Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 12:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: CD eller vinyl - hvad foretrækker du? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Spørgsmålet: Hvad kan du bedste lide at lytte til?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
86 [47,78%]
81 [45,00%]
7 [3,89%]
6 [3,33%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 269
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne forestille mig at der har været en eller flere lignende afstemninger før, men folk kommer og går, så lad os se hvordan afstemningen ser ud nu. Jeg ved at der er mange der elsker vinyl, men måske er der ligeså mange der elsker de digitale medier. Hvis man er til FLAC, MP3 eller lign, bedes man svare "Andet" i afstemningen, da jeg mener det er en helt anden måde at lytte til musik på end CD og vinyl, som begge er fysiske medier med cover og det hele.

Man er i øvrigt meget velkommen til at begrunde hvorfor man netop er til det ene eller det andet. Det er også fint hvis man oplyser sin alder.

Her er min begrundelse:
Personligt er jeg mest til vinyl, pga. den charme der er omkring det. Lyden virker mere naturlig, åben og lækker. Men dårlige vinyloplevelser kan man da også komme ud for, f.eks. dårlige presninger, slidte plader eller problemer med pladespilleren - så er det jo godt at man også har CD'en som alternativ. Jeg er meget modstander af den moderne "zapper-kultur" som nu også er ganske udbredt i musikkens verden i form af computerbaserede afspilningssystemer, iPods og lign. Jeg har selv en vane med at zappe lige lovlig rundt i musikken og ikke høre sange færdige og lign, når jeg bruger det system - på den måde er det en fryd at høre LP, da jeg synes at jeg får hørt mere musik på den måde, og lyden er for det meste fantastisk - og så er der jo masser af charme og måske også lidt retro over det - en ulempe er at det generelt er en smule dyrere at leve som vinylfreak pga. dyr pladespiller (hvis den skal hamle op med moderne cd-afspillere) og hvis man som mig godt kan lide nye plader - men det kan jeg da leve med

__________________
Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
Til top Vis pvh1987's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pvh1987
 
lexus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1037
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

 lytter kun til cd,men har da stadig min pladesamling,

det kunne jo være man vandt i lotto!!!

Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus
 
flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 919
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Samlet set foretrækker jeg helt klart CD'en.

Solgte i 1987 min pladespiller og mine vinylplader, men forsøgte mig igen for 2 år siden med vinylen. Det var da meget sjovt i starten, men hurtigt stødte jeg på de samme irritationsmomenter som jeg gjorde for over 20 år siden. Så nu er jeg tilbage til udelukkende at høre CD. Jeg synes vinyl lyder godt (når det er fri for støj), men mediet er for skrøbeligt - desværre.

Det med at pladestøj såsom click, pop og hvad der ellers er når man afspiller vinyl er en charme, har jeg nu aldrig forstået.

Bitudtyndende formater (minidisc, MP3, WMA og lign.) har jeg aldrig haft den store fidus til. Efter man et stykke tid har lyttet til det og så går tilbage til CD'en, indser man straks manglerne ved formaterne. Dog vil jeg sige, at AAC i max. kvalitet ser lovende ud.



__________________
Mvh Flemming
Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

SELVFØLGELIG VINYL!!!!!!!

MVH
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
lexus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1037
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

 Flpdk,hva menes med AAC-format???

 

Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus
 
Muttly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Lydmæssigt foretrækker jeg vinyl. Men det er for tiden nu ikke så meget jeg bruger min pladespiller. Her er det mest squeezeboksen som spiller for tiden, simpelthen fordi det er så nemt og hurtigt at skifte "pladen"



__________________
Proac response3,5. Accuphase P360, Primare P 30. Audia Flight cd two+ PS auido Digital Link III DAC. Sota Sapphire mk II+sme 3009r imp+aoc9+ Dino Riaa.Harmonic Tech. Thruth Link. VDH 501 SB 3 AA DDE2.
Til top Vis Muttly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Muttly
 
flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 919
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

lexus skrev:

 Flpdk,hva menes med AAC-format???

 

Du har lidt info her: http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Audio_Coding

Et komprimeringformat som ikke har de begrænsninger som f.eks. MP3 har.



__________________
Mvh Flemming
Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk
 
boelt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

pt er det mest CD, da det er bekvemt og altid lyder fornuftigt . Musikudbudet er stort og ofte billigt ifht. vinyl. Den ultimative lydoplevelse mener jeg dog stadig er at finde via vinylen, men det kræver bare en hulens omhu for at pare det rette set-up, og så koster det jo kassen hvis det rigtigt skal synge.

                                  

MF A5Amp, MF A5CD, EKTA Grande, Alphason Sonata, Alphason HR 100 Mcs, DV 10x5, Vdh 501, Vdh Mcd 102 hybrid, Silversonic Q10.

 

Til top Vis boelt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boelt
 
Svan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Februar 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 121
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter mig af CD, kan ikke rigtig se "ideen" med vinyl, tiltrods for jeg flere gange har overvejet at anskaffe mig noget...

Derudover kan jeg kun lige overkomme at gå hen og sætte en cd på, så tror jeg at vinyl vil blive alt for hårdt
Til top Vis Svan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svan
 
Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1086
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Jeg lytter oftest til FLAC-filer, men sætter af og til en CD / SACD i drevet. Man bliver nok mere doven med alderen, og det er altså behageligt at kunne sidde i sin stol, og styre hele musik-lageret med een håndterminal. Jeg har haft vinyl for år tilbage, men har solgt det hele. Det var nu ikke det helt store forkromede setup, og det kan slet ikke hamle op med det "digitale" sytem jeg har nu. Men ingen tvivl om, at et vinyl-setup er super, hvis man smider en del penge efter det. Jeg er bare blevet for træt (og gammel) 

__________________
Mit headfi gear


Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har begge dele, men hører næsten kun CD.

Vinyl er nostalgi og hyggeligt, og det er da sjovt at man kan købe mange gode plader for 10 eller 20 kroner, og så få en god oplevelse ud af det. Hvis en vinylplade slår an vil jeg normalt købe den på CD, de er jo også ved at være billige efterhånden.

Derfor kan jeg ikke se vinylen som et alternativ, men snarere et supplement til CDen. Det er iøvrigt ikke væsentligt, hvilket format, der er tale om bare musikken er god. Men i det lange løb kan LPen ikke klare sig kvalitetsmæssigt, da pladerne kun er konkurrencedygtige lydmæssigt når de er relativt nye, og det er der ikke mange der er.

Men jeg bliver ved med at købe brugte LPer der ser fine ud når de kan fås for 10 - 20 kr.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:

Jeg synes vinyl lyder godt (når det er fri for støj), men mediet er for skrøbeligt - desværre.



Hej "flpdk"...

Du skriver, at LP-mediet er "for skrøbeligt". Hvordan skal det forstås?


Mvh.
Niels


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

[...] i det lange løb kan LPen ikke klare sig kvalitetsmæssigt, da pladerne kun er konkurrencedygtige lydmæssigt når de er relativt nye, og det er der ikke mange der er.




Jeg har masser af LP'er der (f.eks) er 50 år gamle. Og de klarer sig faktisk kvalitetsmæssigt bedre end nyudgivelser på LP. Måske brugte man bedre eller renere vinyl dengang?

Hvis dine nye LP'er bliver ringere og måske støjfyldte efter nogle få års brug, er der noget galt med din kombination af pladespiller/tonearm/pickup.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:


Jeg har masser af LP'er der (f.eks) er 50 år gamle. Og de klarer sig faktisk kvalitetsmæssigt bedre end nyudgivelser på LP. Måske brugte man bedre eller renere vinyl dengang?

Jeg tror ikke at han tænker så meget på alderen, men mere på hvor ofte de har været afspillet.

Nilau skrev:


Hvis dine nye LP'er bliver ringere og måske støjfyldte efter nogle få års brug, er der noget galt med din kombination af pladespiller/tonearm/pickup.


Jeg er enig i at udstyret (og især justeringen) har stor betydning, men helt undgå slidtage kan man vel ikke. Der er trodsalt tale om fysisk kontakt som slider på både pladen og nålen.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Nilau skrev:


Jeg har masser af LP'er der (f.eks) er 50 år gamle. Og de klarer sig faktisk kvalitetsmæssigt bedre end nyudgivelser på LP. Måske brugte man bedre eller renere vinyl dengang?

Jeg tror ikke at han tænker så meget på alderen, men mere på hvor ofte de har været afspillet.

Nilau skrev:


Hvis dine nye LP'er bliver ringere og måske støjfyldte efter nogle få års brug, er der noget galt med din kombination af pladespiller/tonearm/pickup.


Jeg er enig i at udstyret (og især justeringen) har stor betydning, men helt undgå slidtage kan man vel ikke. Der er trodsalt tale om fysisk kontakt som slider på både pladen og nålen.

 



Det er faktisk tale om en ganske voldsom fysisk kontakt...
Jeg har plader som er afspillet mange, mange hundrede gange - og der er ikke det mindste 'knas' eller andet der kunne indikere at pladerne skulle være blevet slidt.
I øvrigt har forskellige pickups (med forskellig nåleslibning) kontakt lidt forskellige steder på pladerillens vægge. Så man kan få en ny og frisk plade med en ny pickup! (Som aftaster et et 'nyt' og uberørt sted i rillen).

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 630
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

jeg  fortrækker helt klart vinyl, af den grund at det lyder beder end en cd , efter min mening

mvh marthin 

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus
 
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1780
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

jeg foretrækker helt klart vinyl rent lydmæssigt

og CD rent bruger mæssigt

må indrømme jeg hører mest CD og da bestemt lige nu da jeg er "plovløs"  må ikke håbe der nogle der skyder mig

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Efter at have lavet en del tests frem og tilbage sammen med venner og bekendte, er jeg endt med at foretrække FLAC. Selvom jeg har vinyl og CD, er der ingen tvivl om at FLAC rent lydmæssigt er det bedste.

Jeg benytter dog ofte CD, da jeg er en deoven rad, men i en A/B test måjeg jo indrømme at FLAc slår det.

Vinyl bliver, uanset hvordan man vender og drejer det, slidt fysisk. nu har jeg taget diskussionen med forskellige folk der har arbejdet med det, studieteknikere, DJ's (der er faktisk hifi entusiaster imellme dem), og buddene varierer fra 7-100 afspilninger når man spørger indtil hvor mange gange man kan høre en plade inden at der er tale om en væsentligt hørbar forringelse, og det er vel og mærke ved et korrekt opsat setup.

nu forplumres diskussionen også af at det er sjældent at finde den samme udgivelse på både CD og Vinyl, og i samme kvalitet, så man kan sammenligne. det ville hjæpe en del hvis man holdt sig til dette i stedet for at generalisere, idet at vinyl nu en gang mest udgives af selskaber/kunstnere der går op i indspildningskvaliteten, mens cd formatet benyttes af alt og alle.

den meget begrænsede sammenligning jeg derfor har haft mulighed for at foretage, viser rigtigt nok at vinylen er mere "levende", og kan snyde sig til at lyde mere dynamisk, men i mine øjne er der ingen tvivl om cd'en reelt set har den mest korrekte gengivelse, og dermed er mest "hifi korrekt".

men vinyl vs cd diskussioner viser som regel altid at det som med alt andet hifi, ofte ender med at man blander reference og præference sammen, og så bliver vi jo aldrig enige.



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Hermann. skrev:

[...] i det lange løb kan LPen ikke klare sig kvalitetsmæssigt, da pladerne kun er konkurrencedygtige lydmæssigt når de er relativt nye, og det er der ikke mange der er.




Jeg har masser af LP'er der (f.eks) er 50 år gamle. Og de klarer sig faktisk kvalitetsmæssigt bedre end nyudgivelser på LP. Måske brugte man bedre eller renere vinyl dengang?

Hvis dine nye LP'er bliver ringere og måske støjfyldte efter nogle få års brug, er der noget galt med din kombination af pladespiller/tonearm/pickup.

Mvh.
Niels

Dette var ikke for at rakke ned på LPen som format, men LPer er mere skrøbelige og de er ikke et alternativ til CD for der er kun solgt meget få nye de sidste 15 år. Jeg har en udemærket fuldautomatisk pladespiller der er af god kvalitet, og den er da også hyggelig engang imellem. Det der er godt ved vinyl er vel snarere at man kan købe mange interessante plader for 10 - 20 kr, og få en god oplevelse ud af det. Hvis de så virkelig slår an hos mig køber jeg dem ofte senere på CD. Så vinyl er fint, men ren nostalgi. Sådan er det ihvertfald hos mig.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Juli 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 272
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

CD'er fordi de er bekvemme, MEN....

Strygere, hihatte, lilletromme, kantslag og håndklap lyder bare varmere på LP. Vil ikke sige at LP lyden er bedre end CD, bare lidt mere blød og kramme-agtig

At skulle stå med støvbørste, vente på at pladen er oppe i rpm, skifte side o. lign. bliver jeg træt af i længden.

Savner dog at de bruger en ny type plast til cd-jewelboxes, som ikke flækker hvis den ryger ned fra sofabordet



__________________
Mit Anlæg
NAD C355 BEE, Cambridge AZUR640C, NAD T515, SONY BDP-S350, Tannoy Sensys
DC1, Philips 32PFL7762D lcd.
Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes