Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 11:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Naim Uniti - Slukket/tændt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vinyljesper
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Har erhvervet mig en Naim uniti for nogle måneder siden som jeg er meget glad ved.

Er dog i tvivl om hvorvidt jeg skal slukke den bagpå, eller lade den stå tændt 24/7.

Folk på naim forums kan jeg se nævner det er fint at lade den stå tændt. Dog kan jeg uanset om den er på mute, eller helt skruet ned. Høre
spænding i mine højttalere hvis jeg lytter godt nok efter, og ligeledes faldet når der slukkes for strømmen. Så den må bruge noget strøm.

Hvad mener i er bedst? og er der nogen måde hvorpå jeg kan få strømmen helt af højttalerne når den er på mute eller skal det gøres på en
anden måde?



__________________
Vinylsamler og Holfi-lover :)
Til top Vis Vinyljesper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinyljesper Besøg Vinyljesper's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Du skal bare lade den stå tændt (i stand by), uanset om du kan høre lidt sner/sus, når du stikker øret hen til højttaleren. Har kun noget at gøre med følsomheden på din HT, og er ikke relevant i dit daglige brug. Det er også kun i småtingsafdelingen, hvad der bliver brugt af strøm i stand by. Hvis du har det dårligt over, at du ikke sparer det sidste, så prøv at slukke helt i et døgn. Start så op, og hør, om du kan høre forskel på Naim´en i kold og varm tilstand. Hvis ikke, kan du da bare slukke den helt

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Den skal stå tændt altid. Ingen apparater har decideret gavn af en tænd/sluk-cyklus. (Undtaget er selvfølgelig store klasse A effektforstærkere, da
stor varme øger ældningen af stort set alle komponenterne).


Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Der er vel en udtagelse for reglen, nemlig det HFI udstyre der bruge en løs strømforsyning, da disse tid blive blive meget varme og derved øger ældningen af stort set alle komponenterne i strømforsyning, og det er ligegyldig om så at HFI udstyre er slukke eller ej, derud over bruge denne type strømforsyning tit meget strøm.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ville slukke den hvis den stod hos mig. 1 dagligt tænd/sluk cyklus bør apparater kunne holde til i mange år. At lade audio udstyr
stå tændt hele tiden er unødvendigt.
Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki
 
BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 201
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens slukke den hver nat, den tager nok en times tid eller to at varme op, men syntes du den spiller bedre efter dages opvarmning så lad den være tændt 24/7, der er en årsag til knappen er bagpå men også en filosofi og marketing så "do as you wish" og brug dine ører til at beslutte.

Jeg har selv en 5i forstærker som er næsten identisk med den der sidder i Uniti, en 5i er nu bedst efter opvarmning og bedst ved høj volume, da den godt kan være lidt "muffled" ved lavere volume og i kold tilstand.
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund
 
Vinyljesper
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 25 Juni 2015 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

mine HT er Audiovector Mi3 Super.

Jeg syntes Unitien bliver lidt varm når den står tændt natten over, men er ikke sikker. Er det sundt at den står og er varm fremfor at den bliver
slukket?. Den er ikke varm som i 'computer varm', så det er ikke varmt som i at det føles som om noget solen har skinnet på.

Mere varm/lunken som bag en køleskab :)

__________________
Vinylsamler og Holfi-lover :)
Til top Vis Vinyljesper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinyljesper Besøg Vinyljesper's Websted
 
miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 26 Juni 2015 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Jeg ville stadig slukke for den istedet for at bruge penge at lade noget elektronik stå og varme sig selv op og dermed slide på sig
selv.
Tilbage i firserne hørte jeg om at man i visse studier lod mixer-pultene stå tændt 24/7, da man mente det gav færre fejl. Men hvis
du bruger din Uniti mindre en 12 timer/dag ville jeg slukke for den.

Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 26 Juni 2015 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Og dér er vi så helt uenige, miki.
Hvis en amp tydeligt lyder bedre, når den er varm, hvis det ta´r 2 timer fra kold at komme til den lyd, og den den bruger mindre end 10-20-30 watt i tomgang, så vil jeg til hver en tid la´ den stå tændt 24/7.
Mine Advance Acoustic MAA-1000 står tænd 24/7 (dog ikke i klasse A). Gider ikke at vente på, at tingene hænger sammen, når jeg efter endt job får lyst til at høre musik

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 26 Juni 2015 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Og dér er vi så helt uenige, miki.Hvis en amp tydeligt lyder bedre, når den er varm, hvis det ta´r 2 timer fra kold
at komme til den lyd, og den den bruger mindre end 10-20-30 watt i tomgang, så vil jeg til hver en tid la´ den stå tændt 24/7.Mine
Advance Acoustic MAA-1000 står tænd 24/7 (dog ikke i klasse A). Gider ikke at vente på, at tingene hænger sammen, når jeg efter
endt job får lyst til at høre musik


Hvilke parametre er det du mener der har tidskonstanter på 2 timer.

Når jeg tænker på kold/varm forstærker, så tænker jeg på Junction-temperatur og Biasgenerator. Junctiontemperatur her snakker vi
sekunder før udgangstransistorerne er oppe i nærved arbejdstemperatur. Biasgeneratoren er få minutter om at få skudt sig ind på
korrekt spænding. At denne så kan over/underkompenserer hen over tid er en anden og meget lang snak.

Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 26 Juni 2015 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Tjaaahhh, nogle er teoretikere, andre bruger bare deres ører.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 27 Juni 2015 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Tjaaahhh, nogle er teoretikere, andre bruger bare deres ører.


Øv.
Anyway, trådstarter har fået lidt inputs.
Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 27 Juni 2015 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

miki skrev:

Jeg ville stadig slukke for den istedet for at bruge penge at lade noget elektronik stå og varme sig selv op og dermed slide på sig
selv.


Elektronikken 'slides' hurtigere ved tænd/sluk (opvarmning/nedkøling) end ved konstant drift.


Niels




Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes