Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. maj 2024 | 23:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Tweaks af cd afspiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
1966
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 03 April 2015 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Hej 4all

da man nu har fået nogle dejlige fri dage og roen har lagt sig i det lille hjem har man lyttet til noget god musik og læst lidt i de gamle high fidelity blade faldt jeg over tweaks af cd afspiller meget af det var jeg godt klar over men der var et tweak som jeg ikke har læst om før og det var at lodde 75ohms modstand i et rca stik og sætte det i coaxial udgang på cd afspilleren og det ville forbedre lydkvaliteten på nogle afspiller men jeg mangler svar på hvad lige det tweak gør med lyden og hvad den 75ohms modstand gør godt for, som jeg har forstået det er det lige meget om man kør alm eller balanceret de 75ohms modstand påloddet et rca stik skulle gøre lyden bedre, jeg håber at der er nogle nørder her inde som kan give mig svar på dette for det er jo et billigt tweak og så skal det også prøves, god påske vh.1966

Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted
 
BJHJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 03 April 2015 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

For mig at se, kan jeg ikke se det logiske i ,at det skulle gøre en forskel på lyden.Ved almindelig cd-afspilning og når cd-afspilleren er forbundet via
den analoge lydudgang er kredsløbet for den digitale udgang jo slået fra, skulle man mene.
Til top Vis BJHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJHJ
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4561
Sendt: 03 April 2015 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Der er nogen, der mener, at en "kortslutning"/belastning af den digitale udgang kan påvirke det analoge output.

Men den med 75 ohms modstanden holder ikke... et digitalt coax signal har en "teoretisk" impedans på 75 ohm, men den kan ikke måles nogen steder og kun beregnes, og det har en almindelig 75 ohms modstand ikke noget at gøre med.

Men prøv dig frem... du ødelægger ikke noget ved, at sætte et stik i med en 75 ohms modstand 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 03 April 2015 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Problemet er netop, at den digitale udgang ikke bliver slået fra på de fleste CD afspillere. Der er nogle enkelte modeller hvor man kan slå udgangen fra, men de er ret sjælne.

RCA stikket med en 75 ohm modstand gør lige netop at den digitale udgang bliver belastet korrekt, og derfor ikke længere står og støjer fordi den "svæver" ubelastet. Så der er en videnskabelig forklaring på, hvorfor det virker som det gør. Hvor meget man kan høre det, er forskelligt. Noget udstyr er bedre til at filtrere støj væk som andet udstyr.

Men det skader i hvert fald ikke at terminere coaxial udgangen korrekt. Og så er det et billigt tweak, som man rent teknisk kan forklare hvorfor bør være der.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 03 April 2015 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Der er nogen, der mener, at en "kortslutning"/belastning af den digitale udgang kan påvirke det analoge output.

Men den med 75 ohms modstanden holder ikke... et digitalt coax signal har en "teoretisk" impedans på 75 ohm, men den kan ikke måles nogen steder og kun beregnes, og det har en almindelig 75 ohms modstand ikke noget at gøre med.

Men prøv dig frem... du ødelægger ikke noget ved, at sætte et stik i med en 75 ohms modstand  



Man kan sagtens måle de 75 ohm på en digital udgang. Det er principielt bare et spørgsmål om at måle udgangsniveauet ved 2 forskellige belastninger, og så sammenholde disse. Eks ubelastet og ved en direkte 75-ohms belastning. Her vil niveauet være halveret. Man kan også lave et "Thevenin-forsøg", hvor man måler ubelastet spændingsniveau og kortsluttet strøm-niveau. Derved fås Zout = U/I. Det kræver dog at udgangen ikke strømbegrænser ved kortslutning, hvilket dog næppe sker med en SPDIF-udgang. Det skal selvfølgelig måles med passende måleudstyr, eks et oscilloscope med både spændings- og strøm-probe.

Det du refererer til med en "teoretisk" impedans, er i forbindelse med kabler, hvor man ikke uden videre kan måle impedansen. Det hedder i øvrigt "karakterstisk impedans".

Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail
 
kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 03 April 2015 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Jeg tror i øvrigt ikke på dette "Tweak". Det høres nok bedst, hvis man ved at det er der
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 03 April 2015 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:
Jeg tror i øvrigt ikke på dette "Tweak". Det høres nok bedst, hvis man ved at det er der


Hvorfor kommer det ikke som en overraskelse??.
Du havde jo heller ikke "tid", da der skulle lyttes på kabler.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 03 April 2015 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:
Problemet er netop, at den digitale udgang ikke bliver slået fra på de fleste CD afspillere. Der er nogle enkelte modeller hvor man kan slå udgangen fra, men de er ret sjælne.

RCA stikket med en 75 ohm modstand gør lige netop at den digitale udgang bliver belastet korrekt, og derfor ikke længere står og støjer fordi den "svæver" ubelastet. Så der er en videnskabelig forklaring på, hvorfor det virker som det gør. Hvor meget man kan høre det, er forskelligt. Noget udstyr er bedre til at filtrere støj væk som andet udstyr.

Men det skader i hvert fald ikke at terminere coaxial udgangen korrekt. Og så er det et billigt tweak, som man rent teknisk kan forklare hvorfor bør være der.
På Onkyo DX7711 og DX9911, kan man på fronten koble coax udgangen til/fra. Har dog ikke prøvet, men min nuværende Vincent Cd400 har den som variabel, så man trinløst kan dæmpe/øge den, - bruger den som løbeværk. Så den bruges her som volumen kontrol. Ved ikke, om den også går ind over de analoge udgange, da jeg ikke prøvede at dreje på knappen, da jeg lige skulle lytte til Cd400 alene med dens egen dac.  
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 03 April 2015 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

.....for resten....den regulerer jo hoved tlf udgangen også, så mon ikke den også piller ved phono out også så....tror det.
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 03 April 2015 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

.....ups ups ups.....reguleringen af den digitale udgang sker med remoten, ikke den til hoved tlf udgangen. Den regulerer jo så nok også phono out. Det andet gøres som sagt med remoten.  
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 03 April 2015 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har heller ik hørt om dette tweak før. Jeg prøvede det li forsjov skyld, med en 75ohms temminering (benyttes bla til proff video og er HF afskærmet), på et par SSA7220+TDA1541 baserede CD spillere. På de to af dem jeg har, er digitaludgangen forbundet til SSA7220'eren kun med impedanstilpasning og galvanisk adskillelse af signalet. På den første, et B&O 5500 anlæg ku jeg høre lidt, men ik ret meget. På mit stue anlæg, med en kraftigt modded Philips kom der lidt mere dybde i lydbilledet. Ik det bedste tweak, men dog noget SSA7220 er ikke kendt for at være støjsvag, så en af grundene til at dette tweak virker på et chipset som dette kan være at inpedanstilpasningen (fra uendeligt antal ohm til 75ohm) bevirker, at det overshoot/strøm der trækkes uden belastning (uendeligt antal ohm) genererer støj internt i chipppen. Om tweaket giver et andet resultat på andre typer af CD afspillere ved jeg ikke - men på mange modeller vil tweaket sikkert ik have den store indflydelse.

Et kabel med en 75ohms karakteristisk impedans er til brug i en 75 ohm's transissions linje (hvor udgangs og indgangs impedansen er 75ohm) - for at sikre, at det maksimale signal bliver overført. En ledning kan bedst beskrives simplificeret som (ækvivalent) som en modstad med en spole i serie, med en kodensator til stel - så ledningens karakteristiske impedans har noget at sige
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
1966
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 04 April 2015 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Takker det er så ikke det tweak der vil gøre størst indtryk på lyden men det skal da lige prøves før jeg er overbevist for selv tror jeg ikke jeg for
noget ud af det på mine 2 cd maskiner.1966
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 04 April 2015 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hvad er det egenligt for nogle maskiner du skal prøve at tweake på - og hvilke tweaks tænker du på at lave?
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
1966
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 04 April 2015 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

De 3 maskiner jeg har skal der ikke tweakes med de skal bare køre uberørt men ved dette tweak forbliver stadig uberørt, de 3 maskiner er Sony
cdp-xa50es og xa7es plus Vincent cd-s8.1966
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 04 April 2015 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

Hvis du bruger en XA50ES og ikke bruger det optiske output, bør du straks få det deaktiveret. Den hurtige løsning er simpelthen at deaktivere/fjerne forbindelsen til toslinkstikket. Det er nemt gjort, og du behøver kun at fjerne toppladen. Ganske ligetil. Du får straks bedre lyd, uanset om du benytter cdspilleren "normalt" eller som drev med separat konverter. Hele operationen tager kun 5 minutter helt uden brug af loddekolbe.

MVH.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
1966
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 04 April 2015 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Hej Nilau deaktiver optiske output hvorfor og hvorfor lige på xa50 den er vel ikke anderledes end andre cd maskiner nu bliver den kun brugt som drev den må du lige forklarer. vh1966
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 04 April 2015 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Det optiske output genererer en slags støj, som det da kun er en fordel at komme af med, når man bruger coax-output. Nej det er ikke STØJ i traditionel forstand...men du kan høre når den forsvinder! Jeg nævner XA50ES fordi det er ultranemt at "fjerne" toslink output. Det er bare et lille stik der skal trækkes op. Men det kan du selv se, når du tager låget af...

Jeg synes du skal prøve det. Det er ganske gratis - og du kan jo bare sætte stikket i igen hvis du føler dig utryg....

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
1966
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 04 April 2015 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Ok Nilau men jeg vil helst ikke røre ved mine trofaste es maskiner som jeg har haft fra nye af og som der aldrig har været noget med de køre bare til den dag laser ikke vil mere men der må godt gå mange år endnu fordi jeg gør mere i vinyl og så er det jo dejligt at de den idag står som nye. 1966
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 04 April 2015 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Det er bare et lille plasticstik, der skal tages op. Det kan du vist godt risikere! Det kan jo monteres igen. Det er ikke sværere end at tage en stikkontakt ud...   

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Dissing2
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Marts 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 06 April 2015 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
På Onkyo DX7711 og DX9911, kan man på fronten koble coax udgangen til/fra. Har dog ikke prøvet, men min nuværende Vincent Cd400 har den som variabel, så man trinløst kan dæmpe/øge den, - bruger den som løbeværk. Så den bruges her som volumen kontrol. Ved ikke, om den også går ind over de analoge udgange, da jeg ikke prøvede at dreje på knappen, da jeg lige skulle lytte til Cd400 alene med dens egen dac.  


Hvor højt har du skruet cd afspiller og forforstærker op når du nærlytter/kvalitetslytter ?
Til top Vis Dissing2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dissing2
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes