Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. maj 2024 | 09:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: mijus’s grej. nu nye billeder pr. 051109. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 03 April 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

 

 

Ny opsætning pr. 09.

47" Phillips fladskærm.

Digital kabel tv. modtager med indbygget Harddisk.

Phillips DCD recorder.

Og forstærkerne side ved side istedet for stacket.

Her under ses det "gamle" sætup med 29" JVC Tv.

Her ses hele setuppet (før fladskærm) med anlæg, højtalere, Tv, DVD recorder & VCR. (holder mig stadig til to kanal, suround har ikke gjort sit indtog her endnu.)

Stuen er 23,1m2. (3,85 + 6 m.) afstanden mellem højtalerne her er 190 cm. for top højtalernes vedkommende, hvilket giver 0,97m. til side vægene, dette fungere ganke fint. (ku godt ønske en bredere stue men sådan er det jo bare, og det gpr ganske godt til trods) til bagvægen er der 2 m. højtalernes dybde inc. altså fra højtalernes front. der er 1,25m. helt frit bag højtalerne, precis denne pladsering giver minimum stående bølger i lige denne stue og opsætning, lytteafstanden er 2m. og så har jeg 2 m. frit bag denne ned til bagsrste væg, det fungere ganske godt.

Det hele nu hængt op på vægen, med hylder af 22mm. birke x-fineer.

Dette istedet for det gamle rack, der ikke gav luft nok til min Kl.A. amp. og virkede for dominerende i stuen.

Væghylde løsningen her er meget mere praktisk og ser federe ud, samt giver subjektiv mere luft og plads.

Her ses min cd. (drev) Denon DCD3560, og min DAC. & pre. amp.

En kombi der stadig holder, flere nye 20 - 30000 kr. maskiner har været forbi og dømt ude! enten af DCD3560 selv eller med DAC'n.

Her ses det hele samt nederst mine power amp's.

Mine to power amp's. på "rulle bord"

Begge amp's modeficeret med Mundorf M-Lytic Supreme lytter, Supreme kondensatore samt hardwired med Ø2mm. RSC. ledere fra Taralabs overalt hvor signalet føres uden for printet.

75 W. kl A.  og  200 W. kl. A/B.

Begge Dual mono, 2Kv. traffoer, samt en lyt kapasitet på over 250000uF.

ZapZolute Kl.A 75 W. Dual Mono (nu opgraderet til mk.4,2)

Trods "kun" 75 w. så kan jeg spille uforvrænget højre end jeg kan holde ud i længere tid, så det er rigeligt, især da de kraftige 200 w. trin tager sig af den noget tungere bas, så her er rigelig saft og kraft til toppen.

The End Millenium Kl.A/B. 200 W. Dual mono. (nu opgradret til Millenium XP.)

RÅ! power der holder de store 12"r i et jerngreb.

 

Lidt udsyn til "ormegårdan" og her skærmede netkabler med jordforbundet skærm og RF stoppers, bagerst Furukawa digitalkabel og herefter et balanceret Taralabs RSC Decade Gen2.

Super fede kabler med mere hul igennem på en lækker måde end noget andet jeg har hørt, skulle jeg skifte til dyre og bedre grej nogensinde, forblev disse kabler på, også selv om jeg ku købe dyre og nyere, det betyder ikke altid bedre!

Decade er nok det bedste kabel fra Taralabs nogensinde. 

Forsøger at holde tingene så adskildt som mulig og så god orden som muligt.

Ikke el kabler nær signal og eller højtalerkabler og ikke kryds af kabler, en kunst men muligt.

Kabler er :

Furukawa Super PCOCC - 75ohm. RCA. digital kabel, mellem Cd. & DAC.

Taralabs RSC. Decade Gen2. XLR. mellem DAC og pre.

Taralabs RSC. Master Gen2. XLR. mellem pre. og top power amp.

Taralabs RSC. Reference Gen2. XLR. fra top power til bas power amp. 

(Der er realiseret looped ind og ud gange på power amp's så de kan serie forbindes da der kun er en balanceret udgang på pre. amp..)

Her over : Ormegårdan bag power amp'ene, man skimter de serie forbundede forstærkere.

De tynde kabler med WBT. går til Tv. & Video, og er Lc. Stripline2000 og Micro Teflar.

Det sorte kabel der skimtes går ud til min Pc. så der kan høres lidt netradio mm. og er et LCOFC Microfon kabel, fra Hifiklubben tror vis det er noget Hitachi af en art.

DVD'n er forbundet til DAC'n via et RG59 75 ohm. Digital Coax kabel.

Der ses også lige det framragende Taralabs RSC. Decade Gen2 XLR. der går ned fra DAC til pre. amp.

Her under ses mine balancerede signalkabler.

Taralabs RSC. Decade Gen2, og Master Gen2 samt nogle Furukawa Ultima reference og deres Digital kabel.

Sidst men ikke mindst netkabler mm.

Skærmede og jordforbundede net "orme" skal der til!

Stikdåsen på vægen, er interne opbygget med parallel forbindelse så alle apperater får strøm på samme tid (fra samme punkt) og ægte kobber "skinne" forbindelse, et lille DIY. project. (switchen med lampen der ses er "disconectet" ingen "flaskehalse" her! tak!)

De små tynde kabler der ses er jordfornindelsen til netkablernes skærm.

Her under ses hvordan skærm jord udtag er realiseret.

Det kraftige sorte kabel der hænger, er apperat jord fra cd. & DAC.

De to sorte kabler på gulvet er fra Pc'n. (hvad man ikke ser her er at de er adskildte galvanisk med ground loop isolators fra anlæget, og Pc'n har sin egen jord forbindelse.) nogle tiltag der ganske enkelt kan høres ganske tydeligt som fraver af brum, sus og voldsomme stelstromme som Pc. ellers kan udsende.

Jord forbindels på vej ud i haven, hvor det så et stykke ude graves ned under fliserne.

Det sorte er et skærmet bobbelt kabel, med forbindelse fra cd. og pre. amp. (der ikke har jord/GND. 3 ben i netbrønden) i en leder og den anden leder løber ground fra de øvrige apperater taget fra stikdåsen, og hentet fra 3 ben i kablerne, og netbrønden på apperaterne der alle har jord på 3 ben. (huset har dog ikke jord i installationen så det ender i stikdåsen og kommer ikke vidre til kontakten, så her tager jeg det og smider det til jordspydet)

(Det lille tynde pink farvede kabel går ud til et andet seperat jordspyd, og er til min Pc.)

Her kommer det så op igen og ender i 2,5 m. Ø15mm. kobberrør.

Mine DIY. højtalere.

BSS 3,5-12. mk.3.

Øverst her Højre højtaler.

Her over venstre højtaler.

Her over og under top højtaleren der dækker fra toppen og ned til 120 Hz.

ScanSpeaks klassiske D2905/97000 Diskant og en Audiotechnology C-Quenze 18H-52. Mid. i 15 liter lukket fåreulds fyldt kabinet med akustisk ventil.

Der deles 1 orden ved 2,1 kHz.

Bassen er en Peerless SWR315 - 12"  i 125 liter lukket kabinet med akustiske ventiler. (med et forbavsende fint bas output for et lukket system uden eq. eller noget med et f-3 ved 32 Hz. & f-6 ved 20 Hz.) dyre basenheder er afprøvet, men ingen gør det lige så godt som denne ellers ganske prisgunstige basenhed, den er ganske enkelt optimeret til de forhold den her arbejder under fra fødsel, den er blot monteret op med dobbel magnet som eneste lille modefikation.

Iøvrigt er frekvens tollerancen +/- 1,2 db. fra 40 til 25000 Hz. og systemet er impedans og elektrisk fase liniært fra 20Hz. til 20kHz. herved a walk in the "park" for en hver power amp.

Følsomheden ligger på 87 til 88 db.

Her under lidt højtaler "orme"

Der biwires af gode grunde da der jo biampes her. (der deles 2 orden L.R. mellem top & bund ved 120 Hz. akustisk oppefra og ned, elekyrisk opefter altså det man populert kalder 2½ vejs.)

Dual mono konfigurerede kabler helevejen. (Ø 2mm. top & Ø 4mm. bund.)

Lidt Taralabs RSC. Master Gen2 & RSC. Prime500 (dual mono konfigureret for dobbel normal tværsnit.) her er magt over tingene og hul igennem så man tror det er løgn!...

 

Udstyret består af følgende grej :

LcAudio : Sidewinder 2 - Pre. amp.

LcAudio : ZapZolute mk. 4,2.        Kl.A.    Dual Mono  - Power amp. til top systemer. 

LcAudio : TheEnd Millennium XP.  Kl.A/B. Dual Mono  - Power amp. til bas systemer. 

Denon    : DCD 3560. - cd. / "transport"   

DIY.        : DAC. - 24/192 - HDCD. m./ diskret balanceret analogdel.

 

SE HER for mere info. om DAC. : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40568&P N=1&TPN=1

Og her for modefikation af DCD3560 : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9192&KW =miju

Kabler.

Taralabs RSC. Decade Gen2.    

Taralabs RSC. Master  Gen2. 

Taralabs RSC. Reference Gen2.

Taralabs RSC. Prime 500.

Furukawa Super PCOCC - 75 ohm. Digitalkabel.

Alle signalkabler er balanceret : XLR.

Højtalerkabler er terminaret med Taralabs "Banan" stik.

Netkabler :

DIY. : Specielle dobbel skærmede - 3 stk. 1,5 mm. solid core ledere. - lederne er snoet sammen i inder kappe af ferit fyldt gummi masse, skærmet med først folie, støvt ind i noget plast materiale, så en fortinnet kobber flet skærm samt så en ydderkappe af vejer, kemikalie og brand modstandsdygtigt materiale.

Monteret med ferit RF. stoppers, samt jord udtag fra ydder skærm.

 

Højtalere :   BSS3,5-12 mk.3.  ( Mit eget D.I.Y.)

 Se :  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12509&P N=1

 

 

 



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 03 April 2007 kl. 02:07 | IP-adresse registreret  

Nice, har du nogle målinger af de HTer?

Ligner noget der godt kan sparke af !




__________________
Mit udstyr (NAD, Vega, Sanyo):
   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28291&KW=St ylaH
Til top Vis StylaH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StylaH Besøg StylaH's Websted
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 03 April 2007 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

Har kun frekvens målinger af top systemet endnu.

De kan du se her.

Frekvensgangen holder sig inden for +/- 1,2 db. her fra 500 til over 20000 Hz.

Under 500 Hz. vil der med bassystemet tilkoblet ses det samme ned til 40 Hz. hvor der påbegyndes en afruldning nedefter der ender med f-3 ved 32 Hz.

Der deles elektrisk 1 orden mellem diskant & mid. og 2 orden mellem mid. og bas.

Delingen/afruldningen nedefter for mid. er akustisk, altså et 2½ vejs system

Med bassystemet går frekvensgangen som sagt ned til et f-3 ved 32 Hz. og et f-6 ved 20 Hz.

Som du ser er toppen 6 db. nede ved omkring 120 Hz. hvor der så deles til bassysmemet.

 

Impedans.

Det samlede system har korrektion så der er næsten liniariseret fra 20 Hz. til 20 kHz. både impedans og elektrisk fase mæssigt.

Impedansen holdes imden for et snævert område omkring 5 til 6 ohm som gennemsnit, den kommer ikke under 4 om og ikke over 8 ohm på noget tidspunkt.

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 03 April 2007 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Altid spændende at læse om dine fine ting miju - kan du fortælle lidt mere om akustisk ventil? det er jo et lukket system, men hvad laver portene så? Zorg er lidt dum, men han er glad 
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 03 April 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

De akustiske ventiler laver en tryk udligning, der påvirker enhedernes Q. hvorved blandtandet impadans puklen ved Fs. bliver mindre (optil halveret)

Impuls gengivelsen forbedres også betragteligt og systemet bliver faktisk istand til at spille lidt dybere bas, som om kabinettet var blevet noget støre, men uden de ulemper ved at lave for stort kabinet med her af følgende for højt Q. og dårligere impulsgengivelse. (for at opnå en optimal impuls genivelse skal Q værdien ikke overstige 0,7 og faktisk være mellem 0,5 og de 0,7.  for at opnå dette dikteres af enhedens T.S parametre en optimal volumen for en given Q. værdi, skal man holde denne værdi, kan man ikke umidelbart bruge støre volumen, og en her af max. opnålig bas dybde er resultatet.

De akustiske ventiler giver en smule mere udstrækning ned efter i frekvens, uden at man behøver at gøre kabinetterne støre og uden at kompromitere Q. og impulsvillighed / kontrollen.. (dette især i amarbejde med en passende mængde og densitet af intern dæmpemateriale (det værende rockwoll eller uld)

De udligner trykket ved at opføre sig som luft folw regulatore, der ganske enkelt lader eventuel overtryk passere, så enhedens membran kan bevæge sig friere rent mekanisk, men stadig kontroleret ganske stramt af netop luft mængden i kabinettet, resultatet er som sagt en mere velkontroleret gengivelse og bedre impuls villighed, både ved "start og stop".  det før nævnte mekaniske påvirkning fra luftens side og reducering af overtryk, dæmper også impadansen, der bed støre modstand for enheds membranen vil stige tilsvarende, hvilket igen kan bevirke eftersving i membranen efter impuls stop.

Alt dette opnås ved at anvende passende afstemte (både i mængde og flow regulering af den enkelte ventil) akustiske ventiler, samt som sagt dæmpemateriale mængde og densitet, internt for at kontrolere luft flowet og mængden 

(de bedste fås fra Dynaudio og hedder variovent, ScanSpeaks giver mindre mulighed for tilpasning og eller justering.)

Alt dette re iall fall hvad jeg har kunne læse mig til her og der, og jo vist!! det virker! impedansen reduceres målbart og markant! samt bassen går en tand dybere ned, samt det er klart hørbart dynamisk og impuls mæssigt.

Mvh. 



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 05 November 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Lille opdatering 051109.

__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes