Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. maj 2024 | 06:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvordan brænder forstærkeren af? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikkel_riber
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 02 August 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hej. Min nevø har en Yamaha effektforstærker, (den hedder noget med ..x1 eller 2) - en stor tung (ca 20 kg) på 200 w/8 ohm. Den er sat på et par mellemstore cervin viga, som jo er berygtet for en grum impedams i basområdet med områder på under under 1 ohm, tror jeg nok.

Den har netop lige været til eftersyn fordi dens relæ slog fra nu og da (begge sider). Man fandt intet. Fejlen viste sig (tror vi nok) at være en kortslutning i et højttalerkabel - som vi har rettet.

Så idag spillede vi højt i noget tid for at teste om den var ok nu. Det gik længe fint, men på et tidspunkt slog hele højre kanal fra i glimt for til sidst at forblive tavs. Der var ingen hørbar forvrængning  da vi spillede - det var højt, men rent.

Mit spørgsmål er: Kan den være brændt af bare ved at spille højt når den ikke forvrænger? 

Til top Vis mikkel_riber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkel_riber
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 02 August 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Tjeck sikringerne, hvis den har sådanne.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
mikkel_riber
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 02 August 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Tjeck sikringerne, hvis den har sådanne.

Ja - det har vi ikke gjort. Men hvad mener du - er det normalt at en sikring går hvis den spiller højt uden at man kan høre at det lyder skidt?

Til top Vis mikkel_riber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkel_riber
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 02 August 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

mikkel_riber skrev:

Mercury skrev:
Tjeck sikringerne, hvis den har sådanne.

Ja - det har vi ikke gjort. Men hvad mener du - er det normalt at en sikring går hvis den spiller højt uden at man kan høre at det lyder skidt?

Ja, den er trods alt også sat til en grændseværdi og der skal den altså stå af før de dyre dele gør det.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 02 August 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Er ret sikker på det er fordi den effektforstærker LANGT FRA er stabil i 1 ohm.

__________________
Mit udstyr (NAD, Vega, Sanyo):
   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28291&KW=St ylaH
Til top Vis StylaH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StylaH Besøg StylaH's Websted
 
mikkel_riber
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 02 August 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
mikkel_riber skrev:

Mercury skrev:
Tjeck sikringerne, hvis den har sådanne.

Ja - det har vi ikke gjort. Men hvad mener du - er det normalt at en sikring går hvis den spiller højt uden at man kan høre at det lyder skidt?

Ja, den er trods alt også sat til en grændseværdi og der skal den altså stå af før de dyre dele gør det.

Ja, det lyder rimeligt. Håber, det er så enkelt (og billigt). Nu vil vi være optimister indtil vi ved mere.  

Til top Vis mikkel_riber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkel_riber
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 02 August 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke de Cerwin Vegaer har været under 1 ohm, det kan tage livet er enhver forstærker når der bliver spillet højt. Det er sjældent at højttalere går under 3 ohm og jeg har nu aldrig hørt at Cerwin Vegaer skulle være specielt tunge at trække.

Det kan godt ske at den er overophedet og derfor er kortsluttet i den ene kanal.

Fortæl os evt. hvilken forstærker der er tale om, og hvilke Cv'ere den har leget med.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 02 August 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Og du er sikker på, at det er forstærkeren. En del Vega højttalerer er konstrueret med sikring i. Nu ved jeg ikke hvilken model I spiller på, men prøv at tjekke det.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 03 August 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

En sikring giver et lysglimt når den brænder. Det må være den nemmeste sag i verden at tjekke dem i udgang af Amp.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 03 August 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
En sikring giver et lysglimt når den brænder. Det må være den nemmeste sag i verden at tjekke dem i udgang af Amp.

Hvor længe tror du da den lyser ?   <grin>

 

 

 

Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
mikkel_riber
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 03 August 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Hej. Nej det er ikke C W´en, det har vi tjekket. Yamahaen var ikke varm på kølerribberne. Yamahaen hedder mx1. Min nevø har ikke kunne finde sikringerne bagpå, men sender den nu til en reperatør. Cw´erne kan jeg ikke navnet på.

Angående cw´ernes impedans: Jeg har flere gange set svære impedanskurver på cw´eri gamle hifi og musik blade. Jvf disse blade: husker ikke, hvor langt den er nede med klart under 2 ohm i bassen. Den svinger vildt og ender omkring 8 ohm i toppen. De (cw´erne) har gennerelt høj følsomhed , 92-?, men er altså alligevel en barsk sag for forstærkere. I sær fordi de er laangt nede ved visse frekvenser.

Jeg ligger lige en hilsen her, når fejlen er opklaret 

Til top Vis mikkel_riber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkel_riber
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes