Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 19:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Jack-stik, stereo/mono? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 326
Sendt: 24 November 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har for nylig købt et Terratec Phase 22 lydkort og vil gerne have et stereo signal ud fra dette. Det vil betyde at jeg skal bruge begge udgange, og således bruge to jack-stik. 2 mono-stik (2-polet) er jo fint nok, da der skal bruges et stik til hver kanal. (Kan i følge mig eller er det sort snak?)

Men nu er det sådan at jeg allerede har 2 sprit-nye jack-stik liggende i stereo-udgave, vil det være en ulempe at bruge dem, og så bare lade det sidste ben være ubrugt? Kan det give anledning til støj el. lign, eller er det fint nok?

Det koster jo både penge og tid at sende dem retur, og i stedet få nogle i mono-udgave tilsendt



__________________
-Hold nu den kontaktor inde for helvede!!!

- Jamen, det ryger!

- Jaja, Hold nu kæft og hold den inde!!
Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001
 
Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 890
Sendt: 24 November 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du skal ha skiftet

og det kan ikke gå hurtigt nok

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer
 
Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 326
Sendt: 24 November 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Det kan ikke gå hurtigt nok? Jeg har ikke engang sat lydkortet i endnu!!

Rolig Mulle. Nu slår vi liige koldt vand i blodet...



__________________
-Hold nu den kontaktor inde for helvede!!!

- Jamen, det ryger!

- Jaja, Hold nu kæft og hold den inde!!
Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 26 November 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Der er absolut ikke noget i vejen for at anvende et stereo-jackstik selvom et mono ville have været nok.

Skal det være helt korrekt, forbindes den ubrugte midterste ring til stel (minus) og det fungerer nu 100% som et mono ville gøre det.


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 326
Sendt: 27 November 2005 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Der er absolut ikke noget i vejen for at anvende et stereo-jackstik selvom et mono ville have været nok.

Skal det være helt korrekt, forbindes den ubrugte midterste ring til stel (minus) og det fungerer nu 100% som et mono ville gøre det.

Tak for svaret McAllan!

I min efterhånden lange søgen på google er det også hvad jeg selv er nået frem til

Jeg har fundet en tegning hvor opstillingen er vist med et mono-stik. De skriver at hvis man ønsker at bruge det som ubalanceret skal den midterste ring sættes til ground. Enten ved at ligge en lus som du skriver, eller ved at benytte et mono-jack hvorved at det vil ske automatisk.

Jeg har nu bestilt 2 mono-jack så jeg ikke behøver at lodde den lus på, om det i sidste ende har nogen betydning om man bruger stereo-jack og ligger en lus, eller benytter sig af mono-jack aner jeg ikke.

Men nu bliver jeg nysgerrig...

Hvad sker der hvis man bruger et stereo-jack og undlader at ligge en lus fra den midterste ring til ground?

Hvad vil ulempen være?

Med venlig Hilsen

Jesper



__________________
-Hold nu den kontaktor inde for helvede!!!

- Jamen, det ryger!

- Jaja, Hold nu kæft og hold den inde!!
Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 27 November 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Jesper001 skrev:
Men nu bliver jeg nysgerrig...

Hvad sker der hvis man bruger et stereo-jack og undlader at ligge en lus fra den midterste ring til ground?

Hvad vil ulempen være?


Det afhænger helt af hvilken applikation den skal bruges i og hvordan forbindelserne er konfigureret i det stik du sætter det i.
Man kan nemlig også sagtens tænke sig situationer, hvor det bedste er at undlade at forbinde midterste ring (og ej heller bruge et mono). F.eks. er det ikke specielt heldigt at stikke et monostik i en stereo hovedtelefonudgang, da højre forstærker så vil være kortsluttet.

Kender ikke dit lydkort, men hvis det er sådan der skal bruges monostik, så betyder det absolut ikke noget om det bruger et stereo "med lus" eller et monostik. Om lusen har betydning eller ej afhænger helt af hvordan stikket i lydkortet er konfigureret.



__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2169
Sendt: 27 November 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

 Jeg købte  monostik til mit phase 22 lydkort og fik at vide i butikken at de er opbygget som ballancerede kabler. de koster ikke en bondegård og så er der hurtig levering

  Sådan ser det ud



__________________
http://www.piobyte.dk/MSV2

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted
 
piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2169
Sendt: 27 November 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

 Lige et lille fif til det lydkort, hvis du bruger det til spil kan det være at sampleraten ændrer sig og lyden bliver slowmotion , inden du starter spillet skal du trykke " samplerate locked" så er der ingen problemer, men det er kun nogle få spil der ikke kan finde ud af det .

__________________
http://www.piobyte.dk/MSV2

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted
 
Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 326
Sendt: 27 November 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:

 Jeg købte  monostik til mit phase 22 lydkort og fik at vide i butikken at de er opbygget som ballancerede kabler. de koster ikke en bondegård og så er der hurtig levering

Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Købte du nogle mono-stik og lavede kablerne selv, eller købte du nogle færdige balancerede kabler?



__________________
-Hold nu den kontaktor inde for helvede!!!

- Jamen, det ryger!

- Jaja, Hold nu kæft og hold den inde!!
Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001
 
piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2169
Sendt: 27 November 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Jesper001 skrev:
piobyte skrev:

 Jeg købte  monostik til mit phase 22 lydkort og fik at vide i butikken at de er opbygget som ballancerede kabler. de koster ikke en bondegård og så er der hurtig levering

Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Købte du nogle mono-stik og lavede kablerne selv, eller købte du nogle færdige balancerede kabler?

 Jeg købte færdige ball. kabler da jeg ikke mestrer at betjene en loddekolbe



__________________
http://www.piobyte.dk/MSV2

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted
 
Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 326
Sendt: 27 November 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Jesper001 skrev:
Men nu bliver jeg nysgerrig...

Hvad sker der hvis man bruger et stereo-jack og undlader at ligge en lus fra den midterste ring til ground?

Hvad vil ulempen være?


Det afhænger helt af hvilken applikation den skal bruges i og hvordan forbindelserne er konfigureret i det stik du sætter det i.
Man kan nemlig også sagtens tænke sig situationer, hvor det bedste er at undlade at forbinde midterste ring (og ej heller bruge et mono). F.eks. er det ikke specielt heldigt at stikke et monostik i en stereo hovedtelefonudgang, da højre forstærker så vil være kortsluttet.

Kender ikke dit lydkort, men hvis det er sådan der skal bruges monostik, så betyder det absolut ikke noget om det bruger et stereo "med lus" eller et monostik. Om lusen har betydning eller ej afhænger helt af hvordan stikket i lydkortet er konfigureret.

ok. det er mono-udgange der er på det lydkort. Hvis man ønsker stereo bruger man således bare 2 udgange. den ene som højre og den anden som venstre.

Før jeg varmer loddekolben op: I mit tilfælde burde jeg godt kunne anvende mono-stik, ikke sandt?



__________________
-Hold nu den kontaktor inde for helvede!!!

- Jamen, det ryger!

- Jaja, Hold nu kæft og hold den inde!!
Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 27 November 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Jesper001 skrev:
ok. det er mono-udgange der er på det lydkort. Hvis man ønsker stereo bruger man således bare 2 udgange. den ene som højre og den anden som venstre.

Før jeg varmer loddekolben op: I mit tilfælde burde jeg godt kunne anvende mono-stik, ikke sandt?


Som sagt, kender ikke lydkortet. Jeg kommenterede bare at man da sagtens kan anvende et stereo-stik i stedet for et mono.

Men hvis det er mono i lydkortet, så kan du fint anvende både mono og stereo-stik. Dog vil stereostikket selvfølgelig stadig kun give mono.



__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes