Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2024 | 03:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pladespiller-magien er væk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flemsemand
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 25 September 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Efter mange års fravær er jeg tilbage med det analoge. Jeg har købt en brugt Thorens 320 med TP16 mkIV arm. Der er monteret en Ortofon OM40 pickup.  For mange år siden havde jeg en Thorens TD126, så jeg mente at denne 320'er måtte have en tilsvarende kvalitet.

Jeg har desuden købt en Trichord Research Dino Riaa pga. af gode anmeldelser.

Det er muligt jeg husker forkert, men for mig stod plader for den behagelige let fyldige lyd, som man aldrig forbandt med lyttetræthed.

Det kan jeg ikke for alvor genkende i dag.

Bassen er en smule tynd i det i forhold til det digitale setup. I gamle dage var det omvendt!

Diskanten er ikke særlig ren i forhold til min CD.

Mellemtonen som jeg husker som den største styrke i forhold til det digitale setup, synes jeg er præget af en betoning i nedre mellemtone/øvre bas.

Jeg mangler magien i forhold til det jeg husker for 15-20 år siden.

Eller er det digitale medie trods alt blevet meget bedre.

Det kan selvfølgelig også være mit analoge setup har nogle mangler, men hvilke?

Til top Vis flemsemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flemsemand
 
LBoman
Lukket konto
Lukket konto

Lukket pga. dublet.

Bruger siden: 10 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 25 September 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har et fuldt digitalt stereoanlæg med rum/højttalerkorrektion. Endvidere er alle mine CD'er rippet til harddisk og bliver spiller gennem en Squeezebox 2. De er rippet i FLAC format (Free Lossless Audio Codec), dvs jeg kan afspille alle de informationer, der er på CD'en.

Jeg kan forsikre dig, at en CD kan indeholde lyd i en kvalitet, som ingen lp kan komme i nærheden af. Derimod kan jeg forestille mig dårlige/agressive anlæg, som lyder bedre/mere musikalsk med lp'er.

Men jeg er da glad for, at der er så mange, der interesserede i lp'er. Jeg kan nemlig sælge mine gamle lp'er til forbløffende høje priser. 



__________________
Lars Boman Madsen
Til top Vis LBoman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LBoman
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 25 September 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

LBoman skrev:

Jeg har et fuldt digitalt stereoanlæg med rum/højttalerkorrektion. Endvidere er alle mine CD'er rippet til harddisk og bliver spiller gennem en <SPAN =extitle>Squeezebox 2. De er rippet i FLAC format (Free Lossless Audio Codec), dvs jeg kan afspille alle de informationer, der er på CD'en.</SPAN>


<SPAN =extitle>Jeg kan forsikre dig, at en CD kan indeholde lyd i en kvalitet, som ingen lp kan komme i nærheden af. Derimod kan jeg forestille mig dårlige/agressive anlæg, som lyder bedre/mere musikalsk med lp'er.</SPAN>


<SPAN =extitle>Men jeg er da glad for, at der er så mange, der interesserede i lp'er. Jeg kan nemlig sælge mine gamle lp'er til forbløffende høje priser. </SPAN>




Det er så fedt med kloge hoveder........
Hvad med at hjælpe manden i stedet?

/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 25 September 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hej Flemse.

Kan du ikke beskrive hele dit setup, så vi også får viden om din digitale kilde?
Samt forstærker, højtaler og kabler.

Jeg synes det er svært at gisne om, når vi ikke ved hvad dit setup består af!

Mvh.
Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik
 
pladejesper
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 71
Sendt: 25 September 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

flemsemand skrev:

Efter mange års fravær er jeg tilbage med det analoge. Jeg har købt en brugt Thorens 320 med TP16 mkIV arm. Der er monteret en Ortofon OM40 pickup.  For mange år siden havde jeg en Thorens TD126, så jeg mente at denne 320'er måtte have en tilsvarende kvalitet.


Jeg har desuden købt en Trichord Research Dino Riaa pga. af gode anmeldelser.


Det er muligt jeg husker forkert, men for mig stod plader for den behagelige let fyldige lyd, som man aldrig forbandt med lyttetræthed.


Det kan jeg ikke for alvor genkende i dag.


Bassen er en smule tynd i det i forhold til det digitale setup. I gamle dage var det omvendt!


Diskanten er ikke særlig ren i forhold til min CD.


Mellemtonen som jeg husker som den største styrke i forhold til det digitale setup, synes jeg er præget af en betoning i nedre mellemtone/øvre bas.


Jeg mangler magien i forhold til det jeg husker for 15-20 år siden.


Eller er det digitale medie trods alt blevet meget bedre.


Det kan selvfølgelig også være mit analoge setup har nogle mangler, men hvilke?





Kender ik rigtigt din pu/riia, måske det ville hjælpe hvis du beskrev hvad du ellers spiller på af anlæg, nogle gange er der visse komponenter som bare ikke passer sammen, andre gange kan det klares ret simpelt feks. med et enkelt kabel!

Mvh.
Til top Vis pladejesper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pladejesper
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 25 September 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på at den OM40 stadig er "frisk"? - Hvor mange timer har den spillet?

Er du sikker på at pick-up'en er justeret 100% korrekt ind? Da det er en Fritz Gyger 70 nål er det ekstra vigtigt at den sidder "lige i skabet".

Er ophænget på Thorens'en blevet "tunet" optimalt?

Er nåletrykket korrekt (1.5g.)? Prøv evt. med 1.75g.

Hvor/hvordan er pladespilleren placeret?

Måske er den TP 16 IV (12.5g. effektiv masse) og OM40 (kompliance ved 10Hz: 25cu) ikke det optimale match? Det er svært at sige. Måske en pick-up der ikke er helt så blød - som f.eks. en Dynavector 10x5? Men det er altså bare gætværk...

Hvilken arm/PU/RIAA brugte du dengang du havde TD 126'eren?

Edit: Sådan en FG70 nål bør, hvis den er blevet behandlet ordentligt, have rigtigt mange timer i sig (2000-4000). Har du mulighed for at tjekke den med en god lup eller lignende? Er den ren og pæn?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 25 September 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Flemsemand:

Jeg har det lige omvendt - begyndte for et år siden med to rillespillere en revox og en rega - regaen fik hurtigt en ortofon om 30 super - magien var ikke tilbage for jeg har ikke tidligere haft en rigtig fed pladespiller, men magien var der-  meget mere bund - meget flottere lydbilelde etc. end min Denon 1045 cd afspiller kunne byde på - OK den er ikke highend - og selv om min nye Cyrus CD6s heller ikke er det så er den da seriøs hifi og den lyder tilgengæld lidt bedre en regaen.
Men netop som jeg havde fået cyrusen så i fik jeg en thorens 160 super med SME arm og en ortofon MC 10 super MKII - og så lød den bedre en cyrusen !!! og det er en pladespiller der er 25 år gammel!

Også selvom jeg ikke har en ordentlig strp trafo men en vincent riaa

et par spørgsmål:

hvilken type musik høre du og hvilken stand er dine plader i ?

Hvilket nåletryk køre du med ?

Hvor gammel er den om 40 ?

Jeg har en intørret gammel ost af en OM M20E på min revox og det er en gang lydmæssig tyndskid

Jeg har masser af LPer som lyder af l... men det er fordi de enten er slidte til ukendelighed eller fordi de er skodindspilninger og det er der ikke nogen Riaa eller PU der kan ændre på - tilgengæld har jeg LP plader fra 1962 som lyder som en drøm - den dag i dag

Pøv at tjekke om du har samlet dine ting ordentligt og om din PU er ok -Det du beslriver lyder ikke som noget jeg kan kende.

Jeg beholder både vinyl og CD men ville aldrig drømme om at squezzboxe min musik - no way

edit - jeg kan se at krenzler kom mig i forkøbet med nogle af tingene men meningen er stadig god nok



__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 25 September 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

LBoman: Du aner tydelivis ikke hvad du snakker om....
Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 25 September 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

LBoman skrev:

Men jeg er da glad for, at der er så mange, der interesserede i lp'er. Jeg kan nemlig sælge mine gamle lp'er til forbløffende høje priser. 



Neej hvor fiint! Sikke en fed hifi-sports-ånd, hurra for det!
Hvis der dog bare var flere som dig
Jeg stemmer også for dette: Drop det dér og kom med noget konstruktivt.


__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 25 September 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Som r-l-b er inde på kan det også have noget med standen af vinylen at gøre. F.eks. hvis du er startet forfra med at samle vinyl og har købt en masse brugt i f.eks. Accord osv. Det er ikke til at vide hvordan vinylen er blevet behandlet (man kan ikke altid se det). Dér kan der være stor forskel.

Men selvfølgelig: Hvis alle pladerne lyder på den måde du beskriver og du også har købt noget nyt kvalitetsvinyl så må problemet ligge et andet sted.

Hvad med VTA? Har du "leget" med den? Det kan godt have en rimelig stor indflydelse på klangbalancen. Især PU'er med avanceret nåleslibning som den OM40 er meget følsomme overfor VTA.

Sound Image.dk - pladespilleren.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 25 September 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

LBoman skrev:

Jeg kan forsikre dig, at en CD kan indeholde lyd i en kvalitet, som ingen lp kan komme i nærheden af. Derimod kan jeg forestille mig dårlige/agressive anlæg, som lyder bedre/mere musikalsk med lp'er.



Du har bestemt ikke lyttet til en rigtig god plov.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
LBoman
Lukket konto
Lukket konto

Lukket pga. dublet.

Bruger siden: 10 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 25 September 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har lyttet til rigtigt mange gode pickupper gennem de sidste 40 år.

I har ikke hørt et rigtigt digitalt korrigeret stereoanlæg.

 



__________________
Lars Boman Madsen
Til top Vis LBoman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LBoman
 
Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 25 September 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

sjovt at du tror at dit anlæg er fuldt digitalt ..... du tager fejl. Fantastisk at man kan korrigere så meget i det digitale domæne uden at ændre kildematriale er det digitale bits som kommer ud af din membran på højtaleren???

Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren
 
Gufle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 228
Sendt: 25 September 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

LBoman skrev:

Jeg har lyttet til rigtigt mange gode pickupper gennem de sidste 40 år.

I har ikke hørt et rigtigt digitalt korrigeret stereoanlæg.

 

Hej LBoman

Efter min mening er det ikke nødvendigt at korrigerer for noget som helst i lyden hverken på CD eller LP, hvis altså man har et rigtigt godt anlæg og velindrettet lytterum. Grunden til at mange korrigerer for alt muligt er i mine øjne et tegn på at de prøver at skjule deres setups- og lytterums dårlige sider.  

En rigtigt god pladespiller er stadig væk bedre en CD hvis du spørger mig. Jeg har hver dag muligheden for hjemme hos mig, at AB teste min 30.000,- Transrotor pladespiller op imod mit over 100.000,- dyre ML 37/ML 360S løbeværk/Dac setup. Jeg har i den forbindelse måttet erkende at en pladespiller til kun 30.000,- spiller lige op med noget af det bedste cd afspiller der kan købes.

Om jeg så digital korrigerede nok så meget på mit cd setup, er der stadigvæk mange flere "tuningsmuligheder" på min pladespiller der kun gør den endnu bedre end mit cd setup.

Hilsen

Gufle  



__________________
Hvis Neil Armstrong var første mand på månen, hvem filmede ham så da han gik ned af stigen?
Til top Vis Gufle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gufle Besøg Gufle's Websted
 
Schrammelll
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 817
Sendt: 25 September 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

LBoman skrev:

Jeg kan forsikre dig, at en CD kan indeholde lyd i en kvalitet, som ingen lp kan komme i nærheden af.



Det var noget af et postulat...

Jeg har nu oplevet det omvendte et par gange.
Til top Vis Schrammelll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schrammelll
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 25 September 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hvad fanden sker der lige for folk idag, har man taget for mange røde og grønner piller for at kunne holde ud at høre sit anlæg... Nu er det anden gang i aften eller anden "smart ass" himler op i en tråd uden at have det i.

 

Sorry for ot, men kunne ikke lige lade være idet jeg synes at det er ærgerligt hvis stedet her skal omdanne sig til et sted for "altvidende" smartrøve der har behov for at råbe deres uviddenhed ud over det hele for at blive mere "bredskuldrede".

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 25 September 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Nå men skal vi ikke tilbage på sporet?

Pladespiller-magi & TD 320 osv.?

Det vil flemsemand nok sætte pris på!

Så kan vi fortsætte ud af (side)sporet i en anden tråd?

Edit: No Offense (jeg var jo også lidt med selv).

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 26 September 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Gufle skrev:

En rigtigt god pladespiller er stadig væk bedre en CD hvis du spørger mig. Jeg har hver dag muligheden for hjemme hos mig, at AB teste min 30.000,- Transrotor pladespiller op imod mit over 100.000,- dyre ML 37/ML 360S løbeværk/Dac setup. Jeg har i den forbindelse måttet erkende at en pladespiller til kun 30.000,- spiller lige op med noget af det bedste cd afspiller der kan købes.


Du AB tester en LP op imod en CD og kan ikke høre forskel?



Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 26 September 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

flemsemand skrev:
Efter mange års fravær er jeg tilbage med det analoge. Jeg har købt en brugt Thorens 320 med TP16 mkIV arm. Der er monteret en Ortofon OM40 pickup.  For mange år siden havde jeg en Thorens TD126, så jeg mente at denne 320'er måtte have en tilsvarende kvalitet.Jeg har desuden købt en Trichord Research Dino Riaa pga. af gode anmeldelser. Det er muligt jeg husker forkert, men for mig stod plader for den behagelige let fyldige lyd, som man aldrig forbandt med lyttetræthed. Det kan jeg ikke for alvor genkende i dag. Bassen er en smule tynd i det i forhold til det digitale setup. I gamle dage var det omvendt! Diskanten er ikke særlig ren i forhold til min CD. Mellemtonen som jeg husker som den største styrke i forhold til det digitale setup, synes jeg er præget af en betoning i nedre mellemtone/øvre bas. Jeg mangler magien i forhold til det jeg husker for 15-20 år siden. Eller er det digitale medie trods alt blevet meget bedre. Det kan selvfølgelig også være mit analoge setup har nogle mangler, men hvilke?


Som tidligere ejer af en Thorens TD125 kan jeg kun sige, at intet overgår de gamle grammofoner fra Thorens (altså når vi taler Thorens i dag). Min havde SME arm og jeg kørte med forskellige MC pick-upper fra Entre, Denon og Ortofon samt forskellige mc-forstærkere. Når man har hørt "I've got the music in me" med Thelma Houston eller 1812 ouverturen eller Den Røde Tråd med Shubidua på en direct-to-disc optaget LP over en god forstærker (feks Meridian) og højttaler (feks Twait eller AR  eller KEF), kan man savne noget i dag fra sin Luxman PD291, men også fra sin cd-afspiller. SME armen var opgraderet med nyeste bvægte og omspolet med 2,5 cm isoleringsbånd til dæmpning af armen - et trick fra Alan Twait der drev sin lille men meget velassorterede hifi shop i Frederiksborggade dengang i 1980'erne.
Måske er det noget med forholdet mellem det fuldstændig rene og kliniske fra en CD og den lidt mindre kliniske men - i visse tilfælde - mere musikalske gengivelse fra LP.  Med det samem vil jeg sige, at de fleste almindelige LP'er som jeg husker for at være formidable, lyder noget flade i dag.
Så mon ikke vi kan konkludere, at godt indspillede LPer i visse tilfælde lød vældig godt, mens andre bare lyder meget dårligere end cd'er?


 
 

 



__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
Gufle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 228
Sendt: 26 September 2006 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Gufle skrev:

En rigtigt god pladespiller er stadig væk bedre en CD hvis du spørger mig. Jeg har hver dag muligheden for hjemme hos mig, at AB teste min 30.000,- Transrotor pladespiller op imod mit over 100.000,- dyre ML 37/ML 360S løbeværk/Dac setup. Jeg har i den forbindelse måttet erkende at en pladespiller til kun 30.000,- spiller lige op med noget af det bedste cd afspiller der kan købes.


Du AB tester en LP op imod en CD og kan ikke høre forskel?

Jeg kan godt høre små forskelle fra LP til CD. Nogle ting før CDén bedre og andre ting Lpén. Cdén er f.eks. mere præcis i lydbilledet, mens Lpén f.eks. har mere sjæl/rummelighed. Derfor synes jeg de spiller lige op med hinanden fordi disse små forskelle opvejer hinanden. Faktisk synes jeg LPén  til tider spiller bedst fordi den er så behagelig at lytte til at alle de andre små fejl/forskelle ikke betyder noget.

Hilsen

Gufle 



__________________
Hvis Neil Armstrong var første mand på månen, hvem filmede ham så da han gik ned af stigen?
Til top Vis Gufle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gufle Besøg Gufle's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes