Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 00:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brum i HT? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bitnissen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 107
Sendt: 14 Marts 2016 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Så blev det min tur til at få brumproblemer, og selvom jeg har læst noget på forum herom har jeg ikke kunnet løse det endnu :(

Mit setup er lidt kompliceret qua mine højtalere, Infinity IRS Epsilon. De kræver to effekter, og har desuden en kontrolboks, der styrer primært basdelen af setuppet. Resten af setuppet er beskrevet sidst i indlægget.

Anyway, mit problem er følger: når jeg skifter signakablet mellem forforstærker og kontrolboksen fra ubalanceret til balanceret opstår der brum i højtalerne. Denne er uafhængig af volumen og musikken kan spille henover det, men den er høj nok til at være stærkt irriterende! Jeg har indtil nu forsøgt mig med at koble enheder til een efter een, problemet opstår når lige dette kabel skiftes fra rca til xlr. Jeg har også forsøgt mig med at vende diverse strømkabler - uden nogen effekt.

Nogen bud på årsagen, og (endnu bedre) hvordan jeg kommer dette problem til livs?

Setuppet:
Kilde: cd spiller, koblet balanceret til forforstærker.
Signalet fra forforstærkeren er koblet hhv balanceret (med brum)/ubalanceret (uden brum) til Infinity kontrolboksen.
Den ene effektforstærker er koblet balanceret til Infinity, den anden ubalanceret.
Strømmen hentes fra samme stikkontakt, som desværre ikke er jordet endnu.

Enhver hjælp eller hint værdsættes :)

__________________
Mvh Bitnissen
Til top Vis bitnissen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bitnissen
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 14 Marts 2016 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Ja - nu er det ik så mange dage siden jeg selv fik løst mit eget brum problem Hvis du kun oplever brum, når du benytter de
balancerede kabler - så skal du fjerne stel i den ene ender - eller lave ground lift. Kort fortalt - så er det nemmeste at klippe stellen ved din preamp
Problemstillingen har været oppe at vende før, mener det var Neutrik, som lavede et rør med ground lift - Det kan være der er en anden, som
kan huske typen
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
bitnissen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 107
Sendt: 14 Marts 2016 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Tak for svar - og tillykke med at dit problem er løst!
Lad mig lige se om jeg forstår dig rigtigt, du mener jeg skal klippe stel i det balancerede signalkabel i forforstærker enden? Er det eneste løsning? Ville
en 'rigtig' jording hjælpe? (En sådan er på vej nemlig )

Neutrik og rør kan jeg ikke lige se hvor passer ind, der er vidst ingen rør i mit setup...

__________________
Mvh Bitnissen
Til top Vis bitnissen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bitnissen
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 14 Marts 2016 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Neutrik laver nogle forskellige "rør" som eks Det her - Der hvor jeg kommer fra bliver de blot betegnet rør - så det har ikke så meget med radiorør at gøre Om jording løser dit problem ved jeg desvære ikke - det kommer an på mange forskellige ting men, hvis det er noget som snart bliver lavet, så kan du vente og se om det løser problemet. Oftest - så bliver et problem som dit løst ved at bryde stellen i den ene ende. I lyd studier - der er det meget normalt at stellen for linie signaler bliver brudt i krydsfeltet, hvor man har mulighed for at koble forskellige kilder til forskellige indgange. Nu ved jeg ikke hvad det er for nogle kabler du har - hvis det er nogle dyre nogle, så ville jeg ikke klippe i dem, da deres værdi derved falder. Hvad er det for en kontrol boks du har - det kan være det er nemmere og gøre noget der?
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
bitnissen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 107
Sendt: 14 Marts 2016 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Ah, ok, nu er jeg med 

Mine kabler er ikke meget dyre, men synes alligevel der er lidt improviseret at begynde at snitte i dem. Det sjove er at med både balancerede og ubalancerede kabler monteret er der heller inden problemer med brum... Lidt forvirrende... Boksen er den kontrolboks, der styrer HT'erne gennem feedbackkredsløbet fra bassen.

__________________
Mvh Bitnissen
Til top Vis bitnissen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bitnissen
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 14 Marts 2016 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jeg var li ved at kigge lidt efter et diagram for boksen, men har ik li kunnet finde et. Jeg kan godt følge dig i at du helst ik vil lave om i dine kabler -
tror dit problem opstår ved at der er stel fra både signal delen og fra højtaleren. Det kan være at det kan hjælpe med at få dit anlæg jordet, ellers
kan det være der er en anden, som kan hjælpe dig
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes