Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 13:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømkabel og skinne? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ReneS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2014
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 03 August 2016 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen der kan anbefale strømkabel og strømskinne til max 1500kr? Vil gerne se om det kan gavne mit anlæg, at opgradere
disse komponenter.
Til top Vis ReneS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ReneS
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 03 August 2016 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Det kan de "kun" hvis strømskinnen indeholder et filter og kablet er skærmet!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 04 August 2016 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Det er altså os vigtigt med lynnedslags sikring som der er i skinnerne fra Supra. Og derefter Isotek Polaris og skærmet strømkabel.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
FirstWatt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Februar 2012
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 04 August 2016 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale at lege lidt med jordforbindelse, både via installationen og også apparaterne indbyrdes forbundet uden jord til installation.

Apparaterne vil udligne deres potentialeforskelle via signalkablerne, hvis der ikke er en direkte jordforbindelse...og det kan give støj...

Se på KSB, der er ofte fornuftige bud på udstyr....
Til top Vis FirstWatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FirstWatt
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 04 August 2016 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Overvej også at oprette et seperat sikringsgruppe i sikringstavlen og trække et kabel direkte til HIFi anlægget.
(Har selv oprettet et 63A 3-Faset gruppe til mit Strømslugende PA forstærkere. )
Er en noget dyrere løsning, da det kræver udskiftning af HPFI og Mastesikringer samt stikledning. Men i mit tilfælde godt givet ud. Knusende og
klippefast lyd i alle situationer. (2012 jordskælvs filmen kræver et solidt anlæg og højtalere. (ser altid alle mine film med 0 dB volumen)


__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 04 August 2016 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Kan virkelig godt forstå at nogle brugere bliver skræmte af det her hifi........

Tråd starter ligger ud med at efter spørge powerkabler og skinne. Men lige pludselig så skal han også til at tænke på Lynnedslag, elektrikere til at lave nyt el i hele huset og havde gravet nyt jordspyd   

Som Mikkel er inde på, så et godt skærmet strømkabel. Men dette er alligevel ikke ens med at det bliver bedre. Du bliver nød til at prøve dig frem.
Nogle powerkabler gør det godt andre skidt og så er det igen afhængigt af setup til setup........ Der er ingen facitliste, desværre

__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 04 August 2016 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Ja det kan hurtigt virke lidt uoverskueligt.

Lad mig prøve at nævne min egen historie om kabler, som kun er min egen mening og erfaring med alle de disclaimere der kan
høre med.
Jeg er ikke ude på at komme med nogle former for sandhed, andre end min egen.

Jeg har haft highend kabler fra wireworld (højtalerkabler og fuld strøm) samt en dedikeret linie på et godt anlæg.
Det er ca. 40-50.000 kr. alene i kabler......

Jeg er stadig alvorligt i tvivl om effekten af alle de tiltag på kabler jeg havde over tid.
Jeg kunne sagtens høre forskel da jeg smed dem på men jeg er virkelig i tvivl om effekten er reel eller i mit hoved.
Efter noget tid blev jeg nemlig ved med at lede efter flere kabler og andet tingel-tangel jeg kunne smide på mit anlæg, for det
"manglede lige det sidste".

Den eneste årsag til at jeg siger det, er fordi at jeg også bare startede med et lille kabel engang....
Der er andre ting som kan ændre lyden væsenligt, højtaler/lytte placering og akustik især.
Det koster også en brøkdel i forhold til der man kan ende, når man tager kabel-kokainen...:)

Bare et andet perspektiv.


Til top Vis Superfrg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superfrg
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 04 August 2016 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Hifi er en underlig størrelse, jeg går ikke op i prisen er høj og kabler skal være i orden, jeg vil have det bedste til prisen og den skal ikke være for høj,
jeg kan da godt forstå du ikke synes du kunne høre forskel på de kabler du havde købt, du har sikkert haft kabler fra Nordost og dyre kabler. De er
over prissat. Der er gået mere sport i at hæve priserne inden for det mærke end lave det til en fornuftig pris i deres highend serier


__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 04 August 2016 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Kan virkelig godt forstå at nogle brugere bliver skræmte af det her hifi........

Tråd starter ligger ud med at efter spørge powerkabler og skinne. Men lige pludselig så skal han også til at tænke på Lynnedslag, elektrikere til at lave nyt el i hele huset og havde gravet nyt jordspyd   

Som Mikkel er inde på, så et godt skærmet strømkabel. Men dette er alligevel ikke ens med at det bliver bedre. Du bliver nød til at prøve dig frem. Nogle powerkabler gør det godt andre skidt og så er det igen afhængigt af setup til setup........ Der er ingen facitliste, desværre
 

RFI relæ er ikke nok og taler af erfaring. Og det er gode kabler Oyaide, men spørg lige næste gang om man ikke har et apperat til at måle RFI, DC på strøm nettet. Frekvensen dit Net svinger i Hz.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 04 August 2016 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
Hifi er en underlig størrelse, jeg går ikke op i prisen er høj og kabler skal være i orden, jeg vil have det bedste til prisen og den skal
ikke være for høj,
jeg kan da godt forstå du ikke synes du kunne høre forskel på de kabler du havde købt, du har sikkert haft kabler fra Nordost og
dyre kabler. De er
over prissat. Der er gået mere sport i at hæve priserne inden for det mærke end lave det til en fornuftig pris i deres highend serier


Jeg nævnte Wireworld, og jeg vil også gerne have det bedste til prisen som ikke skal være for høj...hvem vil ikke det?
Til top Vis Superfrg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superfrg
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 04 August 2016 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Nordost er et brand af wireworld?

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 04 August 2016 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Det er jeg ret sikker på det er og det koster ikke 40-50000 hvis jeg husker rigtigt ellers har du godt nok haft mange komponenter 😀

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 04 August 2016 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hej efter min mening er der mange ting der spiller ind, kvaliteten af ledermatrialet, isoleringen på lederne, mekanisk dæmpning af lederne, med eller
uden skærm samt dækningsgraden, selve stikproppen og apperatstikket har også indflydelse, ligeledes har powerkabler ikke altid samme effekt i alle
systemer så der er ikke nogen fasitliste.
Jeg har haft en del powerkabler gennem tiden, nogen bedere en andre, desværre har de gode også været dyre, i den billige ende har jeg faktisk ikke
fundet noget der har været nævneværdig bedere en sort lakrids og kraftig strømskinne fra Harald Nyborg.
Jeg vil forslå dig at låne hos forhandlerne og så sigte efter noget lidt dyre, så kan du selv vudere om det er værd at smide penge efter, jeg tror bare
ikke du finder noget der hæver ydelsen på dit anlæg til en total på 1500kr.
Skal jeg forslå noget så prøv at låne en isotek Polaris skinne med tilhørende isotek evo3 premier kabel, ved godt det ligger noget over det tal du selv
har nævnt, men ellers tror jeg bare ikke at der bliver tale om en opgradering.

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
norvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 04 August 2016 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hej Rene,

nu er WireWorld nævnt herinde nogle gange. De kunne være et ret godt bud. De har en fin strømskinne "Matrix" og ganske gode strømkabler. Jeg var meget imponeret af deres Electra, jeg hørte for et godt stykke tid siden, da jeg var i gang med at finde mine strømkabler. (En v. 3 eller 4. var det. Nu er de vist oppe i v. 7).

Generelt er der vist konsensus om, at en god strømskinne og kablet fra væggen til strømskinnen er det vigtigeste. Så det kan være en god idé at investere i de 2 ting og så bruge standardkabler fra skinnen til resten af anlægget.


__________________
Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
Til top Vis norvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af norvig
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 05 August 2016 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Hold dig til svenske Supra og en 16A strømskinne og Supra Lorad 2.5. Wireworld er for dyrt. Og på sigt købe en Isotek Polaris. Først skal du prioritere
anlægget. Jeg laver seperat gruppe til mit anlæg. Strøm er en underlig størrelse. Du får strømmen fra et kraft værk. Der er støj på deres
forsyningsledning til dit hus. Der sidder normalt et relæ der tager peaks. Det er ligesom hydraulik, når der kommer et lynnedslag er der en sikring der
slår fra. Der kan stadig komme høje spændinger gennem inden relæet når at afbryde. Derfor er det vigtigt med en Supra skinne der sidder sikring i.
Supra skinnen er skærmet for indstråling og udstråling. Power kabler hold dig til Supra, det andet er for dyrt. Og deres stik til strøm. Apsa laver fine
stik der kan tage 2.5 kvadrat kabel og Balls laver schuko stik der er billige, men ikke ligeså god mekanisk forbindelse som Supra. Supras stik er gode,
de bedste til prisen. Wattgate laver også fine stik.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 05 August 2016 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Hold dig fra Supra, de er ikke gode.

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 05 August 2016 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Den bør uddybes. "Lyder" de forkert, eller falder de fra hinanden?

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 05 August 2016 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har også prøvet supra, de fungerede heller ikke for mig, sort lakrids og Harald Nyborg skinde lød bedere.


__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 05 August 2016 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Sikker på du har samlet dem korrekt?

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 05 August 2016 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Jep, har over 20 år på bagen som elektriker, alt er samlet rigtig og faset rigtig

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes