Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2024 | 10:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvor er signalkabler vigtigst? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 05 Marts 2015 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Over vejer at købe nye signalkabler. Men hvor vil det give mest lydmæssigt? Mellem effekttrin og forforstærker, mellem eller cdafspiller og forforstærker?
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4567
Sendt: 05 Marts 2015 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

I princippet bør du benytte ens kabler mellem alle apparater. Hvis du skal bruge kabler som "tonekontroller" for at rette lyden ind, så er der noget galt med dit setup. Kabler skal helst ikke ændre klangen.

Et kabel der ændrer klangen, fjerner også noget af informationen i musikken. Det ideelle kabel har ingen klang, og lader signalet passere uden at ændre eller fjerne noget.

Og det behøver ikke være dyrt...!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 05 Marts 2015 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Spild af penge , da der normalt ikke er hørebart forskel på signalkabler,
tænk på at en meter signalkabel har en kapacitet på ca 100 pF hvilket i en 250 ohms
belastning giver en båndbredde på ca 7Mhz, induktionen i kablet kan du absolut se bort fra,
da hi fi er lav frekvens.  Har du indstråling af brum! vil et kabel der er bedre skærmet gøre det, (dette vil du høre som brum skruet helt op uden at der er musik, men der skal godt nok meget til, nærmest at kablet er viklet omkring en transformator) for eksempel vil et netværkskabel rg58 til ca. 6.- meteren være perfekt at bruge.
Spørg dig selv hvorfor der aldrig er blind test af kabler!   
Brug pengene og energien på akustikken og højtalerne, der er masser at hente.
Mvh.
Jan H.Pedersen    
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp
 
Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu, der kan være meget at hente med et vellydende signalkabel og at signalkablet er det kabel der er lettest at høre forskel på. Det behøver ikke være det dyreste, der er det bedste kabel i et givent stereoanlæg.

Prøv at låne et eller flere kabler af en forhandler eller ven og prøv om du kan høre forskel, det tror jeg du let kan med det anlæg du har. Start ved lydkilden(CD) og sæt et vellydende kabel på der, kan du ikke høre forskel, så flyt kablet til mellem forforstærker og effektforstærker.

Mellem nogle apparater vil du nok kunne høre forskel og andre gange er der ikke nogen forskel, det har vist nok noget med impedansen at gøre, hvor godt de passer sammen mellem apparaterne.

Så i gang med at lytte på kabler

__________________
Selvgjort er velgjort, brug ørene til at lytte med, ikke øjnene!
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2827
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Kabler er en religion. Omgærdet med mystik. Vi har alle vores helt specielle oplevelse med dem. Oplevelser tilknyttet vores til enhver tid eksisterende anlæg. En ny komponent afføder nye kabelforsøg.

Det bedste kabel er intet kabel. Den kortest mulige signalvej, med lavest mulig induktion, kapacitet og ohms modstand. JanHP forslag med RG58 er et kabel jeg har anvendt ved flere lejligheder. Det eneste det mangler er Fjernøstens mystik indpakket i sort fletstrømpe med firmanavne indgraveret i de monterede stik og aluminiumsringe som skjuler afslutningen på fletstrømpen og krympeflexen. Alternativt brug RG8U, som kan overføre 450Mhz så nemt som ingenting. Stift som bare pokker, men elektrisk egnet.

Mit seneste eksperiment er at anvende 2m 2x2.5mm2 højttalerkabel af god kvalitet og med 4mm spacing mellem lederne til at forbinde lavimpedanset forforstærker med effekttrinnet 10kohm input impedans. Lav modstand i forsøget på at simulere "intet kabel". Det er det hidtil mindst lydforringende kabel i MIN opstilling.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Takker for svarene.Har lige købt nye højtalerkabler der kan jeg jeg sagtens høre forskel.Men vil prøve at låne nogle signalkabler så man tiden jo vise om jeg kan høre forskel.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Kabler er en religion.

Jeg mener nu ikke at havde læst noget omkring kabler i Bibelen eller andre ligende skrifter

Kabler har intet med religion, tro, overbevisning, holdninger eller ligende at gøre. Meget simpelt drejer det sig om at kunne "LYTTE".
Det er ikke alle der kan det eller har lært det og har intet med gyldne øre at gøre eller at ens anlæg skal være dyrt nok, det skal
dog være godt sammen sat.

Man skal kunne sætte sig ned, koncentrerer sig om musikken og lytte til mange forskellige ting på en gang og så prøve at huske
dem også.
Det der gør kabler svære, er at man kan ikke måle et lydbilledes størrelse, 3D osv og derfor siger mange at når de måler ens, så
lyder de også ens.

Derudover så hvis ens effekt og HT ikke passer sammen, så kan et kabel ikke gøre meget for det setup. Men er der synergi i ens
setup (hvilket der er mange som ikke har) så begynder kabler at kunne udrette gode ting.

Hos mig der har mange af mine setups først været rigtige gode, når det rigtige kabel setup er kommet ind i kæden. Ved mit
nuværende setup, der mangler jeg stadigvæk at finde det rette kabel setup - Men er faktisk ikke rigtigt begyndt at lede endnu,
måske jeg skulle komme igang


__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har oplevet større forskelle på kabler end på CD-afspillere eller forstærkere.

Mange holder sig til data og nægter at der er forskel eller også kan de vare ikke høre det (har måske aldrig prøvet). De bør afgjort bruge pengene på noget mere musik eller en god flaske rødvin.
Mange kabler er ALT for dyre - prøv noget i den overkommelige prisklasse. Der findes en del fra den professonelle studie verden som er til at betale - f.eks. Mogami.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 985
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Ligesom der er personer, der klart har den opfattelse, at blindsmagning af vin viser at der ingen forskel er på vin, end ikke mellem rød- og hvidvin, vil der være personer, som oven i købet tror så meget på de nuværende tekniske målinger og data, at de mener der ingen forskel er på kabler - bare de er forbundet i begge ender. Nogen gange trætter de påstande mig lidt at læse.

Hvorfor ikke erkende, at der er personer, vis hørelse ikke på deres set-up demonstrerer nogen forskel? Men der er andre, som har en bedre høreevne. Hvorfor ikke erkende, at når vi taler om opfangelse med sanseelementet hørelse, er vi lidt på glatis, og vi støtter derfor vores opfattelse med lidt af en forudindtagelse? Hvad er der galt i, at man synes at en velvalgt rød til 300,- smager bedre, men til den pris og fra det slot er det også forventeligt, tænker man og nyder videre.

I mit set-up synes jeg helt klart, at mine kabler er velvalgte, ud fra de forskelle jeg har oplevet med dem, men det kan godt være, at jeg ikke hører den store forskel, hvis en hifi-ven i ly af natten har skiftet hele skidtet til lakrids- og Harald Nyborg kabler.

Så er der en i tråden der forkaster ordrene "synes" og "tro". Han må være ingeniør, og nok ikke en der i den uddannelse på nogen måde har beskæftiget sig med grundlæggende videnskabsteori - som bl.a. beskæftiger sig med objektivitet contra subjektivitet. Nogle teknikere tror, at hvis vi måler på noget med elektriske måleinstrumenter, så er vi dækket objektivt ind mht. at kvalitetsvurdere - men det er vi ikke, for vi ved ikke om det vi måler på siger hele sandheden om outputtet. Men man kan vælge at tro, at karakteristisk impedans, ohmsk modstand i korte afstande, induktans og kapacitet, siger hele sandheden om et kabels overføringsfunktion. Er det ikke lige så meget tro, som dem der tror på noget andet? Jo det må det være, for vi ved jo ikke om der er andre parametre, og vi ved ikke hvordan samspillet mellem de tre og så den opstilling af apparater de fungerer i.

Mit bud på trådens spørgsmål: der hvor signalet er svagest, har kablets egenskaber størst indflydelse - men ikke i alle tilfælde, så man kan med fordel prøve sig frem. Et apparats egenskab afgøres for enden af det anvendte udgangskabels kobling til det næste apparat i kæden.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jeg oplever også forskel på kabler, og nogen gange endda stor forskel.
Men forskellen er absolut ikke proportionel med prisen.
Hvor den største forskel opleves, er hvor det "dårligste" kabel udskiftes.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1524
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Ligesom der er personer, der klart har den opfattelse, at blindsmagning af vin viser at der ingen forskel er på vin, end ikke mellem rød- og hvidvin, vil der være personer, som oven i købet tror så meget på de nuværende tekniske målinger og data, at de mener der ingen forskel er på kabler - bare de er forbundet i begge ender. Nogen gange trætter de påstande mig lidt at læse.Hvorfor ikke erkende, at der er personer, vis hørelse ikke på deres set-up demonstrerer nogen forskel? Men der er andre, som har en bedre høreevne. Hvorfor ikke erkende, at når vi taler om opfangelse med sanseelementet hørelse, er vi lidt på glatis, og vi støtter derfor vores opfattelse med lidt af en forudindtagelse? Hvad er der galt i, at man synes at en velvalgt rød til 300,- smager bedre, men til den pris og fra det slot er det også forventeligt, tænker man og nyder videre. I mit set-up synes jeg helt klart, at mine kabler er velvalgte, ud fra de forskelle jeg har oplevet med dem, men det kan godt være, at jeg ikke hører den store forskel, hvis en hifi-ven i ly af natten har skiftet hele skidtet til lakrids- og Harald Nyborg kabler.Så er der en i tråden der forkaster ordrene "synes" og "tro". Han må være ingeniør, og nok ikke en der i den uddannelse på nogen måde har beskæftiget sig med grundlæggende videnskabsteori - som bl.a. beskæftiger sig med objektivitet contra subjektivitet. Nogle teknikere tror, at hvis vi måler på noget med elektriske måleinstrumenter, så er vi dækket objektivt ind mht. at kvalitetsvurdere - men det er vi ikke, for vi ved ikke om det vi måler på siger hele sandheden om outputtet. Men man kan vælge at tro, at karakteristisk impedans, ohmsk modstand i korte afstande, induktans og kapacitet, siger hele sandheden om et kabels overføringsfunktion. Er det ikke lige så meget tro, som dem der tror på noget andet? Jo det må det være, for vi ved jo ikke om der er andre parametre, og vi ved ikke hvordan samspillet mellem de tre og så den opstilling af apparater de fungerer i.Mit bud på trådens spørgsmål: der hvor signalet er svagest, har kablets egenskaber størst indflydelse - men ikke i alle tilfælde, så man kan med fordel prøve sig frem. Et apparats egenskab afgøres for enden af det anvendte udgangskabels kobling til det næste apparat i kæden.


Ja, det er i grunden tankevækkende at for de som udelukkende bekender sig til en naturvidenskabelig tilgang til tilværelsen, der er der tale om en "tro" på videnskaben - og på ingen måde egne erfaringer.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman
 
Gotham
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Marts 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Umidbart vil jeg sige at det svageste led (kabel) bestemmer kvaliteten af output.

Fx hvis du har et dyr/godt kabel fra cd afspiller til forstærker, men dine højtalere kabler er billige/dårlige, så vil dit indkøb af et stk.
kabel på et bestemt sted i dit setup være ligegyldigt.

Jeg har altid være meget skeptisk over for myten om at kabler giver en bedre lyd.
Jeg fik et stor tykt kabel med hjem fra mit arbejde som jeg ville teste om det gav bedre lyd, bare for at teste det i sjov :)

Det var tydelig forskel, altså ikke nat og dag, men musikken lyd som en støvet vinyl og ikke på den gode måde.
Kablet var heller ikke beregnet til lyd da det højst sandsynligt ikke er rent kobber.
Efter min lille test havde jeg en lille overbevisning om at der måske var noget om myten :)
så jeg bestilte nogle gode/dyre kabler fra kina (som forhåbentlig kommer i næste uge) så kan jeg selv teste om der er en forsket på
almindelige højtaler kabler og de dyre hifi kabler.
Til top Vis Gotham's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gotham
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Gotham. Hvis du går op i om kabler er af rent kobber, bør du nok hellere sigte mod gamle kabler fra brugtbørsen, da "kobber"-kabler i gamle dage
inden genbrugs-firserne/halvfemserne, var af renere kobber.
På den måde sparer du sikkert også en del penge.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 985
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kan uddybe om mit udsagn har noget på sig her:

Vi laver en to blindtest, på to forskellige forskelle:

1. vi spiller på et sæt højttalere, som vi i blindtest forbinder ude af fase og derefter i fase (på den ene kanal). Resultat: 95% af lytterne kan høre forskel hver gang. Vi har signifikant bevist, at der er forskel (og nok også hvad der er bedst)

2. vi spiller på to forskellige signalkabler. Kun 20% kan høre forskel, men de kan det hver gang. Man kan så konkludere, at der er ikke signifiknt forskel på de to kabler. Men, for dem der hver gang kunne høre forskel er der jo.

Så, hvordan udtrykkes det statistisk? Og, hvis vi i blindtest har styr på den enkeltes svar, kan vi sige noget om den enkeltes lytteevne. Og sige, at nogle kan ikke høre forskel, og de kan så køre videre i deres holdning, medens de andre der hver gang kan høre forskel, kan så glæde sig over, at for dem har deres høreegenskaber en værdi.




__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

pnnh skrev:
Over vejer at købe nye signalkabler. Men hvor vil det give mest lydmæssigt? Mellem effekttrin og forforstærker, mellem eller cdafspiller og forforstærker?


På mit setup, er det nemmest at høre forskel på kablerne, der sidder mellem DAC og forforstærker.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Gotham
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Marts 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

jukuluff,
betyder det så ikke bare at det mellem din DAC og forforstærker er det dårligste kabel du har og derfor du bedst hør forskel der?
alstå dit svageste led i dit setup
Til top Vis Gotham's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gotham
 
Gotham
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Marts 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Gotham. Hvis du går op i om kabler er af rent kobber, bør du nok hellere sigte mod gamle kabler fra brugtbørsen,
da "kobber"-kabler i gamle dage
inden genbrugs-firserne/halvfemserne, var af renere kobber.
På den måde sparer du sikkert også en del penge.


Det skulle være 99,999% rent kobber dem jeg havde bestilt.. måske enda flere 9'er hehe
Til top Vis Gotham's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gotham
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Jeg lavede en lille test hvor jeg havde 5 forskellige set rca kabler til rådighed. Først satte jeg kabel 1 mellem forforstærker og effektforstærker, og prøvede de 4 andre kabler mellem forforstærker og DAC. Herefter satte jeg kabel 1 mellem DAC og forforstærker og prøvede de 4 andre kabler mellem forforstærker og effektforstærker. Der hvor jeg observerede de "største" forskelle var når jeg havde kabel 1 mellem for og effektforstærker, og byttede rundt på kablerne mellem DAC og forforstærker. 



Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Hej Hifiigen, det er i hvertfald vanskeligere at skrive og forklare om kablers forskelle end at høre dem.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 985
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Hifiigen, det er i hvertfald vanskeligere at skrive og forklare om kablers forskelle end at høre dem.


Det er jeg enig med dig i, og min oplevelse er, at forskellene på kabler er større her hos mig end hvad jeg oplever andre steder - det er som om man skal være rigtig godt inde i ens egen lyd for at kunne høre forskelle. Kan man lide forskellen er det en forbedring - ellers modsat.

Og, forskellene er i sammenhæng med det set-up kablerne sidder i, med mindre alle apparater bevidst er udvalgt efter størst mulig neutralitet. Det er jo nok målet for de fleste, men så skal der altså rigtig store beløb på bordet for at få det, og hvor mange har anlæg til ½ mio. og opefter.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes