Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 10:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Moderne eller vintage (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KNielsenDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 17 Oktober 2016 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

En lille for historie:
Ung og dum gik jeg i til en forhandler og købte bæstet af en en surround-anlæg (Denon 3310) og mente at jeg nu havde lige dele Hi-fi og surround. Inden da havde jeg raget 4 B&W matrix2 til mig og med en cc6 så var der en fed hjemmebio, og den virkede som hjemmebio. Den virkede også til musik mente jeg....

Det var til jeg mødte en en der havde noget bedre, Aragon forforstærker - Nakamichi PA7 - Dali40 ......

Nu har jeg en Tact RCS2.0 - Advance Acoustic X160 - B&W Matrix 802 series 3.

Nu burde jeg være en glad mand, og det er jeg egentlig osse, men... Min gode ven havde den uforskammethed at lade mig låne hans PA7 i en uge. Når den bliver godt varm, så bliver jeg misundelig.

Det leder til et par spørgsmål som jeg håber i vil hjælpe med: Min er ny(ere), hans er "Gammel" er det der forskellen er? Skal jeg bare købe og sælge til "den" er der? Hvilke effektrin minder om PA7,som måske kunne være alternativ?

På forhånd tak

KNielsenDK
Til top Vis KNielsenDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KNielsenDK
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 18 Oktober 2016 kl. 03:17 | IP-adresse registreret  

Hej.

Den forskel du oplever, har intet med nyt eller gammelt at gøre! Det du oplever, er en kombination af en højttaler som har nogle kraftige impedans-dyk samtidig med nogle stejle fasevinkler - nærmere forklaring kan fåes, hvis det ønskes. Det korte af det lange er, at dine højttalere kræver en forstærker som kan levere nogle AMPERE, i lave ohms-belastninger. På papiret ser din Advance Acoustic jo fin og tilforladelig ud: 160 watt/8 ohm og 240 watt/4 ohm. Nakamichi'en er i princippet ikke meget kraftigere: 200 watt/8 ohm og 330 watt/4 ohm.

MEN! Dykker man ned i tallene, og begynder at se på, hvordan de to forstærkere er opbygget, og hvad de testes til, så tegner der sig et helt andet billede. Din Advance har godt nok en en 800VA trafo, hvor Nakamichi'ens "kun" er på 700VA. Men kigger på på lyt-kapaciteten, så har din Advance "kun" 40.000 mikro-Farad til rådighed, hvor Nakamichi'en har 132.000 mikro-Farad - alt 3 gange så meget. Der til kommer, at ALT på Nakamichien er overdimensioneret. Det kommer til udtryk når der måles på bæstet. Din Advance måles f.eks. i en hollandsk test til 155 watt/8 ohm og 243 watt/4 ohm. Da Nakamichi'en i sin tid blev testet, blev den testet til: 254 watt/8 ohm og 400 watt/4 ohm. Kan du begynde at se forskellen?

Danske High Fidelity testede Nakamichi'en til at kunne afgive hele 100 ampere i en 0,6 ohm's belastning, hvilket er MEGET! Og det viser at den er stabil helt ned i 0,6 ohm. Og en forstærker som er stabil ned i 2-3 ohm, er hvad du har behov for. Jeg vil gætte på, at din Advance ikke engang kan levere 50 ampere, når vi snakker 2 ohm. Altså bliver den presset af dine B&W'er. D.v.s. bassen begynder at bliver "slatten" at lytte til, når det spilles højt, det generelle lydbillede begynder at blive rodet o.s.v. Simpelthen fordi din Advance er presset.

Hvis du er vild med lyden af Nakamichi'en, så find dog et fint brugt eksemplar, og køb det, i stedet for at begynde at eksperimentere med alle muligt - og umulige - forstærkere. Der findes masser af muligheder for effektforstærkere, som vil kunne gøre det samme for dine højttalere, som Nakamichi'en, men de er ikke gratis. Et andet bud kunne være en ONKYO M-508 eller en M-588. De dukker også op som brugte indimellem.

M.v.h.

Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 18 Oktober 2016 kl. 03:19 | IP-adresse registreret  

Nåh ja, og din effekt vejer 19 kg. hvor Nakamichi'en vejer 27 kg. Det er også en indikator for forskellen.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
KNielsenDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 18 Oktober 2016 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt,
Tak for dit svar, det satte mange ting på plads.
Nu er jeg bedre rustet til at nørde spec. inden næste køb :-)
Til top Vis KNielsenDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KNielsenDK
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 18 Oktober 2016 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Det er nu ikke så meget alderen der gør forskellen.

Det er mere at en god sportsvogn fra slut 80erne, er stadigvæk i stand til at gi mange morderne biler baghjul.

Hvis du godt kan lide lyden, hvilket bestemt er forståeligt for en Nakamichi PA7, er det da bare at gå efter en. De går for et sted mellem 6,5 -8k brugt med ca 1 måneds mellemrum. Det er selvfølgelig mange penge, men du kan være forholdsvis sikker på at du vil være i stand til at sælge den videre for samme pris som du købte den, hvis du får lyst til at prøve noget andet :) 
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 18 Oktober 2016 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Der er et sæt CA5II/PA5II til salg til 8.000- (hvis det ikke er solgt) så skynd dig at løb.
      carsten
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 18 Oktober 2016 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Jep. Og en PA-5II vil også være kraftigere end Advancen - selvom den er opgivet til 150 watt - da den er mere strømstærk.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 18 Oktober 2016 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Du har oplevet "Nelson Pass effekten"

Ja, Nelson Pass konstruerede Nakamichierne, og han laver stadigvæk forstærkere, så det er et tip
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 18 Oktober 2016 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Det er en stor misopfattelse, at Nelson Pass konstruerede Nakamichi forstærkerne! Derimod har Nelson Pass opfundet STASIS princippet/opbygningen, som Nakamichi'erne er bygget efter. Nakamichi købte patentet eller rettigheden til at bygge efter dette princip, og lavede så deres egen version deraf.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 18 Oktober 2016 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Skal have en nyere forstærker bygget efter STASIS-princippet, skal man have en forstærker fra Nelson Pass' gamle firma Threshold. Udseende mæssigt ligner de Nakamichi, men efter min mening er de ikke nær så kønne:
https://www.google.dk/search?q=threshold+audio&biw=2133& amp;bih=1070&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X &ved=0ahUKEwjL6OrMqOXPAhVC1ywKHWfXBbcQsAQIMw&dpr=0.9

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 19 Oktober 2016 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at have læst på et andet (udenlandsk) forum, at det er den oprindelige PA7'er, som man bør gå efter, da den skulle være den mest vellydende.

Well, det er muligvis blot et rygte, men nogle ugers googlen rundt kan sikkert bidrage til afklaringen

Om ikke andet, så har jeg uden nogensinde at have foretaget en sammenligning mellem de forskellige inkarnationer af Stasis-Nakamichier kastet lidt overvejelsesstof ind i et i forvejen svært valg.

Andre må på banen, hvis de har erfaringer, som de kan bidrage med ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 19 Oktober 2016 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en PA7´er, den første version, sammen med CA5 pre. Den spiller fremragende, men blev på et tidspunkt byttet ud med en Harman Citation 22 og her var forskellen nærmest kun udseende/navn. Jeg kunne ikke rigtigt høre forskel på dem. Hverken i lydbilledet eller rent fysisk når de fik lov til at arbejde.

Om det er fordi PA7´eren var træt i lytter eller andet og den fra Harman ikke var, skal jeg ikke kunne sige. Men kigger man indvendigt i de 2, vil man klart sætte pengene på PA7. Det var bare ikke hvad jeg gjorde.

I forbindelse med salget af den PA7, var der flere som påstod at man skulle gå efter MKII, men om det var en del af en taktik for at få mig ned i pris ved jeg ikke :-) PA7´eren solgte jeg videre og beholdt den fra Harman. Harman står nu og fodrer mine mellemtoner med overskud i et aktivt setup. :-) Det omkring 3 år siden jeg solgte den for 5000.-

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 19 Oktober 2016 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Det er da rigtigt, at Nelson Pass stadig er aktiv og hans amps findes undes Pass Lab branded. Men det er nok ikke fair at sammenligne et brugtkøb til en 5-8000 med en ny konstruktion fra PassLab - så skal du gange med en 8-20 gange.
Om Threshold lever eller ej er et godt spørgsmål. Deres nyeste amp blev introduceret i 2003/4. Hjemmesiden indeholder godt nok et c2016, men ingen nye produkter, så om de bare lever af at servicere de gamle produkter eller er døde er et godt spørgsmål.
Og ja, mange ældre tunge forstærkere kan stadig sparke r... der skal en middelsvær lottogevinst til, før jeg skifter min ML332 ud - og der har bestemt været nyere ting forbi, men de når den ikke til sokkeholderen - så skal jeg op i noget der ligner 100K klassen og det er min tegnebog ikke til.


Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type
 
KNielsenDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 21 Oktober 2016 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Super mange tak for alle de gode svar/forslag.

Jeg har brugt lang tid på at få mit eksisterende setup i hus.
Og som nævnt er jeg ikke ked af det jeg har, bare blevet lidt klogere på hvad jeg syntes god lyd er.
Det kommer formentlig til at ske et par gange til inden jeg har det helt rigtige setup, hvis jeg nogensinde får det

Efter alle de gode råd må planen være at gå efter en PA7 Mll, og som sagt er der intet hastværk.
Alternertivt vil jeg skele til Threshold og Passlabs, evt med råd fra jer.

Med hensyn til forskellen mellem nyt og vintage (gammelt), så er mine tanker at dengang (før '85-'90) var fokus mere på kvalitet og vedligehold af
Brandet og man var måske lidt mere rundhåndet med komponent valg, hvorimod Idag er gået lidt mere profit iden, produktionen er (måske)
outsourcet og man får kun hvad man betaler for, og det gør at tilsvarende en PA7, må man væsentligt mere til lommerne Idag.

Det var bare lige en tanke, god weekend til alle i rare mennesker :-)

Mvh
Til top Vis KNielsenDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KNielsenDK
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 21 Oktober 2016 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl om at mange af de ældre konstruktioner var fremragende. Men som nævnt tidligere kan de godt lide af trætte lytter, og måske
modstande der ikke holder deres værdier, og skal måske derfor igennem en større renovering før de har topydelse igen.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
KNielsenDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 21 Oktober 2016 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Modtaget,
Men jeg sidder stadig tilbage med en fornemmelse af at jeg vil blive gladere for noget vel renoveret vintage, end noget tilsvarende "Bedst i test '17"

Mvh
Til top Vis KNielsenDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KNielsenDK
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 21 Oktober 2016 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Min PA5EII købte jeg i 1995 og virker stadigvæk 100% og har aldrig været repareret, så jeg tror godt at du trykt kan købe en sådan en eller en
PA7II. Efter sigende skulle 5´erne lyde lidt bedre end 7´erne, men det er ikke noget jeg har erfaring med.
        carsten
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 21 Oktober 2016 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Det var såmænd også bare for at fortælle dig det . Jeg tror bestemt at en Nakamichi eller Harman Kardon eller andre højkvalitets
forstærkere, kan give meget valuta for pengene med en god renovering. Datidens lytter var bare ikke så gode og holdbare som de bedste
nutidige, så jeg tror bestemt at de kan komme til at lyde endog meget godt, med en kompetent renovering.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes