Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 04:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Audio Alchemy DTI/XDP optimering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 13 November 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft lidt bøvl med denne elskede DA konverter kombination: Dybden i lydbilledet var utilfredsstillende. Der var
mindre rumfornemmelse i højre halvdel af lydbilledet end venstre. Lød mest som et faseproblem. I2S stikforbindelsen på
XDP var ret slap, så der kunne komme dropouts.

Problemet blev løst ved:
1) Rensning af I2S kablets hanstik med lille AM pickuprens børste med isopropylalkohol, efterfulgt af støvsugning af stikkene.
Rensning af DTI og XDP I2S hunstikkene med isopropylalkohol. Som mikrobørste har jeg brugt en nylonfiber fra en
indendørs kost. Spidsen af fiberen blev klemt i en tang, så den blev splittet op til en lille "børste". Isopropylalkoholen blev
atter fjernet med støvsugning.
2) stikforbindelserne i I2S hunstikkene blev manipuleret med en passerspids. For at kunne se godt nok, brugte jeg et
otoskop med forstørrelse og lys. En luplampe ville sikkert også være fin til formålet.

Og resultatet: TADA!

Så spiller det musik igen, med power, naturlighed, luftighed.

Hvis andre har tricks til at holde disse gamle tvillingesøstre på toppen, så fyr løs. I2S forbindelsen er bestemt smart, men
også skrøbelig.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Godt nyt om i2s kabelforbindelsen:

FHWac foreslog at lodde et mini DIN i2s kabel selv med 75 ohm coaxial kabler. Almindelige antennekabler er alt for
voldsomme hertil. Efter at have kasseret RG 179U som analogt signalkabel, har jeg klippet det op, og loddet et 5-leder I2S
kabel med RG174U. Der er tale om et tyndt 75 ohm kabel med leder af forsølvet kobberbelagt stål, og med skærm af
forsølvet kobber. Lederisoleringen er teflon. Kan købes hos ELFA. Er på 70 ohm plus/minus 3 ohm. Og med en diameter på
2,55 mm passer 5 af slagsen fint ind i et mini DIN stik (hvis stikkets plast udbores lidt).

Og takket være min elskede Weller loddekolbe med en tynd spids er det let at lodde pænt.

Og det er et godt kabel, der kommer ud af det! Jeg synes ikke, det er ringere end det grå originale BUS kabel fra Audio
Alchemy. Bedre....? Måske...det vil tiden vise. Men jeg synes faktisk at CDerne lyder rigtig godt nu: God dynamik, stabil 3D
(kunne tyde på lav jitter?), kontrastrig musik, hul igennem til mange detaljer (men ikke spidst), god dybbas (med sustain),
generelt klart lydende klang (ikke grå lyd).

Kunne måske være en ide for dem i omgangskredsen, der ikke har fundet et godt i2s kabel endnu. Materialprisen er under
150 kr. hos ELFA. Kontakt mig gerne for nærmere fif via PB.

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Godt nyt om i2s kabelforbindelsen:

FHWac foreslog at lodde et mini DIN i2s kabel selv med 75 ohm coaxial kabler. Almindelige antennekabler er alt for
voldsomme hertil. Efter at have kasseret RG 179U som analogt signalkabel, har jeg klippet det op, og loddet et 5-leder I2S
kabel med RG174U. Der er tale om et tyndt 75 ohm kabel med leder af forsølvet kobberbelagt stål, og med skærm af
forsølvet kobber. Lederisoleringen er teflon. Kan købes hos ELFA. Er på 70 ohm plus/minus 3 ohm. Og med en diameter på
2,55 mm passer 5 af slagsen fint ind i et mini DIN stik (hvis stikkets plast udbores lidt).

Og takket være min elskede Weller loddekolbe med en tynd spids er det let at lodde pænt.

Og det er et godt kabel, der kommer ud af det! Jeg synes ikke, det er ringere end det grå originale BUS kabel fra Audio
Alchemy. Bedre....? Måske...det vil tiden vise. Men jeg synes faktisk at CDerne lyder rigtig godt nu: God dynamik, stabil 3D
(kunne tyde på lav jitter?), kontrastrig musik, hul igennem til mange detaljer (men ikke spidst), god dybbas (med sustain),
generelt klart lydende klang (ikke grå lyd).

Kunne måske være en ide for dem i omgangskredsen, der ikke har fundet et godt i2s kabel endnu. Materialprisen er under
150 kr. hos ELFA. Kontakt mig gerne for nærmere fif via PB.

spændende, har du så kun brugt center lederne og brugt alle 5x skærm som skærm?

 

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Ja, ellers vil kablerne ikke være 75 ohm hver især.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

fedt, har også tænkt på at lave mine egen kabler på et tidspunkt, kunne være det skulle være sådan nogle, du må lige tilbagemelde når de er gennemtestet
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja
 
Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 522
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke lige skrive artivel nummeret på det kabel fra elfa
Til top Vis Langendorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Langendorf
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Varenummeret er

55-943-04

hos ELFA. Koster 33,50 kr pr. meter plus moms. Jeg brugte 5 x 40 cm.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes