Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 02:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Kvaliteten af genoptryk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 30 August 2014 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Halløj. Hvordan finder man ud af (hvis man kan) om et genoptryk af en plade (LP) er lavet på den originale master eller på nogen måde er forringet i forhold til originalen!?? Og altså uden at sidde med den i hånden...


__________________
Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 30 August 2014 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Mener du originale masterbånd?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 30 August 2014 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Ja. Altså om der er brugt samme masterbånd på førsteudgivelsen og et genoptryk...

__________________
Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 30 August 2014 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Det står tit på plade omslaget om der er gjort noget.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 30 August 2014 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det står tit på plade omslaget om der er gjort noget.

Ja det er rigtigt, men jeg vil jo godt vide det inden jeg køber skidtet - og i disse webshop-tider står jeg sjældent med musikken i hånden inden jeg køber den.


__________________
Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 30 August 2014 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

broelling skrev:
allanowich skrev:
Det står tit på plade omslaget om der er gjort noget.

Ja det er rigtigt, men jeg vil jo godt vide det inden jeg køber skidtet - og i disse webshop-tider står jeg sjældent med musikken i hånden inden jeg køber den.
Så bliver du jo nødt til at spørge om det via mail f.eks og håbe på ordentligt svar. Ellers bliver det et skud i bøssen...lige på og hårdt, om du så tør/vil købe pladen. Det er bedst at stå med den i hånden.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 30 August 2014 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
broelling skrev:
allanowich skrev:
Det står tit på plade omslaget om der er gjort noget.
Ja det er rigtigt, men jeg vil jo godt vide det inden jeg køber skidtet - og i disse webshop-tider står jeg
sjældent med musikken i hånden inden jeg køber den.
Så bliver du jo nødt til at spørge om det via mail f.eks
og håbe på ordentligt svar. Ellers bliver det et skud i bøssen...lige på og hårdt, om du så tør/vil købe pladen. Det er
bedst at stå med den i hånden.

Ja måske, men problemet er vel også at det nogle gange er godt at pladen er "remastered", mens det andre gange er
skidt. De nye udgaver af Beatles både CD og LP er alle gamle udgaver overlegne, og lydkvaliteten er meget bedre end de
gamle udgaver. Hørte forleden den nye Abbey Road på vinyl og kvaliteten var lige så god som den nye CD udgave fra
2009. Også de nye ELO udgaver er helt igennem fine. Så remastered er somme tider en fordel, det afhænger helt af
hvem der gør det.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 30 August 2014 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan sagtens gå begge veje. Det er ikke altid, det er skidt.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 30 August 2014 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

OK - jeg kan se, at begrebsforvirringen er total, hvilket jeg godt kan forstå. Det er den også hos mig.

Terminologien omkring genudgivelser/genoptryk er nemlig langt fra klar og entydig. I min verden er en "re-master", at der skæres en ny matrice. Den kan så være baseret på det originale masterbånd eller et re-mix af det originale masterbånd. Men under masteringen mener jeg også, at skæreteknikeren har mulighed for at justere (lidt) på masterbåndet, hvad enten det nu er det originale masterbånd eller et re-mix af det originale masterbånd, i forhold til hvad han (for det er for det meste en han) mener, der giver den bedste lyd.

Men begreberne bruges nok rimelig meget i flæng, og jeg vil tro, at betegnelsen "re-mastered" i dag dækker over et re-mix af det originale masterbånd og en ny mastering.

Og man kan ikke på forhånd vide, om en eller flere af ovennævnte procestrin betyder en forringelse eller en forbedring af lyden i forhold til originalen. Jeg har originalpresninger, der lyder væsentligt bedre end alverdens re-masterede genoptryk, men jeg har så sandelig også det modsatte, hvor genudgivelsen lyder klart bedre end originalpresningen. "Hermann." er inde på noget af det samme.

Og så er der også situationen, hvor den samme titel er mastered i hvert sit land (eller på hver sit kontinent) med en kopi af masterbåndet som udgangspunkt, og hvor de to originalpres lyder meget forskellige. Det kunne fx være en række klassiske indspilninger på EMI, der lyder forskelligt alt efter, om du lytter til en engelsk eller en tysk presning. Og her er der jo ingen tvivl om, at skæreteknikerens evner (eller mangel på samme) har haft stor betydning for det færdige resultat.

Originale masterbånd risikerer desuden at blive fysisk nedbrudt med årene - det afhænger meget af, hvordan de er blevet opbevaret. Resultatet af dårlig opbevaring er fx huller i magnetbelægningen, hvor magnetbelægningen simpelthen er flaget af. I sådan en situation er det nok ikke særlig hensigtsmæssigt at tro, at det originale masterbånd kan bruges til en mastering - her er så absolut behov for et re-mix af masterbåndet (der så kan vise sig at lyde bedre end det originale masterbånd).

Men for at svare på dit spørgsmål, så kan du ikke (på forhånd) vide, om et genoptryk er lavet på det originale masterbånd - medmindre, at de skriver det på coveret eller et andet sted - og du kan heller ikke med sikkerhed vide, hvordan det er lavet på det originale masterbånd, jf. mine ovenstående bemærkninger.

Så du må gå den hårde vej - nemlig at lytte til, hvad du synes lyder bedst
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 31 August 2014 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

....og med hensyn til forskelle på det engelske og tyske, som tit er det gængse, så har jeg jo Level 42 Running in the Family på et engelsk pres og det er i høj grad en bedre oplevelse. Friere diskant, renere mellemtone og en bas, der er lettere at følge og mere klang rigtig. Der er en hulhed og en tynd karaktér over det tyske pres her.  (det er en lp)

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 31 August 2014 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Så du må gå den hårde vej - nemlig at lytte til, hvad du synes lyder bedst

Ja det lurede mig at det var den eneste mulighed, desværre. Ku' ønske sig et opslagsnetværk på nettet ku' man godt!! Men så må jeg jo bare anskaffe alle genoptryk af de forskellige skiver..... :)


__________________
Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 31 August 2014 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Både Michael Fremer og Richard S. Foster laver ofte sammenligninger af genoptryk og originalpres - så må du jo til inspiration se, hvad de
skriver/synes.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 31 August 2014 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

broelling skrev:
Analogueman skrev:
Så du må gå den hårde vej - nemlig at lytte til, hvad du synes lyder bedst

Ja det lurede mig at det var den eneste mulighed, desværre. Ku' ønske sig et opslagsnetværk på nettet ku' man godt!! Men så må jeg jo bare anskaffe alle genoptryk af de forskellige skiver..... :)


Det med opslagsværker kræver jo, at der er nogen, der har købt og giver deres oplevelse til kende. Eneste mulighed for udviklingen af et sådant værk er vel, at du også køber og giver dit bidrag (en gang imellem), så andre også kan få det, du efterlyser. "Spyttede selv i bøssen" for at få Dire Straits Boxen, og gav sør´me også min oplevelse til kende i en tråd herinde.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 01 September 2014 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Det er ikke altid det er en succes at det er remasteret, så der er desværre kun en måde, prøv det
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 01 September 2014 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Det med opslagsværker kræver jo, at der er nogen, der har købt og giver deres oplevelse til kende.

Jeg bruger som oftest discogs.com for at finde data på forskellige udgivelser, men det er bare kun måske 50% af alle udgivelser hvor man kan finde detaljerede oplysninger. Men det er klart det mest omsiggribende musiske opslagsværk over ældre udgivelser, jeg har kunnet finde.


__________________
Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 01 September 2014 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Tror, at du missede min pointe, for at bibeholde den slags, kræver det som regel, at man selv bidrager med "noget"

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 01 September 2014 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Tror, at du missede min pointe, for at bibeholde den slags, kræver det som regel, at man selv bidrager med "noget"

Jamen det mener jeg da også at gøre, når jeg mener at ha' noget at bidrage med... :)


__________________
Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 01 September 2014 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Super, synes det mangler lidt på H4A, folk viser gerne billeder af deres indkøb, men sjældent deres opfattelse af, hvordan lyden tog sig ud (mener LP´er). Det kunne udvide tråden "Nyeste musikkøb" til service til andre brugere.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes