Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2024 | 11:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Aktiv eller passiv attenuator/volume? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 470
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg vil prøve at køre med en passiv attenuator på mit setup, da jeg ikke har brug for noget gain....tværtimod.

Men jeg har læst at nogle ikke mener det fungerer rigtigt, der er brug for en buffer (evt. uden gain) for at tilpasse...

Som jeg ser det er det fordi en standard CD-udgang ikke magter at trække attenuatoren? Gælder det også hvis den er 100KOhm? Det er vel en mindre belastning en mange pre-indgange...? Eller hvad er det der gør det?

En "trimmet" CD-udgang ville måske være løsningen (lavimpedanset udagng) og så volumen potmeteret direkte på sluttrinnets input?

Erfaringer?

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke meget om teknik, men Linn laver ikke pasive enheder...såååå....da de og få andre er de eneste der har en konceptiual holdning til musikgengivelse, tror jeg at passive enheder er en forkert vej at gå!


__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Severin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Det er nok ikke udgangs impedansen der alene er problemet slet ikke hvis du bruger 10K og opefter, men du kan få problemer med støj hvis impedansen i potentiometer bliver for stor. Nej problem ligger også i en linear signal regulering grundet indgangs impedansen i det efterfølgende apparat som i de fleste apparater er 10K. Jeg anbefaler som minimum at du sætter en buffer efter dit potentiometer. Det bedste ville nu være at konstruere et design med 2 stk kvalitets op-amps i indgang og udgang, med dertil hørende low noise strøm forsyning eller batteri drift. I mellem de to op-amps kan du montere et kvalitets potentiometer på ca. 0.5K, eller en attenuator switch med SMD modstande som har lav kontakt modstand.

Du kan godt sætte et 10K potentiometer direkte i mellem de to apparater det virker med jeg skal ikke gøre mig klog på lyd kvaliteten, for ikke at få fuldt udsving på din forstærker så enhederne ligger nede på gulvet !. Skal du nok indsætte en for modstand i apparatets udgang så du dæmper signalet, her må du prøve dig frem mht. følsomhed.

Spørg hos NLE Audio de skulle være eksperter på området.

 

Til top Vis Severin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Severin Besøg Severin's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes