet eksempel: Hvad koster en Coca-cola? Ikke en bøjet 5-øre, men hvad er folk parat til at give for den herlige læskedrik? 12 kr? Så må den koste 15! 15 kr? Så må den koste 18 kr! Det præcist samme produkt koster i Polen kun en halv Øvro, hvorfor? For det er hvad polakere har råd til at betale. Danskere betaler derfor åger-pris, for at andre af vores kære med-jordlinge kan få råd til det samme.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

DK er det dyres land i verden når det glæder lyd, billde m.m.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Gysse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 05:14 | IP-adresse registreret  

 
F.Christians skrev:
Hvordan kan I i ramme alvor foranlediges til at tro, at høj levestandard giver højere detailpriser?


Hvordan kan du foranlediges til at tro andet?

 
F.Christians skrev:
Et andet eksempel: Hvad koster en Coca-cola? Ikke en bøjet 5-øre, men hvad er folk parat til at give for den herlige læskedrik? 12 kr? Så må den koste 15! 15 kr? Så må den koste 18 kr! Det præcist samme produkt koster i Polen kun en halv Øvro, hvorfor? For det er hvad polakere har råd til at betale.


Dit eksempel viser fint, at levestandarden har stor indflydelse på markedsprisen og modsiger derfor dit første postulat.
Til top Vis Gysse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gysse
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 06:04 | IP-adresse registreret  

Hvor meget en ting koster, har da intet med levestandarden at gøre, intet.

Det høje skattetryk, grundet velfærdssamfundets omfang, byder på høje lønninger. Disse høje lønninger er ikke et udtryk for, at vi har flere penge mellem hænderne, når de faste udgifter er betalt. Vi har nok sårn cirka den samme mængde penge tilbage, som folk i de fleste andre europæiske lande vi normalt sammenliner os med! (Og i Schweitz har de en væsenligt højere levefod, og alligevel lavere hifi-priser!) End ikke BNP/indbygger kan bruges som undskyldning for det høje prisniveau.

Udover skat, told og moms, har også det forventede ganske lille salg, kontra de faste udgifter, en del af skylden for de høje danske hifi-priser. Ikke at forglemme den importørfastsatte vejledende prissættelse.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
MC955
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 828
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 06:44 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hvordan kan I i ramme alvor foranlediges til at tro, at høj levestandard giver højere detailpriser? (Hvis det er noget I har lært i statskundskab, så tæv læreren tak!)

Næh; hvis nogen/noget skal have skylden, så må det blive den ublu skatteudskrivning, for at få dette sikkerhedsselesamfund til at hænge sammen. Husk på at kun ca. en femtedel af den voksne befolkning bidrager med noget rent produktivt, resten kontrollerer, leder og fordeler, og så skal det koste mange penge at køre forretningen Danmark. Det er ikke nemt at være handlende i Dannevang; skat, told, moms og punktafgifter står i kø, og derefter venter alt det administrative, bare kom igang!

Et andet eksempel: Hvad koster en Coca-cola? Ikke en bøjet 5-øre, men hvad er folk parat til at give for den herlige læskedrik? 12 kr? Så må den koste 15! 15 kr? Så må den koste 18 kr! Det præcist samme produkt koster i Polen kun en halv Øvro, hvorfor? For det er hvad polakere har råd til at betale. Danskere betaler derfor åger-pris, for at andre af vores kære med-jordlinge kan få råd til det samme.

Ja sådan er det.

Og i mange af de lande betaler de ikke skat eller moms, jeg kender en del impotør fra nogle af disse lande, og de griner når de høre hvad jeg skal betale.

Prøv at tænk på hvordan de prissætter vores huse, lige meget standen næsten , næ det er hvad folk vil betaler for at bo i det område dit hus ligger i.

Men alt dette skal nok få en enden og det kommer til at gøre ondt for lille dk.



__________________
Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955
 
Gysse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Hvor meget en ting koster, har da intet med levestandarden at gøre, intet.


Jo, det hænger nøje sammen. Som du selv skriver koster en cola en brøkdel i Polen fordi de ikke har råd til at betale mere. Du bør læse nedenstående artikel omkring de høje priser på koncertbilletter i Danmark:

http://politiken.dk/kultur/article309829.ece

F.Christians skrev:
Disse høje lønninger er ikke et udtryk for, at vi har flere penge mellem hænderne, når de faste udgifter er betalt.


Nej, ikke nødvendigvis. Men lønningerne giver os mulighed for at have høje faste udgifter. De faste udgifter er også en del af vores forbrug og dermed levestandard.

F.Christians skrev:
(Og i Schweitz har de en væsenligt højere levefod, og alligevel lavere hifi-priser!) End ikke BNP/indbygger kan bruges som undskyldning for det høje prisniveau.


Schweiz er samlet set marginalt billigere end Danmark. Nedenstående er taget fra Danmarks statistik:

"Ser man på det samlede prisniveauindeks i 2005 for alle varer og tjenester, inklusive offentligt forbrug og investeringer (BNP), ligger det generelle prisniveau i Danmark 29 pct. højere end gennemsnittet i de 15 ”gamle” EU-lande."

"I EFTA-landene Schweiz og Norge ligger priserne 26 og 25 pct. over EU-15 gennemsnittet, mens Island topper med et prisniveau 38 pct. over gennemsnittet i EU-15."

F.Christians skrev:
Udover skat, told og moms, har også det forventede ganske lille salg, kontra de faste udgifter, en del af skylden for de høje danske hifi-priser. Ikke at forglemme den importørfastsatte vejledende prissættelse.

Korrekt. Igen argumenterer du fornuftigt for, at vores høje levestandard er skyld i lidt højere priser.

Til top Vis Gysse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gysse
 
chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 215
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

det må jeg sgu sige Gysse DET ser ud til at du ved hvad du taler om .......dig skal jeg ikke diskutere med

__________________
MVH
chillipepper
Til top Vis chillipepper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chillipepper
 

Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes