Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 21:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Dual display i MCE2005? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Jeg spurgte i denne tråd - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23170&P N=1&TPN=2 - om hvorvidt det er muligt, at benytte dual displays med MCE2005. Det var dog ikke trådens opridelige emne, der hen af vejen er løbet noget af sporet. I den anledning opretter jeg hermed denne tråd i håb om, at der er nogle som har et svar

------------

Jeg ønsker at ha' det samme billede på flere skærme. Idet de vil køre ved forskellige opløsninger kan "klone" funktioner ol. ikke opfylde mit ønske. Ved en sådan funktion diktere det primære display nemlig resten af skærmenes opløsning. I praksis betyder det, at skærme - ex. tv - med en lavere opløsning (800*600) end det primære display kun vil vise et udsnit af Media center, skrivebord osv.  

Muligvis kunne man benytte sig af et sekundært PCI kort. Er der nogen der har nogle erfaringer hermed og evt. anbefalinger (opsætning osv.). Desuden giver dette link mig også årsag til bekymring ved at benytte en 2 korts løsning - http://www.thegreenbutton.com/kb/article.aspx?id=10015.

"Note that if your secondary display is driven by a second display card rather than through a dual-head display card, you will experience poor performance, particularly in video experiences." 

Er der som alternativ ikke en software baseret løsning som kan løse problemet på et dual-head kort eller er ovenstående ikke noget at bekymre sig om?

Jeg har læst Klabo's tråd vedr. 2 skærmkort , her er konklusionen at det ikke er nogen problem at smide 2 stk's i sin PC. Dog står der intet om, hvorvidt denne løsning kan bruges til at "klone" det primære display (drevet af 1. kort) i en anden opløsning på sekundær skærm (drevet af 2. kort). Kan det lade sig gøre?

På forhånd tak

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Sjovt det er lige nøjagtigt det spørgsmål jeg lige har stillet eksperterne i itsvar.dk men alle er enige om at det ikke er noget problem???Men dejligt at se at der er andre end mig der gerne vil have et godt svar på dette???

En måde skulle være at anvende matrox kort som kan fordele kortets ram kredse til hver sin skærm eller omvendt bruge hele styrken til en skærm. Det er bare urealistisk for mig da de kort koster 4k. Jeg ville helst smide et pci kort til 300-400 kr i til min lille skærm, men gider ikke købe sådan et kort for at prøve selvom det nok ville passe dig godt

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:

Sjovt det er lige nøjagtigt det spørgsmål jeg lige har stillet eksperterne i itsvar.dk men alle er enige om at det ikke er noget problem???Men dejligt at se at der er andre end mig der gerne vil have et godt svar på dette???

En måde skulle være at anvende matrox kort som kan fordele kortets ram kredse til hver sin skærm eller omvendt bruge hele styrken til en skærm. Det er bare urealistisk for mig da de kort koster 4k. Jeg ville helst smide et pci kort til 300-400 kr i til min lille skærm, men gider ikke købe sådan et kort for at prøve selvom det nok ville passe dig godt

Ja, det er skønt når man ikke står alene med et problem...

Synes dog det er mærkeligt, at man ikke noget steds kan finde et svar på spørgsmålet. Det virker som et oplagt problem for mange HTPC-ejere!?

Har du evt. et link til din tråd på itsvar.dk og hvilket Matrox kort var det der var den dyre mirakelkur?

Vedrørende 2-korts løsningen kunne vi da sikkert godt finde ud af et sammenskudsgilde for at for belyst sagen

Jeg ligger jo søvnløs om natten for, at finde ud af det

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 957
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Problemet med to skærme består i hardware begrænsninger og indirekte VMR(Video mixing renderer) Jeg har ikke som sådan nogen løsning mht MCE. Jeg selv kører med et FX 5900 ultra kort. Jeg kan bruge dual view og på den måde køre i forskellige refreshrates og opløsninger på hhv Min Iayama LCD computer skærm og mine fjernsyn (et dårligt phillips i mit soveværelse og et rimeligt sony i min stue...begge via s-video) Dette kører fint nok men skal jeg ha' musen fri fra mediacentret (som kun kører full screen på mine TV så skal jeg starte en anden applikation Ctrl+shift+esc og så alt+ tab). Dette bevirker effektiv at mediacentret kører i full screen på begge mine tv skærme i mens jeg kan surfe på nettet. Desværre bevirker dette samtidig at VMR eller OVerlay manageren skifter alle ressourcerne til min computerskærm;-[ Dette bevirker at Live tv eller video i MCE tager nogle performance hits(tror at det skyldes enten hardware eller Thread priority eller en kombination). MCE er designet til at have fuld kontrold over VMR.....Men HVis det kunne køre som en tray applikation så ville sagen være en ganske anden. Det er der også tråde vedr på tgb.

Anders

 

 

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted
 
Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
Klabo skrev:

Sjovt det er lige nøjagtigt det spørgsmål jeg lige har stillet eksperterne i itsvar.dk men alle er enige om at det ikke er noget problem???Men dejligt at se at der er andre end mig der gerne vil have et godt svar på dette???

En måde skulle være at anvende matrox kort som kan fordele kortets ram kredse til hver sin skærm eller omvendt bruge hele styrken til en skærm. Det er bare urealistisk for mig da de kort koster 4k. Jeg ville helst smide et pci kort til 300-400 kr i til min lille skærm, men gider ikke købe sådan et kort for at prøve selvom det nok ville passe dig godt

Ja, det er skønt når man ikke står alene med et problem...

Synes dog det er mærkeligt, at man ikke noget steds kan finde et svar på spørgsmålet. Det virker som et oplagt problem for mange HTPC-ejere!?

Har du evt. et link til din tråd på itsvar.dk og hvilket Matrox kort var det der var den dyre mirakelkur?

Vedrørende 2-korts løsningen kunne vi da sikkert godt finde ud af et sammenskudsgilde for at for belyst sagen

Jeg ligger jo søvnløs om natten for, at finde ud af det

Her er det sidste jeg skrev: http://www.itsvar.dk/doctor/thread.aspx?id=142523 jeg har tidligere stillet ligende spørgsmål, hvor det endte med at der var en hjælpsom sjæl der kvit og frit sendte mig et pci skærmkort.....sådan. Men det kort var så tudse gammelt at det var fra den gang hvor man ikke anvendte agp. Derfor kunne man ikke slå vga-biosen fra (det skal man ved 2 kort på samme bus) Jeg havde ingen problem er med kortet hvis jeg valgte det som primary i biosen men så virkede mit agp kort ikke efter boot???

I mit hoved vil 2 kort lave hver deres rendering af de 1 og 0 som kommer på agp/pci bussen. Derfor skulle 2 skærmkort lave hver deres billed og uanset opløsning kunne lave en klon af grafik mm. Mit bundkort understøtter ligefrem denne opsætning, men sikkert nok kun med nyere pci kort (efter 1990) ET grafikkort laver en rendering og smider det ud på 2 udgange og hvis skærmene ikke understøtter den givne opløsning kokser det. Jeg kan kun se at det burde virke med 2 individuelle kort, men jeg kan sagtens tage fejl.....

Splejse?? Hvordan skulle man gøre det?? Du giver mig halvdelen af et pci grafikkort og hvis det virker for du det tilbage og hvis ikke er det bare ærgerligt...sådan???Eller er det bare mig der er en tåge og ikke fatter en joke??

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo
 
Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Efter min bedste overbevisning, så kan det ikke lade sig gøre, uanset antallet af grafikkort.

Hvis man ser logisk på det, så skal har skærm 1 fx. 1280x720 i opløsning, imens skærm 2 fx. har 960x540 i opløsning - det vi kan vælge er enten at sende 960x540 ud til dem begge, og lade skærm 1 vise en lavere opløsning end native.

Andet alternativ er at skærm 2 "scroller", og kun viser 75% af arealet når computeren kører 1280x720.

Hvis vi skulle have en anden situation end den, så skulle opløsningen sættes til 1280x720, imens skærm 1's grafikkort skulle kunne tage en 1280x720 opløsning, og real-time beregne et 960x540 billede ud fra det....

Det tror jeg altså ikke kan lade sig gøre - hvis det kan syntes jeg dog det er ganske smart.

Et bedre bud tror jeg er eksterne scalere, der vil kunne tage én opløsning, beregne, og sende en anden opløsning ud.

Mvh

Brian



__________________
Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup
 
Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Hej binnerup

Nå du siger real-time scale til en anden opløsning er det så ikke nøjagtig det et grafikkort gør?? På ET grafikkort har du en scalering og på TO kort har du 2 scaleringer i min verden ....men jeg kan sagtens tage fejl??

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 02:24 | IP-adresse registreret  

Patriarken skrev:

Hejsa

Problemet med to skærme består i hardware begrænsninger og indirekte VMR(Video mixing renderer) Jeg har ikke som sådan nogen løsning mht MCE. Jeg selv kører med et FX 5900 ultra kort. Jeg kan bruge dual view og på den måde køre i forskellige refreshrates og opløsninger på hhv Min Iayama LCD computer skærm og mine fjernsyn (et dårligt phillips i mit soveværelse og et rimeligt sony i min stue...begge via s-video) Dette kører fint nok men skal jeg ha' musen fri fra mediacentret (som kun kører full screen på mine TV så skal jeg starte en anden applikation Ctrl+shift+esc og så alt+ tab). Dette bevirker effektiv at mediacentret kører i full screen på begge mine tv skærme i mens jeg kan surfe på nettet. Desværre bevirker dette samtidig at VMR eller OVerlay manageren skifter alle ressourcerne til min computerskærm;-[ Dette bevirker at Live tv eller video i MCE tager nogle performance hits(tror at det skyldes enten hardware eller Thread priority eller en kombination). MCE er designet til at have fuld kontrold over VMR.....Men HVis det kunne køre som en tray applikation så ville sagen være en ganske anden. Det er der også tråde vedr på tgb.

Anders

Du har muligvis fat i noget der, men VMR problemet gør sig vel kun gældende i dualhead situationen? 

Kunne du venligst linke til nogen af de gode tråde på tgb om at køre Media Center som tray applikation? Jeg har efter lang tids søgning ikke været i stand til, at finde nogen af disse. 

Klabo skrev:
zerocool skrev:
Klabo skrev:

Sjovt det er lige nøjagtigt det spørgsmål jeg lige har stillet eksperterne i itsvar.dk men alle er enige om at det ikke er noget problem???Men dejligt at se at der er andre end mig der gerne vil have et godt svar på dette???

En måde skulle være at anvende matrox kort som kan fordele kortets ram kredse til hver sin skærm eller omvendt bruge hele styrken til en skærm. Det er bare urealistisk for mig da de kort koster 4k. Jeg ville helst smide et pci kort til 300-400 kr i til min lille skærm, men gider ikke købe sådan et kort for at prøve selvom det nok ville passe dig godt 

Ja, det er skønt når man ikke står alene med et problem...

Synes dog det er mærkeligt, at man ikke noget steds kan finde et svar på spørgsmålet. Det virker som et oplagt problem for mange HTPC-ejere!?

Har du evt. et link til din tråd på itsvar.dk og hvilket Matrox kort var det der var den dyre mirakelkur?

Vedrørende 2-korts løsningen kunne vi da sikkert godt finde ud af et sammenskudsgilde for at for belyst sagen

Jeg ligger jo søvnløs om natten for, at finde ud af det

Her er det sidste jeg skrev: http://www.itsvar.dk/doctor/thread.aspx?id=142523 jeg har tidligere stillet ligende spørgsmål, hvor det endte med at der var en hjælpsom sjæl der kvit og frit sendte mig et pci skærmkort.....sådan. Men det kort var så tudse gammelt at det var fra den gang hvor man ikke anvendte agp. Derfor kunne man ikke slå vga-biosen fra (det skal man ved 2 kort på samme bus) Jeg havde ingen problem er med kortet hvis jeg valgte det som primary i biosen men så virkede mit agp kort ikke efter boot???

I mit hoved vil 2 kort lave hver deres rendering af de 1 og 0 som kommer på agp/pci bussen. Derfor skulle 2 skærmkort lave hver deres billed og uanset opløsning kunne lave en klon af grafik mm. Mit bundkort understøtter ligefrem denne opsætning, men sikkert nok kun med nyere pci kort (efter 1990) ET grafikkort laver en rendering og smider det ud på 2 udgange og hvis skærmene ikke understøtter den givne opløsning kokser det. Jeg kan kun se at det burde virke med 2 individuelle kort, men jeg kan sagtens tage fejl.....

Splejse?? Hvordan skulle man gøre det?? Du giver mig halvdelen af et pci grafikkort og hvis det virker for du det tilbage og hvis ikke er det bare ærgerligt...sådan???Eller er det bare mig der er en tåge og ikke fatter en joke??

Jeg må indrømme at sammenskudsgildet nok mest var ment som en joke, men man kunne jo benytte sig af de 14 dages returret, man har på internetkøb, til at få afprøvet om hvorvidt 2-korts løsningen er vores redning

 

Vedrørende din antagelse af 2-korts løsningen kan jeg kun sige, at jeg anlægger samme anskuelse. På 2 kort (et AGP og et PCI) bliver der vel lavet 2 samtidige scaleringer? Binnerup siger rigtig nok, at man er bundet af opløsningen på det primære display, men det det gælder vel kun ved brug af ét dualhead kort. 

Et spørgsmål ved 2-kortsløsningen er så hvordan man i praksis indstiller opløsningen for signalet fra PCI kortet. Lad os til eksempel antage, at vi benytter os af 2 ATI kort, så kommer der der vel ikke en ekstra skærm til syne i kontrolpanelet?

Endvidere er der også - hvis man antager, at 2-kortsløsningen er den eneste løsning - stadig min bekymring vedrørende ovenstående citat, "Note that if your secondary display is driven by a second display card rather than through a dual-head display card, you will experience poor performance, particularly in video experiences" fra http://www.thegreenbutton.com/kb/article.aspx?id=10015.

-------------------------------- 

For at præcisere hvad jeg specifikt vil bruge det hele til kan jeg sige, at jeg påtænker at køre Media Center på 2 (gerne 3) displays, i forskellige opløsninger. De skal være henholdsvis 720x576 (ved hjælp af powerstrip) og 1280x960 - hvis muligt med tripel displays skal den sidste skærms opløsning være 800x600.

Bemærk også, at den løsning jeg søger kræver muligheden for at sende Csync ud, via VGA, til skærmen med 720x576. Jeg ved de fleste ATI og Matrox kort understøtter dette.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 718
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu efter lang tids søgen fundet det der kan løse dit problem

Det er et Matrox Millennium P650 / 64MB RAM / TV-Out / AGPx8 

Dette kort kan iflg. specifikationerne køre 2 opløsninger uafhængige af hinanden.

Du kan finde flere Matrox kort hos Midtdata.

m@dsen



__________________
Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
Til top Vis m@dsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m@dsen
 
Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup
 
m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 718
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:
m@dsen: Men kun på overlay, ikke?

Det tør jeg så ikke sige, men det var vel også til at leve med

m@dsen



__________________
Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
Til top Vis m@dsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m@dsen
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

m@dsen skrev:

Binnerup skrev:
m@dsen: Men kun på overlay, ikke?

Det tør jeg så ikke sige, men det var vel også til at leve med

m@dsen

Hej M@dsen,

Først vil jeg lige sige tak for dine anstrengelser

Problemet er dog, at hvis Matrox kortene benytter sig overlay er det vel kun video der afspilles samtidig på alle skærme. Det jeg ønsker mig er jo, at Media Center (samt video) bliver vist samtidig på begge/alle skærmene. 

Kan nogen be- eller afkræfte om Matrox kort benytter sig af overlay og evt. korrigere mig såfremt jeg tager fejl i ovenstående antagelse?

 

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 06:28 | IP-adresse registreret  

*UPDATE*

Jeg har lige erfaret, at Matrox kort ikke understøtter MCE. Det er kun nyere directx 9 kort fra ATI og Nvidia der gør dette.

Så er jeg jo næsten tilbage ved udgangspunktet... 

Reelt set kan jeg kun bruge ATI, da mit ønske - som førnævnt - er at kunne sende Csync ud igennem VGA til 720x576-displayet.

Ja, jeg er snart ved at smide en knyttet næve gennem min monitor

Er der ikke nogen der kan være mig behjælpelig med den information der nu er tilgængelig?

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes