Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 09:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvor godt skal jord måle? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Et spørgsmål til alle jer der har fået installeret jordspyd i villahaven.

Jeg er ved at få arrangeret at få banket nogle jordspyd i undergrunden under kælderen (bor i en etageejendom i Kbh). Min
elektriker spørger hvor godt sådan en jordforbindelse skal måle for at være egnet til hifi?

10 Ohm kræver typisk adskillige jordspyd (en 8-10 stk.), siger, så alle jer med jordspyd i villahaven er vel næppe nede på 10 Ohm?

Men hvad ligger I på? Og hvad er maximum der må være for at det er egnet til hifi?
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
boyscoutdk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen anelse om hvor god overgangsmodstanden til jord skal være for at være god til HIFI, men ved almindelige installationer med et HPFI relæ mærket med en fejlstrøm på 30mA og jordet med jordspyd må overgangsmodstanden til jord ikke overstige 1666 Ohm.

Du kan få din installatør til at måle modstanden med et test apparat f.eks. en Eurotester fra Metrel.
Til top Vis boyscoutdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boyscoutdk
 
miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 21 Maj 2015 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Jordspyd er først og fremest beregnet til sikkerhed og relaterer sig egentlig ikke til HIFI.
Brumsløjfer kan bekæmpes på andre måder. EMC, hvis det overhovedet er et problem hos private bør fjernes ved kilden.
Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki
 
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 21 Maj 2015 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal måles på lyd skal hifi efter min mening ikke jordes, men der skal være 100% styr på netfase og at der ikke forefindes netfiltre i
apparaterne.

Alm lowfi, dvs alt PWM og SMPS, ( dvs. 99% sf det der laver lyd idag) udstyr og så lignende er nok bedst tjent med en god jordforbindelse.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 21 Maj 2015 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Det er også min erfaring.
Dog fornemmer jeg (måske kun nogle gange, er ikke sikker) ændring af lyd i positiv retning, med netfilter på kilde (lp/cd). Men stadig stor betydning hvad vej netstikket vender.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 21 Maj 2015 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Det vil vise sig. Jeg melder tilbage når det engang er færdigt.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 21 Maj 2015 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har gode erfaringer med jording af anlægget, jeg har fået lavet en separat jord som kun er til anlægget, samt en separat
gruppe/sikring for anlægget. Dette er i mit tilfælde en ret god investering lydmæssigt.
Jeg har også flere netfiltre til anlægget, således der er delt op til henholdsvis Analog, Digitalt, Effekt, Streaming PC, og til
Pladespillere/motorer.
Overgangsmodstanden på min jording til anlægget er målt til 115 ohm.
Herudover har jeg kontrolleret netfase på mine komponenter og mærket dette op inden jeg har sat disse til, da det ofte er ret svært at
kontrollere netfasen korrekt når komponenterne først er sat sammen, og faktisk også når komponenterne er sat til jord.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 22 Maj 2015 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Tak Miav. Det giver noget at vurdere det op imod.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 22 Maj 2015 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har sat to jordspyd parallelt. Ét på 4 m og ét på 2 m. Overgangsmodstanden lå omkring 30-40 ohm.
Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 22 Maj 2015 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Hvis den lyd man har, bliver dårligere af en tilslutning til et jordspyd der måske ikke måler særligt godt, er det svært at forestille sig det
hele "falder på plads" af, overgangsmodstanden måler bedre.
Hvis jordspyddet gør godt på et givent anlæg, bør det jo allerede i første omgang med en dårligere måling i det mindste give bedre lyd,
end uden.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 22 Maj 2015 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

ps.
Det jeg mener er:
Måske man ikke i første omgang skal bruge for meget tid på, hvor god en jord.
Hvis et anlæg har brug for jord, må selv en dårlig forbindelse være bedre end ingenting.
Så i med jordspyddet, på med anlægget- bliver noget bedre, så udvid opmærksomheden i denne retning.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 22 Maj 2015 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Da jeg for en del år siden forsøgte at bruge husinstallationens jording til anlægget, fik jeg også den oplevelse at anlægget spillede bedre
uden jord, da denne jord trak støj og andre unoder med i på anlægget. Det var lige som et svagt slør, og min effektforstærker lavede lidt
brum som i grunden ikke klædte musikken.
Men efter der er blevet lavet en separat jord til anlægget og hvor kun anlægget er tilsluttet, så er det en helt anden historie, der er
fuldstændig ro og bagrunden er ekstrem sort, så der gives mere plads til detaljer og perspektiv, samtidig opleves det som om anlægget er i
stand til at levere en bedre dynamik. Dette er min erfaring med jording kontra ikke jording af anlægget, om jorden så skal være større eller
mindre end en vis værdi ved jeg ikke, men det er helt sikkert ikke nogen skade til at overgangsmodstanden til jord er så lav som muligt.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 26 Maj 2015 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Enig med Miav.
Havde også løst trukket jord til jordklemmen bag komfuret. For at teste om der var hørbar forbedring. Og ja, der var forbedring 2 steder. Lyden og potentiale forskelle (visse steder kunne jeg måle 115V) mellem 2 stel punkter i Hifi anlægget).   

Men et jordledning ligge og flyde på gulvet dur. ikke
Så jeg bankede et 4m kobberjordspyd på den side af huset hvor mit Hifi grej er tættest på. borede et lille hul gennem væggen og ud. (Selvfølgelig lukkede jeg utæthederne omkring murhullet af med lidt fugemørtel    )
Det gav lidt ekstra plus, da jeg ikke længere kunne høre det klik, når mit store "amerikaner" køleskab starter og stopper)
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 26 Maj 2015 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Når man i et forum som dette taler jord, er det vel en selvfølge, det ikke er husanlægs-jord man taler om (da vel ingen her på hifi4all kan
finde på at bruge noget sådan), men jorden til det dedikeret stereo-strøm, eller de seperate jordspyd der er tale om.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 04 Juni 2015 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg sluttet jorden til. Jeg ville have uploaded et billede af målingen, men der blev ved med at komme en fejlmeddelse. Men
det endte med at måle særdeles godt: 11,62 Ohm. To galvaniske spyd ned i ca 2,5 m dybde og derfra alm. jordkabel op til 5. sal.
De 11,62 Ohm i målingen er foretaget mellem nul og jorden, og er derfor ikke 100 procent retvisende, men angiver en ballpark-
værdi. En helt korrekt måling havde krævet af man målte tre steder rundt omkring jordspyddene i en afstand på 10 meter, og det
var lissom ikke rigtig en mulighed. Der er tale om en DC-måling.

Nå, men hvordan lyder det så? Svar: Alt er blevet bedre - detaljer,
størrelse, autoritet i bassen, ro. Så kan kun anbefale alle der har mulighed for det, at få det gjort.

Tak for input i tråden.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes