Forfatter |
|
Micki Forum Bruger
Bruger siden: 20 September 2016 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 21 September 2016 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer.
Jeg har netop fået bygget mig et effekttrin bestående af Hypex UcD400HG og SMPS1200A400, som har til hensigt at blæse noget mere liv i mine
Dali 40, som i øvrigt er i perfekt original stand med den korrekte Audax diskant i.
Situationen er at jeg mangler en rigtig god anbefaling til en forforstærker.
Jeg lytter 99% af tiden til FLAC format musik fra min PC, som bliver streamet gennem en DAC i optisk forbindelse med computeren.
Hvad vil folket anbefale af forforstærkere, og hvorfor?
Alle gode råd vil blive modtaget med stor ydmyg og tak.
Vh. Micki
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger
Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 21 September 2016 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ingen specifikke anbefalinger, men siden du er frisk på selv at bygge så kig ind på DIY Audio, hvor der er masser af konstruktioner, af alle
typer
DIY Audio
|
Til top |
|
|
Micki Forum Bruger
Bruger siden: 20 September 2016 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 21 September 2016 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tweaker.
Jeg er som sådan heller ikke frisk på at bygge selv.
Sagen er den at jeg har en gammel NAD forforstærker. Jeg er lidt i vildrede med valg af ny.
Eftersom jeg kan se at nogen mener at Hypex modulerne giver en speciel klang, som en evt. forforstærker ville gå godt i spænd med?
Jeg hører kort sagt alt slags musik, så det må gerne være alsidigt.
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger
Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 21 September 2016 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Jeg har ingen bud på, eller erfaring med, hvad der vil spille godt sammen med Hypex. Men der skal nok komme nogle bud på sagen.
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger
Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1003
|
Sendt: 22 September 2016 kl. 05:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber du rammer noget godt!
__________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4561
|
Sendt: 22 September 2016 kl. 07:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Micki skrev:
Jeg har netop fået bygget mig et effekttrin bestående af Hypex UcD400HG og SMPS1200A400, som har til hensigt at blæse noget mere liv i mine Dali 40... |
|
|
Dali 40 kræver ikke bare mange watt... de forlanger meget strøm og energi (ampere/joules)! En ting som kl.D ikke besidder qua sin konstruktion. Du skal over i et kl.A/B effekttrin før, du får liv i dine Dali 40 __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger
Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
Sendt: 22 September 2016 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil du ikke uddybe lidt eller henvise til en kilde. Det gælder både at der er nogle hæjttalere der ikke ka. Trækkes af klasse d og lkdt mere om teorien bag ampere/joules
På forhånd tak
|
Til top |
|
|
Micki Forum Bruger
Bruger siden: 20 September 2016 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 22 September 2016 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan som bonus info til det Mikkel G skrev, at jeg før havde tilsluttet en NAD 218THX som nok læner sig mere op af teorien med ampere/joules, som du beskriver. Dog synes jeg at det føles som om at Hypex modulerne har væsentlig bedre fat i dem - især ved høj volume, der er bassen stadigvæk som øksehug, hvor 218'eren havde tendens til bulder - i mine ører.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4561
|
Sendt: 22 September 2016 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunmusic skrev:
Vil du ikke uddybe lidt eller henvise til en kilde. Det gælder både at der er nogle hæjttalere der ikke ka. Trækkes af klasse d og lkdt mere om teorien bag ampere/joules
På forhånd tak |
|
|
Ud over mine år i Audioscan/Hifi Klubben, så har jeg ikke lige nogen kilde om Dali 40, da min udsagn er baseret på ren arbejdserfaring... og så ved testarbejde af både her og på Hifi & Elektronik
Og det er min erfaring, at kl.D ofte spiller meget stram og ren bas, så længe belastningen er nem. Men begynder højtaleren først at være drilsk, så mister de kontrollen, og detaljer/nuancering kommer til at lide under det. __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger
Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
Sendt: 22 September 2016 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
spørgsmålet var egentligt ikke rettet mod Dali 40, som jeg slet ikke kender.
Det var mere den antagelse at Klasse D, ikke er så godt ved hård belastning. Min teoretiske viden er særlig høj, men hvis der er en god
strømforsyning i forbindelse med klasse D, så er det vel i orden?
Det andet jeg gerne vil have uddybet er joules eller energi. Normalt oplever jeg at der bliver talt om watt og strømforsyning i forbindelse med
forstærkning. hvor kommer joules.
jeg over selv at skifte forstærker. Deraf interessen.
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger
Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1620
|
Sendt: 22 September 2016 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joule betyder blot at du bruger/afsætter 1 watt i et 1 sekund: https://da.wikipedia.org/wiki/JouleEn klasse D kan være lige så skidt og dårligt designet som en klass A/B. Men klasse D var jo hovedsageligt for at spare penge, på energi til både fremstilling, forbrug og fysisk størrelse i form af færre og billigere komponenter - især ved at undlade ringkerner og store ladelytter. Men da det er "ny" teknologi, kan den snildt blive solgt dyrere - så'n er det nu engang med teknologi - alt nyt er ikke nødvendigvis bedre - men heller ikke omvendt. Som jeg har forstået det, så er der i ældre og dårligt designede klasse D effektrin, en opbygning af udgangen, som gør dem mindre egnede til lave impedanser = typisk store basenheder der får tæv, men eventuelt også et dårligt designet passivt filter, der dykker ned i impedans og derved trækker for stor en strøm i et kort øjeblik, hvilket får forstærkeren ud i tovene - måske med forvrængning eller lignende til følge. Jeg er også tilhænger af kraftige A/B trin, som også af egen erfaring ikke nødvendigvis behøver at være dyre i strømforbrug. Har selv en klasse H der vælter ca 700W af sig i 8ohm til mine subs. Det er ikke noget jeg bruger tit, men det kan høres at der er kontrol over den dybe bas i det korte øjeblik lydtrykket er nødvendigt, til især dynamisk musik. Og her er mine teori at den dynamiske effekt er vigtig. Effektrinnet skal simpelthen evne at levere varen med det samme og uden tøven - ellers opleves det ganske enkelt ikke som godt nok. Trækker mine 4 x 12" i 2 ohm - hvilket ville få mange forstærkere til at klynke. Det veldesignede effektrin levere promte kontrol uden at blive tømt for energi - hvilket jeg har oplevet, som øget niveau og dybere, samt mere kontant basformåen, der samtidig kan leve op til resten af anlæggets kvaliteter, så lydbilledet hænger sammen - hvilket også er utroligt vigtigt. I mit tilfælde er det ikke kun et spørgsmål om kvantitet - men derimod et spørgsmål om at kunne få ydergrænserne med, så musikken ikke bliver amputeret i samme grad, som det i mine øre er tilfældet med mindre højttalere, som godt nok psykoakustisk kan lyde godt, men ikke fysisk formår at flytte luften. Og at flytte luft kræver power, som skal være i en passende kvalitet for at give mening i den totale sammenhæng. Håber det giver mening ellers spørg. Er ikke ekspert, men konstant i udvikling
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger
Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
Sendt: 22 September 2016 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Thor
det giver lidt mening, men kan det passe at klasse D som grundregel ikke kan håndtere lave impedanser? Jeg har i øjeblikket masser af
traditionel effekt, men savner ofte den meget sprøde lyd jeg tidligere har haft med klasse D, som i øvrigt røg videre da det netop forvrængede
vhis der skulle lidt tryk på. Det var en billig panasonic xr59..
Jeg forestiller mig stadig at ordenligt designet klasse D kan klare det meste. Jeg overvejer en lyngdorf tdai 2200, og forventer at den kan klare
det meste.
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger
Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1620
|
Sendt: 22 September 2016 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sunmusic Du må endelig ikke sammenligne et reelt effekttrin med en lille surroundreceiver. Klasse A/B, D, H osv er konstruktionsprincipper - og ikke en tydelig indikator for om en given forstærker vil være god eller dårlig til dit ønskede formål. Med mindre du udelukkende fokusere på fysisk størrelse, varme og forbrug. Du skal konkret til at forholde dig til ønsket lydtryk, hvor svær din højttaler er at trække, pengepungens størrelse osv. Desuden kan dine behov sikkert opfyldes uden lang tung teoretisk vidensdeling. Det bedste er nemlig at opleve noget og så søge forklaring og oplysning, hvis mere af dette ønskes. Lyngdorf er fine produkter og korrekt opstilling i dit lytterum, samt dettes akustik vil i mange tilfælde gøre større forskel, med mindre noget er helt galt. Men syntes ikke vi skal hijacke Micki's tråd om effekt når manden ønsker en forforstærker, som er en lidt andet snak
|
Til top |
|
|