Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 08:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Lidt i tvivl, søger råd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hanfufu
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 23 November 2015 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Hej alle i dejlige hifi nørder derude :)

Jeg har nu fået anskaffet mig lidt nyt legetøj, og er i den forbindelse blevet i tvivl om hvordan jeg kan udnytte mit udstyr 100%.

Indtil videre har jeg brugt dette:

1 stk, Denon AVR 2313 som forforstærker -> 2 stk DENON POA 4400a monoblokke via pre-out front speakers -> 2 stk. Cerwin Vega AL-1000
Udover mine AL-1000 har jeg benyttet nogle gamle hifi højtalere fra slut 70'erne, et sæt Wharfedale E70:

http://zstereo.co.uk/2014/01/06/wharfedale-e70/

Nu fandt jeg så 2 POA 4400A monoblokke mere på dba som jeg tænkte at til 2.900 for begge var en OK pris og de skulle så
drive mine Wharfedale højtalere.
Nu skete der så bare det at den selvsamme man havde en NAD T-765 til salg også ( A/V-Surround-Sound-Receiver">http://nadelectronics.com/produ cts/av-receivers/T-765-A/V-Surround-Sound-Receiver ) og jeg tog derfor en
hurtig beslutning om at det nok var et generelt bedre køb jeg ville få mere ud af i længden, end 2 monoblokke mere i røven af mine DENON
AVR2313 gennem pre out.

Så vidt jeg har kunne opstøve skulle NAD'en kunne levere omkring 150w x 2 i stereo, hvilket virker meget tæt på DENON blokkenes 160W, og jeg
er langtffra ekspert på disse ting, men jeg er ret sikker på at have læst MANGE steder at NAD som regel kan yde flere watt end de angiver.

Ligeledes hører jeg MEGET ofte musik, så det er det der er det primære for mig, og jeg hører også tit musik hvor begge DENON blokkene er
maxet ud i volume på mine AL-1000 (så får jeg pludselig huset for mig selv så skal kæresten og børnene sjovt nok lige ud af huset hihi).

Men spørgsmålet går så nok mest ud på hvad folks mening omkring mit valg egentlig er, da jeg mener det var et rigtig godt køb/valg - NADen
blev købt for lidt over 12.000 i 2008 så 2.900 kan vel kun være et super godt køb når den fremstår som ny.

Jeg overvejer også at smide mine AL-1000 på NADen og Wharfedalene på DENON blokkene gennem pre-out på NAD forstærkeren.

Nad har også enhanced stereo som skulle skyde stereo lyd ud i alle kanaler, så jeg burde kunne benytte alle 4 højtalere til musik (har jeg ikke
kunne hidtil da AVR2313 forforstærkeren ikke kan sættes til at skyde stereo ud i baghøjtalerne (Wharfedalene).

Men hvad tænker i gutter i selv ville gøre? Beholde DENON blokkene på AL-1000 og smide mine Wharfedale til NAD forstærkeren, eller som jeg
tænker bytte rundt så NAD forstærkeren trlkker mine AL-1000 og blokkene på Wharfedalene? Jeg tænker at den NAD burde kunne trække mine
CWer ligeså godt som Denon blokkene..

Puha den blev alligevel lidt lang :)

Ha en dejlig vinterdag derude i landet!
Til top Vis hanfufu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hanfufu Besøg hanfufu's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2765
Sendt: 23 November 2015 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Køb Nad recieveren OG monoblokkene. Monoblokkene med hver deres kraftige strømforsyning får de 160W til at lyde langt mere kontrolleret end du kan forvente dig af recieverens 150W. For du har ret i at der på papiret ikke er er hørbar styrkemæssig forskel på de to tal.

Og en tilføjelse. Er der en softclipping funktion på monotrinnene skal du slå den fra. Jeg har lige siddet og målt på en anden NAD forstærker som lige kunne klare 2x120W/6,6ohm ved 1% forvrængning. Med softclipping slået fra ydede den samme forstærker 2x194W/6,6ohm ved 0,07% forvrængning. 6,6ohm fordi de fleste 8ohms højttalere har denne impedans i virkeligheden. Læg mærke til ydelsen og forskellen i forvrængning.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
hanfufu
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 23 November 2015 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj,

Ja der er soft-clipping på og det er slået til som standard - jeg synes at kunne læse mig frem til mange steder, at spiller man HØJT, som jeg gør tit,
så anbefaler alle at have det slået til for at skåne højtalerne - har brændt 1 diskant af i mine AL-1000 en gang på mine monoblokke - er så udskiftet
med diskant fra MK2 serien som skulle være noget mere holdbare.

Juleøkonomien rakte kun til køb af NAD recieveren så ikke flere mono blokke denne gang.
Mit håb var at jeg kunne få NADen til at sparke lige så meget numse som de 2 monoblokke og derfor smide AL-1000erne på NADen, men jeg
synes at kunne lure at du vil anbefale at lade monoblokkene trække AL-1000erne og lade NADen trække de lidt mindre Wharfedale.

Tak for inputs :)
Til top Vis hanfufu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hanfufu Besøg hanfufu's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2765
Sendt: 23 November 2015 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hensigten med soft clipping er at bremse dig inden du overstyrer forstærkeren, så den klipper så hårdt som vist nedenfor. Resultatet af klipning er at der produceres er række harmoniske overtoner. Nedenfor ser du forskellen mellem en ren 1000Hz tone og en brutalt klippet tone med samme frekvens. Alle søjlerne over 1000Hz er forvrængning. Og selv om forstærkeren kun fødes med en tone på 1000Hz er resultatet som du ser. Går man så hårdt til den er det ikke så underligt at diskanten siger farvel og tak?

Soft clipping er lavet med den hensigt at bremse dig i at køre forstærkerne til klipning i udgangstrinnet. I stedet for klipper man signalet på en blødere måde inden det når til forstærkerkredsløbet. Men forvrængningen er der stadig og de harmoniske bidrag (spidserne på billederne) tildeles diskanthøjttalerne i begge situationer. Hvad der er sikrest og/eller lyder bedst er der garanteret flere bud på. Personligt vil jeg ikke acceptere den form for dynamikbegrænsning og høje forvrængningsværdier.


Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes