Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 18:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømkabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 15 September 2017 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har en NAD M32, hvor jeg anvender det medfølgende strømkabel (klassiske sorte). Efter at have læst to spændende artikler på lydogbillede.dk omkring strøm, er jeg begyndt at overveje om jeg skal investere i et andet strømkabel. I den forbindelse har jeg nogen spørgsmål.

1. Vil et andet (dyrere) strømkabel have effekt på en digital forstærker (power-dac)?
2. Vil man opleve forbedringer alene med et andet strømkabel, eller skal man også have et strømfilter?
3. Hvilket kabel / hvilket prisleje vil I anbefale at gå efter i forhold til en NAD M32?


Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 15 September 2017 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

1. Nej! Men du kan vælge, at prøve med et standard 3 x 1,5 mm2 "sort lakrids" strømkabel i stedet for det 3 x 0,75 mm2, som oftest følger med til de fleste forstærkere.

Det koster ikke "eksotisk" mange penge - højst 50,- kr., og kan give mulighed for, at forstærkeren hele tiden kan trække den strøm fra lysnettet, der er behov for. Dette vil dog kun have en effekt hvis, ledningerne i dine vægge har samme dimensionering.

2. Nej, og ja... for hvis du bor i et tæt bebygget område, eller tæt på et industriområde, eller har et defekt gammelt køleskab, så kan der være både støj og DC i den strøm, der går ind i forstærkeren. Og det kan høres som hård forvrængning i lyden - spids og "kold" diskant/mellemtone. Her kan et effektivt filter absolut gøre en forskel, men du skal prøve dig frem, og ikke bare købe det første du ser. Nogle filtre har ingen eller meget lille virkning, mens andre er som nat og dag.

3. Det førnævnte standard 3 x 1,5 mm2 "sort lakrids" til højst 50,- kr. Men med førnævnte forbehold vedr. kablerne i dine vægge. 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 15 September 2017 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Kort og godt nej - beklager. Hvis din forstærker er fornuftigt opbygget i strømforsyningen, så er der et filter indbygget, eller det er simpelthen ikke nødvendigt med en sådanne. Måske kan du opleve lidt problemer, hvis du vikler dine kabler sammen i en stor roddebunke og har alverdens switchmode-snask, tilkoblet sammen gruppe, eller bor i nærheden af f.eks en fabrik, med store transformatorer, med store og endda ujævne strømtræk. Men indtil(nu gætter jeg ) at du har opstillet dit anlæg lige efter bogen og alle de fysiske, samt akustiske regler - så ville jeg vente lidt med at forvente for meget af noget så simpelt, som en strømkabel 

Et andet punkt - dine højttalerekabler - så skal du, som hovedregel blot holde dem under ca 2m, så er ændringen i den frekvensafhængige impedans, så lille at det er fjollet at bekymre sig om den - derfor er mono-effekttrin faktisk en god ide. Problemet i hele denne spekulation om kabler af enhver art, er at vores øre og hjerne, i smuk harmoni, evigt gerne vil høre en forskel - trods vi nogen gange ikke har ændret noget som helt - hvilket er eftervist i blindtest alt for ofte. Derimod kan man tydeligt bevise med blindtest, at akustik og typisk i denne sammenhæng, balancen i lydbilledet - for meget bas og overfokus på diskant - giver lyttetræthed, hos selv utrænede lyttere.

Så flere vil selvfølgelig komme med deres subjektive meningen og som oftes også anbefale at du prøver nogle forskellige kabler selv. Og det er sådan set heller ikke helt galt. Dog ville jeg anbefale at får sat dine højttalere ordenlig i dit lytterum og rettet op på de værste akustiske problemer, før du med ro kan springe ud i at bedømme noget så omdiskuteret, som et kabel - som du med ret stor videnskabelig evidens ikke ville kunne hører forskel på i en kontrolleret blindtest.

Men...

1. Gør dig det klart hvilken højttalere du har med at gøre
2. Få den placeret, så den får de mest optimale arbejdsbetingelser, dvs typisk plads omkring sig og placeret så den mindst muligt anslår room-modes i forhold til din lytteposition
3. Ryd op i dine kabler - hold switchede apparater på en anden gruppe (hvis muligt) en dit analoge udstyr(noget kan være bedre filtreret end andet - eksperimenter)
4. Sørg for at holde din lytteposition væk fra en bagvæg, da denne skaber et maksimum for din bas, som i meget stor grad forstyrre resten af lydbilledet
5. Eksperimentere med vinklingen af dine højttalere, det kan have meget store betydning for mængden af diskant og balancen af lydbilledet i det kritiske mellemtoneområde, som jeg vil mene skal vægtes meget højt.

Hvor skriver manden nu alt dette, når der nu bliver spurt til kabler? Jo fordi alle de kloger, som har skrevet tykke bøger og har regnet og knoklet med alt dette i flere år end vi typisk har levet - alle siger og forslår med bedste intention, at vi bør få styr på det grundlæggende, dels fordi det helt klart er her vi kan opnå den største forbedring, men også fordi det groft set ikke giver nogen mening at forsøge sig med meget små ændringer, som noget kabel typisk kan give, når noget så voldsomt degraderende for lyden, som akustikken netop kan være - ikke er på plads.

Held og lykke - samt god lytning

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 15 September 2017 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Enig med Digital_Thor og Gige.

Akustikken som Thore er inde på, skal være i orden. Både placering af højttalere og lytte position, evt. EQ. Det første der derefter skal kigges derefter på, er signal kabler. Benyttes de rigtige, her tænker jeg rigtig impedans og skærmede strømkabler.Ofte er folk ikke bevidste, om disse simple faktorer. En del producenter, lover guld og grønne skove, med deres kabler, ofte er en 500 kr. nok, med stik og godt kabel. der er impedans tilpasset. Det skal være i orden, ved et middel klasse anlæg. En evt. forstærker der er efter det amerikanske princip og evt. europæisk forforstærker, ville kanalerne, + og - skulle vendes i kablerne.

Derefter, kan der begyndes at kigge, på strøm. Separat gruppe til anlæg, anbefales. Trækkes optimalt i 2.5'' stik stikdåse og føres videre til strømskinne.

Til entry anlæg, ville jeg ikke tænke over det, blot holde strøm væk fra signal kabler og benytte 1.5''

I mellemklassen, ville jeg dog kigge på skærmede strømkabler og gode stik, som Supra. Det kan anbefales en god DC fælde og filter, når alt andet er på plads som, skrevet. Et godt filter kan erhverves for 1500 kr.

Supra laver størmskinner, med filter og overspændings sikring. DC fælder, er det min erfaring, at de starter ved omkring 4500 kr, nogle vil sige det modsatte. Vi har målt før og efter og her er ISOL-8 gode. Der kan også nævnes Isotek RFI dæmpende skinne.

1. Akustik

2. Anlæg og htt.

3. Kabler signal

4. Separat Grubbe.

4. Strøm (Skærmede)

5. Filter

6. DC fælde.

Det hele skal passe sammen. Det grundlæggende skal være på plads og så kan der ellers optimereres. Det nytter ikke noget, at optimere, et anlæg for 5.000 kr. hvis den samlede værdi, for højttalere og anlæg er 3.000 kr.




__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 15 September 2017 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Tak for tilbagemeldinger og input. Omkring placering, øvrige kabler m.v. forudsætter jeg at dette er så optimalt som det umiddelbart kan blive (inden
for rimelighedens grænser). Det overrasker mig, at I er så enige om den manglende effekt ved et strømkabel til lad os sige 1000-2000 kr. Det står lidt
i modsætning til artiklerne. Kan det have betydning om det er analog eller digitale enheder der anvendes?

Det er disse artikler jeg referere til:
http://www.lydogbillede.dk/nyheter/hi-fi/70174-2/
http://www.lydogbillede.dk/test/isotek-evo3-corvus/
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 15 September 2017 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Jeg er bestemt ikke enig i at der ikke vil være forskel på diverse strømkabler.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 15 September 2017 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Bevares, der kan være forskel, men jeg har endnu til gode at høre, at det er til det bedre...

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 15 September 2017 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Vi høre alle forskelligt
Så jeg syntes at Clgee bare skal prøve dem hjemme hos ham selv
og der ved danne sin egen mening om strømkabler

Min mening er at de gør en meget stor foreskel

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
KomAnton
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 57
Sendt: 15 September 2017 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Til trådstarter: Prøv, prøv, prøv!
Min egen erfaring i det prisbillige segment er, at alle mine 230V kabler er Supra LoRad, for at sikre at strømkablerne med magnetisk ud stråling ikke
influerer på signal og højttalerkabler . Jeg ved ikke om det er den hellige gral men jeg bilder mig ind at det er til det bedre.
Find en forhandler som vil låne ud og prøv, prøv, prøv.
Til top Vis KomAnton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KomAnton
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 15 September 2017 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Skærmede strømkabler er en god ting. Jeg kan anbefale Supra Lorad og deres stik og skinne. De fleste anlæg i mellemklassen, kan også drage nytte af dette. Magnetisk udstråling påvirker signal kabler, hvis du vælger at kaste dig over dette, vil jeg også anbefale seperat gruppe med 2.5" kabel trukket. Vælg Surge Protection modellen.

Jeg vil ikke anbefale kun til din DAC, hvis der investeres i det, skal det være hele kæden. Her hos mig, har jeg optimeret anlægget. Har haft en forhandler med inde over og lavet en prof. installation.

Der er noget at hente, ved et godt anlæg. Selv er jeg oppe i High-End segmentet. Jeg har benyttet DC fælde og RFI filter. Seperat gruppe, hvor en fase er lagt til anlæg. Alt der støjer uden for DC fælde. Her har det givet et godt løft og det er godt givet ud hos mig.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 15 September 2017 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Bør det også være tilfældet med en digital forstærker eller rettere en power-DAC? Jeg tænker om det kun er analog anlæg der vil få nytte af et bedre
strømstik?
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 16 September 2017 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Endnu en grund til at balancerede signaler er gode, da de netop undertrykker al den støj, som normalt kunne opstå. Kært barn har mange navne, men den hører nu ind under gruppen af klasse D forstærkere. Om den vil gavnes af en bedre strøm er svært at sige. Nogle dyre strømkabler har bare "gemt" et lav-pas led under al den smarte og tykke indpakning. Angående strømkablets tykkelse - så kunne man se på følgende: https://jjel.dk/spaendingsfald-delta-u/

Det er anbefalet at holde sig under 4% i spændingsfald af den nominelle spænding, dvs 230V. Så hvis man beregner forskellen af et kabel på 1,5m der enten er 0,75kvadrat(tværsnitsareal) eller 1,5, så får man hhv 0,078% og 0,15% - dvs langt under grænsen for nogen problemer og ganske tæt på hinanden. Det er til og med ved en belastning på 5 ampere, altså i et tilfælde hvor din forstærker trækker omkring 1100W fra stikkontakten - hvor tit sker det? Især med en forstærker der har en effektivitet på over 80%. Eventuelle kortvarige strømtræk skulle gerne håndteres let og ubesværet af den indbyggede strømforsyning i forstærkeren. Din forstærker er desuden bygget med en switchmode strømforsyning, som burde være ligeglad med et spændingsfald fra din stikkontakt til forstærkeren på måske 0,2VAC.Og det ville en klassisk linær forsyning også være - hvis den er bygget solidt - ikke nødvendigvis en  kæmpe trafo - men derimod mange kodensatorer/ladelytter.

Hvilke højttalere spiller du med/på?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 16 September 2017 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

I mit setup ( Bladelius og Primare ) er der stor forskel på netkabler, så prøv dig frem !
Vh
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 16 September 2017 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

#Digital_Thor
Dit sidste svar er simpelthen på et alt for akademisk niveau for mig - fatter stort set intet :)

#Alle
Hvor om alting er, så fornemmer jeg at der er stor forskel på hvad folk mener om "alternative" strømstik. Jeg tænker at købe et, og så må vi se. Jeg forventer ingen revolution - men mange bække små, giver til sammen en stor å.
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 16 September 2017 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

"The proof is in the pudding!", som de siger i UK.

Se om du kan låne en håndfuld "lakridser" hos en eller flere forhandlere med henblik på at høre, om du kan høre forskel. Hvis du kan høre en positiv forskel, så må du gøre op med dig selv, om forskellen er udgiften til nye strømkabler værd.

Det er dit anlæg, dit set-up, dine ører og din pengepung, så beslutningen er din og din alene, men det er altid fint at lytte (høhø) til andres erfaringer og lade sig inspirere.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 16 September 2017 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Hvis et anlæg skal optimeres, nytter det ikke kun på en enhed. Det skal være på alle enheder. Helst fra seperat gruppe til stikdåse. Og i stjerneforbundrt skinne, hvor der føres videre fra til anlæg. Kabler til 5.000 kr som Nordost er vanvid, i mine øjne. Her er det bedre, at bruge pengene på seperat gruppe. Et kabel, gode stik, skærmet. Den sidste meter, gør ikke noget magisk, andet en at hæmme udstråling og bedre mekanisk forbindelse. Det bliver først aktuelt med 2.5 mm2 med seperat gruppe og alle kabler i 2.5 mm2. Helt fra HPFI relæ.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 16 September 2017 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Clegg skrev:
Jeg har en NAD M32, hvor jeg anvender det medfølgende strømkabel (klassiske sorte). Efter at have læst to spændende artikler på lydogbillede.dk omkring strøm, er jeg begyndt at overveje om jeg skal investere i et andet strømkabel. I den forbindelse har jeg nogen spørgsmål.

1. Vil et andet (dyrere) strømkabel have effekt på en digital forstærker (power-dac)?
2. Vil man opleve forbedringer alene med et andet strømkabel, eller skal man også have et strømfilter?
3. Hvilket kabel / hvilket prisleje vil I anbefale at gå efter i forhold til en NAD M32?


1) Hvorfor nævner du at kablet skal være dyrere?? Handler det ikke om at det skal være bedre??
2) Du vil helt sikkert mærke en forandring med et netstøjsfilter. Det æder typisk en masse dynamik (nogle tror de får en sortere baggrund af det, men det skyldes at de mindste detaljer forsvinder).
3) Glem alt om priser. Brug ørerne i stedet. Alt for mange bliver snydt med alt for dyre kabler, fordi de sætter lighedstegn mellem pris og performance.
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 16 September 2017 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

At et ordentligt strømfilter, æder dynamik er en skrøne, i et ordentligt filter, er modstandene stjerneforbundet til skinne. Mit filter, tager hvad du kan trække ud af en stikkontakt, uden problemer. Du har måske, hørt et dårligt. Det er en general misforståelse, et filter, skulle tage dynamik. Det er ikke min erfaring, ofte vil jeg tro, de fleste, der udtaler sig, måske slet ikke har hørt, et ordentligt konstrueret RFI filter, for her hos mig er der ingen begrænsning i dynamik.

Hvad har du hørt af RFI filtre?

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 17 September 2017 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har eksperimenteret en del med strømkabler. Det startede vel for 5 år siden med en Wadia 151 powerdac. Jeg var fra starten skeptisk, men da jeg oplevede en tydelig forskel på to "lakrids-kabler" (fra to forskellige producenter) gik det op for mig at her var noget at hente.

Så jeg vil også anbefale at du går en tur rundt i huset og samler de forskellige strømkabler du har sammen. Prøv dem på din M32 - hvis du kan høre forskel, så er vejen åben for at investere i et decideret hifi-strømkabel.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 17 September 2017 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

#CubeLTD
1. Jeg tror du misforstår mig. Når jeg i parantes skriver dyrere så er det alene med henvisning til, at de standard kabler der følger med hifi, er de ubetinget billigste. Det jeg søger er noget bedre.
2. Det er ikke netstøjfilter jeg spørg til, det er kun strømkablet jeg er nysgerrig efter om har effekt.
3. Når jeg spørg til prisleje så er det alene for ikke at skyde gråspurve med kanoner. Bare så tingene nogenlunde hænger sammen.
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes