Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. maj 2024 | 21:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: RCA med RCA/BNC eller kun BNC-stik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Jeg anvender digital ud fra cd, processerer digitalt, og så digital ind i en DAC. Mine 2 digitalkabler Van den Hul The Name er med fabriksmonteret forgyldt RCA stik i begge ender. Den ende, som sættes i digitalprocessoren anvender RCA-stikket, medens det i den anden ende skal monteres i et nikkel BNC. Derfor bruges RCA-BNC adaptorer, som kun fåes forgyldte. Min tanke er den, at jeg istedet for det fabriksmonterede RCA hvorpå adaptoren sidder, afklipper og monterer en nikkel BNC, og smider adaptoren over skulderen. På den måde spares der en overgang mellem to forskellige metaller, ligesom der ingen adaptor er.

Har nogen en mening om det giver lydforbedring? Det vil jeg gerne høre meninger om inden klipningen foretages.



__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er meget svært at generalisere. I princippet er ren BNC bedre, men vistnok kun hvis resten af signalvejen er
optimeret til 75 Ohm. Jeg har oplevet en forbedring ved at bruge BNC-adapter på et RCA-kabel og så bruge BNC-indgangen på
den DAC jeg havde dengang. Om det kunne være blevet endnu bedre ved at bruge ren BNC ved jeg ikke, men en forbedring
kan altså opnås med BNC-adapter. Ikke helt svar på dit spørgsmål ....
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg vælger at klippe og montere BNC, kan jeg nøjes med et væsentligt kortere kabel (halv længde eller så, 20-30 cm)

Er der en optimal længde, eller er så kort som muligt det bedste? Nogle taler om at der findes en optimal længde, og det er ret langt - 1-2 m - som derfor er det bedste. Holdninger eller viden om det?   



__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Hvis jeg vælger at klippe og montere BNC, kan jeg nøjes med et væsentligt kortere kabel (halv længde
eller så, 20-30 cm)


Er der en optimal længde, eller er så kort som muligt det bedste? Nogle taler om at der findes en optimal længde, og det er
ret langt - 1-2 m - som derfor er det bedste. Holdninger eller viden om det?   



Det kommer igen an på impedans-matching. Så vidt jeg ved betyder længden ikke så meget, så længe impedansen er perfekt
matchet. Hvis den ikke er det, kan der opstå ekkoer i kablet hvis signalet møder en indgang som ikke har samme impedans.
Disse ekkoer skulle gøre mindre skade hvis kablet er mere end 1,5 m, siger man vist normalt. Men jeg er ikke kyndig på
området. NLE, hvis digitalkabel jeg har, mener at det er ligegyldigt over korte afstande. Et eller andet må han have fat i, for hos
mig slog dette kabel i hvert fald et andet lidt dyrere Audioquestkabel ganske betragteligt. Men altså i mit system (daværende)
... Ikke det samme som at det vil være det samme i dit ...
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 20 Juni 2010 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Jeg anvender digital ud fra cd, processerer digitalt, og så digital ind i en DAC. Mine 2 digitalkabler Van den Hul The Name er med fabriksmonteret forgyldt RCA stik i begge ender. Den ende, som sættes i digitalprocessoren anvender RCA-stikket, medens det i den anden ende skal monteres i et nikkel BNC. Derfor bruges RCA-BNC adaptorer, som kun fåes forgyldte. Min tanke er den, at jeg istedet for det fabriksmonterede RCA hvorpå adaptoren sidder, afklipper og monterer en nikkel BNC, og smider adaptoren over skulderen. På den måde spares der en overgang mellem to forskellige metaller, ligesom der ingen adaptor er.

Har nogen en mening om det giver lydforbedring? Det vil jeg gerne høre meninger om inden klipningen foretages.




Du har gjort dig de helt rigtige tanker. Klip!


Mvh.
Niels L.


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 20 Juni 2010 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Operationen gjort i går. Længden ændrede jeg ikke på (de er stadig 70 cm), men jeg klippede forgyldte RCA af, og satte nikkel BNC på, så det går lige ind i nikkel BNC på apparterne. Da jeg demonterede det originale Van den Hul The Name RCA-stik blev jeg iøvrigt overrasket over, at dette stik ikke var påloddet, men kun mekanisk kontakt-klemt på både inderleder og skræm. De nye nikkel BNC stik er også sådan. Jeg vædede med siliconespray for at mindske korrotion - får se om det holder.

Er der lydforskel? Ja, meget mere end jeg forventede: mere gennemsigtigt og mere dynamisk. Jeg forventede ikke alverden, for jeg hører til dem der ikke finder kabelforskelle ret store, men her blev jeg overrasket. Det er endda digitalsignal, hvor jeg tror der er endnu mindre forskel! Jeg tror impedanstilpasningen er bedre ved at undgå RCA/BNC-adaptoren, ligesom det nok med en fordel at holde den samme metaltype ved stik.

Apropos kabelforskel: jeg har fået fat i det originale synkroniseringskabel mellem mit cd-drev og DAC, i hvilken der sidder en masterclock, som derved styrer cd-drevet. Det originale, som er et RG59 med plast-nikkel-stik a la dem der følger med en Prosonic 700,- kr's musikboks, "svinger mere", er renere og giver mere dynamik, end de andre coax-kabler jeg har. Jeg ved ikke hvordan sådant et synkroniseringssignal ser ud, men det har åbenbart en betydning hvordan forbindelsen er mellem de to apparater. Overraskende.



__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes