Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. maj 2024 | 03:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Overstyret indspilning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 22 August 2014 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

Godmorgen

Jeg får fra tid til anden gode cd'er i min postkasse som jeg har bestilt, og det er jo dejligt

Igår fik jeg den amerikanske pigegruppe HAIM ind ad døren, men jeg kunne godt tænke mig at høre om der skulle være
andre herinde som også har bemærket at denne cd er indspillet temmelig højt, ja faktisk så højt at den overstyrer!

Den gruppe bruger meget percussion og det er tydeligt at der er noget galt - Bækner, stortrommer, s-lyde minder nærmest
som en dårlig demo...
Man må vel gå ud fra at det er masteren der er indspillet sådan, så det burde jo være alle eksemplare som lyder sådan.
Nu vil i denne weekend nær lytte lidt mere til denne skive, men hvis der findes andre med samme erfaring omkring dette
ellers udmærkede album, så vil jeg gerne høre om det

Dbh
Henrik

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1440
Sendt: 22 August 2014 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Er bange for at haim's album er et offer for 'loudness war' http://dr.loudness-war.info/album/view/47256
Vinyl udgaven er nok bedre i den forstand at den ikke er presset til max, men du skal stadig regne med at det er den samme
master som ligger til grund, så problemet vil i nogen grad gå igen.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 22 August 2014 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Ja, det er desværre endnu et album som er blevet ødelagt, men det ser ud til at vinyl versionen er en mulighed for en bedre oplevelse.
http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=Haim


Måske en af årsagerne til at vinyl er blevet så populært igen !!

Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 22 August 2014 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

olepro skrev:
Ja, det er desværre endnu et album som er blevet ødelagt, men det ser ud til at vinyl versionen er en mulighed for en bedre oplevelse.http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=HaimMåske en af årsagerne til at vinyl er blevet så populært igen !!


Desværre er en LP ikke nogle granti for 'loudness war', vente bare til at vinyl begynde at sælge rigtig god, så ville musikselskaber med sikkerhed bruge det samme musik master som de bruge til Mp3 (og CD) også til LP, så morale overfor deres kunster og kunder kan lille på et meget lille sted, men de tænke nok på at marked for musik er inden for Mp3 og iTunes, og derfor ønske man ikke at gøre noget særlig ud af CD og LP marked.

Se bare hvordan det gik for CD marked, da Mp3 vandt frem, det samme kan se for LP (og sker).

Musik af i dag, blive solgt i kvantitet og ikke i kvalitet, tænk hvis det var et billedkunstværker, man lavet billede i 300dpi, men det man solgt var i 72dpi, for det se så god ud på en computerskærme, men det blive også solgt i stor plakat stadig i 72dpi, det er det samme vi er ud i med musik.

I dag købe jeg det meste musik på Blu-ray, for sjov nok er Blu-ray lyd kvalitet højre end alt andet, en grund kan værre at det er filmselskaber der stå bag den sidst kvalitet kontrol og ikke et musikselskaber.

Kan ikke få dette billede ud af hoved, under selve musik indspilning er lydtekniker en man over 50 med super dyre og højt kvalitet lyd udstyre, men når man komme til selv mestring er det en ung knægt, der knap nok er komme ud af skole, der sidde med noget ringe lyd udstyre, og som kun kende Mp3 kvalitet, og aldrig har være inden i indspilning studiet, kunne let tænke mig at HR afd. ansætte unge til dette job (og vel også et sted for at spare penge), for de må jo vide hvordan at de unge ønske musik skal lyde, håbe at jeg tager fejl.

Sjov nok så bruge filmselskaber samme lyd udstyr som musikselskaber, men slut resultat er bare så meget anderledes selv om udgangspunket er det samme.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 22 August 2014 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Lige præcis den indspilning har voldsomt højere dynamik på vinyl ifølge DR databasen. Der kører i øvrigt en tråd på nerds.dk,
hvor jeg og et par andre diskuterer dette problem.

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 22 August 2014 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart tror jeg ikke LP'en bliver samme offer for Loudness-War som CD'en, da CD'en er den kommercielle udgivelse
der bruges til Radio og Internet-tjenester, da CD'en jo er Digital og lige til at bruge.
Der kan man jo sige det grundlæggende er en anden målgruppe på LP'erne, og denne målgruppe er nok noget mere
kritisk i forhold til lyd og produktion. LP køberne vil nok meget hurtigt forlade de selskaber der konsekvent udgiver
dårlige trykninger/produktioner. Så jeg tror dette område har potentiale i fremtiden, da kunderne her selv er lidt
medbestemmende via købekraften og valg af kvalitet.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 22 August 2014 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
Umiddelbart tror jeg ikke LP'en bliver samme offer for Loudness-War som CD'en, da CD'en er den kommercielle udgivelse
der bruges til Radio og Internet-tjenester, da CD'en jo er Digital og lige til at bruge.
Der kan man jo sige det grundlæggende er en anden målgruppe på LP'erne, og denne målgruppe er nok noget mere
kritisk i forhold til lyd og produktion. LP køberne vil nok meget hurtigt forlade de selskaber der konsekvent udgiver
dårlige trykninger/produktioner. Så jeg tror dette område har potentiale i fremtiden, da kunderne her selv er lidt
medbestemmende via købekraften og valg af kvalitet.

Nu er stor set alt indspille digital og har være det fra slut 80ne, derfor er CD medie rigelige god nok til høj lydkvalitet, men må se det sådan at udgangs punket er det samme fra Mp3, CD og LP, men et sted fra original indspilning til end produkt går det galt fra MP3 og CD, men lige nu give man LP særbehandling, spørgsmål er hvor længe, for den dag hvor LP blive til en mode fenomen og det er mere vigtig at kunne vise at man har en LP, så få vi også Loudness-War på LP (desværre), jeg har tabet troen på at de stor musikselskaber tænke på kunder og deres kunster ønsker, men kun ser penge, penge og endnu flere penge, at man så ødelægge alt på sin vej i kapitalistens sag er en anden historie, og hvis man kan vende kunde til en ringer og ringe lyd kvalitet så er målet nået.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 22 August 2014 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Gorm skrev:
Umiddelbart tror jeg ikke LP'en bliver samme offer for Loudness-War som CD'en, da CD'en er den kommercielle udgivelse
der bruges til Radio og Internet-tjenester, da CD'en jo er Digital og lige til at bruge.
Der kan man jo sige det grundlæggende er en anden målgruppe på LP'erne, og denne målgruppe er nok noget mere
kritisk i forhold til lyd og produktion. LP køberne vil nok meget hurtigt forlade de selskaber der konsekvent udgiver
dårlige trykninger/produktioner. Så jeg tror dette område har potentiale i fremtiden, da kunderne her selv er lidt
medbestemmende via købekraften og valg af kvalitet.

Nu er stor set alt indspille digital og har være det fra slut 80ne, derfor er CD medie rigelige god nok til høj lydkvalitet, men må se det sådan at udgangs punket er det samme fra Mp3, CD og LP, men et sted fra original indspilning til end produkt går det galt fra MP3 og CD, men lige nu give man LP særbehandling, spørgsmål er hvor længe, for den dag hvor LP blive til en mode fenomen og det er mere vigtig at kunne vise at man har en LP, så få vi også Loudness-War på LP (desværre), jeg har tabet troen på at de stor musikselskaber tænke på kunder og deres kunster ønsker, men kun ser penge, penge og endnu flere penge, at man så ødelægge alt på sin vej i kapitalistens sag er en anden historie, og hvis man kan vende kunde til en ringer og ringe lyd kvalitet så er målet nået.


Uanset hvad så er man altid tvunget til at lave en mastering specielt til vinyl da der er visse regler som skal overholdes pga. mediets begrænsninger.

Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 30 August 2014 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Jeg undrer mig bare reelt meget når jeg tænker på at der højst sandsynligt sidder en teknikker/producer bag pulten og lytter til
det samme som jeg.. Han har endda den fordel at kunne se VU-metrerne samtidig - Jeg tænker at han ser rødt!!

Den omtalte skive med Haim er ikke værd at høre på!

Jeg kunne forstå hvis det var et eller andet dårligt lille selskab, men det er en Polydor udgivelse.....

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 30 August 2014 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Vingborg skrev:
Jeg undrer mig bare reelt meget når jeg tænker på at der højst sandsynligt sidder en teknikker/producer bag pulten og lytter til
det samme som jeg.. Han har endda den fordel at kunne se VU-metrerne samtidig - Jeg tænker at han ser rødt!!

Den omtalte skive med Haim er ikke værd at høre på!

Jeg kunne forstå hvis det var et eller andet dårligt lille selskab, men det er en Polydor udgivelse.....

Mp3 grationen af lyd teknikker/producer, som er opflasket med iPod og Mp3 musik, og er derved hel eller halvdøve plus at de aldrig har hørt live musik

Men noget er helt galt det er helt sikker
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2780
Sendt: 30 August 2014 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Det handler ene alene om af blive hørt og set. Sidst men ikke mindst at tjene penge. Musikbranchen er over årene blevet stadig mere presset på økonomien af blandt andet diverse streamingstjenester. Indspiller man musik på teknisk ideel vis og indsætter den i en strøm af melodier, vil den lyde betydeligt svagere end de øvrige indspillet efter den nuværende fremgangsmåde. Med mega kort tålmodighed hos gennemsnitslytteren og endnu kortere afstand til ”next” knappen springes musikken over. Hvad er der ved, at lave musik som lytterne springer over? Nej, man bruger i stedet samme teknik, som reklamer har anvendt i mange år. Man komprimerer dynamikområdet og limiterer alle kortvarige dynamiske spidser. På den måde får man det resultat flertallet vil have. Flertallet, som sikrer det økonomiske grundlag for pladeselskabet og musikkerne de repræsenterer. Prøv at læse www.soundsenze.com og se hvilke ideer man der har til fremtidens muligheder for forbedringer. Ideen er, hvis man kan få den gennemført, at indspille musikken i et format man kan sidestille med fotoverdenens ”RAW” format og overlade komprimering af musikken og andre klangmæssige finurligheder til slutbrugeren og dennes udstyr at bestemme.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 31 August 2014 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

Hej,

T.C. Electronic har lavet er ganske spændende foredrag om emnet.

Overstyring

Problemet med lodness war er at man let får et niveau der er højere end den maksimale lydstyrke på DAC's mm kan klare.
altså et niveau over 0dB.

[rettet ]mange producenter gerne have niveauet op på 0dB for max niveau(loudness war). Problemet er så når samples
ikke er lavet i toppen af sinues'en så får man et niveau som er over 0dB (klipning).

Nogle DAC'skan bedre klare niveau over 0dB end andre(større headroom), så kan være mindre tydeligt på nogle DAC's
(f.eks. i studiet).

T.C. anbefaler at man definerer en lavere maks volumen så man er sikker på man ikke får klippet musikken.

Hvis du evt. har mulighed for at skrue ned digitalt for niveauet burde det kunne hjælpe på gengivelsen.


__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 31 August 2014 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Tak for jeres input indtil videre..

Til at starte med fik jeg den grimme tanke at det kunne være en pirat kopi fra Kina jeg havde fingrene i.. Og hvordan så
det?
Jo altså, jeg handler typisk på Imusic.dk, CdWow eller brugt cd forretninger og netop denne Haim - Days Are Gone cd er
købt hos CdWow som afsender fra Kina! Men cd'en er hverken brændt eller har andre tegn på at være en kopi. Bogen er fin,
coveret er fint og skiven også.. Men alligevel kom jeg lidt i tvivl om hvorvidt det kunne være en dårlig kopi eller lign.

Digital volume, Min Sony afspiller har ikke, men jeg roder for tiden med en Buffalo IIISE dac fra Twisted Pear og denne har
en digital Volumite som de kalder den - Det kunne være et forsøg værd at prøve sig frem der

Overstyring, ÆV - Uprofessionelt!!!

Dbh
Henrik

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes