Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. maj 2024 | 05:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Forringes kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
calch
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 11 Oktober 2014 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hej - jeg egentlig nysgerrig på om eller hvor meget et kables kvalitet forriges med årene? hva enten det er signal og højtaler
kabler!
Altså hvor stor en forskel er der på et nyt sammenlignet med et kabel som har 2-8år på bagen?

Jeg søgt rundt omkring for svar uden at finde et - så måske der herinde er nogle skarpe hoveder som kender til området!
Til top Vis calch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af calch
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 11 Oktober 2014 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Uhmmm. Henter chips og popcorn :)

Metal slides ikke ved at der løber elektroner igennem det.
Medmindre du bruger ædelmetaller, så er eneste mulighed for "slid" hvis kablet korroderer :)
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 11 Oktober 2014 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Det kan endda muligvis komme til at lyde bedre med tiden (alderen)! Rygtet vil vide, at fx Kondo (Audio Note Japan) benyttede lagret sølv (vist nok
25 år gammelt), fordi Hiroyasu Kondo mente, at det lød bedre end nyproduceret sølvkabel. Skal vi lytte til mine årgangskabler

Desuden, hvilket der, så vidt jeg ved, også findes en fysisk forklaring på, så er langt de fleste kabelledere omgivet af en eller anden form for isolering,
også kaldet dielektrikum, der polariseres eller "lades", når det gennemløbes af en strøm/spænding. Det er således med til at "forme" isoleringen over
tid, hvilket kan have en positiv (hæhæ) indflydelse på lyden.

Det kaldes også "tilspilning" af kabler. Kan det så høres? Tja, det tror jeg nok ... vil mit undvigende svar være. Mine erfaringer er noget blandede,
men jeg kan dog sige så meget, at jeg aldrig har oplevet, at et kabel med tiden er kommet til at lyde ringere.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Board
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke noget om emnet, men jeg læste en ganske kort artikel om dyre kabler på http://ing.dk/blog/hoejttalerkabler-og-andet-audiofilt-scien tology-sludder-97696, og der lød et relevant spørgsmål og svar således:

"Kablet er lavet et ikke-korroderende materiale"

Det er rigtigt at strømmen ved høje frekvenser primært ligger i overfladelaget, men idet den middelfri vejlængde af elektronerne i et metal er omtrent 10 nm, er hvad der foregår på overfladen af en metal der er 0.1 mm eller mere i diameter, bedøvende lige meget.



Desuden blev der på siden diskuteret, om der var forskel på 99 % rent eller 99,99997 % rent materiale, om kabler var retningsbestemte, og om store krystaller mindsker fasefejl.
Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jeg kan næsten ikke tro at selve kablet forandre sig, det er overfladen der korrodere, som er lukket inde og måske lakeret
men de forbindelser der laves i begge ender kan, herunder Stik kvalitet, Lodninger kan betyde meget, over tid!

For mig må den mest optimale forbindelse være kabler uden stik, dvs kablerne loddes direkte på apparatet, men man
får et meget U-fleksibelt anlæg, hvor man skal affinde sig med opsætningen som den er, og skal frem med
loddekolben og tin hver gang noget nyt skal afprøves, tilsluttes osv
Men så er vi meget over i absolut nørdet DIY, + mig bekendt er intet HIFI apparat lavet så det kan gøres ved køb.

HUSK
Man roder ikke med den slags, uden at have en anstændig viden om elektronik, da meget kan ødelægges ved forkert håndtering!
Fordi kan noget gå galt, så går det galt iflg Murphys love 1
Noget andet er så, hvor meget det betyder og om det er det besvær værd, i det lange løb!!





__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Murphys_love   

__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
Willdau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2014
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Det kunne være en idé at gøre forskel på jævn- og vekselstrømskabler når man snakker om denne "forringelse".
I teorien bliver et AC-kabel ringere når materialet det er lavet af, bliver omdannet til oxid. Som fx kobber- eller sølvoxid.
Grunden til dette er at strømmen vil løbe i periferien af kablet, så hvis overfladen ændres, vil strømmen møde en anden modstand der i teorien også kan
ændre på den vektorielle retning af din strøm.

I et DC-kabel vil det ikke rigtigt gøre nogen forskel da strømmen vil løbe ligemeget alle steder i kablet.

...I praksis er det bedøvende ligegyldigt, dit kabel bliver ikke for gammelt.
Til top Vis Willdau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willdau
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1169
Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Hvis du tror det bliver bedre, bliver det bedre.

Hvis du tror det et uændret, er det uændret.

Hvis du tror det bliver dårligere, bliver det dårligere.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
lexus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1037
Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  


Tror ik det ændre sig,hva med ledninger til lamper,som
har sat i væggen i mange,mange år?
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Det kan endda muligvis komme til at lyde bedre med tiden (alderen)! Rygtet vil vide, at fx
Kondo (Audio Note Japan) benyttede lagret sølv (vist nok
25 år gammelt), fordi Hiroyasu Kondo mente, at det lød bedre end nyproduceret sølvkabel. Skal vi lytte til mine
årgangskabler

Desuden, hvilket der, så vidt jeg ved, også findes en fysisk forklaring på, så er langt de fleste kabelledere omgivet af
en eller anden form for isolering,
også kaldet dielektrikum, der polariseres eller "lades", når det gennemløbes af en strøm/spænding. Det er således
med til at "forme" isoleringen over
tid, hvilket kan have en positiv (hæhæ) indflydelse på lyden.

Det kaldes også "tilspilning" af kabler. Kan det så høres? Tja, det tror jeg nok ... vil mit undvigende svar være. Mine
erfaringer er noget blandede,
men jeg kan dog sige så meget, at jeg aldrig har oplevet, at et kabel med tiden er kommet til at lyde ringere.

Denne polarisering - his den overhovedet findes (!) - vil være 0 0, da lydsignalet er et AC signal med en middelværdi
på nul.

Den eneste fysiske forklaring på, at tilspilning (måske!) kan ændre lyden, er at kontaktfladen vil ændre sig. Hér kan
der principielt ske to ting: Ledermaterialet kan oxidere (burde forring lyden) og den kan dannes en "bonding" mellem
to forsellige materialer i stik og kabel, lidt ligesom hvis man skruer en stålskrue i aluminium, og den så "bider sig
fast". Om dette reelt kan finde sted i audiokabler er nok tvivlsomt, men hvis der er nogen, der kan finde på andre
fysiske forklaringer på tilspilning af kabler, så kom gerne frem med dem. Selv er jag af den klare opfattelse at
tilspilning af kabler hører til i woodoo afdelingen - som sjovt nok er den del af vores hobby, der har de på en gang
laveste udviklingsomkostninger, laveste krav om dokumentation, laveste brug af målinger i tests og højeste avancer.

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Board
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Tror du heller ikke på tilspilning af forstærkere? Jeg er selv en af dem, som ikke rigtig tror på det. Jeg tror heller ikke rigtig på, at transistorforstærkere skal varme op, men det er måske en anden diskussion.
Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Et rigtig kabler skal fabrikker i et luft og iltfri rum, uden indgriben af mennesker, stikke skal værre lukke helt tæt til kablet kablet, så der ikke slipper ilt ind og andre grimme ting ind der kan påvirke kablet, og så skulle det gerne være hurtig en lyset

Det er sådan at nogle kable produce prøve at sælge dyre kable til os kunder   

Vi vente bare til at de først kable blive produce i vægtløs tilstand ombord på den international rumstation (ISS), for når det komme til hifi er alt umulige jo mulig, kunde betale bare hvad det koste (Humor kan værre brugt)
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Et rigtig kabler skal fabrikker i et luft og iltfri rum, uden indgriben af mennesker, stikke skal værre lukke helt tæt til
kablet kablet, så der ikke slipper ilt ind og andre grimme ting ind der kan påvirke kablet, og så skulle det gerne være hurtig en lyset

Det er sådan at nogle kable produce prøve at sælge dyre kable til os kunder   

Vi vente bare til at de først kable blive produce i vægtløs tilstand ombord på den international rumstation (ISS), for når det komme til hifi er
alt umulige jo mulig, kunde betale bare hvad det koste (Humor kan værre brugt)


Jeg er også træt af de her ammestue-historier om at miljøet ifm. presning af cd'ere skal være støvfrit - det er da bare for at lokke flere
kroner ud af os forbrugere.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Board skrev:
Tror du heller ikke på tilspilning af forstærkere? Jeg er selv en af dem, som ikke rigtig tror på det. Jeg tror heller ikke rigtig på, at transistorforstærkere skal varme op, men det er måske en anden diskussion.

Om en forstærker ændrer sig ved tilspilning eller ej afhænger vel helt af de komponenter, der sidder i den. En rørforstærker vil ændre karakter igennem rørenes levetid, og jeg kan ikke afvise, at noget tilsvarende kunne gøre sig gældende for nogen typer transistorer.


__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Board
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Så jeg kan næsten udlede, at du mener, at en transistorforstærker af god kvalitet næppe vil lyde anderledes efter 1.000-5.000 timer end efter 1 time...? Det er grundlæggende den indstilling, jeg selv har. Jeg tror gerne, at rørforstærkere kan ændre lyd - måske til det bedre efter noget tid, men derefter til det ringere, når rørene bliver slidt op.
Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Verden vil bedrages og kabler producenter få det til at lyde som om at deres kable komme fra en willy wonka type fabrik lave at oompa loompa og transport hertil i måneskin til sirener sang og det sidst stykke ud til forhandler af engel.

Men sandhed nok ligge mere at af det er lave at en gamle kinesisk mand i tredje baggård i et kinesiske slumkvarter og transporter her til landet i billige container og det sidste stykke ud til butikker med billige polske chauffører.

Men sådan er der jo så meget

(Advarsel: Humor kan være brugt)
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

calch skrev:
Hej - jeg egentlig nysgerrig på om eller hvor meget et kables kvalitet forriges med årene? hva enten det er signal og højtaler
kabler!
Altså hvor stor en forskel er der på et nyt sammenlignet med et kabel som har 2-8år på bagen?

Jeg søgt rundt omkring for svar uden at finde et - så måske der herinde er nogle skarpe hoveder som kender til området!


Hvis dit kobberkabel er irgrønt eller endnu værre er blevet sort, så er det modent til at blive skiftet, begge dele er normalt et resultat af fugt og
iltning af kablet, typisk i kældre eller huse hvor fugt er et længerevarende problem. Det har jeg set flere eksempler på da jeg i sin tid arbejdede som
udeservicetekniker.
I almindelige stuemiljøer bør problemet ikke opstå overhovedet og som nogen er inde på så kan metaller i princippet ikke blive for gamle eller blive
slidt, isoleringsmatrialet kan muligvis ændre sig over tid.
Som udgangspunkt er et godt OFC/OHOCC kabel fuldt tilstrækkeligt for de fleste brugere

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Så er vi tilbage til at kabler fra harald nyborg måske ikke er så ringen endda

Og hvorfor give rigtig mange penge for en flot indpakning og nogle super dyre stik laver i eksotisk materialer, og noget dyrt tryk reklamematerial, når kabler i bund og grund er et billige standart kable pakke dyrt ind, så hvem ved hvad man virkelig betale for.

Selvfølge er der super seriøse kable producent (som kan bevise deres påstande og dokumenter dette), de er så bare ikke let at finde, som man kunne ønske, og alle de useriøse kable producent, der lever i grænselande mellem placebo effect, voodoo, fantasi og mystik.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Vi er vist ved at bevæge os meget langt væk fra trådstarters spørgsmål

Svaret på spørgsmålet er ... måske, måske ikke

Der kan ikke udledes nogen fast konklusion på, om lyden fra et kabel med årene forringes.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Ja og konklusion på der må værre at det er et teoretisk spørgsmål og der er mange teorier om dette og ligeså mange svar, og nogle er sikker sande og nogle er ligeså så sikker usandt.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes