Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 22:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Mageløst! Snittet CD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 450
Sendt: 23 August 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

 

Jeg har netop haft en mageløs oplevelse. En bekendt kom forbi med en såkaldt:

CD-Sound-Improver. Denne maskine skærer kanten på cd-en af i en bestemt vinkel. Man påfører så en sort farve på den nøgne kant. Det kan nok være at jeg tabte underkæben. Det var som at fjerne et gardin foran højttalerne. Alt blev mere distinkt og letflydende. Rummet voksede på alle leder. Digital fnidder, der på nogle plader er ganske tydelig, forsvandt som dug for solen. Den afskårne vinkel og den sorte farve forhindrer åbenbart laserlyset i at skabe gener for aflæsningen.

Denne maskine må jeg bare eje! Til nærmere interesserede kan jeg henvise til hjemmesiden:  www.audiodesksysteme.de. Der er en dansk importør på vej!

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1404
Sendt: 23 August 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har en grøn tusch der skulle gøre det samme, det kunne være jeg skulle prøve den igen

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 23 August 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Jeg tror Svalander i sverige har talt varmt om den og tilbyder folk at snitte deres cd'er for dem...
Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf
 
Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 450
Sendt: 23 August 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

 

Jeg har også en grøn tusch. Den er prøvet. Efter maskinen havde forladt mit hjem, blev den grønne tusch fundet frem. Det er ikke det samme! . Desværre ikke. Denne kantskæring gør noget ved pladen som tuschen ikke kan. Det er som at sammenligne rødvin. Den til 16.95 kan drikkes, uden man dør af det!, men den vin, der måske koster kassen, kan være en ekstrem oplevelse. På samme måde med dette tweak. Jeg var skeptisk. Men jeg blev klogere! The Final Cut blev markant bedre efter en behandling!. Det var som at skifte højttalere, forstærker eller CD-afspiller. Forskellen var markant!

venlig hilsen 

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede
 
roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1660
Sendt: 23 August 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Man skulle nok have været der...

Men altid spændende at høre om sådan noget. Vil ikke afvise at der kan være noget om det.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound
 
Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 450
Sendt: 23 August 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

 

Man kan jo altid prøve at sende et par plader til Svalander. Det synes jeg man skulle gøre! Skide godt. Jeg vil have en maskine!

venlig hilsen  

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 23 August 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Det lyder spændende, men hvad koster en sådan maskine?

__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 23 August 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Jeg tillader mig at forholde mig skeptisk - og det af to årsager.

  1. Der har før været nye påfund som har stormet ind på scenen under lovprisning fra alle sider og så pludselig været væk igen.
  2. Hvis det virkeligt er så simpelt at forbedre lyden på cd'er, mon så ikke cd-producenterne med deres milliard store udviklingsbudgetter var kommet hobby-nørden i forkøbet.
Der er mange tweaks derude, hvis virkning ikke kan dokumenteres, og jeg ønsker ikke at vågne op om 3 år med 400 cd'er der er ødelagt i kanten og overmalet som en teenagetøs' penalhus

Eneste måde at afgøre om det gør en forskel er vist at modificere en cd, man har flere af... og så se om man kan lytte sig frem til hvilken en der er "forbedret"

Man skal ikke undervurdere placeboeffekten af noget som helst


__________________
AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
lars37
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1320
Sendt: 23 August 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hvad koster vidunderet ?

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37
 
Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 450
Sendt: 23 August 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

 

Maskinen komme nok til at koste omkring 4000 kr i Danmark.

Frede: Prøv at købe 2 stk du har i forvejen og send den til Svalander. Du vil blive overrasket. Jeg tror ikke, at pladerne tager skade. Maskinen har været fremme i flere år og jeg har ikke hørt om bi-effekter! Man skærer jo kun i de yderste 2 mm. Dette er bare plastik og har ingen betydning. Selve informationerne bliver ikke rørt og pladen bliver ikke mere sårbar. Det er selvfølgelig et spørgsmål om pris og produktion af en cd-plade. Det ville være dyrt og besværligt at lave pladen med denne vinkel indbygget. Derfor produceres en cd som den gør!

Man overmaler på ingen måde pladen. Man kan dårligt se det! Det gamle tweak med grøn tusch var mere penalhus-agtigt

venlig hilsen

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 24 August 2005 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 24 August 2005 kl. 06:18 | IP-adresse registreret  

Som Fremmede skrev (cirka); pladeindustrien ofrer ikke en ekstra arbejdsgang for at tilfredstille 1-3% af pladekøberne (audiophilerne)!

Var den dersens 4000kr´s snitter ikke ude på gangen ved sidste års KT-messe?

Måske en lidt grimmere maskine med et barberblad kan snitte i samme vinkel, men til en tiendedel af prisen?

Nu er en sådan CD-skive jo frygtelig statisk, hvad med smulderet fra snitningen? Skal pladen så aftørres bagefter?

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1404
Sendt: 24 August 2005 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er dybt imponeret, de bruger en Edding 500 sprittusch

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1404
Sendt: 24 August 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej Fremmede

Har du A/B testet med en ikke behandlet og en behandlet CD.

Hvad tager Svalander for denne modificering af en CD, det kunne jo være skægt at prøve, om man virkeligt kunne høre forskel.

Bruger Svalander også en sprittusch, eler har han et mere eksotisk produkt til CD-skiven.

mvh

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 24 August 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Alle disse mange CD tweaks har jeg prøvet sammen med Peter og Jakob fra HOLFI! Det er efterhånden nogle år siden!

Ingen tvivl om at CD-snitteren virker, men man kan opnå en næsten tilsvarende effekt med et stykke sandpapir. Slib kanten så den bliver ru og tilføj evt. grøn eller sort tush efterfølgende. Centerhuller kan også slibes (ganske lidt).

På visse CD'er er der ligefrem en blank kant som et spejl, dette spejl skal "brydes", så man ikke får reflektioner internt i disken (det er teorien). Om man gør det med sandpapir eller skærer en vinkel er lidt det samme. Sandpapirer er under alle omständigheder langt billigere

ADVARSEL!  Fra visse CD-producenter melder man om, at der er et slags segl i kanten af CD'en som forhindrer luft i at slippe ind mellem lagene. Når dette brydes kan der komme luft til alu-laget, som således korroderer hurtigere. Jeg har ikke observeret det på nogen af mine CD'er (som har fået sandpapir), men muligheden er der vel.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 450
Sendt: 24 August 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

 

Jeg prøvede først at høre nogle plader. Lisa Ekdahl, Jennifer Warnes og Pink Floyd. Hørte nogle numre på hver. Snittede dem og dernæst kuinne jeg lytte igen. Pladerne bliver mere gennemsigtige, detaljerede. Det lyder mere analogt. Med Pink Floyd havde jeg to eksemplarer. En snittet og en ikke snittet. Den nyeste remasteret udgave. Der er et nummer med et tikkende ur, en kat der mjaver og nogle fodtrin på brosten. Kors i hytten en forskel! Alle de ting man går glip af på den ubehandlede udgave! Jeg vil ikke undvære den maskine. Den vil jeg have!

Jeg havde også en pladevaskemaskine tilstede, så snulleret gik af. Samme tyske producent!  Det kan snulre en smule og det vil gerne sidde på plader bag efter. En afmagnetesering eller en antistatpistol kan klare problemet. Zerostaten kan stadig købes!  

Maskinen har været fremme nogle år. Siden 99, så vidt jeg ved. Ingen problmer med holdbarheden af de snittede plader!

Venlig hilsen

Venlig hilsen

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede
 
soka
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 24 August 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

@janils

Fint nok med sandpapir, men hvis hvis ideen om at affase kanten holder vand i praksis, drejer det sig jo også om at afbalancere skiven i forhold til centerhullet.

Det virker umiddelbart fornuftigt nok. Måske man skulle spænde et par skiver eller tre op i en drejebænk... 

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 24 August 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Eneste forklaring må være at jitter nedsættes, og jitter er en målbar størrelse.

Hvis det forbedrer evnen til at læse CD'en med mindre brug af fejlkorrektionskredsløb, er det også målbart, da man vil kunne lave en måleopstilling hvor man elektronisk overvåger CD'efspillerens fejlkorrektionskredsløb, og ser hvor meget de er i brug.

MEN - på nyere DA-konvertertyper og DAC-chips, forskes der meget i at gøre selve konverteren ufølsom over for jitter, og give mulighed for brug af ekstremt billige drev. Ikke godt for de audiofiler der så ikke længere får ekstra udbytte af deres dyre drev, men godt for os andre, der hellere vil bruge penge på musik og film.

Jeg har konstateret stor forskel på hvor hurtigt brændbare CD'er kan aflæses i mit drev på computeren, og fundet stor kvalitetsforskel mærkerne imellem, og endda på flere fra samme mærke.

Mon ikke nogle af de CD'er som du har prøvet (The Final Cut), er fra en tid hvor CD-produktionen var generelt ringe, og nyere udgivelser vil ikke give målbar/hørbar forbedring?

Tør du sætte noget på spil i en blindtest, hvor du ikke ved hvilken CD der spiller?

Placebovirkningen kan kun modvirkes i en blindtest, og hjemme hos mig får en god fransk brieost på friskt franskbrød ALLE mine CD'er til at lyde bedre, lige efter at jeg har spist sådan en.

Brieost må derfor ikke være i huset under test, og end ikke at finde i køleskabet, da det vil bryde koncentrationen.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Behnready
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 April 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 24 August 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Et andet og billigere trick der også giver hørbar forbedring er at dække sin cd-afspiller til, så der sikres at der overhovedet ikke forekommer indtrængende lys udefra og ind i løbeværket 
Til top Vis Behnready's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Behnready
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 24 August 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Jo der kan da pusles en del med at optimere på CD'ere. Cd'ere er jo optiske medier af skiftende kvalitet så selvfølgeligt kan det høres hvis real time fejlkorrigeringskredsløbet skal arbejde mindre under afspilningen. Audience Auric Illuminator giver også en hørbar forbedring henad det her beskrevne. Personligt synes jeg livet er for kort til at fedte med tusch osv. når man kan have hele sin samling på en harddisk og så køre SPDIF ind i en god DAC

Mvh,

Karsten



__________________
www.studiosound.dk
Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 

Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes