Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 10:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til KEF Ref 1/3? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 21 Juni 2019 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har har erfaring med at matche Marantz PM-10 og KEF Reference 1 eller 3? Jeg overvejer den kombi, men kan godt være lidt nervøs for om KEF Reference 1 eller 3 bliver for "kold"/klinisk i sin lydsignatur sammen med en klasse D-forstærker som Marantz PM-10 (klasse D, men dog med et strejf af varm klang).
Jeg ved at nogle bruger McIntosh MA-8000 sammen KEF Reference højttalere - eller tube amps sammen med KEF Reference, men begge disse løsninger giver jo unægteligt også en anselig portion varm klang.

Er der nogen som tror, at Marantz PM-10 + KEF Reference 1 eller 3 vil blive for "kold" en kombi at lytte til???
NB: på kabelsiden vil jeg både kunne eksperimentere med forsølvet kobber (QED Supremus) og 100% kobber (inakustik Referenz LS-4004 AIR).
Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 22 Juni 2019 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Prøv en strømstærk forstærker
En Exposure eller Naim eksempelvis
Bare almindelig kobber højtaler kabel i en passende længde
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 22 Juni 2019 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Det er bestemt ikke strømleverancen, jeg er bange for mht. matchet mellem forstærker og KEF Reference højttalere. Selv om fx KEF Reference 3 dykker pænt dybt i impedansen (3.2 ohm)... min forstærker Marantz PM-10 har mere end rigeligt strøm at byde ind med, så det er slet ikke noget problem.
Nej, det er mere klangfarvemæssigt, jeg tænker at KEF Reference 1 eller 3 måske vil blive lidt for kolde/kliniske at lytte til sammen med en klasse-D-forstærker....?

Grunden til at jeg nævnte mine kabelmuligheder er selvfølgelig, at valg af højttalerkabel kan rykke en hel del ved oplevelsen af et samlet systems klangfarver. Fx ville jeg aldrig spænde sølv eller forsølvet kobber foran et sæt Focal med beryllium-diskant, mens 100% kobber spændt foran fx Dali Epicon 6 kan lægge for meget tågeslør ud over detaljer i diskantområdet. Kabler kan ændre en hel del ved den samlede lydoplevelse.

Min tvivl går på, om kabelskift fra sølv til kobber eller vice versa vil være nok til at kunne udligne evt. uhensigsmæssigheder i kombi mellem en klasse-D-forstærker og KEF Reference 1 eller 3 højttalere.
Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 22 Juni 2019 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Pardon me
Jeg læste det forkert, som om du overvejede den forstærker.
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9867
Sendt: 22 Juni 2019 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Onkyos Kl d forstærkere har bibeholdt Onkyos ofte behagelige klang og spillestil. Måske, er dette noget du kunne bruge.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 22 Juni 2019 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Tak for forstærkerfiffet, men jeg har nu en Marantz PM-10, som lyder vanvittigt musikalsk. Den vil jeg helst ikke af med, hehe. Den er ganske vist klasse D, men har - i bedste Marantz-ånd - en let akustisk varme over sin klang. Så den vil jeg fortsat gerne nyde.
 
Men jeg overvejer kraftigt at købe KEF Reference-højttalere, som er ultraneutrale og meget afslørende højttalere. Jeg frygter dog lidt, at hele setuppet så bliver en anelse for klinisk/kold i klangen.
 
Jeg har hørt KEF Reference på både flere forskellige forstærkere, både tubes og klasse AB (lyder fabelagtigt godt! ) - men jeg har aldrig hørt KEF'erne på en ren klasse D.
Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
Jens EK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 205
Sendt: 23 Juni 2019 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Frygt ej. Det burde vel ikke være anderledes end de andre
forstærkere du har hørt dem med. Og som du siger, den har beholdt
Marantz signaturlyd, så skal det nok gå.
Til top Vis Jens EK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens EK
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 23 Juni 2019 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Få disse Kef hjem på prøve evt.?
Måske nemmere at bringe forstærkeren med til en demo?
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 23 Juni 2019 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Tja, det ville jeg dælme også gerne... Men jeg har 450 km på motorvej til nærmeste demomodel (som står i Københavnstrup)
 
Jeg er sgu blevet lidt småforelsket i KEF Reference, som giver det mest fabelagtige 3D-lydbillede, jeg nogen sinde har oplevet (bortset fra Muraudio SP-1, som desværre ikke sælges i Europa endnu).
 
Det er bare mange penge at smide efter en højttaler (65.000-80.000,-)  hvis lyden ikke falder helt i hak med resten af ens setup.
Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 23 Juni 2019 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Jens EK skrev:
Frygt ej. Det burde vel ikke være anderledes end de andre
forstærkere du har hørt dem med. Og som du siger, den har beholdt
Marantz signaturlyd, så skal det nok gå.


Nja... Min klasse D forstærker Marantz PM-10 har godt nok en anelse behagelig og tiltrængt varme i sin klang - men dog ikke nær så meget varme som Marantz' tidligere topmodeller eller øvrige Marantz-forstærkere. Den lyder dog heller ikke "kold" som så mange andre klasse D-forstærkere har tendens til: jeg synes fx, at Hegels modeller generelt lyder "koldt", jeg synes også at fx Mark Levinsons klasse D-modeller lyder "kolde" og kedelige i længden.

Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 24 Juni 2019 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

haj-end HaiFai skrev:
Tja, det ville jeg dælme også gerne... Men jeg har 450 km på motorvej til nærmeste demomodel (som står i Københavnstrup)
 
Jeg er sgu blevet lidt småforelsket i KEF Reference, som giver det mest fabelagtige 3D-lydbillede, jeg nogen sinde har oplevet (bortset fra Muraudio SP-1, som desværre ikke sælges i Europa endnu).

Det er bare mange penge at smide efter en højttaler (65.000-80.000,-)  hvis lyden ikke falder helt i hak med resten af ens setup.


Med den investering in mente: Jeg ville klart køre den lange tur fremfor at "stole" på tilfældige meninger /gætterier på et internet
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 977
Sendt: 25 Juni 2019 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Jeg tror bestemt at Audiocompaniet i Odense kan lave en demo af KEF for dig.

__________________
Hilsen Pihl
Til top Vis Pihl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pihl
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes