Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 06:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Dårlig lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Johnnid
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 September 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Hej eksperter.

Jeg har for noget tid siden købt en Nad C375BEE forstærker og et par Yamaha ns-f901, jeg købte de anbefaldede kabler fra hifiklubben.

Problemet er et det lyder langt fra som et anlæg til 30.000 kr. Kan jeg have brændt højtallerene af? Hvad kan være galt. Lyden lyder indelukket, der er
ingen dybde i eller noget. det lyder bare ikke særligt godt.
Til top Vis Johnnid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johnnid
 
6000JGA
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

hvor kommer din lydkilde fra :D ?!
Til top Vis 6000JGA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 6000JGA
 
Johnnid
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 September 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Den kommer fra Hdmi overførelse fra blandt andet fjernsyn eller computer eller playstation
Til top Vis Johnnid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johnnid
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Der kan være mange ting galt.

- Der kan være fejl på din forstærker eller højttalere, men det er svært at vide uden at have hørt anlægget.
- Det kan også være dine højttalere er dårligt placeret så du ikke får den optimale lyd.
- Det kan også være det materiale du afspiller som er af elendig kvalitet.
Det kan simpelthen også bare være at du ikke kan lide lyden fra dit anlæg, uden der egentlig ikke er noget galt med det.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2788
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Johnnid skrev:
Problemet er et det lyder langt fra som et anlæg til 30.000 kr. Kan jeg have brændt højtallerene af? Hvad kan være galt. Lyden lyder indelukket, der er ingen dybde i eller noget. det lyder bare ikke særligt godt.

Alene din usikkerhed om du har brændt højttalerne af indikerer, at du HAR spillet højt. Meget højt, måske? I så fald er der stor risiko for at diskanthøjttalerne er afgået ved døden. Spil musik med højfrekvent indhold. Kan du ikke høre forskel med og uden hånden foran diskanthøjttalerne er de døde .... eller også er dine ører samtidig blevet skadet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Okay, med fare for at blive beskyldt for ondsindede drillerier, så vil jeg tillade mig at bemærke, at hvis du ved, hvordan et 30K-anlæg skal lyde for at lyde godt, hvorfor købte du så ikke bare det?

Hvis jeg skal forlade drillerierne - og det skal jeg vel - så er du givetvis allerede opmærksom på, at lydkilden, rummets akustik og placeringen af især højttalerne blandt mange andre parametre kan have særdeles stor indflydelse på den oplevede lyd. Hvis du ikke forud for dit køb prøvelyttede anlægget, hvor det skal stå og spille (dagligt), så har du reelt ingen mulighed for at forudsige, hvordan det vil lyde.

Jeg har hørt en del anlæg spille fantastisk et sted, mens de har lydt som en hul tindåse på vej ned ad en trappe i andre omgivelser.

Ud fra din beskrivelse er det godt nok svært at forsøge at gætte på, hvad der afstedkommer mangelen på god lyd. Hvis du har mulighed for at låne dig frem til andre lydkilder eller sætte dine højttalere til en anden forstærker, så kan du måske få en idé om, hvad der kan være galt. Eller prøv at rykke rundt på placeringen af dine højttalere - det er overraskende så stor betydning for lyden, det har.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Du være hermed beskyldt for ondsindede drillerier.

Som Kaj skrev......(mon han er psykolog???) Nåh nej.... tidligere ElGigant.
Et godt bud er at checke, om diskanterne stadig virker. Din beskrivelse tyder på, at det gør de ikke.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mr.Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2015
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Kan også være højttalerne der ikke er forbundet korrekt og dermed ikke er i fase.
Til top Vis Mr.Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Andersen
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Kunne det her være noget så simpelt som at terminalerne til mellemtone/diskant ikke er tilsluttet?
Hvis højttalerne aldrig har lydt anderledes, kunne det godt være her, problemet findes.

Se evt billede af højttalernes bagside her, med enkelt kabeltræk til forstærker og korte forbindelser fra basklemmer til diskantklemmer:
http://www.audiovideopassion.com/wp-content/uploads/2014/01/ yamaha-nf-s-901-connect-audiovideopassion.com_.jpg

Det er klart at hvis de har spillet perfekt, og så pludselig lyder elendigt, er der nok sket en skade.


__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 985
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Som On-Off kunde i Elgiganten, og de indlæg fra Kaj. og hans hjemmeside, så synes jeg ikke der på nogen måde er sammenhæng mellem Kaj. og Elgiganten. Han arbejder ikke der mere, og er nu bl.a. audiofil enthusiast med stor viden. 

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hvis din kommentar er møntet på mit "skriv", så prøv at bibeholde din humor bare en lille smule.
Det var rent faktisk et CADEAU til Kaj p.g.a. hans: "Alene din usikkerhed om du har brændt højttalerne af indikerer, at du HAR spillet højt. Meget højt, måske? I så fald er der stor risiko for at diskanthøjttalerne er afgået ved døden."
Supergodt skrevet, og med al sandsynlighed ramt "lige på sømmet".
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2788
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Tak for de pæne ord!
Inden jeg forlod omtalte firma, havde jeg fornøjelsen af at lege med lillebroren til højttaleren, der klages over. Den var på ingen måde en dårlig repræsentant for dens ophav. Men "klogesen" er lige en tand skarpere end jeg. DET kunne nemlig være sådan at terminalerne til diskanten slet ikke er forbundet og så tror pokker at den lyder som en AM radio.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Du siger noget. Måske klogesen er klogere end os alle. Ved nærmere læsning står der jo intet om (som jeg ellers opfattede det ved første læs), at det nogesinde har lydt bedre, så den med bøjlerne er så absolut en mulighed.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Du siger noget. Måske klogesen er klogere end os alle. Ved nærmere læsning står der jo intet om (som jeg ellers opfattede det
ved første læs), at det nogesinde har lydt bedre, så den med bøjlerne er så absolut en mulighed.


Ja, som man efterhånden er vant til det...er spørgere sjældent særlig detaljerede i deres beskrivelser af diverse problemer...
Hvilket gør svarmulighederne stærkt begrænsede...og ender ofte i rent gætteri. Men altså, det er som oftest spørgerens egen skyld!   

MVH.
Niels
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Ja ja, påsken nærmer sig, og dermed gætterierne



Men sådan kan/skal forbindelserne se ud.

Med venlig hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Det kunne måske være interessant at stille det indlysende spørgsmål om det altid har lydt sådan, eller om det har lydt fornuftigt til at starte
med men nu ikke lyder så godt længere?

Bortset fra det, så er det nok lidt usikkert at basere sin oplevelse på lyd fra et fjernsyn eller en computer (alt efter hvilket lydkort den har).
Nogle har udtalt at en PS kan lyde fornuftigt, men den ville jeg nu heller ikke stole alt for meget på.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Johnnid skrev:
Hej eksperter.

Jeg har for noget tid siden købt en Nad C375BEE forstærker og et par Yamaha ns-f901, jeg købte de anbefaldede kabler fra hifiklubben.

Problemet er et det lyder langt fra som et anlæg til 30.000 kr. Kan jeg have brændt højtallerene af? Hvad kan være galt. Lyden lyder indelukket, der
er
ingen dybde i eller noget. det lyder bare ikke særligt godt.


Kommer der snart nogle flere detaljer på? Inden du svarer...så arbejd først systematisk... og find ud af hvilke apparater der IKKE fejler noget. Jeg kunne spørge om 38 forskellige ting for at finde ud af hvor problemet ligger, men det er meget lettere hvis du på forhånd kan udelukke en (stor) af disse spørgsmål. Der skulle da helst ikke opstå en million spørgsmål fra svarere pga. en dårlig problembeskrivelse fra den oprindelige spørger!

Niels
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes