Forfatter |
|
moppy Forum Bruger
Bruger siden: 26 Juni 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg har haft den fornøjelse at købe en ny 60" fladskærm i en anerkendt og e-mærket netbutik. Efterfølgende fandt jeg ud af at skærmen har været brugt, da der er gemt data i skærmen som indikerer brug med dårligt antennesignal, hvor disse informationer automatisk lagres. Butikken undskylder sig med, at da man har 14 dages returret ved køb på nettet, kan man også forvente at modtage "testede" varer som nye (som de kalder det). Jeg havde dog en klar forventning om at modtage en fabriksny skærm når jeg har købt en sådan. Er der andre som har haft lignende oplevelser? Jeg har læst lidt om reglerne på taenk.dk og forbrug.dk og de fortæller ganske rigtigt at man godt må teste elektronik når det er købt på nettet og derefter returnere det, men ikke så meget om butikken må sælge samme vare igen som ny uden at gøre opmærksom på, at den har været "testet". I princippet kan samme vare så være "testet" flere gange inden du modtager den. Jeg venter lidt med at afsløre butikkens identitet, til de fuldstændigt har afvist min indsigelse, men vil da gerne høre om andres oplevelser.
|
Til top |
|
|
Gnist Forum Bruger
Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 283
|
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel hvad man må forvente når man handler på nettet.
Man kan ikke forvente billigere priser, god beskyttelse (14 dages returret, 30 dages ombytningsret) og så samtidig regne med
at det er jomfruelige varer man modtager.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger
Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6271
|
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor dog ikke?????
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger
Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man kan det, så vil jeg gerne bestille en skærm til test i fx. 10 dage, for derefter at returnere den. Så kan jeg efterfølgende gå i samme netbutik og købe samme skærm med nedslag i prisen fordi den har været "testet".
|
Til top |
|
|
moppy Forum Bruger
Bruger siden: 26 Juni 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man returnerer en vare købt i en netbutik skal man selv betale fragten og varen skal returneres i væsenligste samme stand. Det kan nok ikke betale sig at fragte en 60" skærm ret mange gange med fragtmanden før at fortjenesten er væk og hvem siger at du får leveret din egen skærm igen. Jeg mener bare at netbutikken bør gøre forbrugerne opmærksom på at varen kan have været udpakket men man må ikke tage varen "i brug" - kun "teste den.
|
Til top |
|
|
Gnist Forum Bruger
Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 283
|
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er forskellen på at "teste" og tage "i brug"
Jeg har modtaget flere ting der har været været testet før jeg fik det, bla. en harddisk og en usbdac.
Det er risikoen man løber nar man handler på nettet, man har jo stadigvæk garantien fra købsdatoen, der er bare en anden der
har kigget på varen inden man selv fik den
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger
Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt følge at det er en rimelig oplysning at varen kan have været udpakket,
men hvis ikke du forventer en lavere pris til følge, hvad kan man så bruge den viden til?
|
Til top |
|
|
moppy Forum Bruger
Bruger siden: 26 Juni 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
At få leveret en fabriksny vare er trods alt lidt større sikkerhed for at varen ikke har lidt overlast. Jeg har jo ingen mulighed for at se om skærmen har stået tændt som demo i det sidste år og er pakket pænt ned af butikken inden den er solgt eller om andre kunder har "testet" den i uendelighed. Forskellen mellem at teste er i følge butikken om du lige sætter den til for at se billedet (test) eller om du ser fodboldkamp med vennerne (taget i brug). Hvordan kontrollerer de lige det?
Jeg kan ikke forstå argumentet med at det er "risikoen ved at handle på nettet". Netbutikker må nu engang leve med at få enkelte varer retur. Det er en del af omkostningen ved at drive netbutik. Til gengæld sparer de jo mange andre steder. Ved at sælge varerne som nye endnu engang ødelægger de efter min mening deres troværdighed. Mange netbutikker har jo sideløbende også fysiske butikker og så kunne de jo bruge udpakkede eller lettere brugte skærme til demo der. Du kan jo så også risikere at købe en tilsvarende skærm i en fysisk butik som måske har været solgt/testet i deres netbutik, men så har du ingen returret.
Hvis jeg havde haft oplysningen om at skærmen havde været taget i brug andet sted inden købet ville jeg have købt den et andet sted. Det kan jo så også undre at varer rent faktisk var i restordre da jeg bestilte den, så butikken har åbenbart bestilt en "brugt" skærm hjem.
|
Til top |
|
|
jukuluff Forum Bruger
Bruger siden: 24 December 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 410
|
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget normalt, både i netbutikker og normale butikker, at "testede" produkter bliver solgt som nye. Personligt synes jeg ikke der er noget galt ved denne praksis og på et eller andet punkt synes jeg heller ikke det burde komme som en stor overraskelse for folk.
Altså når man prøver et par bukser i en tøjbutik, og konstaterer at de er nummeret for små, bliver bukserne jo også bare foldet pænt sammen og langt tilbage der hvor de kom fra.
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger
Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
@moppy
Jeg er enig med dig langt hen ad vejen hvad angår butikkernes åbenhed omkring produkterne og hvor de har
været. Jeg mangler bare at forstå hvad du mener netbutikkerne skal gøre ved de produkter de får retur.
Hvis man skriver på dem at de har været pakket ud, kan de nok være svære at komme af med til samme pris,
og de kan nok ikke bruge alle sammen til demomodeller, og hvad med de butikker der ikke har en fysisk butik?
|
Til top |
|
|
moppy Forum Bruger
Bruger siden: 26 Juni 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|