Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. maj 2024 | 03:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Støj efter rep. af Bladelius (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pepsi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop modtaget min Bladelius Thor mk2 efter rep.

Den skulle efter sigende have fået helt ny teknik fra mk3.

Jeg oplever nu en rækker problemer som jeg godt vil have lidt hjælp til.
1) Når anlægget tændes/slukkes på hovedkontakt giver det et smæld i mine højttalere. Problemet har ikke været der før.
2) Når der skiftes mellem standby og tændt gives det samme smæld.
3) Der gives af og til smæld ved skifte af source udgang
4) Jeg har radio(logitech squeezebox) sat til på line 1. Hvis jeg skifter til eks. line 2, 3 osv. kan jeg svagt hører musikken
5) Jeg har meget højttalere støj når der ikke spilles musik

Jeg har ikke oplevet disse problemer inden indlevering til rep.? Kan der været lavet en fejl rep. Noget der måske har thor mk3 der kan sige om de har samme problem...eller om det er et kendt problem.

Jeg har forsøgt at pille alle mine inputs fra, men selv uden nogen sat til har jeg problemer med smæld og hjt. støj.


Til top Vis pepsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pepsi
 
Jensen123
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2012
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hej - pepsi

Hvis, din forstærker "smider" lyd ud i højttalerne lige så snart, som du "slår" igang på ON-knappen (evt. et delay på under ét sekund), så kan der sagtens forekomme et smæld !

Ved normal drift, så skal relæ'erne i udgangen vente i nogle sekunder (op til ca. 5 sek.) for, at få opladet de store lytter i strømforsyningen. Strømforsyningstrafoen + ensretter "kigger" nærmest ned i en kortslutning, når der fyldes strøm på disse "dåser" og dette giver som sagt et stort problem, hvis delay'et er for kort.

Vh.  Steen

 

Til top Vis Jensen123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen123
 
beta
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

De smæld du hører skal naturligvis ikke være der, medmindre det er en del af Mk. 3, hvad jeg tvivler på. Det er da helt klart
der er sket en fejl under reparationen, som selvfølgelig
skal dækkes af reparatøren.

Jeg har haft Thor og Thor Mk. , og ingen af dem havde de problemer du beskriver.

Så, tilbage til reparatøren med den.

Med venlig hilsen
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Thor MK. III har ingen af de nævnte skavanker i standardtrim. Det har MK. II heller ikke. Et lille blop i højttalerne, når relæerne slår til efter den tændes, måske, men det er det hele. Intet overhør mellem indgangene, og ingen mislyde i øvrigt... medmindre en eller anden idiot har sat en plade med dansk-top muzak på

Hygge.


__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jensen123 skrev:

Ved normal drift, så skal relæ'erne i udgangen vente i nogle sekunder (op til ca. 5 sek.) for, at få opladet de store lytter i strømforsyningen. Strømforsyningstrafoen + ensretter "kigger" nærmest ned i en kortslutning, når der fyldes strøm på disse "dåser" og dette giver som sagt et stort problem, hvis delay'et er for kort.

Der findes forstærkere uden relæ i udgangen, der kan finde ud af at starte op uden et stort brag i højttalerne - så den beskrivelse du kommer med er noget forkert.

Den typiske grund til man forsinker indkoblingen af højttalerne er at man venter indtil udgangstrinnet er kommet i balance rent dc mæssigt -  *der* er intet problem i at et delay eventuelt er for kort, andet end braget ( hvis noget)

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Jensen123
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2012
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 05 Maj 2012 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja, det er rigtigt at der findes udgangsforstærkere uden relæ'er med elektronisk forsinket indkobling og det virker sikkert ganske udmærket !

Men, hvis udgangen kortslutter, så går højttaleren med i "købet" ved denne løsning !

Bladelius Thor MK2 har relæ'er på udgangene og det har MK3'eren nok også.

Her er en en diskussion angående knald/DC-forskydning i udgangstrin forårsaget ved opladning af store ladelytter i strømforsyningen:

http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/8693-delay-loudsp eaker-switch.html

Vh.  Steen

 

Til top Vis Jensen123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen123
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 05 Maj 2012 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Kender godt den diskution - men det er ikke opladningen af lytterne der giver knaldet.

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Jensen123
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2012
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 06 Maj 2012 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Her er den rette forklaring på "plop og skvulp" i højttalerne (forfattet af Texas Instruments).

http://www.ti.com/lit/an/sloa108/sloa108.pdf

Vh.  Steen

 

Til top Vis Jensen123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen123
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 06 Maj 2012 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Hvis man læser den beskrivelse stille og roligt gennem - vil man se at der ikke henvises til opladningen af lytterne i strømforsyningen overhovedet :)

Der tales (skrives) om den pågældende IC forstærkers bias, og balance i udgangstrinnet.

Det er temmeligt kendt for enhver der roder med elektronik at en forstærker's DC balance ikke er jævn under opstart - også derfor benytter mange forsinket indkobling af belastningen (højtalere), og benytter som regel samme kredsløb til beskyttelse mod DC på udgangen ved fejl.

Men trådstarter skal da helt sikkert sende dimsen tilbage til reparationsstedet - det er en ommer !



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Jensen123
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2012
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 06 Maj 2012 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Ja, men lytterne må alligevel have en vis betydning siden, man mere eller mindre kan eliminere "skvulpet" i højttalerne ved, at montere bleeder-modstande på disse.

Vh.  Steen

Til top Vis Jensen123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen123
 
pepsi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 06 Maj 2012 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Hej,

Tak for alle jeres svar. Smider den forbi til ny rep. i morgen.

Trælst de ikke kan lave det rigtigt første gang.Utroligt man ikke tester tingene inden de forlader værkstedet.
Til top Vis pepsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pepsi
 
pepsi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Fejl rettet. Dårlig stel-forbindelse og derved dc forstyrrelser.

Dog kan jeg stadig hører mine line udgange i alle udgange hvis de spiller. Ladet mig fortælle at det er ganske normalt at de kan høres meget svagt. Synes bare ikke jeg har lagt mærke til det før;-)


Til top Vis pepsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pepsi
 
Jensen123
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2012
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Hej igen - pepsi

Det var da godt, at det ikke var værre end så !

Når man kan høre de andre indgange svagt, så er det fordi der er en vis "overhøring" i de analoge switch-kredse og dette har man mere eller mindre kunnet på mange forskellige mærker Hi-Fi-udstyr.

Vh.  Steen

 

Til top Vis Jensen123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen123
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

pepsi skrev:
Fejl rettet. Dårlig stel-forbindelse og derved dc forstyrrelser.

Dog kan jeg stadig hører mine line udgange i alle udgange hvis de spiller. Ladet mig fortælle at det er ganske normalt at de kan høres meget svagt. Synes bare ikke jeg har lagt mærke til det før;-)



Dejligt at fejlen er rettet.
Hvem har bildt dig ind, at det er ganske normalt med overhør mellem linie-indgangene? I Holfi-konstruktioner (som iøvrigt spiller aldeles fortræffeligt), er det mere reglen end undtagelsen hvis du skruer højt op, men Jeg har stadig til gode at høre det på langt de fleste (endnu) bedre forstærkere. Thor MK. III byder i mit anlæg absolut ikke på nogen unoder overhovedet, og det er første gang jeg hører, at der kan være problemer med Mk.II - versionen. Hvor højt skal du skrue op, før du oplever overhør mellem indgangene?

Hygge,
Brok


__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
pepsi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
pepsi skrev:
Fejl rettet. Dårlig stel-forbindelse og derved dc forstyrrelser.

Dog kan jeg stadig hører mine line udgange i alle udgange hvis de spiller. Ladet mig fortælle at det er ganske normalt at de kan høres meget svagt. Synes bare ikke jeg har lagt mærke til det før;-)



Dejligt at fejlen er rettet.
Hvem har bildt dig ind, at det er ganske normalt med overhør mellem linie-indgangene? I Holfi-konstruktioner (som iøvrigt spiller aldeles fortræffeligt), er det mere reglen end undtagelsen hvis du skruer højt op, men Jeg har stadig til gode at høre det på langt de fleste (endnu) bedre forstærkere. Thor MK. III byder i mit anlæg absolut ikke på nogen unoder overhovedet, og det er første gang jeg hører, at der kan være problemer med Mk.II - versionen. Hvor højt skal du skrue op, før du oplever overhør mellem indgangene?

Hygge,
Brok


Hej Brok,

Jeg kan høre signalet på de øvrige udgange når jeg skruer op på en 15 stykker. Dvs. lidt højere end man normalt ville lytte til.


Til top Vis pepsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pepsi
 
villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Ingen overhøring her på Thor Mk2, heller ikke ved fuld styrke.

Så måske er jeg hørehæmmet !!!!!!!

Mvh
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium
 
pepsi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

villavalium skrev:
Ingen overhøring her på Thor Mk2, heller ikke ved fuld styrke.

Så måske er jeg hørehæmmet !!!!!!!

Mvh


Hmm, jeg er også ret sikker på, at min ikke havde det før der blev pillet ved den. Jeg havde den i tidernes morgen til prøve hør kontra Densen og jeg er 100 % sikker på, jeg ville have bemærket dette og fravalgt den.

Hvad ville i andre gøre sende skidtet tilbage endnu en gang, og kræve en løsning...eller bare leve med det? Jeg kan sagtens forstå, at der kan være bølger i anlægget, som kan give noget støj udslag mv., men bølger der ligefrem spiller musik i de øvrige udgange, har jeg ikke hørt om og så helt fra line 1 udgang og til line 5...det er noget at et spring.

Er der nogen af Jer med enten mk-ii eller mk-iii der har samme problem?
Til top Vis pepsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pepsi
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

pepsi skrev:
villavalium skrev:
Ingen overhøring her på Thor Mk2, heller ikke ved fuld styrke.

Så måske er jeg hørehæmmet !!!!!!!

Mvh


Hmm, jeg er også ret sikker på, at min ikke havde det før der blev pillet ved den. Jeg havde den i tidernes morgen til prøve hør kontra Densen og jeg er 100 % sikker på, jeg ville have bemærket dette og fravalgt den.

Hvad ville i andre gøre sende skidtet tilbage endnu en gang, og kræve en løsning...eller bare leve med det? Jeg kan sagtens forstå, at der kan være bølger i anlægget, som kan give noget støj udslag mv., men bølger der ligefrem spiller musik i de øvrige udgange, har jeg ikke hørt om og så helt fra line 1 udgang og til line 5...det er noget at et spring.

Er der nogen af Jer med enten mk-ii eller mk-iii der har samme problem?

Skriv en mail til fimaet der laver forstærkeren, og spørg om der er overhør på deres forstærker.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes