Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 11:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Optagelse til kasettebånd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 03 Maj 2011 kl. 05:57 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Jaja. ved det godt at det er Old school, men er kommet i tvivl. Hvilken type kassettebånd er det bedste til at bevare musikken fra CD (CrO2 eller Metal kassettebånd)

Og kan man direkte optage fra CD medie til Kassettebånd optager?? Er der ikke noget med at der skal være Dolby filtrering/encodning??

På forhånd tak

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 03 Maj 2011 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

Metalbånd er bedst (Hvis man kan finde nogen)

Om man kan optage direkte fra en cd afspiller til en casettemaskine ?  Jada

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 03 Maj 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Enig med jan_stevns.

Angående Dolby støjreduktion: ganske vist dæmper Dolby B eller C eller S (nyere og nyere) sus, som selve
optageprocessen lægger ovenpå din musik, men problemet er at du let får problemer med ændret frekvensgang i
afspilningen. Maskinen skal justeres helt nøjagtigt til det benyttede bånd. Det er der også mange, som kan, både
manuelt og automatisk, men det giver ikke nødvendigvis så gode resultater som ønsket.

Jeg endte i sin tid med at undlade Dolby støjreduktion helt. Det bliver godt nok ret susende oplevelser, man får
ved stille musik-passager, men jeg synes at lyden blev bedre.

Hvis du bruger en trehoveders maskine, kan du foretage A-B test under indspilningen, altså skifte mellem
originalen og det optagne med en knap. Så er det let at gøre dette både med og uden Dolby indkoblet, og så høre,
hvad der sker med lyden. En virkelig god maskine med perfekt indjusteret Dolby kan godt levere en kopi, som ligger
meget tæt på originalen. Også med Dolby. Men flytter du båndet over i en anden maskine, kan det ofte ske at
lyden er dårlig, ikke kun på grund af Dolby, men primært på grund af azimut-fejl ved tonehovederne eller forskelle i
fabrikkens valg af forbetoning og efterbetoning. Feks havde Nakamichi andre værdier, så de er svære at udveksle
optagelser med fra eller til andre mærker.

__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 03 Maj 2011 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Ok. Takker for oplysningerne. har flere metal bånd liggende og ren nostalgi vil jeg bruge dem i bilradioens kasettebånd afspiller  (bilen er så gammel at CD bilradio afspillere ikke var født endnu)  prøver i første omgang at optage med Dolby støjreduktion og lytte om det er tåleligt at høre på i bilradioen
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 09 Maj 2011 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Hej,
Kan din autoradio udnytte indstilling til metal type?
Ellers brug crom, som jeg slev synes er fint, også over lang tid. Evt. dem med ekstra diskantindhold, tdk sa-x o.s.v.
M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Lige af ren nysgærrighed.

Skal der være Creedence Clearwater Revival på dine bånd?

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 17 Juni 2011 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

redfox skrev:
Hej,
Kan din autoradio udnytte indstilling til metal type?
Ellers brug crom, som jeg slev synes er fint, også over lang tid. Evt. dem med ekstra diskantindhold, tdk sa-x
o.s.v.
M.v.h.
Redfox.


Lige for at få det på det rene, så er efterbetoningen ens for metal og krom. Det er kun jernbånd, som har en anden
efterbetoning.
Så bilradioen kan behandle metalbånd rigtigt, hvis den kan afspille krombånd.

Til gengæld er formagnetiseringen (bias) under indspilleprocessen helt forskellige for metal og krom, men det klarer
den maskine, som indspiller båndet jo selv. De mere avancerede giver så mulighed for finjustering af bias inden for
den enkelte båndtype, manuelt eller automatisk.

__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 17 Juni 2011 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

hej der !

find lige ud af hvilken dolby systen din bilradioen/kasette afspiller har og så indspille med det system som bilradioe/kasette afspiller har og afspille med det også så får du den bæste lyd ud af det, og jeg vil anbefale krom bånd de tåler bedre værforholdene en metal båndene gør

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 06:24 | IP-adresse registreret  

Ok. vil starte med at optage på Chrom bånd først

og se om det er tilfredstillende  bøvler lidt med justering af optage gain. (Kan forstå at musikken fra CD'en IKKE må peake ind i det røde felt på VU meteret) Må forsøge mig frem og optage igen og igen

Takker for de mange indlæg

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Salome
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 26 Juni 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Lige af ren nysgerrighed - hvorfor spørgsmålet om Creedence?

Ih ... Jeg savner at have båndoptager, jeg tænker tit om man skulle lede efter den, som passer til mit Technics-anlæg. Jeg har kun en lille, gammel walkman i god kvalitet, jeg bruger og plugger til mine computerhøjttalere, fordi jeg har nogle bånd, jeg stadig hører - bl.a. nogle monologer af Dan Turèll. Og jaja, jeg ved godt, man kan få dem spillet over til cd, men det er nu ikke helt det samme.
Og jeg savner da at kunne høre de bånd på det store anlæg, jeg har ikke lige fundet ud af, hvordan jeg evt. sætter walkman´en til anlægget, hvis man kan det. Den lyder nu heller ikke så godt, at det kan betale sig, tænker jeg.

Anyway, jeg brugte altid chrom-bånd, da jeg havde båndoptager og lavede mange bånd, hvor der var optaget fra både LP og CD, og Dolby C, på mit anlæg fungerede det fint og uden noget nævneværdigt sus eller andet, når man optog. Jeg oplevede dog som regel, at lydstyrken fra CD var lidt højere end fra LP, selvom jeg indstillede efter input, hvilket var irriterende - især hvis man lavede blandede bånd fra begge kilder.

Til top Vis Salome's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Salome
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 26 Juni 2011 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Salome skrev:

Lige af ren nysgerrighed - hvorfor spørgsmålet om Creedence?

Prøv at finde "midnight special"  -  smid nummeret på bånd,  sæt dig ind i din Amerikanerbil, og kør en tur ud af landevejen :)  

kunne være derfor .

Salome skrev:

Ih ... Jeg savner at have båndoptager, jeg tænker tit om man skulle lede efter den, som passer til mit Technics-anlæg. Jeg har kun en lille, gammel walkman i god kvalitet, jeg bruger og plugger til mine computerhøjttalere, fordi jeg har nogle bånd, jeg stadig hører - bl.a. nogle monologer af Dan Turèll. Og jaja, jeg ved godt, man kan få dem spillet over til cd, men det er nu ikke helt det samme.
Og jeg savner da at kunne høre de bånd på det store anlæg, jeg har ikke lige fundet ud af, hvordan jeg evt. sætter walkman´en til anlægget, hvis man kan det. Den lyder nu heller ikke så godt, at det kan betale sig, tænker jeg.

Anyway, jeg brugte altid chrom-bånd, da jeg havde båndoptager og lavede mange bånd, hvor der var optaget fra både LP og CD, og Dolby C, på mit anlæg fungerede det fint og uden noget nævneværdigt sus eller andet, når man optog. Jeg oplevede dog som regel, at lydstyrken fra CD var lidt højere end fra LP, selvom jeg indstillede efter input, hvilket var irriterende - især hvis man lavede blandede bånd fra begge kilder.

At finde en god casettebåndoptager i dag, skulle være til at overse,  også økonomisk set.   Flere af mine tøser bruger stadig kasettebånd.

Har din walkmand ikke en "line out" bøsning ?  så skal du blot finde et minijack -> phono kabel



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Salome
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 26 Juni 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Klart nok med Creedence, men der er jo MANGE fantastiske landevejssange ... skulle der være noget ekstra mht. kasettebånd der? Tænkte jeg bare ...

Ja, jeg ved det, men jeg gider kun, hvis det er den båndoptager, der hører til resten af mit anlæg. Men jo, jeg ved godt, de er ret billige, da der er lille interesse for det. Overvejer det som sagt.

Mht. walkman´en, så ... altså, der er bøsningen til høretelefonerne, som er en minijack. Det er den, jeg bruger til at sætte computerhøjttalerne i. Har bare slet ikke rodet med den med anlægget, men kom til at tænke på det nu. Men som sagt er jeg ikke sikker på, det kan betale sig lydmæssigt, frygter det blot vil gøre at jeg tænker "AJ, det ER da heller ikke til at holde ud at høre på" og så straks gå ud og trawle markedet igennem for en båndoptager.

Til top Vis Salome's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Salome
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 26 Juni 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Kig på på KSB eller den blå.Der er hele tiden cassette båndoptagere til salg.

   Min Nakamichi ZX7 er ikke til salg endnu. 

     carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 27 Juni 2011 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Jeg havde en Alpine AL65 med spejlgalvanometre. Hvor ville jeg ønske jeg havd beholdt den.....også selvom jeg ikke brugte den i meget lang tid. Det var en vældig god maskine.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Salome
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 27 Juni 2011 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Kig på på KSB eller den blå.Der er hele tiden cassette båndoptagere til salg.

   Min Nakamichi ZX7 er ikke til salg endnu. 

     carsten

Uha ja, der er søreme nogle stykker af den, som passer til mit anlæg. Og til få hundrede kroner. Må da hellere hapse en af dem. :)

Til top Vis Salome's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Salome
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes