Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 08:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Støj fra gulvvarme? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 03 Februar 2022 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har igennem ca. 14 dage gået og været lidt frustreret over lyden i mit anlæg og ikke rigtigt kunnet sætte en finger på, hvad der
har været los. I ugens løb er det gået mere og mere op for mig, at lyden i mit anlæg er blevet lys, en anelse slankere i mellemtone
og med et hårdere anslag. Naturlighed i klang og udklinging er forsvundet og karikeret lyder det hele lidt anstrengt.

I går kom jeg så til at tænke på, at jeg har fået skiftet en ventil + motor til min gulvvarme i køkkenet. Det er sådan en
cirkulationspumpe, som trækker varme rundt i gulvet derude. Og i dag fik jeg så prøvet af ved at slukke den.

Og puf.. væk var alle unoderne

Hvad pokker kan man gøre for at isolere den €("&"(!)#!("!) (en masse grimme bandeord) cirkulationspumpe? Jeg tænker
umiddelbart en model ude ved pumpen af en art? Eller vil jeg være nødt til at få separat gruppe ude i sikringsskabet? Havde jeg
overvejet i forvejen af andre årsager (el'en er lavet lidt sjovt i mit hus og dele af køkkenet kører på samme gruppe som stuen )

Forslag modtages med kyshånd!!
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 03 Februar 2022 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Jeg er tilbøjelig til at sige det er placebo.

Lav en ærlig test. Få en til at tænde og slukke 10-15 gange helt tilfældigt (f.eks. lige/ulige øjne på en terning). Du skal
selvfølgelig ikke kunne se eller høre hvad der foregår.

Rammer du signifikant rigtigt, kan du gå videre i projektet.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 03 Februar 2022 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Og hvis det ikke virker, så skal du have et netstøjsfilter...

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 03 Februar 2022 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Og hvis det ikke virker, så skal du have et netstøjsfilter...


Har du nogle ideer til, hvad det f.eks. kunne være for en slags, Mikkel? Jeg ved ikke lige, hvad jeg skal lede efter?
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 03 Februar 2022 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Der findes alle mulige slags... men de mest kendte er fra Supra, Isotek, PS Audio osv.

Prøv at google netstøjsfilter, og så må du jo prøve dig frem. Hvis det ikke virker kan du jo benytte din returret.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 03 Februar 2022 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

@Øpsie
Hvilken pumpetype er det helt præcis du har fået installeret? Og hvornår?
Med reference til din beskrivelse ovenfor kommer jeg til at tænke på din anden tråd hvor du/I har lyttet til forstærkere
efterlysende “mere bund”. Er der heri en sammenhæng på nogen måde?
Er din beskrivelse af lyden forårsaget af elektrisk støj på strømmen må det være enkelt at måle det på en spektrumanalyzer eller
et oscilloskop med en sådan funktion.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
moppy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Juni 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 03 Februar 2022 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke få gulvvarmen koblet til en anden gruppe i el-tavlen end den samme som dit anlæg kører på? Måske det kan løse problemet
Til top Vis moppy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moppy
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 03 Februar 2022 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
@Øpsie
Hvilken pumpetype er det helt præcis du har fået installeret? Og hvornår?
Med reference til din beskrivelse ovenfor kommer jeg til at tænke på din anden tråd hvor du/I har lyttet til forstærkere
efterlysende “mere bund”. Er der heri en sammenhæng på nogen måde?
Er din beskrivelse af lyden forårsaget af elektrisk støj på strømmen må det være enkelt at måle det på en spektrumanalyzer
eller
et oscilloskop med en sådan funktion.


Godt tænkt, men den nye pumpe er installeret efter besøg af de omtalte forstærkere.

Jeg tænker bestemt det bør kunne måles, for det er ganske hørbart, men har ikke lige nogen af de omtalte redskaber 🤕
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 03 Februar 2022 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

moppy skrev:
Kan du ikke få gulvvarmen koblet til en anden gruppe i el-tavlen end den samme som dit anlæg kører på?
Måske det kan løse problemet


God idé, det ku godt være en simplere løsning, end at få separat gruppe til stuen. Uanset er det noget rod, en del af køkkenet
deler el med stuen.. ved ikke lige, hvad der er gået galt den dag, de strikkede dén sammen
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 04 Februar 2022 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Ja - men derfor kan det sikkert godt være lavet rigtigt Anyway - hvis jeg husker rigtigt, så da jeg skiftede en af vores cirkulations pumper (dog til varmt brugsvand), så hvis jeg ellers husker rigtigt, så kører den uden jord - så du kan evt prøve, at montere et netstøjsfiler mellem pumpen og stikkontakten. Men, hvis din el installation er lidt kreativ - så er det bedre, at du får lavet din egen gruppe til dit anlæg.

Da vi flyttede i det hus, hvor vi bor nu, der benyttede jeg et gulvudtag lige der, hvor mit anlæg står - derfra er der ca 35m og utallige samlinger til el-tavlen. Lige bag mit anlæg har der en gang været et køkken nr 2, hvor der var 3x16A. Så der fik jeg sat en tavle op, hvor jeg så får strøm fra til mit anlæg. Nu skal det her ikke blive til en kabel tråd/anden woodo - men, jeg stod med ryggen til, da jeg skiftede fra det gamle udtag, til det nye - så kan man sku putte ham der woodo på loftet, men der var sku meeeeget mere hul igennem - og stadigt med ryggen til

Men, hvis du kender en som kan lave det ordenligt - så kan du evt prøve med et kabel direkte fra din tavle til dit anlæg, så du har muligheden for, at høre om det er den rigtige vej Og ellers - hvis din el installation er for kreativ, så er det naturligvis en rigtig god ide, at få rettet op på det og få gået din installation igennem

Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Hevring
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 04 Februar 2022 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

En cirkulationspumpe bruger ikke ret meget strøm, så kunne det være en idé at indsætte en skilletrafo før pumpen.
En sådan kan vist isolere både støjpeaks, og DC (har jeg hørt)
Hvis det er den type pumpe, der regulerer via modtryk i anlægget, kunne det vel være støj fra reguleringen der forstyrrer?

Mvh. Henrik
Til top Vis Hevring's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hevring
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 04 Februar 2022 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Øpsie skrev:
moppy skrev:
Kan du ikke få gulvvarmen koblet til en anden gruppe i el-tavlen end den samme som dit anlæg kører på? Måske det kan løse problemet


God idé, det ku godt være en simplere løsning, end at få separat gruppe til stuen. Uanset er det noget rod, en del af køkkenet deler el med stuen.. ved ikke lige, hvad der er gået galt den dag, de strikkede dén sammen


I så fald, så skal du sørge for at gruppen er en anden fase, ellers vil det ikke hjælpe noget. Alle ledninger i huset på en fase mødes jo ved "tarif-sikring" anyways og er på den måde galvanisk koblet.

Hvis du nu består blindtesten, som jeg foreslog, kunne du lavet et lille eksperiment. For det første, er pumpen på samme fase som dit anlæg? Hvis ikke, vil det ikke hjælpe noget med en ny gruppe. Hvis den er på samme fase, kunne du prøve at finde en stikkontakt fra en anden fase, og trække en forlængerledning ind til pumpen. Hvis dit problem så går væk, ved du det vil hjælpe med en ny gruppe på en anden fase.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 04 Februar 2022 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Tak for alle forslagene, det har bestemt givet nogle idéer til de næste skridt - også i forhold til at eksperimentere mig frem til
mulige løsninger i forhold til separate faser/ny gruppe.

At jeg kalder mine el-installationer "rod" er jo bare et udtryk for, at jeg sådan "lærer dem at kende", når jeg finder nogle
uhensigtsmæssigheder, tænker nok, de er lavet ok, men nu må vi se, hvad jeg ellers støder på

1000 tak i hvert tilfælde!
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 04 Februar 2022 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

@Øpsie
Helt simpelt. Når forskellen er så markant, som du skriver i dit oplæg til tråden, så gør som skumflum skriver. Få en person til at
slukke og tænde UDEN du aner noget som helst om pumpen kører eller er slukket. Hvor du så fortæller operatøren hvad du
oplever sammenholdt med tændt eller slukket.
Det er vigtigt at skabe sammenhæng mellem årsag og virkning. For selv om vi mennesker føler os sikre på at det vi foretager os
har den ønskede virkning, er vi ikke bedre end vores høresans, som i nogen grad lader sig påvirke af vores øvrige sanser og
sindsstemning. Sorry to say.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 04 Februar 2022 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Uden at gøre reklame. Jeg kan bare komme med egen erfaring. For to år siden besluttede jeg mig for at udskifte og opgradere alt mit hifi. Dels var det stadig ikke ældre end at en fornuftig salgspris var mulig, dels har jeg nu midlerne til at realisere det jeg drømte om at eje. Min transistor trafo brummede nogen gange, andre gange ikke. Den var ti år gl og jeg koblede det ikke med at vi var flyttet to år før. Levede bare med det. Ku jo ikke høres når musikken spillede.

Jeg ville tilbage til rør. Havde netop haft problemer med støj på tidligere rør også efter flytning år tilbage. Derfor skift til transistor dengang. Jeg besluttede derfor at bruge penge på netstøj filter og isolering fra øvrig støj. Det blev Supra pga pris samt at de sælger til TV hospitaler og lufthavne. Tænkte at så må der vel være nogle teknikere som køber det fordi det virker. Fik målt kontakterne for sikre der er jord. Elektrikeren var hos os i andet ærinde og så fik tjekket for jord også. DC filter i kontakt Hi-fi og TV som også er tilsluttet hi-fi i Supra elskinne fra DC filter. Jeg valgte altså at starte med strømmen før køb af nyt hifi. Så det var hi-fi jeg har lyttet til mellem 10 og 15 år.

Jeg brugte et par dage på at prøve at bilde mig ind at jeg forestillede mig forskellen (placebo) For det første var trafo brum væk For det andet var en fuldstændig ro i lyden Nogle siger at DC filter foran forstærker kvæler dynamikken Jeg oplevede at lyden blev lineær og placering af instrumenter og stemmer mere præcis. Min oplevelse er at det var uro i baggrunden så gav
en "livlig" lyd der måske kunne tolkes som dynamisk af andre.

Spol frem til i dag. Jeg har helt nyt hi-fi i en højere klasse end før. Pga erfaringen med Supra har jeg akustik behandlet stuen på en pæn måde som konen finder i orden. Dvs mit nye hifi lyder præcis som jeg ønsker det:Rent og lineær Meget præcist hvor alt gengives uden hårdhed S og T lyde og med god tekstur i bas og mellemtone Jeg har jo faktisk aldrig hørt det uden filter og akustik dæmpning. Jeg ved det virker.

Bare lige mit input inden du bruger energi og penge på pumpen. Så andre vist skrev så kan man ofte købe prøve og levere tilbage hvis det ikke virker

Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 05 Februar 2022 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Tak for erfaringerne, Music-Nerd!

Jeg har lånt mig til diverse skinner fra isotek og ansuz, men pumpen er hørbar igennem. Men kan sagtens være, et decideret dc filter skal prøves også!

Er kommet lidt videre i mine eksperimenter og kortlagt mit hus’ stikkontakter og fordelingen mellem grupperne i el-tavlen.

Min pumpe i køkkenet sidder på samme gruppe som mit anlæg. Har prøvet at flytte til anden gruppe, men umiddelbart er der ingen forskel her. Fjernet jord ditto - umiddelbart ingen effekt på lyden i anlægget..

Har skrevet på et støjfilter brugt, men var ik hurtig nok Må se, hvad jeg ellers kan prøve for at isolere pumpen.
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 05 Februar 2022 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

ØPSIE jeg har sendt en pb
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 05 Februar 2022 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Min cirkulationspumpe bruger ganske få watt til at drive varmen rundt i hele huset. Jeg har aldrig hørt om at de støjer elektrisk.
ÅInden du bruger tusindvis af kr. på at løse problemet i musik anlægget, synes jeg bestemt at det er værd at undersøge om der
er en defekt i pumpen. Selv hvis det ikke kan løses over garantien, er det sikkert billigere at købe en ny pumpe.
Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 05 Februar 2022 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Den bør heller ikke støje. Fabrikanten sætter typisk en kondensator mod jord for at fjerne højfrekvent støj fra nettet. Ud over det så deles en flere gader jo gerne om de samme faser fra en fælles transformator, så naboens Polske dypkoger støjer lige så meget inde ved dig. Generelt er der ekstremt meget støj på AC siden, men det filtreres væk:

1. Når det laves til DC
2. strømforsyninger har diverse filtre, som eleminere støj.
3. Strømfilter produkter fungerer basalt set som et low pass filter, men dæmpningen er mest signifikant på frekvenser vi alligevel ikke kan høre.

Det kan godt være det er mig, men det virker lidt som om Øpsie ikke helt bidder på idéen om at lave blindtest, men helst kun vil se på tekniske mulighder? Jeg kan tage fejl
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 06 Februar 2022 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

@Tommy S: god pointe, det skal jeg nok spørge min vvs’er om, når jeg får fat på ham.

@skumflum: blindtest kan bestemt være et nyttigt redskab, men jeg finder det interessant, men ikke hjælpsomt, at du bliver
ved med at skrive i en tråd, der søger løsninger, og forsøger at give “forklaringer” på, hvorfor det jeg oplever og hører ikke kan
være rigtigt, endda senest med henvisning til generiske mekanismer i tekniske konstruktioner.

Det svarer lidt til, at jeg skulle begynde at blande mig i et fitnessforum omkring kostvejledningsråd og forføjelsesmekanismer,
når folk derinde diskuterer, hvad der er godt at spise under hård træning

Du kan jo prøve at respektere min oplevelse, som er verificeret på forskellige måder, og som jeg sådan set ikke føler et behov for
at skulle retfærdiggøre over for dig - uanset hvor mange gange, du forsøger..

Tak til jer andre for mange fine tekniske input, jeg vil prøve at angribe problemstillingen i små skridt og kaster mig ikke
hovedkuls ud i hverken store udgifter eller større omlægninger, hvis mindre tiltag kan gøre tricket

Sjovt nok, så giver min gulvarme i stuen også med en cirkulationspumpe ikke samme hørbare effekt på lyden i mit anlæg, og det
gjorde den gamle heller ikke, så det kan sagtens være, der slet og ret er en defekt i pumpen. Spørgsmålet er så, hvordan man
påviser det? Tænker ikke, de kommer til at godtage mine lytteoplevelser..
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes