Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. maj 2024 | 00:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: 10 plader til opholdet på en øde ø (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
andeth
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 02 September 2014 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

På disse sider, har der før været tråde om musikudgivelser, man ville vælge til at have med, hvis man nu var så uheldig med at være strandet på en øde ø.

De gamle tråde er for længst blevet lukket, men jeg synes, at det kunne være sjovt at tage diskusionen op igen. Ikke mindst fordi, der i hvert fald for mit eget vedkommende er så sindsygt mange plader, jeg holder utrolig meget af, så det er bestemt ikke let at prøve at begrænse sig til kun 10 udgivelser. Her ud over kan det være, at ens generelle præferencer ændrer sig over tid i takt med, at man udvider den private musiksamling.

Når jeg ser på de plader, jeg har valgt at inkludere, passer det meget godt med, at jeg generelt mener, at min musiksmag burde indikere, at jeg skulle være minimum 25 år ældre, end jeg i virkelighedens verden er (jeg er født i December 1975). Til gengæld mener jeg, at god musik er tidsløs, og en rigtig god udgivelse vil holde lige så fint om 30 år som idag. Det er ikke en kvalitet i sig selv, at musik er ny eller gammel.

I fuldstændig vilkårlig rækkefølge, har jeg valgt de 10 følgende udgivelser

Fleetwood Mac - Rumours


Fantastisk god og tidsløs rock / popplade, hvor alt går op i en højere enhed. Fra en tid, hvor der var voldsomt store budgetter til produktionen af musik, og her blev pengene brugt virkelig godt.

Vildt at et fantastisk nummer som Silver Springs ikke kom med på den oprindelige udgivelse. Jeg havde nok valgt den frem for Oh Daddy.

Tom Petty - Full moon fever

I hård konkurrence med især Damn the torpedoes, er dette 1989 mesterværk stadig min favorit Tom Petty plade, og blandt de udgivelser jeg har lyttet til flest gange i mit liv siden jeg købte den i de tidlige 90'ere.

Roy Orbison - Mystery girl

Hvad kunne der gå galt her ? En fantastisk sanger, der var på vej frem igen, en stjerne besætning, der inkluderede mine højt elskede Tom Petty and the heartbreakers og et hav af gæstestjerner, der leverede top klasse sange til projektet, blandt  andet U2, som jeg faktisk synes var interessante og gode på det tidspunkt i deres karriere.

Hvad gik så galt ? Hovedpersonen døde desværre før pladen blev udgivet, så han ikke kunne opleve den store succes som albummet fik.

Jeg kan forøvrigt anbefale, at man køber den nyligt udgivne deluxe udgave af albummet. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal synes om remasteringen. Det originale album synes jeg lyder fint som det er. Til gengæld er bonus DVDen om tilblivelsen af albummet alle pengene værd.

Hank Williams - 40 Greatest hits

Hans Williams var vel før den tid, hvor det var normen at lave almindelige studiealbums, så derfor må denne form for greatest hits med.

Pink Floyd - Wish you were here


Personligt mit favorit Pink Floyd album, der fungerer fint som en helhed rent koncept mæssigt med fokus på mangel / udeblivese og grådighed i musikbranchen, og hvor der ikke er musikalske døde perioder på albummet sammenlignet med f.eks. The Wall, der har masser af højdepunkter, men også for mange musikalske lavpunkter efter min mening. Pink Floyd var efter min mening bedst, da der var vitale input fra både Waters, Gilmour og Wright.

Eddie Cochran - 20 greatest hits

Lige som med Hank Williams, må det blive en opsamling her, da Eddie Cochran også var fra før tiden med deciderede studiealbums.

Sam Cooke - One night stand /Live at the Harlem Square club


Jeg har altid været begejstret for live albums. Jeg er noget forundret over, hvorfor dette album ikke oftere bliver fremhævet som værende blandt de bedste nogensinde. Måske fordi, at det først blev udgivet så mange efter optagelsen og Sam Cooke's død ? På dette album har man med en meget mere rå udgave af Sam Cooke at gøre, end man er vant til fra studieudgivelserne, men han synger stadig fuldstændig guddommeligt. I forhold til et andet live album, Sam Cooke at the Copra,  der som sådan også er OK, er One night stand langt mere energisk og lige på og hvor der er et helt unikt forhold mellem publikum og sangeren, der presser hinanden til det yderste.

Et fuldstændigt fantastisk album, som jeg mente var det klart bedste live album nogensinde, lige indtil et andet live album, der er optaget året efter One night stand lå i min postkasse...

Jerry Lee Lewis - Live at the Star Club Hamburg

Som nævnt tidligere var jeg overbevist om, at One night stand med Sam Cooke måtte være tidernes fedeste live album.... Men så fik jeg fat i Live at the Star Club Hamburg optaget i 1964 med Jerry Lee Lewis, og The Killer slagter totalt al konkurrence.

Live At The Star Club, Hamburg is not an album, it's a crime scene, sagde Rolling Stone om albummet, og det rammer meget godt med en optræden så vild, der viser rock'n'roll så intens som det kan være. Jerry Lee Lewis lyder på pladen som om, at han er besæt af djævlen... og hans generelle opførsel taget i betragtning kan det vel heller ikke udelukkes.

Et fint indslag om dette mesterværk, der efter min mening meget vel kunne være den fedeste musikudgivelse nogensinde.

https://www.youtube.com/watch?v=a4sGo1IzF_I

Creedence Clearwater Revival - Cosmos factory

John Fogerty omkring 1969 / 1970 kunne meget vel være sangskriveres svar på Barry Sanders 1988 sæson hos Oklohoma State Cowboys, altså de bedste år en sangskriver nogensinde har haft.

I alt for mange år, havde jeg kun Chronicle 1+2 stående i min samling, men selvfølgelig er det også nødvendigt at eje alle CCR studiealbums. Cosmos factory har ligesom de andre fantastiske CCR albums fra 1969 og 1970 en dejlig blanding at hits, albumtracks og coverversioner.

Bob Seeger and the silver bullet band - Night moves


Kunne vel sagtens være hvilket som helst Bob Seeger album fra Live Bullet til og med nine tonight, men Night moves er nu svær at komme udenom.





Til top Vis andeth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andeth
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 02 September 2014 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

10 Albums i vilkårlig rækkefølge

Derek and the Dominoes: Layla and other assorted love songs
Suverænt album, det flår og river i lytteren lige så meget nu som for 40 år siden. Af andre Clapton albums kunne
nævnes Just one night, From the cradle og 461 Ocean Boulevard

Tom Petty: Live Anthology
God Live Anthology med 5 CDer i de luxe udgaven, af andre TP albuns kunne nævnes Damn the Torpedoes, Full moon
fever, She's the one og Hypnotic Eye fra sidste måned. Men langt de fleste TP albums har klasse.

Bob Seger: Nine tonight
Det kan vist kun være den, men alle Bob Seger albums mellem de to live albums har klasse.

Bruce Springsteen: The River
Springsteen bedste album og stadig en klassiker.

Rolling Stones: Exile on Mainstreet
Godt dobbelt album fra Stones, men mange klasse numre.

Dire Straits: Debut pladen
Debut pladen med bl.a. Sultans of swing, men alle DS plader har klasse

Stevie Ray Vaughan: Texas Flood
Godt guitar domineret blues album. SRV er hurtig blues og alle hans oprindelige albums har høj klasse.

Neil Young: Ragged Glory
Den mest skramlede NY udgivelse, det er live spillet I studiet og helt igennem forrygende.

Oasis: Definetely maybe
Stadig Oasis’ bedste album, netop udkommet med mere end 2 timer extra numre på 2 CDer. Oasis startede på
toppen og deres to første albums har virkelig klasse.

Electric Light Orchestra: Out of the blue
Det bedste ELO album, og egentlig det eneste jeg stadig ofte hører.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes