Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 01:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC mod KISS og andre MC-Computerer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bugim4n
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hey

Ja nu har jeg endelig beslutte mig for at jeg vil skifte min NorthQ DVD-afspiller ud, med en HTPC. Men er så komme lidt i tvivl, om dette nu er det rigtige. Det jeg skal bruge den til er DVD-afspilning, musik, Radio "NET", Optagning fra TV, samt at jeg muligvis ville bruge den som slags spille console.

Mit problem er så at jeg har fået afvide at HTPC'er larmer en del iforhold til for eksempel en KISS, en KISS DP-558 kan jo stort set det samme (Her gå andre producenters Media center også ind). Er det sandt er det egentlig ikke rigtig kan svare sig at lave sin egen "Media" PC (HTPC)?

Jeg ser det ellers sådan på det, at der kan komme mange flere muligheder hvis det er at man selv bygger en HTPC, istedet for at købe en KISS eller en anden "Media" PC som mere eller mindre dækker mine krav.

Så mit spørgsmål er vel egentlig om hvad der bedst kan svare sig?
Til top Vis Bugim4n's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bugim4n
 
Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1140
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Det er der nok ikke noget endeligt svar på.

Jeg har en HTPC da jeg har PC i forvejen. Jeg har ikke MCE, og bruger fladen er da ikke som en færdig afspiller. Du skal nok forvente en del pilleri installering af drivere etc. Det er da heller ikke billigt at lave en HTPC hvis den skal være lydløs og med det sidste nye hardware. Hvis du ikke skal kunne afspille HD medie filler kan mindre selvfølge gøre det.

Tilgæld er den fleksible nem at udvide etc.. Et andet argument for HTPC er bedre billed kvalitet. Men nogle af de nye DVD afspillere med HDMI kan også lave et rigtigt godt billed. Og så kan du selvfølge spille på en HTPC.

Med Media PC mener du en færdig sammen sat HTPC? For så ville jeg ikke sammeligne dem med en KISS. De vil jo funktions mæssigt være mangen til din egne HTPC.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky
 
Bugim4n
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Takker for svaret Bluesky

Jeg må sige er min tidligere ønsker om en HTPC jeg selv samler er blevet forstørret efter det du skriver, for du har da helt klart ret i at penge nok bliver det store spørgsmål angående sammensætningen af HTPC'en.
Og som du også skriver så er der en del flere muligheder ved en HTPC, og det er nok egentlig sådan noget jeg søger.

Jeg siger tak og håber der kommer flere svar , som kan hjælpe mig med at bestemme hvad det helt præcist skal være jeg skal til og investere i .
Til top Vis Bugim4n's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bugim4n
 
Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1140
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Du skal vel starte med at beslutt dig for hvilken CPU/Bundkort du vil bruge og så bygge op derfra.

En mulighed kunne være at se på Pentium M. De har et lavt strøm forbrug og dermed lav varme = nemere at lave støjfri. Det er dog ikke den billigste løsning. Nu kender jeg ikke dit budget, men en billigere løsning kunne være en AMD eller en Pentium på en 478 socket. Selv har jeg en Pentium 3.2 på en 775 socket.

Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky
 
Bugim4n
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Ja der er muligheder nok og jeg har ikke fast et budget, da mine finanser ikke er til nu her men håber at de vil være der om et par måneder :D.

Og et alternativ til en Pentium M kunne jo være en AMD M.
Til top Vis Bugim4n's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bugim4n
 
Raun
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på dette bundkort - det er nok det bundkort, som egner sig allerbedst til HTPC lige netop nu.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=137256

Man finder simpelthen ikke noget bundkort, med bedre tilslutningsmuligheder. Men jeg har læst lidt om at Aopen har lavet en brøler, med hensyn til køling af processoren. Som det skulle være svært at få kølet passivt, da ganske almindelige soklet kølere ikke kan gå på bundkortet...... Aopen har dog lavet en lille blæser kølingsprofil, som følger med i pakken, men den er jo desværre ikke lydløs...... Dog skulle den være en udmærket køler, som heller ikke larmer så forfærdelig meget, men alligevel ærgeligt.

Har selv købt dette bundkort, som dog ikke kommer i brug før sidst i denne uge - det skal køre på et fuldstændigt passivt system, hvor den passive kølerprofil efter sigende kan gå på, hvis jeg bestilte en ekstra clamp. Så det håber jeg på er rigtigt.

Hvis du savner ideer, kan du lige få min kommende opsætning:

Kabinet: Mcubed HFX
Bundkort: AOpen I915GMm-HFS
Grafik: Onboard GMA 800
Lyd: Onboard 7.1 surround
Processor: Intel Pentium M 845
RAM: 512mb 3200
2x160gb Harddiske
Tuner: Sapphire Theatrix 550 Pro
Drev: BenQ DW 1640

Mvh.



 

Til top Vis Raun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raun
 
Bugim4n
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hmmm

Det ser sq nice ud Raun, og jeg ser da fremtil at du kommer med lidt info om hvordan bundkortet virker nu når du har fået det i brug.

Og nu siger du Passiv Køling er ikke helt sikker på hvad det helt er, men mener dog at jeg har en ide om det. Jeg havde selv tænkt på noget vandkøling men ved ikke om det er for smart i en HTPC.

Men ser frem til at høre lidt mere om bundkortet det ser ihvertfald spændende ud :D

EDIT

Har fundet ud af det med passiv køling
Til top Vis Bugim4n's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bugim4n
 
Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 219
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu ikke ideen med en KISS afspiller er så dårlig igen. Hvis du vælger en model med nettilslutning har du muligher for at streame film og musik direkte fra en anden computer på netværket så vidt jeg har forstået.
På den måde slipper du for at betale ½ million for en HTPC, som samtidig ikke har en brugerflade til formålet før MCE kommer på markedet.

Til top Vis Dyrmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrmann Besøg Dyrmann's Websted
 
Bugim4n
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Dyrmann nu siger du at det ikke er rigtig nogen brugerflade til HTPC'er, ved ikke om jeg har  sovet i min søgning med synes nu at jeg fandt flere forskellige, og ja en KISS har jo fine muligheder hvis man KUN vil se film, men jeg har dog beslutte mig for at der også gerne skulle kunne spilles spil, så det bliver en form for konsol. Her kan en KISS ikke rigtig bruges. (Noget jeg har besluttet mig efter jeg oprettede indlægget, men som dog var en tanke jeg havde leget lidt med)


Til top Vis Bugim4n's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bugim4n
 
Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 219
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Det er ganske muligt at der findes en masse, jeg har ingen baggrund for min udtaleste.. Troede bare at Windows Media Center Edition var den første specielt til formålet. Men jeg tager åbenbart fejl
Til top Vis Dyrmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrmann Besøg Dyrmann's Websted
 
Raun
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Bugim4n - det skal jeg nok

Mvh.

Til top Vis Raun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raun
 
clasu
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2004
Status: Offline
Indlæg: 144
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er så "heldig" både at have en HTPC og en Kiss afspiller (DP1500).

Og jeg må sige, efter jeg har fået min htpc op at køre, er er kiss'en ikke særlig sjov mere. User interfacet er ganske enkelt for ringe i forhold til MCE og så har jeg haft en del stabilitetsproblemer med Kiss og deres firmware.

En anden ting er jo opløsning. MCE på DVI stik til en lcd ser bare for godt ud, og med et nogenlunde grafikkort kan den jo køre hi-def, og det er heeeeeelt vildt :)

Det er klart at en pc larmer mere end en dvd afspiller. Jeg har så taget det lidt ekstreme skridt at bore et hul i væggen og stille HTPC'en på den anden side.

 

Til top Vis clasu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clasu
 
mrflashbag
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Maj 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

hvis jeg skulle ud og kigge ville jeg nok gå efter noget Itx men hvis dette ikke er tilfældet så se her:

 hvorfor købe socket 479 når du kan få 478...

bundkort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=93820
Grafikkort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=136370 ( HDTV out )
Drev : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=140356
HD: eget valg
CPU: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91506
ram: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=83360 x 2 ( kører stabilt på socket 478 )
Kabinet: Eget valg


__________________
lad se mine systemer...
SYS1: 3200+ amd 64, 512 mb ocz, DFI UT NF4 Ultra D DVD REC...
SYS2: 2,6 ghz P4, 512 mb HyperX, Asus S-presso Barebone,DVD-Rec
SYS3: 3,0 ghz P4, 1 gb ram, Fujitsu barebone,DV
Til top Vis mrflashbag's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mrflashbag
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Hva med en AMD Turion 64 25w? Den bruker socket 754, så utvalget av bundkort er stort.
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
mrflashbag
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Maj 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

glem nu de turion processore de yder dårligere end pentium M

__________________
lad se mine systemer...
SYS1: 3200+ amd 64, 512 mb ocz, DFI UT NF4 Ultra D DVD REC...
SYS2: 2,6 ghz P4, 512 mb HyperX, Asus S-presso Barebone,DVD-Rec
SYS3: 3,0 ghz P4, 1 gb ram, Fujitsu barebone,DV
Til top Vis mrflashbag's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mrflashbag
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Ikke meget dårligere, og pr. krone er de nok like gode. Og de har også et par ting som Pentium M ikke har, SSE2, SSE3 og x86 64. Jeg er heller ikke overbevist om at de yter dårligere i typiske htpc applikasjoner.

Edit: Testen hos gamepc viser ca identisk multimediaytelse, så Turion gir mere pr krone.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes