Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 10:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Balanceret? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
oink
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 576
Sendt: 21 August 2017 kl. 05:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Kan i klare denne lille ting. Har hørt at usa-europa-japan ikke har samme standard. Der er forskel på hvilken af de 3 pinde som bruges til hvad. Men
bliver det hele ikke rettet når apperaterne kommer til europa.
Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 21 August 2017 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Her i EU benyttes pinout'et:
1: Stel
2: +
3: -

US kan benytte (benytter til tider også EU standarden):
1: Stel
2: -
3: +

Hvis du vil være helt sikker på polariteten på dit apparat - så slå det op i manualen. Hvis du skal have polariteten byttet - så kan du enten bytte
pin og 2 og 3 - eller så kan der fåes nogle små polaritets bytte rør
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 21 August 2017 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker at det nok blive tilpasset når produkterne bliver solgt på det europæiske marked. Det skal produkterne jo alligevel for at kunne benytte 220v i stedet for 110v strøm.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 21 August 2017 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

jukuluff skrev:
Jeg tænker at det nok blive tilpasset når produkterne bliver solgt på det europæiske marked. Det skal produkterne jo alligevel
for at kunne benytte 220v i stedet for 110v strøm.



Det er så ikke altid det sker
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 21 August 2017 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

jukuluff skrev:
Jeg tænker at det nok blive tilpasset når produkterne bliver solgt på det europæiske marked. Det skal produkterne jo alligevel for at kunne benytte 220v i stedet for 110v strøm.



På de fleste apparater i dag er bøsninger printmonteret. Det kræver så en demontering af printet, skære printbaner over og "luse" dem rigtigt i forhold til Europæisk standard. Det sker garanteret IKKE

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
oink
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 576
Sendt: 28 August 2017 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Skal lige spørge igen: Er ved at købe større 3 delt forstærker. Første indkøb er Modwright KWA150SE. Har store øjne på Ayre K-5xeMP & Ayre phono. Det er her det balancerede kommer på banen. Anbefales jo kraftigt at kun bruge dem balanceret for max lyd. Modwright og Ayre er jo amerikanere, så mon ikke de matcher hinanden. Min cd er Roksan Caspian M2, så er vi jo pludselig i England. Hvis den ikke matcher amerikanerne, hvad sker der så. Dårlig lyd, ingen lyd, sprænger l**tet i luften? Har også læst at ved balanceret drift så bliver niveau en del lavere, er det meget eller skal volumeknap bare have et lille push opad.

på forhånd tak
Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 28 August 2017 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hvis den ene kasse kører med den ene standard - og den anden kasse med den anden standard - så bliver den absolutte fase vendt. Men, Neutrik laver nogle fasevender rør - hvis ik du har mod på, at lodde stikkene om i den ene ende
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 30 August 2017 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

oink skrev:
Skal lige spørge igen: Er ved at købe større 3 delt forstærker. Første indkøb er Modwright KWA150SE. Har store øjne på Ayre K-5xeMP & Ayre phono. Det er her det balancerede kommer på banen. Anbefales jo kraftigt at kun bruge dem balanceret for max lyd. Modwright og Ayre er jo amerikanere, så mon ikke de matcher hinanden. Min cd er Roksan Caspian M2, så er vi jo pludselig i England. Hvis den ikke matcher amerikanerne, hvad sker der så. Dårlig lyd, ingen lyd, sprænger l**tet i luften? Har også læst at ved balanceret drift så bliver niveau en del lavere, er det meget eller skal volumeknap bare have et lille push opad.

på forhånd tak


Jeg har en KWA150SE og kører balanceret med min engelske DAC/forforstærker via XLR (og havde tidligere tyske forstærkere) og der er ingen problemer. Du er iøvrigt velkommen til et lyt nu vi begge bor i Nordjylland.
Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 30 August 2017 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hej Oink.
Jeg tror ikke at du skal bekymre dig alt for meget om den absolutte fase. Det er min erfaring, at det kun er de færreste optagelser, som er så godt produceret, at det er muligt at høre om den absolutte fase er vendt. Både min cd afspiller og min converter kan vende fasen, og de gange jeg har prøvet at skifte, er det sjælden muligt at høre forskel.
Hvis dit anlæg er ekstremt analytisk, og hvis du kun hører demooptagelser (Med kedelig musik og god lyd), så kan det måske have betydning, men ellers bil jeg være overrasket hvis du kan høre det. På langt det meste musik som udgives, giver det simpelthen ikke mening at beskæftige sig med det. Undtagelsen er så godt som altid audiofile optagelser af akustisk musik.
Prøv for sjov at vende fasen på begge dine højttalere. Er det hørbart?. Hvis svaret er ja, så skal du nok overveje fasen, hvis det er nej, så giver svaret vist sig selv. Vær opmærksom på, at det at vende fasen 180 grader, absolut ikke er det samme som at have dine to kanaler i modfase.

Jeg undrer mig lidt over, at du har læst at balanceret lyd er lavere end single endet tilslutning. Mange cd-afspillere har dobbelt så høj spænding på de balancerede udgange, i forhold til phono udgangene. Min bekymring ville i den sammenhæng tværtimod gå på, om jeg ville kunne få skidtet til at spille lavt nok (Men mine horn har også omkring 100 db følsomhed).
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 30 August 2017 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hej igen.
Glemte helt at nævne, at balanceret drift kontra single-endet drift er noget som der IKKE er absolut enighed om. Eksempelvis så hader Roy Gregory fra HiFi+ (Et af de mere sekteriske blade) balanceret drift. Og rigtig mange mener, at balanceret kun er en fordel hvis forstærkerkredsløbene er balanceret opbygget. Hvis der er tale om en single-endet konstruktion, som blot har fået en trafo monteret til de balancerede tilslutninger, så vil mange hævde at balanceret drift ikke er en fordel. Så vidt jeg kan se ved en hurtig google, så ser det for mig ud som om, at Modwright netop bare har en trafo til de balancerede indgange. Så hvis jeg ejede de nævnte komponenter, så ville jeg helt klart prøve at forbinde dem med begge slags forbindelser (Ikke samtidig naturligvis!), for at finde ud af, hvad som lyder bedst. Kablerne skal naturligvis være identiske, bortset fra termineringen, hvis det skal give nogen mening.
Når alt dette er sagt, så skal jeg da gerne indrømme, at balanceret drift i nogle tilfælde er en fordel. Jeg har selv på et tidspunkt i en kortere periode spillet på et lånt Denon sæt i den billige ende (Pra 1500 + Poa 4400A). Det lød helt og aldeles uacceptabelt med rca forbindelser, hvorimod det "bare" var ringe med balanceret drift. Det som er lidt underligt her, er at lige netop dette sæt så vidt jeg ved, ikke er balanceret opbygget, men det lød på trods af det, klart bedst når det var balanceret forbundet.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 31 August 2017 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Slå det op i manualen, hvordan pinoutet på stel + og - skal være. Der findes mange gode råd, ikke alle er lige gode, selvfølgelig, skal fasen være vent
korrekt. Jeg kan høre forskel på mit anlæg, og det er en fordel, at gøre tingene rigtigt første gang.

Hvis det ikke er ægte, balanceret konstruktion,, er det aldrig at foretrække almindelig phono også kaldet RCA stik. Det er bekostelig at lave ægte
balanceret med matching af komponenter,, der skal det dobbelte i af komponenter, da den ene kanal, er en spejling, af den anden. Flere producenter
springer over, hvor gæret er lavest og laver ikke en ægte balanceret konstruktion. Det ser godt ud og sælger at sætte et par balancerede udgange på,
selvom forstærkereren ikke er balanceret opbygget.



__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes