Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. maj 2024 | 23:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brum i Riaa? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AskFogh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2014
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 31 Juli 2014 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Kære alle, jeg har fået et problem med mit anlæg og savner assistance.
Jeg har endelig fået tilsluttet mit tv til min gamle dejlige Luxman L116-A forstærker således at jeg har ordentlig lyd når jeg ser en koncert/musikfilm,
men det har medført en ret høj brummen på phono indgangen. Støjen opstår kun når både pladespiller (argon tt-1) og tv eller andet er tilsluttet, der
er ingen støj hvis jeg kun tilslutter det ene eller det andet apparat.
Inden vi flyttede havde jeg en anden pladespiller som blev stjålet ved et indbrud for 2 år siden og jeg mener ikke at problemet var der dengang.
Jeg har prøvet med sådan en box fra klubben til at fjerne jordsløjfe-brum men den gjorde bare ondt værre.
Er her nogen der kan komme med et bud på en diagnose og evt en løsning?

På forhånd tak..
Til top Vis AskFogh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AskFogh
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 31 Juli 2014 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

hejsa
har du forsøgt "ikke" at bruge stel kablet på din riaa indgang dvs kun bruge rca/phono stik?
har du forsøgt at flytte din pladespille "langt" væk fra alle andre stråle kilder?
måske værd at forsøge hvis der ikke er andre defekter!


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 31 Juli 2014 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk samme problem. Har fjernet stelforbindelse, men det gør ingen forskel. Til gengæld så hvis jeg slår over på MM istedet for MC så forsvinder støjen - men så kan jeg jo ikke spille musikken :)

Og jeg tænker så også: Er det forforstærkeren eller pladespilleren der "har et problem"??


__________________
Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 31 Juli 2014 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Sørg for at ledninger fra pladespiller ikke ligger tæt op ad andre apparater og tv. MC pickupper er meget følsomme for brum i forhold til MM. prøv evt også at vende strømstikket til forstærkeren en ½ omgang. Det kan også give noget. Hvis kablet mellem forstærker og tv er langt, kan dette også ligge uheldigt. 

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 01 August 2014 kl. 05:49 | IP-adresse registreret  

Bare en lille strøtanke.
Er argon tt'en ikke med rega arm? Ved der er folk der har haft problemer med at rega-armenes stel er lagt sammen med negativ på venstre phono-stik (det var i hvert tilfælde tilfældet i den RB300 jeg havde). Måske det også er problemet her? Det er ikke alle RIAA'er der kan liden den måde at "skævvride" brumfeltet omkring indgangen...


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 01 August 2014 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Well. I mit tilfælde har det ikke hjulpet at pille ved stik eller andet på forstærkeren. Til gengæld blev brummelyden mange gange mindre da jeg vendte pladespillerens strømstik ½ omgang. Men lisså' snart jeg bare sætter en finger på tonearm eller pladetallerkenen stiger brummelyden igen. Hmmm - ny pladespiller???? Den er immervæk 30 år gammel....

__________________
Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 01 August 2014 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Har du "jord" i din el-instalation?? Hvis du har, så prøv med anmindelige 2-polede kabler til alt, hvad der er sat til din musik-kæde. Et andet alternativ til at finde ud af, hvor fejlen opstår: Prøv at fjerne antenneledningen fra dit TV og se, om brummet så forsvinder. Hvis det gør = galvanisk adskillelse af dit antennesignal eller nyt TV. Dog lyder det lidt som om, at din stelforbindelse i din grammo ikke er i orden. Hvis du måler med et ohm-meter, skal der være tæt på 0 ohm mellem dit tallerkenleje, din arm og ud til stelledningen ved phonostikkene.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 08 August 2014 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Well - min RIAA var ganske simpelt stået af. Så istedet for kun at købe en seperat RIAA (Rega Fono MM MK2) tog jeg lige en ferrarirød Rega RP6 med i købet - hallo hvor det spiller :)


__________________
Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes