Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 15:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Bas svag forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kblb
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 August 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 28 December 2021 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har brug for en forstærker der er svag/shy i bassen da bassen i mine AN J’er er for dominerende i mit 12 kvadratmeter
værelse.
Jeg har Googlet lidt og det ersvært at finde noget. Muligvis Cyrus eller Sugden 28. Jeg har en klon af Gaincard (Konus Integrale)
perfekt til AN K’erne men ikke J’erne.
Forslag modtages gerne.
Kristian
Til top Vis kblb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kblb
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 28 December 2021 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Både Cyrus og Sugden leverer en gengivelse stik modsat det, du ønsker.
Der findes selvfølgelig forstærkere som folk definerer som havende en varm eller kølig lydsignatur,
men da de alle er konstrueret til at levere 20Hz-20KHz indenfor ca. 0,1 dB, kommer du nok ikke
udenom, at problemet er dine højttalere i rummet, og at det ikke løses med ny forstærker. Er ikke
tilhænger af ekstra indført "digi" i signalvejen, men ingen regel uden undtagelser, og måske er det
netop DSP, du skal bruge for at få løst dit problem

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 28 December 2021 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at putte noget i bas-porten

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2703
Sendt: 28 December 2021 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

kblb skrev:
Jeg har brug for en forstærker der er svag/shy i bassen da bassen i mine AN J’er er for dominerende i
mit 12 kvadratmeter værelse. Jeg har Googlet lidt og det ersvært at finde noget. Muligvis Cyrus eller Sugden 28. Jeg
har en klon af Gaincard (Konus Integrale) perfekt til AN K’erne men ikke J’erne.
Forslag modtages gerne.
Kristian

Du er plaget af rummets resonansfrekvenser. De anslås af højttalerens basniveau og påvirker højttalerens
klangbalance. Den rette fremgangsmåde baseret på mine egne seneste erfaringer er at få rummets resonanser
dæmpet. Få elektronisk dæmpet højttalerens lydniveau ved disse. Samlet få udglattet frekvensgangen. Til det formål
er DSP et uundværligt redskab. Nutidens erstatning for bas og diskant tonekontroller.
Rigtigt anvendt får du et lydresultat langt bedre end du nogensinde vil få ved at lede efter en forstærker med svagere
basniveau. Resonanserne vil uden brug af DSP fortsat dominere gengivelsen uanset hvilken forstærker du anvender.
Med mindre du fjerner alle toner under 200 Hz.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 28 December 2021 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

YES!  På pletten Kaj  
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
kblb
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 August 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 28 December 2021 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg overgiver mig. Analog EQ var ikke sagen. Lydbilledet blev forandret.
Hvad skal jeg købe/hvordan starter jeg med noget ordentligt?
Kristian
Til top Vis kblb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kblb
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2703
Sendt: 28 December 2021 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

På hvilken måde blev lydbilledet forandret? Du skal jo være indstillet på at lydbilledet ændrer sig. Det er jo hele formålet med at få fjernet det uheldige, så musikken høres uforstyrret af rummets påvirkning.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
tidl straffet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Maj 2021
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 28 December 2021 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

"K" er bedre til mindre rum end "J" og fungerer tæt på bagvæg, lukket kabinet.
Til top Vis tidl straffet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tidl straffet
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 28 December 2021 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Egentligt lidt sjovt.....jeg bruger et sæt Snell A2 i et rum, der kun er l 15m2 og har ikke nogen problemer med bulder eller for kraftig bas. Der
er kun et nogle få rumresonanser i bassen, men de er ikke generende. De oprindelige Snell J var helt fine i mit rum og gav ingen problemer
overhovedet......så noget er der da sket med afstemningen over tid.......

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 28 December 2021 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

kblb skrev:
Jeg har brug for en forstærker der er svag/shy i bassen da bassen i mine AN J’er er for dominerende i mit 12 kvadratmeter værelse.
Jeg har Googlet lidt og det ersvært at finde noget. Muligvis Cyrus eller Sugden 28. Jeg har en klon af Gaincard (Konus Integrale) perfekt til AN K’erne men ikke J’erne. Forslag modtages gerne.
Kristian


Hvis problemet er fine højtalere, hvad så med at skifte dem?? Konceptet med at rette det ene produkts fejl, med et andet produkt med en modsattet fejl, bliver aldrig optimal. Hvis de enkelte produkter hver især gengiver lineært, så bliver resultatet meget bedre.

Mit bud på problemet med dine HT er, at bassen er alt andet end kontrolleret. Så hvis du endelig vil have noget der kan rette op på deres fejl, ville jeg nok gå efter en forstærker med lav indgangsimpedans, for at få kontrol over bassen. Det kunne eks være noget ICEPOWER baseret.
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 28 December 2021 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Og rør er absolut ikke vejen frem. Det ville gøre præcis det modsatte.
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Boxer51
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2021
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 28 December 2021 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

KristianJ1324 skrev:
Konceptet med at rette det ene produkts fejl, med et andet produkt med en modsattet fejl, bliver aldrig optimal. Hvis de enkelte produkter hver især gengiver lineært, så bliver resultatet meget bedre.


Det er ved at være lidt slidt det med at man ikke kan rette en fejl med en anden fejl. Eksempler kan være en RIAA korrektion eller at korrigere en højttaler til rummet. En modstand i et delefilter er faktisk også en fejl men kan være nødvendigt for at rette den fejl der er at diskanten spiller for højt.

De fleste apparater gengiver lineært eller i hvert fald lineært nok til at man ikke lige hører forskellen. Tjek evt frekvensgang på forstærker, cd, dac osv. Det vil så sige at gengivelsen er lineær ud til højttalerne som nok også ville være rimelig lineære hvis de spillede ude på en mark. Når højttalerne så kommer ind i et rum så kommer problemerne, så alt i alt er det altså rummet der er synderen og der er korrektion et godt bud på at rette rummets fejl.

Video

Til top Vis Boxer51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boxer51
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 29 December 2021 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

@kblb.

Prøv og tag et kig på: "The DIY Sumiko master speaker setup guide"
eller evt Bob Robbins rational speaker placement setup guide.

Begge foretages uden EQ (både før og efter)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
kblb
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 August 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 29 December 2021 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

KAJ det er et rigtigt godt spørgsmål. Jeg satte den gamle Luxman EQ G-120A igen og væk var unoderne. Jeg regulerer på 28 og
55 Hz. Lyden er mindre intens men til at holde ud og med mere fylde end K’erne.
Jeg har læst om 2 analoge EQ: Bellari og Schiit.
Jeg tror at DSP bliver for uoverskueligt og det med digital er jeg ikke i balance med.
Jeg lover at melde ud når jeg har fået en mere moderne analog EQ.
Kristian
Til top Vis kblb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kblb
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 29 December 2021 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Hej Kistian...
Måske du kan bruge lidt erfaring herfra.
Er for ikke så længe siden flyttet, og da jeg tændte for anlægget første gang i min nye stue,
var jeg 5mm fra at fare i tastaturet og søge en ny bolig omgående.... SÅ træls var lyden.
Har efterfølgende fået smidt et par bastraps op i hjørnerne bag højttalerne, et par diffusere
er det også blevet til, skumpyramider i hjørneovergange væg/loft, men intet har gjort mere,
end da jeg fandt en brugt (for at prøve) DBX-231 equalizer mellem pre og effekter. De 2 X 31
bånd har gjort det virkelig nemt at få styr på de specifikke frekvenser, det drejede sig om.
Brugte denne til at finde resonanser/udfasninger:

https://www.szynalski.com/tone-generator/

Er det så perfekt?...... Langt fra, men fra ikke at gide høre noget som helst, kan jeg nu høre al
slags musik..... også så højt jeg vil, uden at blive irriteret og bare nyde det. Det var for mig alle
pengene (600,-) værd. Den koster 11-1200,- fra ny, og hvis du vil ha´ potmetre med dobbelt så
stor vandring, koster det ca. en tusse mere. Med et signal/støjforhold på 110dB ødelægger den
ikke "det store"

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2703
Sendt: 29 December 2021 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

kblb skrev:
KAJ det er et rigtigt godt spørgsmål. Jeg satte den gamle Luxman EQ G-120A igen og væk var
unoderne. Jeg regulerer på 28 og 55 Hz. Lyden er mindre intens men til at holde ud og med mere fylde end K’erne.
Jeg har læst om 2 analoge EQ: Bellari og Schiit.
Jeg tror at DSP bliver for uoverskueligt og det med digital er jeg ikke i balance med.
Jeg lover at melde ud når jeg har fået en mere moderne analog EQ.
Kristian

Jeg har præcis som dig lagt afstand til brugen af tonekontroller og equalizer - indtil jeg indså jeg ikke kunne komme
længere ad den vej. I forbindelse med min seneste flytning til nye lokaler fik jeg mulighed for at rette på rummets
akustik. Samtidig erstattede jeg mine passive delefiltre i højttalerne med elektronisk opdeling af frekvensområdet og
effekttrin til hver højttalerenhed.
Sammen med brugen af målemikrofon og DSP har jeg opnået en gengivelse som lyder helt anderledes klar og
detaljeret - analog om du vil - end nogensinde før. En gengivelse hvor rummets påvirkning er sat ud af spillet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 29 December 2021 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Boxer51 skrev:
KristianJ1324 skrev:
Konceptet med at rette det ene produkts fejl, med et andet produkt med en modsattet fejl, bliver aldrig optimal. Hvis de enkelte produkter hver især gengiver lineært, så bliver resultatet meget bedre.

Det er ved at være lidt slidt det med at man ikke kan rette en fejl med en anden fejl. Eksempler kan være en RIAA korrektion eller at korrigere en højttaler til rummet. En modstand i et delefilter er faktisk også en fejl men kan være nødvendigt for at rette den fejl der er at diskanten spiller for
højt.

De fleste apparater gengiver lineært eller i hvert fald lineært nok til at man ikke lige hører forskellen. Tjek evt frekvensgang på forstærker, cd, dac osv. Det vil så sige at gengivelsen er lineær ud til højttalerne som nok også ville være rimelig lineære hvis de spillede ude på en mark. Når højttalerne så kommer ind i et rum så kommer problemerne, så alt i alt er det altså rummet der er synderen og der er korrektion et godt bud på at rette rummets fejl.



Ja, men RIAA er jo også en fast defineret kurve, som man først jo koder, og derefter de-koder med en korrekt modsatrettet kurve. Det kan man sagtens. Men find lige en for de tænker der har den eksakt modsatte kurve af disse højtalere. Held og lykke. Men så kan man selvfølgelig prøve at indtroducere nogle flere fejl med signalkilde, kabler osv. Der er masser af garagefirmaer der har opfundet helt vildt revolutionerende produkter til dens slags ��

Og at en modstand i en filter skulle være sammenlignelig. Ååhhh come on... Det er i forbindelse med udvikling af et produkt, at man designer den slags. Her snakker vi om produkter der er udviklede, men hvor konstruktøren tilsyneladende ikke har gjort det ret godt. Den slags produkter skal man hellere holde sig fra, fremfor at forsøge at kompensere sig ud af fejlene.

Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Boxer51
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2021
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 29 December 2021 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Finde en modsat kurve af en højttaler kan man forholdsvist nemt og ned til under hørbart niveau, det er der man bruger en mikrofon og tilhørende software, hvordan tror du eller konstruktørerne kommer frem til det endelige resultat ? Man kan ikke introducere fejl med kabler med mindre de er defekte, for kabler gør ingen forskel på signalsiden.

Konstruktøren af højttalere kan ganske udmærket ha gjort det glimrende, men derfor kan den pågældende højttaler nemt have for meget niveau i diskanten i det pågældende rum eller til personens ønske, det kan man så dæmpe akustisk eller elektrisk som med en modstand. Balanceret teknologi er også at rette en fejl med en anden (i modfase) så dine argumenter holder ikke helt vand

Bevares der findes da mennesker der mener at et streaming apparat eller en CD afspiller, en forstærker og et sæt højttalere er den direkte vej og mest rigtig og det er det nok også hvis det står og spiller midt på en fodboldbane, men i et rum med 4 vægge ødelægges alt det "perfekte" og der er DSP det rene guld. Kigger man sådan lidt omkring, så er der DSP i de fleste aktive højttalere der sælges i dag og DSP i løs vægt er populært som aldrig før uanset om det hedder Lyngdorf, Minidsp, Accuphase, Helix, Dirac osv.

Et rum er hifi´ens værste fjende og selv dem der har gjort en del ud af deres lytterum, kan nyde godt af DSP, men for at forstå det skal man både sætte sig end i det, prøve det og får det til at virke efter hensigten.

Til top Vis Boxer51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boxer51
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 29 December 2021 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Boxer51 skrev:
Et rum er hifi´ens værste fjende og selv dem der har gjort en del ud af deres lytterum, kan nyde godt af DSP, men for at forstå det skal man både sætte sig end i det, prøve det og får det til at virke efter hensigten.

Forsludret vrøvl... med dit udsagn, så er alle akustikere fuldstændig til grin!?!? Og det vil du vel ikke påstå, vel??

De fleste DSP'er korrigerer kun på frekvens. Men det er ofte efterklangen der er udfordringen i et rum. Der hvor en DSP kan noget som en akustiker ikke kan, er i basområdet! For at dæmpe bas, så skal man have absorbenter, der fylder halvdelen er eller mere af et rum...

En lille historie fra et besøg i Air studios i London: I mastering-rummet, som var meget småt, stod der ud over mixerpult og en en vinylmaster-skæremaskine, et par store(!) TAD højtalere... og man kunne næsten ikke komme rundt, hvis man var mere end to personer.

Det havde en årsag... to tredjedele af rummet var inddraget til en basfælde, som skulle sikre en lineær frekvensgang i rummet!!!!  Den befandt sig bag en lydtransparent væg bag de to store højtalere:



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boxer51
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2021
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 29 December 2021 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke rummet er hifi´ens største fjende hvorfor lyder samme anlæg så meget forskelligt fra rum til rum ?
Sådan et rum som du viser gætter jeg på en måske 2 personer i DK har, altså et rum der er akustisk reguleret efter alle kunstens regler.

Dsp i dag korrigere frekvensgang, fasen (tid) da de fleste har mulighed for FIR filtre, så det er faktisk dig der vrøvler.

Når jeg skriver at rummet er hifi´ens største fjende er det logisk at jeg mener almindelige beboelsesrum.

Dsp er ikke noget man tager med hjem i en weekend og får til at virke perfekt, da det ikke er/bliver et vidundermiddel før det virker som det skal.
F.eks er Roomperfect begrænset ved at det er fastlagte kurver der korrigeres efter og den egentlig "kun" laver en gylden mellemvej.
Til top Vis Boxer51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boxer51
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes