Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 14:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærkersæt & DSP? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 15 Marts 2016 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Hej herinde,

Jeg har lidt en ønske om at opbygge mig et solidt og fleksibelt anlæg - over tid. Som kan være grundstenen til bedre lyd, til at kunne tweake lyden til omgivelserne, kunne håndtere mange forskellige selvbyg projekter (som forhåbentlig kommer), og måske også som redskab til at designe analoge filtre.

Min tanker går på en forforstærker med volumekontrol og en række indgange, et digitalt filter (MiniDSP?) som kan levere 8 analoge udgange (2x 4-vejs), og dertil en effektforstærker med minimum 4 klasse D moduler til en start, men med mulighed for at udvide til 8 eller 10 - muligvis med moduler fra CadAudio (kan det anbefales).

Det hele må gerne holdes nede i pris og er meget åben for at købe brugt.

Netop nu er der en MiniDSP 4x10 HD til salg, som frister lidt - og nok den der satte tankerne igang igen. Men MiniDSP'en er bare det sidste brugbare led i systemet. Med for -og effektforstærker kan jeg stadig benytte mine nuværende højttalere, hvorimod DSP'en vil stå og samle støv indtil de andre dele er på plads.

Dernæst holder brugervenligheden mig også lidt tilbage, da jeg gerne vil have at alle kan benytte anlægget (kæreste, venner, familie), uden at jeg skal være nervøs for, at de nu ikke tænder/slukker i korrekt rækkefølge, trykker på en knap som nulstiller DSP'en og brænder diskanten af osv.

Ser frem til at høre jeres råd og erfaringer! :)
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 15 Marts 2016 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en MiniDSP 4x10 HD.
Kan ikke se der er noget problem mht at tænde for grjet, ud over at man altid tænder effektrin sidst og slukker dem først :-)
Jeg slukker aldrig min MiniDSP. Den har stået tændt i omkring 3 år nu, bortset fra de relativt sjældne strømafbrydelser.
Den er koblet op til min Macmini som jeg i forvejen bruger til streaming.
Jeg har 3 effektrin tilsluttet, så jeg har masser af kraft til basserne og lidt mindre til resten.
Bruger en meget billig TA2400 fra Thomann til basserne.
Jeg vil gætte på at jeg har brugt 6500.- på effekttrin og jeg vil mene lyden er langt bedre end prisen antyder.
Dertil kommer slevfølgelig højtalerne, og jeg tør ikke tænke på hvad de er løbet op i :-)

Måske du skulle kigge på Groundsound og deres Coolback. Alternativt laver MiniDSP også noget lignende, men det løber hurtigt op, hvis du skal have det sendt fra Hongkong.
Jeg tror ikke der findes noget som prismæssigt kan konkurrere med den løsning jeg har valgt, når man udelukkende ser på effekttrin og DSP.

Nu bor du så langt væk, at det nok ikke er realistisk du kom forbi og tjekkede det ud, men du er naturligvis velkommen, hvis muligheden opstår.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 16 Marts 2016 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hejsa.
Jeg byder gerne ind, men har desværre ikke noget relevant erfaring med miniDSP.

Det har jeg til gengæld med DEQX, som jeg er meget tilfreds med, og hvor den daglige brugervenlighed ift familien er fin.
Den er til gengæld en hel del dyrere end en miniDSP, men byder også på en masse mere...

Angående forstærkere, så giver det at man kører aktivt jo store valg muligheder. Min diskant og mellemtoner drives lige nu af brugte
effektforstærkere (en Rotel og en Sony) som jeg samlet har givet 1100,- kr for, og de gør det faktisk rigtig godt, synes jeg. Fraværet af delefilter
er en skøn ting :), og eventuelle forskelle i gain kan man jo regulere for i DSP'en.
En anden mulighed er at finde en surroundreceiver med 'main in', så man kun bruger effektdelen. Så har man jo hurtigt feks 7 kanaler klar.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 18 Marts 2016 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

Hej :)

Tak for jeres input!

Ja DSP'en kan vel bare stå tændt permanent. Det er vel begrænset, hvad den sluger af strøm.

Den billigste/nemmeste løsning, for at komme i gang, jeg umiddelbart kan finde er at købe et ældre forstærkersæt fra Cambridge + MiniDSP 4x10 HD. Og dertil nok finde og anvende MiniDSP's UMIK-1 mikrofonen. Det vil give mig muligheden for at drive det mine nuværende 2-vejs højttalere via DSP'en.

Jeg er egentlig mere hooked på en forforstærker fra NAD, og begive mig ud i at skrue min egen effektforstærker sammen med dele fra CadAudio - eksempelvis benytte deres CAD D250A eller CAD DELTA 258A. Men så vil der gå noget længere tid før jeg kan komme i gang med DSP'en, da jeg ikke lige føler for at smide +10.000kr. efter det lige nu. Og Cambridge-sættet burde man vel kunne komme af med uden det helt store tab igen.
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 18 Marts 2016 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

OBS:
Ikke for at skyde danske firmaer ned, men der er mange der har meldt om problemer med produktkvalitet og leveringsproblemer med CAD audio.
Så jeg vil anbefale at lade være med at købe fra dem, eller i det mindste google lidt på erfaringerne med dem.

Angående Cambrigde osv: hvis du køber brugt, er tabet sjældent så stort ved videresalg. Læg mærke til hvor mange (eller få) 0'er der er på den
pris jeg har givet for to fine effektforstærkere i mit indlæg ovenfor. Det er ikke en fejl

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 18 Marts 2016 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har sådan en her:
https://www.minidsp.com/products/opendrc-series/opendrc-da8

Hvis man kan nøjes med 1 digital-indgang (f.eks. fra streamer PC), så har du en forholdsvis billig forforstærker med 8-kanals aktivt filter (der også kan køre med FIR filtre). Jeg bruger så en Apple remote til 150,-, så kan jeg det jeg skal bruge.

Den trækker næsten ingen strøm (3W?), så den kan sagtens stå tændt døgnet rundt.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 18 Marts 2016 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Et alternativ til byg selv amp, kan være Lars Clausens New Class D amp...

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 431
Sendt: 18 Marts 2016 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Jeg har sådan en her:
https://www.minidsp.com/products/opendrc-series/opendrc-da8

Hvis man kan nøjes med 1 digital-indgang (f.eks. fra streamer PC), så har du en forholdsvis billig forforstærker med 8-kanals aktivt filter (der også
kan køre med FIR filtre). Jeg bruger så en Apple remote til 150,-, så kan jeg det jeg skal bruge.

Den trækker næsten ingen strøm (3W?), så den kan sagtens stå tændt døgnet rundt.


Har set lidt paa denne model hvis den er god er den jo lidt af et scoop til prisen! Hvordan lyder den i eksempelvis stereo sammenlignet med en god
dac eller cd afspiller? Er den stoej fri? etc.
Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 19 Marts 2016 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Kære tråd,

Hvis vi skal hjælpe Fjendbo med den rigtige løsning, kommer vi ikke uden om at spørge ind til forventningerne og sortere lidt i hvilke muligheder der faktisk er. Fjendbo taler om at designe analoge delefiltre. Betyder dét at du vil bygge passive delefiltre til dine højtalere, eller skal det blive til et anlæg med aktivt bi-amping (altså delefilter før effektforstærkere på line-level) ? I aktivt bi-amping kan delefilterfunktionen både være analog og digital; - og hvis det skal være digitalt, så skal man yderlige skelne mellem IIR filtre (der i funktion ligner analoge filtre) og FIR filtre (fase tilpassede filtre). Det er meget vigtigt at forstå forskellen mellem IIR og FIR filtre når man skal vælge DSP software og købe processor (hardware) til systemet. Derfor har miniDSP faktisk også begge dele i produktkataloget.

IIR filtre ligner analoge filtre idet de kan designes efter kendte principer som Bessel, Linkwitz-Reilly, Butterworth etc. Man kan også sige de fungerer lidt som en parametrisk equalizer i forskellige frekvensbånd, med kendte for-og ulemper. Sådanne filtre kan "køre" i nær real-time, altså signal ind -> funktion ud. Af denne type er den omtalte MiniDSP 4x10 HD.

FIR filtre er en del mere avancerede, idet de først skal måles ind med en mikrofon via software som Acourate eller Audiolense, og derefter lægges ind i en afspilningssoftware på computeren eller gennem en DSP / Convolver engine som f.eks. miniDSP Dirac Live Series. Sådanne filtre kan både korrigere for fase, impuls og frekvensgang, men er naturligvis designet til ét bestemt rum & anlæg.

Jeg skal ikke vurdere lydkvaliteten på miniDSP´s produkter, men man skal ikke regne med at de AD og DA konvertere og operationsforstærkere der sidder i disse apparater er meget bedre end dem der sidder i en moderne fjernsyn. Så hvis man en dag gerne vil have lidt bedre hardware end miniDSP, så vil jeg anbefale at man beslutter sig for en anden stategi fra start. Hvis prisen skal være så lav som mulig og fleksibilliteten høj, bør man kigge på pro-audio markedets multikanal-interfaces, en computer og ordenlig software. Acourate / Audiolense hvis det skal være FIR, eller f.eks. Thuneau Allocator hvis IIR filtre er tilstrækkelig.

Just my 5 cents.

Leif
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 19 Marts 2016 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

jeg har en ven som har købt filter fra minidsp. det gør det endelig fint et godt stykke af vejen ..  han købte denne  miniSHARC Kit  , det er lige som om ar det løber tør for regne kraft .. kan kan ikke lave mange ændringer i bas området, før det ikke kan magte det..  gain er der ikke noget af,, det er nok fordi den ikke er udstyret med opamps..

jeg ved ikke hvordan deres andre filter, virker på de områder..

 jeg bruger selv grond sound filter. dem er jeg meget tilfreds med.. du kan komme forbi og lytte


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 19 Marts 2016 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Knapt så fleksibel som miniDSP, men bestemt gode produkter laver DBX. F.eks. DBX PA+, som kan fås for omkring 1500 brugt. Man får 2 ind og 6 ud
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Hej,

Mange tak for alle jeres inputs!

Efter at have læst lidt mere på det, er jeg kommet frem til, at jeg vil ærgre mig, hvis ikke jeg anskaffer mig et FIR filter. Og der synes jeg, at MiniDSP's
OpenDRC-DA8, som daniels nævner, virker som et prisvenligt bud. Dog vil jeg ikke kunne leve med den ene indgang, hvorfor jeg skal have en switch
tilsluttet, måske denne: https://www.audioauthority.com/product_details/1177A
Eller er der en bedre/billigere måde at udvide antal inputs?

Er også åben for konkrete bud på andre FIR filtre, som holder sig omkring samme pris. Er der flere indgange + volume kontrol (enten PreAmp/DSP
kombi eller adskilt), må prisen godt være en smule højere, så udstyr til en switch kan undværes. 8 analoge kanaler ud er (næsten) et must. Og jeg vil
primært bruge filteret til line-level filtrering inden en effektforstærker.

Jeg vil også komme til at anvende DSP'en til filmbrug, men det er vel bare at lege lidt med filtrene vs. delay. Og her er det et plus, at MiniDSP kan
indeholde flere filterprofiler.

Angående en effektforstærker, så tager jeg gerne mod råd (både HiFi og PA). Den pris jeg tager udgangspunkt i må være prisen pr. kanal. Der skal
minimum være 4 kanaler og gerne 8, og den må meget gerne være passivt kølet - blæserstøj er ikke lige min stærke side.
Lige nu er der en NuForce MCA-20 til salg på DBA til 7600kr. Jeg synes, det er lidt mange penge at smide, men prisen pr. kanal er under 1000kr., som
måske ikke er helt skidt. Er der nogen, der har erfaringer med NuForce og særligt MCA-20 modellen?

På forhånd tak :)
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Samme NuForce MCA-20 er også til salg her på siden.
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

7.600 kr for 118 watt i 8 kanaler er billigt.

Det kan godt gøre billligere, men så bliver det nok ikke helt så mange kræfter, eller også bliver det temmeligt gamle forstærkere. F.eks. gamle NAD effekter, som godt kan fås for 500 kr per kanal.

Lige nu benytter jeg en Panasonic SA-XR55 som jeg har giver 600 kr for (eller deromkring).
Den gør det hæderligt, men så heller ikke mere. Den er klart bedst på digital input, men så kan du kun udnytte to kanaler. 

Alternativet er PA markedet, hvor du kan komme ret langt ned i pris. Men, så skal du ofte lege med at afmontere blæsere, samt vænne dig til Speakon stik (hvilket slet ikke er dårligt)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Kære Fjendbo & co

Selvfølgelig er FIR filtre kongediciplinen i aktive delefiltre, men jeg tror du gør klogt i at forstå hvordan DSP software egentlig
fungerer, for man kan ikke lave FIR delefiltre med noget af det udstyr som miniDSP sælger. Der mangler den afgørende AD-DA
konverter til impulsmålingen. Selve miniDSP og dens miniSHARC plug-in kan ikke bruges til at konstruere FIR filtre.

Javist, kan du bruge noget af det gratis software som f.eks. rePhase og RoomEQwizard til at lave målinger og fremstille FIR filtre
med, men uden en multikanal konverter der kan binde sweep og måling sammen i realtime, bliver det noget grusomt rod.
Audiolense (med XO funktion) eller Acourate i sammenspil med et 8-kanals lydkort / interface / AD-DA konverter er den eneste vej
du kan få højtalerenhedernes time-alignment til at fungere korrekt.
Ydermere skal du nok ikke regne med at få dit video til at synkronisere, da processtiden i miniDSP/miniShark delen er optil 3.000
millisekunder.

For at kunne konstruere f.eks et aktivt 3 vejs FIR filter til en given højtaler, skal man naturligvis måle på enhederne. Frekvensgang
og fasedrejninger kan de fleste målesoftwares korrigere enhederne enkeltvis for, men sammenkoblingen af enhederne i
tidsdomænet er det kritiske punkt. For at filtersoftwaren kan få den vigtige del med, er det afgørende at kunne optage (mikrofonen)
og gengive (testsignalet) samtidigt !

I praksis betyder det at man behøver et ASIO /CoreAudio lydkort foirbundet til sin computer med målesoftwaren. Denne sender en
række test-sweeps og en Dirac impuls ud i de forskellige højtalerenheder og optager samtidig resultatet i hvert frekvensbånd.
-og denne afgørene funktion mangler desværre i gratis-software.

Det bliver nok noget nemmere, og mindre dyrt, at begrænse sig til IIR filtre.

Hilsen Leif






Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 431
Sendt: 22 Marts 2016 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

En fuld digital og lidt anderledes losening kan saettes sammen ved at bruge en surround forstaerker med HDMI input og en minidsp nano avr hd

https://www.minidsp.com/products/ht-series/nanoavr-hd

Det er her tale om IIR filtre.
Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 22 Marts 2016 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Den er da for cool. Jeg har selv MiniDSP, men har ikke fulgt med i deres nye produkter. Den er da genial sammen med en
ældre surround topmodel, hvor forstærkerdelen er god, men surrounddelen er bedaget (de kan nemlig fås ret billigt).

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 431
Sendt: 22 Marts 2016 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Til inspiration:
https://www.youtube.com/watch?v=YsFoWK2IWn4

Han bruger en reciever og en MAC, mindsp nano avr hd kan bruges istedet for MAC til at lave xover
Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 22 Marts 2016 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg synes også prisen virker fornuftig, men nu må vi se. Der er lige kommet en værkstedsregning ind ad døren, som sænker processen lidt.
Om ikke andet, får jeg gjort det klart, hvad der er værd og hvad man skal huske at kigge efter.
Jeg vil ikke have noget imod PA-forstærkere (eller speakon stik), men kører de ikke ofte kun to kanaler? Og er det sikkert at afmontere
blæserne? De er der vel af en grund :)
Der er blevet smidt denne annonce ind i dag, som er en billigere måde at komme i gang på id=307239">http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=307239 4 (måske 6) kanaler til 1000kr.

tubeplayer69, mange tak for dit indspark.

Jeg er klar over, at der skal noget yderligere software til at konstruere et godt FIR-filter. Lydkortet havde jeg dog lige misset, men det giver
selvfølgelig meget god mening ;)
Kunne denne være et bud? http://www.esi-audio.com/products/gigaporthd+/

Da jeg er ny på området, er jeg sikker på, at jeg vil kunne få en hel del ud af de gratis alternativer i en periode. Lære denne softwarekategori at
kende, lære at udføre målinger, forstå, aflæse og optimere de forskellige målinger, give mig en idé om, hvordan mit setup kan fungere osv., inden
jeg går ud og smider over 3000kr. på lydkort og software.

Jeg kan leve med forsinkelse i MiniDSP'en ved afspilning af musik. Til filmbrug må jeg nøjes med IIR-filter, hvis anvendelse af FIR giver for store
forsinkelser. Jeg går ud fra, at det er FIR-filtre, der belaster MiniDSP'en.

Så et setup, som en begyndelse, kunne hedde MiniDSP, input switch, effektforstærker, målemikrofon og målesoftware (gratis). Senere hen kunne
komme 8-kanals lydkort og ny målesoftware. Er der noget, jeg har glemt?


NanoAVR-HD ser ret cool ud ja. Og der har man vel mulighed for at mappe Front L&R high, mid, low til 6 af de 7 outputs på en receiver. Dog ikke
helt det jeg går efter :)

Igen, tak for alle inputs :)
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 22 Marts 2016 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes